Zarządzenie Nr 33/2015 Wóta Gminy Rewal z dnia 16 czerwca 2015 roku w sprawie wdrożenia zasad i standardów współpracy Gminy Rewal z organizacjami pozarządowymi przy wdrażaniu polityk publicznych wynikających z projektu "Dojrzałe partnerstwo. Model współpracy kluczem do sukcesu we współpracy gmin i organizacji pozarządowych w gminach wiejskich Euroregionu Pomerania"
Zarządzenie nr 33/2015
Wójta Gminy Rewal
z dnia 16 czerwca 2015 r.
w sprawie wdrożenia zasad i standardów współpracy Gminy Rewal z organizacjami pozarządowymi przy wdrażaniu polityk publicznych wynikających z projektu „Dojrzałe partnerstwo. Model współpracy kluczem do sukcesu we współpracy gmin i organizacji pozarządowych w gminach wiejskich Euroregionu Pomerania”
Na podstawie art. 31 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 17 i 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594 ze zm.) zarządzam co następuje:
§1
Przyjmuje się zasady i standardy współpracy gminy i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu polityk publicznych wynikające z projektu „Dojrzałe partnerstwo. Model współpracy kluczem do sukcesu we współpracy gmin i organizacji pozarządowych w gminach wiejskich Euroregionu Pomerania”, którego Gmina Rewal jest uczestnikiem, zgodnie z załącznikiem i uzasadnieniem do niniejszego zarządzenia.
§2
Wykonanie zarządzenie powierza się Dyrektorowi CIPR.
§3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy
Robert Skraburski
Załącznik do
Zarządzenia Nr 33/2015
Wójta Gminy Rewal
z dnia16 czerwca 2015 r.
Zasady i standardy wzajemnego informowania się jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych o planach, zamierzeniach i kierunkach działań.
Preambuła
Zważywszy na fakt, iż wdrożenie lokalnych polityk publicznych jest najistotniejszą częścią składową modelu współpracy samorządu i organizacji pozarządowych,
Biorąc pod uwagę fakt, iż efektywne wdrażanie polityk publicznych wymaga wielopłaszczyznowej, partnerskiej współpracy samorządu i organizacji pozarządowych,
Kierując się autentyczną potrzebą zwiększenia udziału mieszkańców i organizacji pozarządowych w procesie podejmowania decyzji w sprawach ważnych dla społeczności lokalnych,
Świadomi potencjału organizacji pozarządowych w zakresie realizacji wielu zadań publicznych, istotnych części składowych polityk publicznych,
Przyjmujemy niniejsze zasady i standardy.
- Cel
- Celem głównym jest zbudowanie i wdrożenie takiego modelu współpracy samorządu Gminy i organizacji pozarządowych w zakresie wdrażania polityk publicznych, który stwarza możliwość objęcia nim największej liczby obszarów, w których działają organizacje pozarządowe i odznacza się największą efektywnością.
- Celami szczegółowymi są:
- Uświadomienie głównym partnerom pozytywnych implikacji prawidłowo funkcjonującej współpracy.
- Wykorzystanie specyfiki działania i najlepszych doświadczeń organizacji pozarządowych dla uzupełnienia działań samorządu w zakresie wdrażania polityk publicznych.
- Zwiększenie udziału organizacji pozarządowych i mieszkańców we wdrażaniu polityk publicznych.
- Zbudowanie takich form współpracy między partnerami, które przy zachowaniu zasady partnerstwa odznaczać się będą wysoką efektywnością.
- Zasady
- Zasada pomocniczości oznacza, że samorząd wspiera proces realizacji polityk publicznych tam, gdzie sami mieszkańcy i organizacje pozarządowe podejmują działania wynikające ze strategii, planów i programów, zapewniając odpowiednie warunki formalne oraz środki finansowe.
- Zasada efektywności oznacza, że realizacja polityk publicznych powinna odbywać się na podstawie krótko- i średnioterminowych dokumentów planistycznych samorządu z wykorzystaniem potencjału mieszkańców i organizacji pozarządowych.
- Zasada partnerstwa oznacza, że samorząd i organizacje pozarządowe dla wdrażania polityk publicznych z wykorzystaniem swojego potencjału tworzą wspólne formy współpracy np. partnerstwa, zespoły koordynujące, grupy robocze itp.
- Zasada suwerenności stron oznacza, że partnerzy współpracy zachowują niezależność we wzajemnych relacjach, a podejmowane działania w zakresie realizacji polityk publicznych nie ograniczają działań organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonej działalności statutowej. Partnerzy uznają i szanują wzajemnie swoje kompetencje i cele statutowe.
- Zasada uczciwej konkurencji oznacza równe szanse udziału we wdrażaniu polityk publicznych dla wszystkich spełniających zobiektywizowane kryteria podmiotów. Samorząd traktuje organizacje pozarządowe i jednostki sobie podległe jako podmioty podlegające ocenie zgodnie z zasadą efektywności. Zakłada ona także, że organizacje pozarządowe powinny umieć łączyć interesy swoje i swoich organizacji oraz swoich podopiecznych z interesami wspólnoty. Samorząd jako organizator procesu realizacji polityk publicznych tworzy warunki formowania do realizacji działań z nimi związanych.
- Zasada jawności oznacza, że w procesie realizacji polityk publicznych partnerzy informują się wzajemnie o podejmowanych działaniach na wszystkich etapach. Zakłada ona, że partnerzy wzajemnie udostępniają sobie pełną i prawdziwą informację odznaczającą się łatwym dostępem, odpowiednimi formami, wysokim poziomem klarowności przekazu adekwatnie dla danej społeczności.
- Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010r., nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)
- Strategia rozwoju Gminy Rewal do 2015r.
- Strategia rozwiązywania problemów społecznych Gminy Rewal
- Roczny program współpracy Gminy Rewal z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego Uchwała Nr III/8/14 Rady Gminy Rewal z dnia 22 grudnia 2014r.
- Standardy
a) Opis
- Samorząd i organizacje pozarządowe informują się wzajemnie o wszelkich danych oraz działaniach mających wpływ na kształt i wdrażanie polityk publicznych
- Samorząd oraz organizacje samorządowe współpracują przy wdrażaniu polityk publicznych, które mają kluczowe znaczenie dla mieszkańców oraz mieszczą się w domenach statutowej działalności i zainteresowania organizacji pozarządowych
- Główną formą udziału organizacji pozarządowych w ich współpracy z samorządem przy wdrażaniu polityk publicznych jest głównie realizacja przez nie określonego zakresu usług publicznych.
- W celu określenia zakresu usług publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe oraz w celu realizacji innych form wdrażania polityk publicznych uczestniczą one w tworzeniu głównych dokumentów określających te polityki.
- Dla sprawnego i efektywnego wdrażania polityk publicznych samorząd i organizacje pozarządowe wspólnie określają ramy i formy ich współpracy w tym zakresie.
b) Wzorce działań, narzędzia i wskaźniki
Wzorce działań |
Narzędzia |
Wskaźniki |
||
1. Stosuje się we współpracy samorządu i organizacji pozarządowych kanały komunikacji gwarantujące potwierdzenie dotarcia i otrzymania informacji zwrotnej, oraz charakterystyczne dla danej społeczności lokalnej. |
Informacje przekazuje się pocztą zwykłą, elektroniczną oraz przy pomocy tablic ogłoszeń.
Strona internetowa samorządu odwołująca się do realizacji poszczególnych polityk publicznych dostępna jest do odczytu przez osoby słabo widzące i niewidome |
Czy istnieje baza aktualnych informacji o organizacjach pozarządowych?
Czy istnieje strona internetowa informująca o realizacji polityk publicznych? |
||
2. Tworzone dokumenty dotyczące kluczowych polityk publicznych zakładają udział w ich wdrażaniu organizacji pozarządowych |
W dokumentach planistycznych dotyczących polityk publicznych wśród podmiotów wdrażających je wymienione są m.in. organizacje pozarządowe |
Liczba zadań wymienionych w strategiach i programach przypisanych do realizacji organizacjom pozarządowym |
|
|
3. Tworzone są dokumenty dotyczące ram współpracy samorządu i organizacji pozarządowych |
Roczne programy współpracy samorządu |
Czy istnieje roczny program współpracy |
|
|
4. Tworzone są interaktywne formy współpracy samorządu i organizacji pozarządowych dla wdrożenia lokalnych polityk publicznych. |
Powołuje się Radę Działalności Pożytku Publicznego lub ciało o podobnym charakterze. |
Czy działa Rada Działalności Pożytku Publicznego lub inne ciało o podobnym charakterze? |
|
|
5. Dla zwiększenia możliwości wpływu partnerów społecznych zakłada się wykorzystanie inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców i organizacji pozarządowych w zakresie realizacji polityk publicznych. |
Dokonuje się stosownych zapisów w statucie samorządu gminy wskazujących sposób zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców |
Czy przyjęto uchwałę o inicjatywie uchwałodawczej mieszkańców? |
|
|
- Procedura weryfikacji
Roczne sprawozdanie z realizacji przyjętych zasad i standardów.
Uzasadnienie
Gmina Rewal dnia 12 grudnia 2013r. przystąpiła do realizacji projektu „Dojrzałe partnerstwo. Model współpracy kluczem do sukcesu we współpracy gmin i organizacji pozarządowych w gminach wiejskich Euroregionu Pomerania”. Konsekwencją udziału w projekcie jest zobowiązanie do realizacji zadań wynikających z projektu. Zadanie p.n. Współpraca samorządu i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu polityk publicznych jest najważniejszym celem wdrażanego modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych. Niniejsze zarządzenie stanowi katalog zasad, działań, narzędzi, oraz wskaźników realizacji przyjętych działań. Reguluje ona ten kluczowy dla samorządu gminy i organizacji pozarządowych obszar współpracy.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zarządzenie nr 33-2015.pdf (PDF, 381.78Kb) | 2015-06-16 14:38:45 | 466 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Owczarek Data wytworzenia:
16 cze 2015
Osoba dodająca informacje
Mariusz Owczarek Data publikacji:
16 cze 2015, godz. 14:38
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Owczarek Data aktualizacji:
16 cze 2015, godz. 15:29