Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

P R O T O K Ó Ł Nr XLIX / 14

P R O T O K Ó Ł    Nr XLIX / 14

XLIX sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 26 lutego 2014 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

 

Sesję rozpoczęto w dniu 26 lutego 2014r. o godz. 10:03 Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy – p. Joanna Drzewińska - Dąbrowska.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 15 radnych.

Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Przewodnicząca Rady przywitała zaproszonych gości.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie bez odczytania protokół z XLVIII  sesji Rady Gminy.

Za przyjęciem protokołu z XLVIII sesji Rady Gminy głosowało 6 radnych, 9 radnych wstrzymało się od głosowania.

P. Wójt poprosił o wycofanie z porządku obrad pkt. 8 projektu chwały w sprawie dzierżawy w trybie przetargowym.

Przewodnicząca rady poddała wniosek p. Wójta o wycofanie pod głosowanie.

Za wykreśleniem pkt. 8 projektu chwały w sprawie dzierżawy w trybie przetargowym (wycofanie na miesiąc) głosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad ze zmianą.

 

P O R Z Ą D E K  O B R A D

XLIX SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 26.02.2014 roku

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
  2. Przyjęcie protokołu  XLVIII  sesji Rady Gminy
  3. Przedstawienie porządku obrad
  4. Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji
  5. Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów
  6. Projekt uchwały w sprawie:Programu Postępowania Naprawczego Gminy Rewal

na lata 2014-2016

  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  5. Projekt uchwały w sprawie:opłaty targowej
    1. relacja sprawozdawcy,
    2. stanowiska Komisji Rady,
    3. dyskusja,
    4. podjęcie uchwały
  6. Projekt uchwały w sprawie: dzierżawy w trybie przetargowym
    1. relacja sprawozdawcy,
    2. stanowiska Komisji Rady,
    3. dyskusja,
    4. podjęcie uchwały
  7. Projekt uchwały w sprawie: sprzedaży nieruchomości
    1. relacja sprawozdawcy,
    2. stanowiska Komisji Rady,
    3. dyskusja,
    4. podjęcie uchwały
  8. Projekt uchwały w sprawiezamiany  nieruchomości
    1. relacja sprawozdawcy,
    2. stanowiska Komisji Rady,
    3. dyskusja,
    4. podjęcie uchwały
  9. Wolne wnioski i zapytania
  10. Zakończenie obrad

 

Ad. 4 Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA

01.02.2013 – 26.02.2014

  1. Nadmorska Kolej Wąskotorowa
    • zakończyliśmy budowę rowerowni
    • 26.02.ogłaszamy przetarg na dokończenie dworców – termin zakończenia czerwiec 2014
    • trwają prace projektowe dworca Niechorze, do połowy kwietnia pozwolenie
  2. Rokita – Chemik – budynek komunalny
    • dostał pozwolenie na użytkowanie
    • 3 mieszkania do poprawki
    • rozpoczęliśmy podpisywanie umów z najemcami
    • komisja mieszkaniowa rozpatrzy w najbliższym czasie ostatni wniosek
    • oddzielną sprawą jest temat zadłużenia Rokity przez poprzedniego właściciela
  3. Mamy kolejny mały sukces – dostaliśmy 114 000 zł na ul. Spacerową w Śliwinie. W piątek 28.02.2014 uroczyste podpisanie umowy w obecności Marszałka.
  4. Przyznano nam 185 000 zł na ścieżkę rowerową Pobierowo – Pustkowo (PROW Gryflandia)
  5. Przeszliśmy pozytywną weryfikację na siłownie zewnętrzne (PROW Gryflandia)
  6. Przeszliśmy pozytywną weryfikację na port rybacki. (brak środków)
  7. Przeszliśmy pozytywną weryfikację na ul. Parkową w Rewalu (brak środków)
  8. Trwają prace polityczne nad drogą nr 102. Nasi przedstawiciele walczą o rozpoczęcie projektowa 2014-2020.
  9. Pozytywnie przeszliśmy kontrolę trwałości projektu „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Pobierowie”.
  10. Dostaliśmy 2,5 mln zł dofinansowania do kolejki . 1,5 mln jest już rozliczone, 700 000 zł czeka na rozliczenie.
  11. Ogłosiliśmy kolejne przetargi:
    • Grunwaldzka, Westerplatte
    • przetarg na punkty usługowe w Rewalu
  12. Nowa uchwala o zasadach zbywania nieruchomości zmobilizowała mieszkańców i sprzedaliśmy 10 lokali i nieruchomości.
  13. Jesteśmy przygotowani do przystąpienia do wiosennych porządków.
  14. Przyjmujemy deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ale ciągle jest ich za mało. Na podstawie tych deklaracji przygotujemy komisję do omówienia i wyciągnięcia wniosków.
  15. Ogłosiliśmy przetarg na park linowy.
  16. Dokończyliśmy księgowanie, złożyliśmy sprawozdania do RIO, przygotowaliśmy Program Postępowania Naprawczego

 

 

Ad. 5 Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.

P. Wójt – przekazał na ręce p. Przewodniczącej odp. na interpelacje Radnych:

 p. Jacka Jędrzejko, p. Piotra Lęcznar, p. Wojciecha Pawluka vel Mikołajczuk, p. Bogusława Woźniak.

P. Przewodnicząca poinformowała radnych, że odp. na interpelację zostaną przesłane na

email.

P. Jacek Jędrzejko – Radny – „Wnoszę o odwołanie przetargu na dzierżawę gruntów w celu wybudowania ogródków gastronomicznych na ul. Grunwaldzkiej w Pobierowie z powodu niezgodności z uchwałą z 25 października 2013 roku Nr XLIV/340/13 w sprawie dzierżawy działek w trybie przetargowym.Przypominam, że dzierżawy na 9-cioletni okres powinny być realizowane za zgodą Rady Gminy Rewal, a wszelkie odstępstwa od tej zasady są łamaniem obowiązującego prawa”.

P. Andrzej Brzeziński – Radny – „… ul. Parkowa jesteśmy w połowie stawki. Jakiej stawki?”

P. Jan Trafny– Dworzec w Niechorzu koło OSP, – jaki jest szczegółowy harmonogram czy są środki zabezpieczone i jak to wygląda?

p. Leszek Kosik- Sołtys– droga 102 – postulat, żeby była ta droga robiona do Pogorzelicy?

p. Marcin Smoczyk - Radny– przypomniał, że nie otrzymał odp. na złożoną interpelację na poprzedniej sesji - „ Jakto się stało, że w sprawozdaniu za 2013 były dane za rok, 2012 kto za to jest odpowiedzialny i jakie poniósł konsekwencje?”.

P. Przewodnicząca zapytała P. Józefa Gandurskiego Radnego Powiatowego o drogę powiatową  Ninikowo – Karnice. P. Józefa Gandurskiego Radny Powiatowy udzielił odp., że droga jest w fazie projektowej.

Pani Przewodnicząca przystąpiła do procedowania projektów uchwał.

 

Ad. 6 Projekt uchwały w sprawie:Programu Postępowania Naprawczego Gminy Rewal

na lata 2014-2016

P. Robert Skraburski -Wójt– „ Proszę Państwa zakończyliśmy opracowywanie Programu Postępowania Naprawczego różni się on jak Państwo wiecie od tego Programu, który był przyjmowany w listopadzie jednak tutaj i Rząd Polski i Parlament całkowicie zmienił zasady dopuszczenia do równowagi finansowej gmin i musieliśmy swój program naprawczy dostosować jeszcze bardziej ograniczyć wydatki a przede wszystkim musieliśmy zweryfikować wszystkie dokumenty, które do tej pory były składane w Regionalnej Izbie Obrachunkowej te dokumenty zostały zweryfikowane także opieramy się o mocną bazę danych, wiarygodną bazę danych. Jak Państwo widzicie jest tu dwukierunkowość działania, więc maksymalizacja dochodów i nie ma tu jakiegoś szaleństwa w dochodach nie podnosimy zbytnio podatków praktycznie o inflację plus jeden punkt, ale też jest szukanie oszczędności od redukcji etatów kończąc na redukcji ilości inwestycji to wszystko zostało tutaj napisane policzone zweryfikowane no i tutaj nasi przedstawiciele pod wodzą p. Skarbnika i p. Lilianna i p. Sekretarz byli także w Regionalnej Izbie obrachunkowej na tak zwanych chyba konsultacjach dotyczących Programu Postępowania Naprawczego szerzej omawiane to było na komisji część wniosków z tego spotkania została już uwzględniona w Programie Postępowania część wniosków Państwa, które złożyliście, także w trakcie komisji też została mam nadzieję uwzględniona w programie i tutaj prosilibyśmy o zadawanie  już pytań szczegółowych chyba, że jeszcze czy p. Skarbnik czy p. Lilianna chcieliby szerzej powiedzieć o tej stronie finansowej. Na pewno są dwa aspekty bardzo ważne w tym programie, dlaczego przyjmuje się taki program i dlaczego też część opisów zmieniła jakby swój wymiar jest bardziej ostrzejszy jest taki zdeterminowany, ponieważ Program Naprawczy potrzebny jest do rzeczy, o które najbardziej nam chodzi a więc musimy w programie wykazać, że jedyna szansą na wyjścia z kryzysu jest otrzymanie pożyczki ze Skarbu Państwa i to jest jakby …całej sprawy i o to się zwracamy nie możemy mówić, że mamy alternatywne formy wyjścia, że w jakiś sposób sobie poradzimy tylko, że mamy problem żeby nie stracić pieniędzy unijnych, żeby dokończyć zaczęte inwestycje my musimy dostać pomoc ze strony Państwa także myślę, że to jest w takim kierunku napisane. Przyjęcie programu pozwoli nam rozpocząć prace nad przyjęciem budżetu na 2014 rok i myślę, że jeszcze w marcu byśmy się spotkali na temat budżetu”.

P. Seweryn Babiło – Skarbnik Gminy– „Pan Wójt poruszył tutaj kwestię głównych założeń Programu Naprawczego tak jak powiedział dane finansowe w Programie naprawczym są zweryfikowane sprawozdania do Regionalnej zostały wysłane, jeszcze dzisiaj rozmawiałem z Panią koordynator rano telefonicznie w sprawie prawidłowości tych sprawozdań, jeżeli chodzi o kwestie liczb kwestie wartości wykonania czy też planu tutaj nie będzie zastrzeżeń, są kwestie oczywiście niezapłaconych ZUS-ów niezapłaconego Janosika, ale myślę, że te kwestie na dzień dzisiejszy w ogóle, jeśli chodzi o Program Naprawczy przełożenie na Program Naprawczy liczbowo nie mają wpływu są to kwestie tylko wyjaśniające i tak naprawdę powtarzające się już powtarzające się od jakiegoś czasu. No tak jak p. Wójt powiedział głównym powodem ponownego rozpatrywania uchwały o Przyjęciu Programu Postępowania Naprawczego była ustawa z dnia 8 listopada o zmianie ustawy o finansach publicznych, która w sposób szczegółowy określała poszczególne kwestie dotyczące ograniczeń inwestycyjnych ograniczeń wynikających właśnie z wspomnianej zmiany przepisów ustawy. Tak, więc jeżeli jakieś pytania szczegółowe Państwo mają to bardzo proszę”.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie zaopiniowała projektu uchwały z powodu braku danych.

Komisja Strategii i Rozwoju nie zaopiniowała projektu uchwały z powodu braku danych.

 

 

Dyskusja:

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk- Radny – „Bardzo bym prosił, żeby radni byli przygotowani w ten sposób, że mają przed sobą te sprawozdanie, które dostaliśmy w załączniku, które poszły do RIO można to wyświetlić. Mam parę pytań, analizowałem tam czy są zgodne wydatki i dochody ostateczne cyfry się zgadzają, ale pytań mam szczegółowych, może byśmy zaczęli sprawozdaniem zRb-27S  zbiorcze na koniec grudnia 2013r. str. 1 wykonanie dochodów zbiorcze. I teraz mam pytanie prosiłbym radnych, żeby spojrzeli też sobie w laptopy w Program Naprawczy na Tabelę pierwszą Dochody Gminy Rewal na 2009 – 2013 i tutaj mam pytanie do p. Skarbnika czy razem teraz mówię o sprawozdaniu na tej pierwszej stronie tego zbiorczego razem dział 756 to są dochody z podatków zgadza się dochody wykonane to jest siódma kolumna 21 697 508,27 zł  (str. 9 z 11) i tu jest właśnie dział 756 kolumna siódma 21 697 508,27 zł i teraz pytanie czy ta cyfra to jest sumą z tabelki pierwszej z Programu Naprawczego wpływy z podatków wpływy z opłat i udział w podatkach budżetu państwa? …. P. Sewerynie tabela pierwsza w Programie Naprawczym  to jest str. 7”.

P. Seweryn Babiło  - Skarbnik Gminy– „Na pewno tak, na pewno podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, darowizn, czynności cywilno prawnych, karty podatkowej, na pewno opłata skarbowa, a pewno wpływy z opłaty targowej, miejscowej, tutaj również opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu znajduję się w 756 udziały w podatkach budżetu państwa zarówno pit jak i odsetki tam poniżej dochody z majątku już nie, bo to jest 700-setka, dochody z majątku z najmu dzierżawy to nie przekształcenia nie, odpłatnego nabycia nie, sprzedaży składników nie i zarząd wieczyste użytkowanie nie, odsetki jak najbardziej tak, chociaż odsetki tutaj są w łącznej kwocie po każdym z rozdziałów są odsetki naliczane tak więc §092 znajduje się w każdej właściwie, każdym dziale klasyfikacji budżetowej. Przepraszam jeszcze tylko spojrzę na drugą stronę pozostałe dochody grzywny to jest 754. Wpływy z usług, nie tutaj to się nie znajduje, inne dochody nie wiem, co tutaj jest ujęte w tej kwocie inne dochody musiałbym to zweryfikować, na pewno nie subwencja na pewno nie dotacje celowe na pewno nie środki na dofinansowanie na pewno nie środki na inwestycje, czyli wszystko to, co wymieniłem powinno znaleźć się w kolumnie 13 dochody Gminy Rewal lata dwa dziewięć – dwa trzynaście”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk- Radny – „To Panie Sewerynie jeszcze raz, który z podatków 14 002 789 zł ujęto w tabelce pierwszej, wpływy z opłat (p. Skarbnik – „wpływy z opłat w całości”) 4 508 270 tak (p. Skarbnik – na pewno 3 110 841) tak to nam daje już 21 621 900 (p. Skarbnik – i teraz jakby Pan jeszcze dodatkowo do tego dopisał kwotę już Panu powiem kwotę 148 19 tak to jest 75601 w szczegółowym 148 zł 19 gr. 75601 § 097 to są te inne dochody, które są na drugiej stronie już Panu dalej mówię …..) ale wie Pan już dalej wychodzi więcej, tu wychodzi 21 769 000 zł a tu jest 21 657 000 zł to, co Pan mówi (p. Skarbnik – wykonanie, o wykonaniu musiałbym to zweryfikować) dodaliśmy te kwoty to wychodzi trochę więcej tak na samym początku było mówione o kwocie finalnej, kwota finalna wykonanych dochodów się zgadza 52 mln. ale tutaj miałem takie pytanie to trzeba będzie wyjaśnić, bo na razie widzę cyfry się nie zgadzają, ale teraz jeszcze kolumna saldo końcowe należności podatkowe pozostałe do zapłaty czy Radni to widzą tam jest taka kwota dział 700, 5 844 962,21 zł ogółem jest 5 853712,56 zł a w tym 5 853 (p. Skarbnik – ale, w której, z czym się Pan nie zgadza ta pozycja należności, z którą pozycją z Programu Naprawczego) ja teraz mówię, co mi się nie zgadza razem dział 710, 5 844 962,21 zł i 5 853 712,56 zł jest kwota większa (p. Skarbnik – ale z tego tytułu proszę zobaczyć pozycję 11 jest kwota nadpłat też. Nadpłaty w pewnej części pomniejszają kwotę zaległości w sprawozdaniu, jeżeli chodzi o saldo końcowe należności pozostałe do zapłaty ogółem, w jakiej kwocie to najprawdopodobniej ta jest różnica, bo nie jestem w stanie teraz tak z głowy powiedzieć między należnością ogółem z zaległościami, czyli, kwota nadpłaty pomniejsza kwotę salda należności ogółem nie w całości, ale w tej części, która wynika..) kwestii nie wyjaśniono wszystkich natomiast nie jest jasne dla Radnych, którzy nie są biegli w takich rachunkach, jeżeli jest ogółem wypisane 5 844 962,21zł a w tym  5 853 712,56 zł to logiczne by było, że powinna być mniejsza w tej skali, ale jeżeli Pan Skarbnik tutaj tłumaczy w ten sposób, że część z nadpłat wchodzi w te ogólne to ja to rozumiem i przyjmuję do wiadomości. Tu byśmy mieli kwestię wyjaśnioną, ale tutaj w tym dziale 756 to się tak nie pokrywa”.

Streszczenie wypowiedzi p. Wojciecha Pawluka vel Mikołajczuk Radnego Giny dot.

 sprawozdania zRb-27S zbiorcze str. 9/11 Saldo końcowe należności pozostałe do zapłaty w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa kwota ogółem wynosi 5 844 962, 21 w tym zaległości 5 853 712,56 P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk poprosił o wytłumaczenie, dlaczego ta druga kwota jest większa od kwoty pierwszej.

- pytania  dot. porównania danych z Programu Naprawczego Gminy Rewal na lata 2014 – 2016 ze sprawozdaniami rocznymi z wykonania planu dochodów budżetowych jts na koniec roku 2013 o nazwie Rb-27S zbiorcze.

Na stronie 7 Programu Naprawczego znajduje się tabelka nr 1 dot. działu 756 w rubryce 2013 znalazły się dane, które nie były zgodne z sprawozdaniem zRb-27S str. 9/11 rubryka dochody wykonane (wpływy minusy zwroty) paragraf 756 kwota 21697 508,27.

- sprawozdaniem zRb-27S  szczegółowe str. 2/11dział 700 rozdział 70005 paragraf 0750

 

 kwota 2 493 695,38 – się nie zgadza z Programem Naprawczy, w którym widnieje kwota 2 963 271.

p. Liliana Ochmańska–sprawowanie nadzoru nad Wydziałem Finansowym w Urzędzie Gminy Rewal (Zarządzenie Nr 4/2014 z dnia 05.02.2014r. w sprawie upoważnienia do udostępnienia dokumentacji finansowo – księgowej) składała wyjaśnienia do zadawanych pytań.

 „…jeśli chodzi o dochody i czytając jakby tą tabelę to trzeba wziąć pod uwagę jakby treść kolumny, że należności to są zawsze salda początkowe plus przypisy minus odpisy, co to oznacza, że te należności, ponieważ zawsze na początku roku robimy pewien przypis należności z tytułu podatków i potem, czyli to są nasze salda początkowe i potem jakby są odpisy to sprawozdanie faktycznie w takich szczegółach może się nie zgadzać z tym co Państwo macie w Programie Naprawczym, dlatego że tutaj mamy również wpływ na to mają te dochody wykonane minus zwroty to o czym Pan Skarbnik, ale generalnie są to tak niewielkie kwoty tak w skali globalnej odejmując te zwroty, że one nie maja wpływu na poziom wykonanych dochodów natomiast to sprawozdanie faktycznie jest tak skonstruowane, aby Ministerstwo Finansów również na przykład wiedziało, jakie u Państwa są skutki obniżenia górnych stawek podatków tak, ponieważ Minister określa zawsze górne stawki a Państwo uchwalając podatki i opłaty lokalne zawsze uchwalacie mniejsze tak i to sprawozdanie może, dlatego tutaj Państwu nastręczać pewne wątpliwości. Ale generalnie te odpisy one przy tych dochodach zrealizowanych w programie one nie maja znaczenia. Na pewno jest to zgodne ze sprawozdaniem… Ja wiem, bo to sprawozdanie generalnie jest trudne, bo tak jak powiedziałam tutaj mamy również i skutki obniżenia tych górnych stawek i mam dochody wykonane minus zwroty wynika to z ordynaci podatkowej tak jest to ujęte w przepisach prawa”.

 

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk- Radny  – „… a teraz może byśmy do tego wrócili sprawozdania pierwszego Rb-27S  tego takiego bardziej szczegółowego na drugą stronę dział 700 ,

700/70005/0750 i to jest kolumna siódma tam jest kwota 2 493 695, 38 mam pytanie też do tabelki pierwszej w Programie Naprawczym, dochody z majątku tutaj te wszystkie cyfry Panie Sewerynie zgadzały te 62 tys. … Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych te 62 tys. się zgadza te 11 300 tys. się zgadza 565 się zgadza na podstawie tego, ale ta pierwsza kwota mi się nie zgadza, 2 963 271 bo to są dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych 700/70005/0750 … a tu jest różnica prawie pięćset  tys. jest 2 493 695

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „...już tylko sprawdzę czy po prostu nie występuje 075 w innych rozdziałach, bo jak wiadomo ta analiza nie jest z jednego działu tylko z poszczególnych rozdziałów z poszczególnych paragrafów zaraz jeszcze szybko sprawdzę czy faktycznie nie występuje. Proszę dodać sobie, proszę spojrzeć strona 5 z 11 tak 5 z 11 ma Pan kolejny paragraf, 075 który jest ujęty i u jest kwota 273 483, 38 kwota wykonania również na paragrafie 75 dzierżawy”.(P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk –273) 483,38 i ona też się zawiera w tabeli pierwszej w pozycji wykonanie dochody wynikające z dzierżawy tak i na pewno ta kwota tutaj jest (p. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk – czyli trzeba by było tak 2 493 695,38 dodać 273 483,38 jeszcze trochę nam brakuje) już patrzę właśnie dalej więcej nie mam tutaj, jeżeli chodzi o paragraf 0750 czyli kwota nie wiem jak tam Panu wyszła na kalkulatorze (p. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk – kwota wyszła 2 767 178 a tutaj jest  2 963. Ponad 200 tys. nie całe różnicy) więcej tutaj nie mam, to będzie kwestia, też wyjaśnienia czy nie należałoby ewentualnie dokonać korekty trudno mi powiedzieć… () tutaj wychodzi więcej. Tutaj mi Panie podpowiadają, że jeszcze w paragrafie 0902705 tak naprawdę powinny być też ujęte odsetki wynikające z nieterminowych wpłat za dzierżawy tak tutaj powinniśmy też w tej kwocie ująć… to nie są periodyczne dochody tak, więc w Programie naprawczym tak naprawdę powinniśmy ująć tylko te dochody, które są na dzień dzisiejszy dochodami stałymi wynikającymi z podpisanych umów a nie dochody odsetkowe, które są dochodami wątpliwymi”.

p. Liliana Ochmańska– „Tu mogą występować, tak, ale nie muszą, bo zakładamy, że jednak mieszkańcy w terminie będą nam płacić te podatki a nawet, jeśli było by tych dzierżawy, nawet gdyby były tutaj odsetki z tytułu nie terminowych dochodów no to tutaj jest to dla nas pewien plus Natomiast robiąc Program naprawczy wieloletni no trudno zakładać jakąś kwotę odsetek tak. Myśmy się opierali przy tym Programie naprawczym tyko na tych dochodach, które są stałe, które wynikają jakby wprost z umów, odsetki, jeśli mamy to są nasze ciut większe dochody  zresztą one w skali dochodów majątkowych czy nie maja specjalnie większego znaczenia przy tych kwotach”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk – Radny – „Tylko przyjmując tą metodologięprzeanalizowaliśmy dział 756 to jednak do wpływów do tego działu liczyliśmy jednak odsetki  w kwocie 412 tys. i 7 zł odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat p. Skarbnik mi kazał to policzyć metodologia jest do jednego działu rozumiem jest może być tak uznaniowo przyjęte, że tu odsetki wliczamy a do drugiego nie. Tak to z tego wynika”.

p. Liliana Ochmańska–  „Tak nie do końca tak tutaj generalnie przy podatkach no zawsze tutaj pewien marines się zakłada tak jak  mówię myśmy te podatki policzyli do Programu naprawczego z takim marginesem dużym … na przykład przy sprawozdaniu rocznym Rb27 macie Państwo w kolumnie dwunastej ja mówię w tym zbiorczym już tak, bo tu najlepiej widać podsumowane wszystkie działy macie Państwo kolumnę dwunastą skutki obniżenia górnych stawek podatków odliczone za okres sprawozdawczy tu jest kwota 1 400 000 my tej kwoty nie ujęliśmy nigdzie w projekcie Programu naprawczego, ponieważ nie zakładamy, że w okresie funkcjonowania tego programu naprawczego uchwalicie Państwo tutaj górne granice tych stawek jest to też ta kwota 1 400 000 no pewien taki zapis, który jest w tych dochodach”.

P. Zygmunt Wołejszo- Radny– „Widzę, że jeszcze paragraf 750 przeoczony  jest na stronie drugiej jest kwota w kolumnie siódmej 196 092 czy to nie jest ta brakująca.  Na stronie drugiej mam paragraf dwa razy 0750 się powtarza i ten w pierwszej pozycji nie wymienialiśmy nie sumowaliśmy”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy, – 63095 075jeżeli Pan spojrzy jeszcze to tutaj jest w promocji paragraf 075 dzierżawy wpłata za dzierżawy w ramach, 63095 czyli tu jest łączna kwota na wszystkich paragrafach, bo tak jak mówię dochody z przedstawionych poszczególnych tabelach to nie jest klasyfikacja budżetowa … te same w sprawozdaniu tylko to są łączne sumy z poszczególnych tytułów wynikające z klasyfikacji budżetowej sprawozdania Rb27s, jeżeli taki 075 występuje w kilku rozdziałach należałoby analogicznie w 2013 wykazać łączną kwotę dochodów wykonanych z tego tytułu na koniec roku, 2013 jako pozycja przykładowo pierwsza”.

p. Liliana Ochmańska – „ Jeszcze tak na zakończenie tutaj odnośnie tych odsetek żebyście Państwo mieli jasność jest część umów dzierżawy, które są już w umowie samej naliczane są odsetki tak te, które wieloletnie umowy dzierżawy, które są i jeśli mamy odsetki już zawarte w samej umowie dzierżawy wówczas one tutaj występują w tym Programie naprawczym po stronie dochodów, jako odsetki takie wykonane i te, które bierzemy do tych dochodów. Natomiast te odsetki, które wynikają z tytułu nieterminowej płatności tych podatków one nigdy nie są ujmowane to tak na zakończenie i podsumowanie”.

P. Bogusław Woźniak-  Wiceprzewodniczący Rady –„Ja mam proszę Państwa wątpliwości, co do harmonogramu wprowadzenia tego Programu naprawczego Państwo będą uprzejmi to jest na papierze strona 42 rubryka 4.2 . 47 str. Moje wątpliwości wynikają z Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie pożyczek z Budżetu Państwa. … rozpocznę z miejsca „Przyjęcie Programu Postępowania Naprawczego „ Robi to Rada Gminy luty 2014 roku, co w tej chwili czynimy następnie jest przyjęcie WPF owszem jest to zgodne również z tym rozporządzeniem, ale proszę udzielić mi odpowiedzi, ponieważ to zgodnie z zapisami tego rozporządzenia do wniosku o udzielenie pożyczki z Budżetu Państwa dołącza się w oryginale lub kopi poświadczonej za zgodność z oryginałem między innymi w pkt. 2 uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Budżetu Państwa, kiedy ta uchwałę podejmiemy, jaki będzie termin tej uchwały, dlatego, że w Ramowym Planie Pracy Rady Gminy takiego zapisu nie mamy. To jest pierwsze. Drugie musi być aktualna uchwała budżetowa na rok, w którym składany jest wniosek, kiedy ta uchwałę w sprawie budżetu podejmiemy, bo tego tutaj w harmonogramie nie ma aktualnego budżetu również nie mamy. W kwietniu ten harmonogram przewiduje złożenie do Ministerstwa Finansów wniosku o przyznanie pożyczki. Ja chcę tutaj przypomnieć organom wykonawczym, że do tego wniosku musi być złożony cały szereg dokumentów wymagających wiele pracy, ale bardzo by mnie interesował pkt. 22 tego rozporządzenia to jest proszę Państwa opis działań przyjętych, przez wniosko dawcę w celu pozyskania środków finansowych innych niż pożyczka z Budżetu Państwa oraz ewentualnych trudności ich pozyskania. Ja tutaj chciałem, żebyście Państwo rozsiali swoje nadzieje … z Magellanem lub tego podobnymi instytucjami i proszę mi również odpowiedzieć, jakie będą szanse na uzyskanie zaświadczenia z ZUS –u dotyczące stanu płatności składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy oraz składek na ubezpieczenie Zdrowotne. To są te podstawowe wątpliwości, które mi się nasunęły i prosiłbym nie wiem czy jest konieczność w pisania do tego harmonogramu tej uchwały przez Radę Gminy, żeby to nie było to formalnością, która nam coś”.

p. Liliana Ochmańska – „To jest tylko harmonogram dotyczący wprowadzania Programu Naprawczego a to, o czym Pan jest uprzejmy tutaj cytować rozporządzenia to już jest procedura jakby wdrażania tego Programu Naprawczego, tak, czyli w tym Programie Naprawczym my nie piszemy o procedurze dochodzenia jakby do uzyskania pożyczki tylko tu na stronie 47 piszemy o procedurze jakby wprowadzania samego Programu Naprawczego”.

P. Bogusław Woźniak – Wiceprzewodniczący Rady –„Zgadzam się proszę Panią z tym, co Pani mówi, ale również przyjmuję do wiadomości to, że w harmonogramie jest zapis „Złożenie do Ministerstwa Finansów wniosku o przyznanie pożyczki” ma to zrobić Wójt w kwietniu tego roku. Mamy dwa miesiące na to. O tych zapisach wyraźnie rozporządzenie mówi do wniosku o udzielenie pożyczki z Budżetu Państwa dołącza się w oryginale lub kopi i tak dalej… Uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Budżetu Państwa. Jeżeli w harmonogramie piszemy złożenie wniosku o przyznanie to chyba pod tym wnioskiem jest jeszcze uchwała”.

 

 P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy – „Panie Bogusławie tu chodzi o taką rzecz, jeżeli będzie pozytywna opinia w sprawie Programu Postępowania Naprawczego, jeżeli będzie pozytywna opinia przez RIO wówczas Radni mogą przyjąć Budżet oraz WPF i w tym momencie, kiedy będzie przyjmowana uchwała Budżetu i WPF-u również będzie przygotowana jednocześnie uchwała w sprawie pożyczki do Budżetu Państwa. Dlatego tutaj mamy przyjęcie Budżetu oraz WPF-u oraz innych stosownych uchwał dotyczących restrukturyzacji w tym punkcie. To jest na miesiąc to jest na marzec po uzyskaniu opinii”.

P. Andrzej Brzeziński - Radny– „Proszę Państwa ja myślę, że nie będę odosobniony w zdaniu rozmawialiśmy w między czasie Radni z sobą, że komfortu pracy w systemie Programu na pewno Pan Wójt nam nie stworzył i od tej składowej problemów Szanowni Państwo mocno napominaliśmy do Wójta i w miesiącu czerwcu ubiegłego roku. Szkoda, że bez zamierzonego efektu. Pan doskonale wie Panie Wójcie, że nikt tak dobrze Pana nie zna jak Pan sam siebie, więc Pan również dobrze wie, że jak trudno się do Pana przebić choćby nie wiem, jaka pozytywna rekomendacja była. Dlatego też mocno proszę Państwa chcę tutaj podkreślić, to jest dla mnie trudna uchwała jedna z najważniejszych w pracy samorządowej głosując za ta uchwałą dzisiaj Szanowni Państwo ja nie głosuję to dla Pana Wójta proszę Państwa, ponieważ uważam, że nie przyjęcie dzisiaj tej uchwały jest jeszcze większym stopniu krokiem w tył dla naszej Gminy a tego robić mi nie wolno. Dziękuję”.

P. Jan Trafny – Radny– „Zarówno nieprzyjęcie tej uchwały jak i przyjęcie jej w takim kształcie, że RIO wyda negatywną też będzie jednakową szkodą prawda. Ja mam pytanie do części tutaj do części przepraszam ograniczenie wydatków bieżących to jest rozdział, str. 21 … zaczyna się ten rozdział i chodzi mi o taką sprawę na komisji była rozmowa o tym, że nie można do kapitalizować spółek w trakcie realizacjipostępowaniaProgramu Naprawczego a tutaj mamy zaplanowane wydatki związane z działalnością Spółki Nadmorska Kolej Wąskotorowabędą wynosiły, 617 w jaki sposób my zamierzamy to jest 23 strona pkt. c likwidacja jednostki Centrum Informacji Promocji Rekreacji”.

P. Robert Skraburski - Wójt– „Tego jak widzicie Państwo już słowa do kapitalizowania nie ma tutaj razem z prawnikami myśleliśmy formułę, w jaki sposób będziemy mogli wzmocnić nasze spółki i to wcześniej też mówiłem na spotkaniu między innymi umowa z Wodociągami Gminy Rewal na temat utrzymywania zieleni w ten sposób pozwoli nam wzmocnić spółkę brakującą sumę, którą my przeznaczamy na utrzymanie zieleni i w podobny sposób będzie przygotowana umowa na prowadzenie działalności na majątku gminnym razem z Nadmorską Koleją Wąskotorową i w ten sposób brakującą sumę, którą nie wygeneruje nasza spółka będziemy mogli przekazać. Te sumy w tabeli 14 i 13 się znajdują także to nie są sumy, które wycięliśmy z programu tylko umieściliśmy je w tabeli 14 i 13 dział 600 i chyba dział 904”.

P. Jan Trafny – Radny –„ Mam również pytanie do tego samego rozdziału pkt., g to jest na str. 25 weryfikacja arkuszy organizacyjnych w jednostkach oświatowych chciałbym poprosić o rozwinięcie pojęcia optymalizacji ilości uczniów w poszczególnych klasach, na czym będzie polegało ograniczenie wydatków bieżących w jednostkach oświatowych w myśl tutaj tej koncepcji z Programu Naprawczego”.

P. Robert Skraburski – Wójt– „Jak Państwo wiecie arkusz organizacyjny określa podstawowe rzeczy dla funkcjonowania szkoły oczywiście wynikają one z karty nauczyciela i godzin programowych także tutaj nie można sobie dowolnie tych rzeczy przestawiać, ale jedno rzeczą, na którą na pewno mamy wpływ to jest ilość dzieci w naszych szkołach placówkach oświatowych. Wiem, że w tej chwili, co drugie dziecko jest przywożone do naszej szkoły po przez to, że wyniki w nauczaniu w naszych placówkach oświatowych są wysokie i bardzo wysokie a także zaplecze materialne, jakie stworzyliśmy od hal sportowych po klaso pracownie jest także bardzo wysokie i dlatego nasze szkoły są atrakcyjne dla dzieci z całej okolicy. Tak jak powiedziałem 50% dzieci jest z, zewnątrz, ale można zrobić jedną rzecz, o której też rozmawialiśmy na komisji, czyli nie robić klas A, B i C i każda klasa ma po siedem osób – to akurat w cudzysłowie, ale może trzeba zrobić jedną klasę, która będzie miała 21 osób i tym samym ilość godzin razy godzina nauczyciela zmniejsza się o kilkadziesiąt do kilku set tysięcy w skali roku oczywiście nie będziemy tego robić w miesiącu marcu i kwietniu, ale w arkuszach organizacyjnych, które przyjmuje się do końca maja to zostanie określone i w miesiącu wrześniu możemy rozpocząć optymalizowanie ilości dzieci w klasach a zarazem ilości klas chodzi o to, żeby nie tyle zmniejszyła się nam ilość dzieci, co zmniejszyła się ilość klas. Jak będzie mniej klas to będzie też mniejsza ilość godzin, które trzeba wypracować z klasami a tym samym oszczędności na etatach”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk- Radny  - „Jeszcze chciałbym do wypowiedzi Pana Wójta, myślę, że to padła deklaracja tylko to Pan Wójt ujął swoim zdaniem wszędzie, że możemy zacząć. Ja bym chciał, żeby, jesteśmy w takiej sytuacji, że my musimy to zacząć i ja bym chciał żeby tu padły twarde słowa, że po prostu zaczniemy to robić a nie, że możemy. Panie Wójcie już my naprawdę jesteśmy bardzo trudnej sytuacji i musimy ograniczać nie tylko wydatki inwestycyjne, wydatki majątkowe, ale musimy też wziąć się bardzo mocno sprężyć i wziąć się w garść i ograniczać wydatki bieżące niestety taka jest nasza sytuacja ekonomiczna. Dziękuję”.

P. Robert Skraburski – Wójt Gminy – „Proszę Państwa Program, który w tej chwili przyjmujemy Program Postępowania Naprawczego to są też pewne deklaracje naszych zamierzeń, które zamierzamy robić i wiemy dobrze, że nawet gdyby była dobra sytuacja ekonomiczna albo rewelacyjna sytuacja ekonomiczna z pewnych rzeczy musimy zrezygnować pewne problemy musimy rozwiązać i na pewno znając tą Gminę i nasze oczekiwania inwestycyjne a wiemy, że zawsze inwestycje były naszą domeną i priorytetem, żeby nie wycinać wszystkich inwestycji na pewno musimy ograniczać wydatki bieżące i nie tylko w oświacie, ale jak Państwo widzicie te wydatki bieżące są także w Urzędzie Gminy i Gminnym Ośrodku Kultury i w Zieleni a więc w każdej możliwej jednostce, która z nami współpracuje zaproponowaliśmy obniżenie wydatków bieżących i to ma wymierne efekty w liczbach, które Państwu przedstawiliśmy. Co do oświaty to już nawet przed Programem Postępowania Naprawczego rozmawialiśmy na ten temat, że to jest jeden z elementów, który generuje nasze największe wydatki, bo oświata w tej chwili to jest ponad 10 mln. złotych i wystarczy, że uda nam się ograniczyć o 10% wydatków na oświatę to jest realne milion złotych. Także tutaj nie mówimy o niczym innym jak zoptymalizowanie ilości uczniów i klas i dostosowanie nie da się tego z automatu powiedzieć, że ta klasa ma mieć 24 osoby, bo to musimy, dla tego jest to słowo optymalizacja, ponieważ to trzeba jeszcze podporządkować wielkości klas w danej placówce oświatowej, dlatego być może w niektórych szkołach będą to klasy 24 osobowe a w niektórych 22 osobowe i dlatego przed nami jest no myślę dwa miesiące ciężkiej pracy by wypracować stanowiska i rozpocząć przyjmowanie uczniów na następne lata już pod takim kątem. Co też nam pozwoli w jakiś sposób ograniczyć ilość dowozów dzieci a więc to będą następne oszczędności w niektórych poziomach mamy A, B i C także myślę, że tutaj naprawdę bardzo dużo mamy dzieci i tutaj w jakiś sposób bardzo mocno Państwo zauważycie na pewno oszczędności”.

P. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady– „Trzeba powiedzieć, że to takie ograniczenie etatów, tak i mniejsza liczba godzin pracy dla nauczycieli”.

P. Robert Skraburski – Wójt Gminy – „ A może ograniczenie godzin nadliczbowych, ponieważ ja znam arkusze organizacyjne i 90% nauczycieli ma godziny nadliczbowe i może to nie będzie utrata pracy i nie będzie to utrata etatów tylko będzie utrata ilości godzin nadliczbowych, co proszę Państwa ostatecznie wpłynie na jeszcze lepszą efektywność pracy i poprawy, jakości nauczania dla naszych dzieci i wiadomo, że jeżeli ma mniej godzin nauczyciel lepiej się do tego może i spokojniej przygotowywać”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny – „Teraz może byśmy powrócili Panie Sewerynie na stronę 53, zaczyna się od 52 Tabela 16 Dochody przyjęte założenia… tu jest ta cała projekcja na 2014 rok dochody z najmu dzierżawy składników majątkowych wykonanie w budżecie było na 13 rok 2 963 to jest ze strony 7 a tutaj jest, chciałbym, żeby to było uzasadnienie skąd się bierze taki skok o 600 tys. i tam potem jest kompresja (55:03) bardzo długa. To jest jedna rzecz. Sprzedaż te wpływy z odpłatnego nabycia prawa to są wiem, że na podstawie 2013 roku 11 500 000mln jest w założeniach jest to dosyć optymistyczne, ale tu jeszcze mam pytanie ostatnie za 14 rok  i tak do końca jest 75 tys. to są pieniądze z Unii Europejskiej, ostatnia pozycja w tabelce 16”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „… pyta Pan o wykonanie dochodów z najmu dzierżawy składników majątkowych na podstawie sprawozdania Rb27s na 31 grudnia a dochodów założonych na rok 2014, te założenia przyjęte na 2014 rok wynikają nie tylko z wykonanych na koniec roku, bo w tych kwotach proszę zauważyć kwota 070 to jest 2 493 a proszę zobaczyć ile jest jeszcze z tego tytułu zaległości, to wpłaty, które powinny być uiszczone w roku 2013 wobec powyższego ta kalkulacja na rok 2014 oparta została na umowach zawartych na dzień dzisiejszy, które widnieją u nas w wydziale finansowym. I ta kalkulacja została przyjęta … tutaj musiałbym sięgnąć do materiałów źródłowych po tak jak mówię tabele, które zostały tworzone, co do wartości wynikających ze sprawozdań są w ogólnych zapisach tutaj pozycja inne być może nie udało się przyporządkować jakiś tutaj dochodów z Rb27s do poszczególnych pozycji i zostały one tutaj po prostu umieszczone, jakiego rodzaju to myślę, że jeszcze”. P. Robert Skraburski – Wójt Gminy – „ Urząd Marszałkowski, Ministerstwo Sportu, nauka pływania takie rzeczy jest to drobnica, którą zbieramy, co roku”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny – „A gdzie tutaj są dotacje z Unii Europejskiej?”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „..w tabeli projekcji”.

P. Przewodnicząca-  poprosiła o ciszę, ponieważ, zrobiło się zamieszanie i nie słychać odpowiedzi.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny –„ Bo w tabelce 16 – tej tego nie widać, zgadza się ?!”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „… są tutaj, jeżeli chodzi o dotacje na zadania realizowane przez gminę tak, o to Panu chodzi?

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny –„Chodzi o inwestycję realizowane przez gminę, z których część pieniążków otrzymujemy dofinansowanie z Unii Europejskiej, tego tu nie ma, ja tego nie widzę”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „Na pewno to będzie w środkach na dofinansowanie zadań ze źródeł poza budżetowych tak, to są kwoty, to, co Pan Wójt wcześniej wspomniał kwoty na realizacje zadań z Urzędu Marszałkowskiego zleconych czy to zadanie już pływam czy tam inne zadania na pewno jest w tej kwocie tutaj 75 tys. zaplanowanych w tej pozycji, również oczywiści w pozycji na zadnia realizowane na podstawie porozumień miedzy jednostkami Samorządu Terytorialnego tutaj w tej kwocie również to są dotacje, które są realizowane”.

 

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny –„ „Panie Sewerynie zapytam się wprost, czy Plac Sikorskiego w Rewalu jest dofinansowany gdzie jest ta kwota?”.

P. Liliana Ochmańska – „Tutaj w tej projekcji dochodów, które Państwo macie w tych założeniach, ponieważ macie Państwo wypisane numeratywnie, jakie umowy są dofinansowane tak i jakie źródła tutaj, z jakich programów unijnych związku z tym generalnie planując przyjęte założenia do dochodów, ponieważ to są dochody gdzie otrzymujemy zwrot incydentalne, więc one ich w całości tutaj tych dochodów nie ma. Te dochody generalnie w budżecie zrealizowanym będą w pozycji dotacje celowe z Budżetu Państwa w tej pozycji gdzie jest kwota 1 200 000 zaplanowana będą się pojawiały, ale dopiero wtedy jak wpłyną na rachunek urzędu je się planuje je się pokazuje w wydatkach nie planuje się ich, że je dostaniem z góry, bo procedura rozliczania projektu jest w czasie i tak naprawdę dopiero w momencie, kiedy następuje przelew z Urzędu Marszałkowskiego na rachunek gminy ono jest wykazywane w wykonaniu moglibyśmy w sposób sztuczny pokazać to Państwu w 2014 roku i 15 ale tak naprawdę tutaj nie mielibyście Państwo jasnej sytuacji finansowej gminy, bo tak jak powiedziałam te środki one wpłyną incydentalnie jest projekt kończy się projektśrodki wpływają i zamykamy temat. Tu w programie naprawczym chodziło o to, żeby Państwu pokazać tylko te źródła dochodu, które one są jakby stałe i nie są źródłami dochodu incydentalnymi. W sprawozdaniach będzie Pan szukał to zawsze będzie to w pozycji dotacje celowe z budżetu Państwa, bo jest to dotacja celowa”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny –„Ma jeszcze pytanie do tabelki 21 i tam jest dział 6 przeanalizowałem te dochody majątkowe to było widać, że jest to przepisywane z tabelki 16 dochody to tak … 40 z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego 40 920 jest 11 500 znalazłem i nagle dotacje i środki poza budżetowe na zadania inwestycyjne 8 808 467 czy to nie powinno tutaj też ujęte w tej tabelce 16

 

P. Liliana Ochmańska – „ tutaj w tej tabeli 21 gdzie są projekcje z uwzględnieniem Programu Postępowania Naprawczego to proszę zobaczyć, że to, co mówiłam tak, że zwrot tych pieniędzy ze środków unijnych są to zawsze dotacje to tu macie Państwo pokazane, że w roku 2014 dostaniemy 8 a tu dostaniemy 2015, 6 tu pokazaliśmy te dochody po to, bo musimy wyliczyć – ta tabela generalnie 21 służy do tego żebyśmy pokazali, jaką mamy zdolność do spłaty kredytów już tych, które mamy już zaciągnięte czy tez tej pożyczki z budżetu Państwa, którą dostaniemy, bo żeby spłacać jakiekolwiek kredyty to musimy wygenerować nadwyżkę budżetową, która pozwala nam na spłatę rat Kredytów natomiast kwoty odsetek są po stronie wydatków bieżących tak, czyli same odsetki mamy w wydatkach, czyli różnica miedzy dochodami a tymi wydatkami bieżącymi plus odsetki musi nam dać pewną nadwyżkę budżetową, z której będziemy spłacać raty same kredytu stąd też tutaj ta tabela 21 jest już pewnego rodzaju projekcja Państwa budżetu na rok 2014 i tu ta kwota dotacji, którą otrzymamy z środków Unii Europejskiej w tych dochodach majątkowych zostaje wykazana, bo fizycznie te pieniądze wpłyną nam na rachunek a projektując budżet jednoroczny my planujemy te dochody konkretnie, które w danym roku wpłyną tamta tabela miała charakter takiej projekcji finansowej pokazania Państwu z czczego składają się nasze stałe dochody, które będziemy otrzymywać w poszczególnych latach a tu w tej tabeli 21 już mamy zaprojektowane no można powiedzieć na 85% budżet tego roczny, budżet roku 2015 i projekcję już na 2016 do 33 i te kwoty również znajda się w kolejnej uchwale, która ma związek z budżetem, czyli w tej wieloletniej Prognozie Finansowej, która będzie realizowana w okresie spłaty rat kredytów i pożyczek”.

 

P. Jacek Jędrzejko - Radny– „Ja chciałbym się odnieść do zdania „Gmina Rewal, aby dynamicznie się rozwijać i być atrakcyjnym kurortem turystycznym musiała realizować szereg inwestycji, które kosztowały ponad 100 mln.” myślę, że jest to dokument o charakterze finansowym i tego typu bele stryka kompletnie jest nie potrzebna tym bardziej, że Gmina Rewal nic nie musiała a w szczególności wchodzić w inwestycje o nazwie Kolejka Wąskotorowa”.

P. Liliana Ochmańska –„… jest to pewnego rodzaju uzasadnienie tak to, że Państwo macie zobowiązania to, że Państwo macie tutaj taką nie korzystna sytuację i przekroczone przede wszystkim wskaźniki długu publicznego to one są wynikiem od szeregu lat robienia inwestycji w Państwa gminie, które wdać na każdym kroku tak tutaj napisanie o tym, że Gmina Rewal jest gmina turystyczną i te zadłużenie, które Państwo macie, które się nie mieści w ramach ustawy o finansach publicznych nie wynika z tego, że Państwo inwestowaliście tutaj w działalność, która by nie była pod kątem podniesienia walorów turystycznych Państwa gminy i o to tylko chodziło W tym zdaniu nie chodziło o jakieś upiększanie tylko chodziło jakby o wskazanie, że to, co Państwo, te inwestycje, które Państwo robicie i które widać na zewnątrz no to maja na celu turystykę”.

p. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady –„chciałam zapytać o intencję p. Jacka czy wnioskuje, aby wycofać z programu ten zwrot?”.

 

p. Jacek Jędrzejko –„Nie podoba mi się zwrot „musiała”, bo wystarczy żeby było napisane, że Gmina Rewal realizowała inwestycje a nie, że musiała realizować, to była po prostu wola radnych wola Gminy Rewal żeby tego typu inwestycje realizować”.

P. Jan Trafny - Radny -„ Ja bym chciał wrócić do tabelki nr 12 str. 19 zestawienie podpisanych, ugód z wierzycielami według stanu … na dzień 31.01.2014r. na komisji trochę rozmawialiśmy na ten temat i dwie rzeczy były poruszane podnoszone na komisji jedna z nich została uwzględniona to znaczy zostały podane daty, do kiedy te ugody były, są zawarte a nie, kiedy zostały zawarte to fajnie natomiast nie widzimy tutaj, które zostały gdzie odsetki zostały skapitalizowane a gdzie nie”.

P. Liliana Ochmańska – wskazała gdzie zostało to zapisane. (tabela 12 lp. 4 BGK)

P. Jan Trafny - Radny –„ Mam jeszcze pytanie – staramy się o pożyczkęw wysokości 53 mln będziemy się starać tak o ile nam to wszystko pójdzie sprawnie w tekście jest wymieniany, że na dzień 30.06 mamy spłacić kapitał wynikający z podpisanych ugód i porozumień w kwocie 57 762 109 zł mamy odłożone te 4”.

P. Liliana Ochmańska –  „… musimy mieć odłożone, bo jakimś wkładem własnym musimy też jakby partycypować w tej pożyczce z budżetu Państwa tak, musimy pokazać tutaj tą kwotę, czy mamy fizycznie w kasie, myślę, że będą”.

P. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk-Radny- „ A na te zobowiązania wymagalne też mamy odłożone?”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „Zobowiązania wymagalne są zaplanowane w ramach budżetu 2014 tutaj nie musimy mieć odłożonych środków, ponieważ będzie to generowane z dochodów roku 2014”.

P. Liliana Ochmańska –  „Natomiast tą kwotę tutaj tych 3 mln to w tej tabeli, 21 o którą przed chwilą Pan pytał, czyli te projekcie z uwzględnieniem programu naprawczego ta kwota tych 3 mln ona tutaj jest uwzględniona”.

P. Jan Trafny - Radny–„… skąd taki optymizm, że dostaniemy tą pożyczkę do 33 roku aż, czym on jest podparty. Skąd się bierze taka data?”.

P. Liliana Ochmańska –  „Generalnie z stąd, aby pozwolić gminie spokojnie funkcjonować, bo spłata pożyczki powoduje tutaj wygenerowanie określonych środków to, o czym mówiliśmy tak i ten okres 20 letni jest możliwy do zrealizowania w ciągu 20 lat, bo to żeby również spełniać wymogi ustawy o finansach publicznych i spełniać wymóg ustawowy zadłużenia tak też, dlatego zostało to zaprojektowane, żeby również po tym programie naprawczym 3 letnim żebyśmy się mieścili w tych wskaźnikach wynikających z ustawy o finansach publicznych, bo gdybyśmy założyli okres spłaty 10 letni to, jeśli nawet byłoby to możliwe ze względów finansowych to i tak mamy w tedy zachwiane wskaźniki wynikające z ustawy o finansach publicznych, czyli tu musimy spełniać warunki dwa tak mieć środki na spłatę i drugi spełniać w danym roku wskaźnik …”

 

P. Andrzej Brzeziński – Radny- „Może tak dla przypomnienia i do porządku formalnego proszę powiedzieć to do p. Skarbnika w przypadku pozytywnej zagłosowania tej uchwały weryfikuje to RIO rozumiem tak. Dziękuję”.

P. Seweryn Babiło - SkarbnikGminy – „Tak… po naszym spotkaniu, które odbyliśmy właśnie tutaj z p. Sekretarz i z p. Ochmańską u Pani Koordynator no tak naprawdę było to spotkanie instruktarzowe, regionalna też nie ma na dzień dzisiejszy jakiejś wiedzy takiej potężnej można powiedzieć na temat doświadczenia na temat tego, w jaki sposób opiniować sam program naprawczy, ponieważ zawsze opiniowała tylko wydawała analizę finansów na temat stanów finansów potrzebną do pożyczki ze Skarbu Państwa i na tym właściwie ich rola się ograniczała na dzień dzisiejszy te uwagi, które zostały uwzględnione oczywiście w tym programie zostały przez Panią Koordynator przekazane i myślę, że same wątpliwości … zostały tutaj przelane na papier uwzględnione w wyliczeniach, myślę, że jakiekolwiek wątpliwości będą jeszcze … Program  Naprawczy nie jest Programem, który nie jest Programem na dzień dzisiejszy ostateczny wiadomo, że uwarunkowania pod względem założeń dochodów i wydatków zmieniają się chociażby w planach finansowych trakcie roku budżetowego tak, więc myślę, że niejednokrotnie tak jak Pan Wójt wcześniej wspominał będziemy wracać do Programu Naprawczego żeby jego założenia w jakiś sposób modyfikować i realizować zgodnie z obecną sytuacją…”

(nagranie 01:16:40)

P. Jan Trafny- Radny –„… na ile będzie możliwe potem weryfikowanie tego Programu Postępowania Naprawczego czy to będzie możliwe w ogóle?”.

P. Liliana Ochmańska – „Myślę, że Państwo, jeśli będziecie dostawali, co kwartał tutaj sprawozdanie to Nds o nadwyżce deficycie plus to sprawozdanie o zobowiązaniach to na bieżąco będziecie mieli Państwo wiedzę, w którą stronę to idzie, tak tutaj te dwa sprawozdania w ujęciu kwartalnym pozwolą Państwu w jakiś sposób, jako radzie na bieżąco monitorować proces postępów w spłacie tych zobowiązań”.

P. Zygmunt Wołejszo – Radny– „Myślę w ten sposób, że przyjęcie tutaj przez nas uchwały w sprawie ustalenia programu naprawy naszych finansów jakby stwarza furtkę do tego przede wszystkim do tego, żeby uzyskać pożyczkę Skarbu Państwa nie uzyskanie tej pożyczki weryfikuje ten program jakby, w 100% bo po prostu bez długów w instytucjach, które pobierają odsetki po wyżej 10% od udzielonych pożyczek … żeby to spłacać w takim kształcie będziemy musieli większe oszczędności zastosować tak bym to nazwał, czyli ten Program Naprawczy w niewielkim stopniu będzie miał zastosowanie w wypadku nie uzyskania tej pożyczki, ale robimy pierwszy krok żeby ratować finanse naszej gminy”.

 

p. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady – „Skoro Pan Skarbnik powiedział, że Regionalna Izba nie ma doświadczenia w opiniowaniu, przyjmowaniu tego typów programów my również nie mamy takiego doświadczenia dopiero to się zaczyna w Polsce i Gminach, które chcą ratować swoje finanse. Wiemy również, że nie uchwalenie Programu Naprawczego skutkuje narzuceniem budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową a ten, że narzucony budżet nie będzie miał w swej treści właśnie pożyczki z budżetu Państwa także tylko nasz budżet może to ująć a budżet może powstać w oparciu o ten Program Naprawczy no i zobaczymy czy zrobiony jest dobrze czy zostanie zaakceptowany. Tutaj wielkie podziękowania dla całego działu księgowości mamy Panią Ochmańską, która pomagała przy redagowaniu tego dzieła, Państwo widzicie, że udziela nam bardzo wyjaśnień dokładnych, myślę satysfakcjonująca pytających”.

Przewodnicząca rady ogłosiła przerwę w obradach od godz. 11:27 do 11:54

P. Jan Trafny- Radny –„… przewidywane efekty przedsięwzięć naprawczych oraz przyjęte założenia i tu jest zdanie, które brzmi „przewidywane efekty przedsięwzięć naprawczych w postaci ograniczenia wydatków bieżących oraz pożyczki restrukturyzacyjnej z Budżetu Państwa na spłatę zobowiązań to poprawa płynności finansowej Gminy i umożliwienie jej realizacji zadań ustawowych w uwzględnieniem terminowej spłaty pozostałych zobowiązań” z kontekstu zdania wynika, że ograniczenie pożyczki restrukturyzacyjnej to wpłynie na poprawę płynności finansowej gminy, tam trzeba wstawić wyraz oraz pozyskanie pożyczki czy uzyskanie pożyczki restrukturyzacyjnej, czytając dosłownie wynika to z tego, że jak nam ograniczą pożyczkę to będzie lepiej”. P. Jan Trafny zwrócił uwagę, że na str. 52 zmienić zapis nad tabelą – skrócić by był zrozumiały.

Przewodnicząca Rady po odczytaniu projektu uchwały poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 radnych.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 7 Projekt uchwały w sprawie:opłaty targowej

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady bez odczytania projektu uchwały poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie:sprzedaży nieruchomości

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

p. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości - omówiła powyższy projekt uchwały.

P. Wójt – poprosił o przeniesienie działki nr 552 o pow.635m2obr. Pobierowo z §2. do § 1. Przeznacza się do sprzedaży w formie przetargu ustnego ograniczonego. Poprosił również o wycofanie z uchwały z § 2 działki nr 541 o pow. 1124m2obr. Pobierowo.

Przewodnicząca Rady po odczytaniu projekt uchwały ze zmianami poddała pod głosowanie. (§ 1. Przeznacza się do sprzedaży w formie przetargu ustnego ograniczonego dopisuje się działkę nr 552 o pow.635m2obr. Pobierowo i wykreśla się z § 2 działkę nr 541 o pow. 1124m2obr. Pobierowo)  

Za przyjęciem projektu uchwały ze zmianami głosowało 10 radnych, 5 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie:zamiany nieruchomości

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady bez odczytania projekt uchwały poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 18 Wolne wnioski i zapytania.

p. Jan Trafny – zapytał czy coś wiadomo o łączenie naszej Jednostki Samorządu z Gmina Karnice, zapytał, ponieważ zauważył czytając pismo na naszej stronie BIP, że jest Gmina Karnice.

P. Sekretarz – przeprosił za błąd i oczywiście zapewniła, że zaraz zostanie to poprawione.

P. Barbara Szewczyk – mieszkanka Pobierowa zapytał czy na placu koło kościoła powstanie pomnik Piłsudskiego.

P. Sekretarz – udzieliła odpowiedzi, w której poinformowała, że musiałoby być na to zrobiona uchwała, a do tej pory nic na ten temat nie wie.

Ad. 19 Zakończenie obrad

O godz. 12: 27 zakończono, obrady XLIX Sesji Rady Gminy. 

Protokółowała                                                                      Przewodnicząca Rady

Izabela Fiedukowicz - Pabin                                                Joanna Drzewińska – Dąbrowska                                 

  


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data wytworzenia:
23 maj 2014

Osoba dodająca informacje

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data aktualizacji:
23 maj 2014, godz. 11:31