Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół


P R O T O K Ó Ł Nr LII / 09

LII zwyczajnej sesji Rady Gminy Rewal odbytej w dniu

18 grudnia 2009 roku w Świetlicy w Rewalu przy ul. Słowackiego 1A.

Sesję rozpoczęto w dniu 18 grudnia 2009r. o godz. 10.00 i zakończono o godz. 13.00.

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy - Joanna Drzewińska-Dąbrowska, która na podstawie listy obecności stwierdziła,

iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 15 radnych. Ustawowy skład Rady 15 osób - bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady - 8 osób - co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Po stwierdzeniu quorum Przewodnicząca Rady przywitała przybyłych na obrady radnych i zaproszonych gości.

Poprosiła o przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Nr LI. Propozycję poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem protokołu z LI sesji głosowało 10 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu 5.

Protokół z ostatniej sesji został przyjęty większością głosów.

W dalszej części obrad Przewodnicząca przystąpiła do przedstawienia porządku obrad.

Ad. 3. Porządek obrad.

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

  2. Przyjęcie protokołu z ostatniej LI sesji Rady Gminy

  3. Przedstawienie porządku obrad

  4. Sprawozdanie Wójta ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy

  5. Interpelacja Radnych i zapytania Sołtysów

  6. Zaopiniowanie projektu Zarządzenia Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie w sprawie przebiegu pasa technicznego na terenie Gminy Rewal (komplet załączników przedstawiony zostanie na Komisji ze względu na swoją objętość)

  7. Gospodarowanie mieniem komunalnym

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  8. Przedłużenie umów dzierżawy

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  9. Nadanie nazwy ulicy

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  10. Zamiana gruntów

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  11. Nabywanie mienia komunalnego

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  12. Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010.

  1. relacja Sprawozdawcy

  2. stanowiska Komisji

  3. podjęcie uchwały

  1. Podjęcie uchwały budżetowej na 2010r.

    1. relacja Sprawozdawcy

    2. stanowiska Komisji

    3. dyskusja

    4. podjęcie uchwały

  2. Wolne wnioski i zapytania

  3. Zakończenia obrad

II cz.

Prezentacja działalności Spółki z o.o. Wodociągi Rewal

Przystąpiono do realizacji przyjętego porządku obrad.

Przewodnicząca Rady poprosiła o sprawozdanie Wójta Gminy o swojej działalności od ostatniej sesji rady gminy.

Ad. 4. Wójt Gminy złożył informację o swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy.

Od 26 listopada do 18 grudnia odbyło się 27 spotkań w ramach konfrontacji społecznych, komisje rad, sesja nadzwyczajna oraz dzień pracownika socjalnego.

Pani Danuta Hodowaniec została wyróżnionym pracownikiem socjalnym przez Wojewodę Zachodniopomorskiego oraz przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Osobiście pojechała odebrać order. Jest to wyróżnienie również dla nas.

Inwestycje które są w trakcie realizacji:

Dach na hali sportowej nie został jeszcze położony, ale jest zamówiony i pieniądze są wpłacone.

Centrum Ratownictwa - odbyło się spotkanie z wykonawcą - ostateczne zakończenie inwestycji w 2010r.

Atrium w Pobierowie - odbyło się spotkanie z firmą. Na piśmie ostateczny termin jest luty 2010, ale patrząc na postęp myślimy, że jest to termin nierealny, zwłaszcza przy dzisiejszych warunkach pogodowych.

Oświetlenie: ul. Zachodnia - zakończona, ul. Słoneczna - zakończona, ul. Krótka - zakończona, ul. Polna - zakończona, ul. Wojska Polskiego w Pogorzelicy - zakończona, kable zostały już zakopane na ul. Długiej, Wspólnej, Spokojnej, Rumiankowej, Westerplatte. W następnym tygodniu rozpoczynamy likwidację linii napowietrznej.

Rozstrzygnięto już przetarg - ul. Kamieńska - luty 2010.

Ocieplenie szkoły w Rewalu - prace wykonano w 50%.

Budynki komunalne: w Pogorzelicy - w trakcie realizacji, warunki pogodowe na tydzień wstrzymały inwestycje, Niechorze - przekazaliśmy plac budowy, Śliwin - przekazaliśmy plac budowy.

Pobierowo - teren po Bursztynie - umowa podpisana zostanie 30 grudnia na sesji.

Jest to naprawdę uciążliwe wskazywanie co gdzie jest, ale mamy bardzo skomplikowany projekt.

Inwestycje drogowe: ul. Zachodnia w 100% zakończona, ul. Grunwaldzka - przekazaliśmy plac budowy, ul. Klifowa - rozgradzamy własności, czekamy na umowę, ul. Klifowa - oddana, mamy już projekt rzeźb gipsowych które pójdą do odlewni, ul. Krótka - w trakcie realizacji, ul. Pogodna - mamy już umowę na projekt drogowy, czekamy na projekt deszczówki. Do przetargu, projektujemy Aleję Lipową, Leśna gotowa do przetargu, Trzebiatowska - mamy już projekt, szykujemy się do przetargu, Sztormowa, Bursztynowa, Plażowa, Morska - przygotowane do zlecenia.

Chciałbym wspomnieć o rankingach - pod względem inwestycji mamy drugie miejsce w Polsce, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój względem rankingu Politechniki Warszawskiej zajęliśmy trzecie miejsce, na liście zadłużonych gmin nas nie ma. Urząd Gminy Rewal otrzymał wyróżnienie Lidera Transportu Szynowego 2009 w kategorii Samorząd. Przetarg 5 grudnia - planowałem w wersji optymistycznej, że zarobimy na tym przetargu 4 000 090zł, zyskaliśmy sumę 5 000 434zł za 7 działek. Rekordem jest 1 452zł za m?, średnia sprzedaży to jest 530,15zł za m?. Średnia jest więc ciągle bardzo wysoka. Jeśli chodzi o Zdrowie, które sprzedaliśmy za 340 420zł, kupiliśmy je za 203zł. Czyli po 100% zarabiamy na każdym metrze kwadratowym. Ponieważ mamy bardzo kontuzjowanego pracownika, będziemy musieli się chyba wspierać firmą zewnętrzną, żeby w styczniu zrealizować ponad 20-30 przetargów, ponieważ jest bardzo dobra koniunktura. Na parkingu przy Urzędzie Gminy zaoszczędziliśmy 100 000zł. 10 takich przetargów na których możemy zaoszczędzić od 200 000zł - 300 000zł, to mogą być środki które nam zabrakną na inwestycje, które dopisaliśmy na kolejnych komisjach.

Waldemar Jaworowski - proszę państwa, ja jestem delegatem w związku spraw morskich i tak się złożyło, że byłem na zjeździe, i myślę że też jestem zobowiązany do powiedzenia, co tam się zdarzyło. Mianowicie mój wniosek w sprawie gazociągu został przyjęty. Były kontrowersje, ponieważ były propozycje, żeby przyjąć propozycję pana Jerzego Buzka. Większością głosów jednak mój wniosek tam przyjęto. Słyszeliśmy wczoraj, że Świnoujście też przyjmuje. Natomiast trzeba powiedzieć, że samorządy generalnie, o ile delegaci sprawę rozumieją, o tyle samorządy nie bardzo rozumieją. Wychodzi na to, że to jest sprawa polityczna. Tu chodzi o to, w zależności od tego, jaki jest samorząd, to on jest albo przeciwko gazociągowi, albo jest za gazociągiem.

Druga sprawa, to jest sprawa ochrony brzegu morskiego. W tej sprawie nasz samorząd ma swoje zdanie. Chodzi o to, żeby chronić brzeg morski poprzez:

po pierwsze - opaski, po drugie - ostrogi.

Dopiero na trzecim miejscu refulowanie piasku na plaży. Na poprzednim zjeździe, zadałem pytanie na ten temat pani Minister. Nie przyjęła do wiadomości moich uwag. Powiedziała, że ma swoich ekspertów, którymi są urzędnicy Urzędu Morskiego i będzie wszystko po staremu. Natomiast teraz na tym zjeździe okazało się że Urząd Morski w Słupsku rozpoczął procedurę

i zmienił politykę. Będzie chronił brzeg morski w odwrotnej kolejności, czyli refulowanie jako część druga. W Urzędzie Morskim w Słupsku, to co my się tutaj domagamy, czyli przede wszystkim umocnienie klifu, ale tam oni klifu nie mają. Po ostrogach budowanie tzw. sztucznych raf, które zatrzymują atak morza dużo wcześniej przed brzegiem. Urząd Morski w Słupsku posługuje się ekspertyzami naukowców z Gdańska. Tu się akurat okazuje, że gdybyśmy mieli u siebie takie poparcie, to prawdopodobnie nasz szczeciński Urząd Morski by zmienił poglądy. Jeszcze raz chciałem podkreślić, że kolejność ochrony brzegu morskiego powinna wyglądać w ten sposób, że klify należy umacniać opaskami stałymi, betonowaniem, na drugim miejscu przy klifach muszą być ostrogi, a na trzecim miejscu refulowanie. To jest cały temat który myśmy zaczęli jako samorząd 2-3 lata temu. Była konferencja naukowa. Tłumaczymy, tłumaczymy i tłumaczymy. Na tym zjeździe stanowisko swoje przedstawił Urząd Morski w Słupsku.

Prowadząca obrady zwróciła się do radnych i sołtysów o wniesienie interpelacji i zapytań.

Ad. 5. Interpelacje złożyli:

Waldemar Jaworowski - ja już czekam trzecią sesję na odpowiedź na moją interpelację, dlaczego działka, którą kupiliśmy od p. Cichorka została tego samego dnia wydzierżawiona na 3 lata dla p. Cichorka ? Odpowiem sobie sam. Dzieje się to prawdopodobnie dlatego, że działka p. Cichorka, teraz już nasza, leży w tzw. Naturze 2000 i proszę zwrócić uwagę, że ta okoliczność powoduje, że p. Cichorek gdyby chciał tam samodzielnie realizować plan zagospodarowania, musiałby przejść przez etap uzgodnienia i uzyskania zezwolenia na poziomie Ministerstwa Rolnictwa, a z uwagi na to, że tam jest trzecia klasa, to raczej by nie dostał. W związku z tym jest okoliczność wskazująca na to, że cała transakcja jest nieuzasadniona gospodarczo, dlatego, że mając w podświadomości, pan Wójt miał, myśmy nie mieli, bo dyskutując na sesji budżetowej w zeszłym roku takie informacje żeśmy mieli, ja byłem zresztą jedyny przeciwko temu, ale też nie wiedziałem, że tam jest 2000, bo bym bardziej to argumentował. Więc nie było powodu, żeby się tak śpieszyć.

Bo wychodzi teraz, że i tak oddane jest mu w dzierżawę, ponieważ procedura przygotowania czegoś tam zajmie trzy lata, co najmniej na te trzy lata jest oddane. Więc cała ta sprawa ma marny charakter. To jest bardzo nieładnie, że tak to się stało. A wskazuje na to to, że umowa dzierżawy została podpisana w tym samym dniu, kiedy podpisany został akt notarialny.

Jest uchwała, ale z uwagi na to, że ta uchwała nie może być zrealizowana na ten cel, na jaki jest zaplanowana, przez trzy lata, trzeba by było jeszcze raz zapytać się Rady o zdanie. Można było się jeszcze z tego wycofać w maju zeszłego roku, zanim się to podpisało. Nie było powodu, żeby się spieszyć. Jest to niegospodarność.

Wracając do interpelacji, którą chcę złożyć dzisiaj, pierwsza sprawa:

w czasie rozmowy z jedną z mieszkanek Pobierowa, która jest współwłaścicielem działek na wyjeździe do Gostynia, gdzie jest opracowana zmiana planu zagospodarowania, postawiono mnie w takiej sytuacji, że w zasadzie zmiana planu zagospodarowania jest naszym obowiązkiem.

Jak to się stało, że ci ludzie uwierzyli, że to im się należy?

Na przedostatniej sesji uchwaliliśmy zmiany cen wody i ścieków. Te podwyżki są wymuszone m.in. przez zwiększoną infrastrukturę urbanizacji. Te nowe plany zagospodarowania powodują, że musimy mieć większą oczyszczalnię i więcej wody. Więc musimy w to zainwestować i podwyżka cen wody i ścieków jest po prostu przykładem na to, jak te wszystkie zamysły są finansowane.

Są finansowane z naszej kieszeni wszystkich mieszkańców to tej pory zajmujących się biznesem. A ci, którzy czekają, nie tylko Pobierowo i Niechorze, ale następni też mają przekonanie, że to im też się należy. Ja mówię to specjalnie, żebyśmy się nad tym zastanowili. Podczas tej zbliżającej się ekspertyzy na temat dalszego rozwoju naszej gminy i urbanizacji. My musimy w tej chwili to co zostało wmówione społeczeństwu, tym którzy uważają, że to im się należy, trzeba im teraz powiedzieć, że wcale się nie należy. Dlatego, że jeśli miałoby się należeć, to muszą się zapytać wszystkich, którzy ze swojej kieszeni muszą na to wyłożyć. W związku z tym interpelacja jest taka, żeby rozpocząć wyjaśnienie, dlaczego dalsza urbanizacja zostanie wstrzymana. To wszystko trzeba odwrócić. Ja sam jeden tego nie mogę robić. My musimy rozpocząć akcję uświadamiającą.

Karol Ciszek - w planie zagospodarowania przestrzennego naszym obowiązkiem jako samorządu jest wprowadzanie zmian. Jest to wynik porozumienia ze społeczeństwem.

Waldemar Jaworowski - obowiązkiem ustawowym jest, aby samorząd prowadził do zwiększającego się dobrobytu społeczeństwa, natomiast nie ma w ustawie takiego zapisu, że całe społeczeństwo ma się składać na to, żeby jakaś ilość jednostek było bardzo bogatych, bo to nie jest obowiązek wszystkich ludzi.

Wobec braku dalszych interpelacji i wniosków przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.

Ad. 6. Zaopiniowanie projektu Zarządzenia Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie w sprawie przebiegu pasa technicznego na terenie Gminy Rewal.

Mirosław Hussakowski - architekt Urzędu Gminy przedstawił w/w projekt.

Waldemar Jaworowski - to prawda, że Urząd Morski ma uprawnienie wynikające z ustawy. Ma obowiązek chronić brzeg morski. Nie jest oczywiste, że tam, gdzie zabudowa jest bardzo blisko brzegu, bardzo blisko klifu, to ten obowiązek na Urząd Morski spada. Muszą powstawać decyzje o zabezpieczeniu terenu. Na to są potrzebne pieniądze. Urząd Morski ma swoich ekspertów, którzy twierdzą, że nie jest problemem dla Urzędu Morskiego to, że morze zabiera część brzegu. Problem jest w tym, że samorządy nadmorskie budują za blisko brzegu. Kiedy powstawała ustawa o obowiązku ochrony Urzędu Morskiego przed bryzą morską, metr terenu nad morzem kosztował mniej więcej tyle co butelka piwa, a dzisiaj metr kosztuje tyle co byle jaki samochód. W tej chwili są to inne czasy. Dla Urzędu Morskiego, przynajmniej tego w Szczecinie, te czasy się nie zmieniły. Oni mają swoje interesy, a my mamy swoje interesy. W związku z tym ja będę głosował za tą uchwałą.

Leszek Kosik - Sołtys Pogorzelicy - dlaczego wschodnia część Pogorzelicy znajduje się bezpodstawne oddalenie się pasa technicznego aż o 400m od linii brzegowej ?

Waldemar Jaworowski - to Urząd Morski decyduje, czy zabudowa na klifie będzie czy nie. Gdyby nie mieli tych uprawnień, nie mieli by nic do decydowania.

Andrzej Brzeziński - Urząd Morski to jest takie państwo w państwie. Robi co chce i jak chce. Nie pyta społeczności o nasze zdanie. Dzisiaj podejmujemy uchwałę, która staje się aktem prawnym! Czyli nie jest tak, że Urząd Morski może robić co chce. Pytanie jest takie: czy musimy podejmować taką uchwałę i czy nasze poprawki zostaną uwzględnione, ponieważ chronią nasze interesy? Czy może się stać de facto, że naniesiona w ten sposób linia brzegowa stanie się faktem?

Waldemar Jaworowski - w państwie demokratycznym można mieć prawo do czegoś, ale może się zdarzyć, że społeczeństwo się z tym nie zgadza. W związku z tym wszystko będzie zależeć od tego, czy my nasze społeczeństwo przekonamy żeby stanęło przeciwko takim ingerencjom. Jest już w tej chwili pole do popisu dla Stowarzyszenia, pole do popisu dla sołtysów, aby społeczeństwo stanęło po stronie i poparło tą naszą opinię. Myślę, że od tego nie uciekniemy. Jeżeli będziemy chcieli to wyegzekwować, musimy wrócić to tego ze społeczną siłą.

Wójt Gminy - oczywiście, mamy prawo do wyrażenia swojej opinii jako gospodarze. Jako mieszkańcy, którzy mieszkali tutaj od zawsze, chcemy budować mariny, rozbudowywać nasze ośrodki. Tak jest nie tylko w stosunku do Urzędu Morskiego, tak jest w stosunku również do Lasów Państwowych. Tych instytucji związanych z samorządem jest dużo więcej. Z drugiej strony jest Urząd Morski, który ustawowo ma takie a nie inne obowiązki. On patrzy na ochronę brzegu morskiego, tak jak powiedział p. Waldemar Jaworowski.

Nie ma kosztów, jeśli zabierze nam 2 czy 3 hektary ziemi w Pobierowie. Koszty ponosimy my, ponieważ każdy metr kwadratowy w tym miejscu to jest przynajmniej 1000zł. Więc trzy hektary to jest dla nas olbrzymia suma. Jest tutaj konflikt interesów między samorządem, który idzie w kierunku otwarcia się, inwestowania, a tymi instytucjami, które mają w założeniu chronić i nie mają budżetu. W ostatnim czasie, jest więcej środków dla województwo zachodniopomorskiego. 60 lat nie było nic robione, a w ostatnich 3 latach jest zrobione całkiem dużo. Mamy nadzieję, że ta nasza polityka, którą prowadzimy od trzech lat konsekwentnie związanych z abrazją, związanych z wodami gruntowymi, które występują przy klifach, to zrobiliśmy w mediach, na sesjach, wystąpienie p. Waldemara Jaworowskiego na Komisji Infrastruktury Sejmu RP Sejmie, to co poseł Oświęcimski mówił na wystąpieniach sejmowych na radzie obrad, to są realne sukcesy. Oni odbudowują nam powoli te plaże. My mamy swoje postrzeganie o budowie jako bardzo ważną rzecz. Urząd Morski ma swój tok myślenia. Cała ostatnia ostoja tego toku myślenia, czyli najpierw nawieźć, później sztorm zabierze, odbuduje pierwszą rafę, drugi raz nawieźć, sztorm zabierze, odbuduje drugą rafę, trzeci raz nawieźć, sztorm zabierze, odbuduje trzecią rafę. Za czwartym razem jak nawieziemy, to wtedy powróci do nas plaża, jaka była przed wiekami.

Może dobrze że sejmik województwa zachodniopomorskiego podjął taką uchwałę, żeby nie inwestować w 100m od linii brzegowej, czy to jest jezioro, czy to jest morze, bo patrząc, z jaką częstotliwością nawożą nam ten piach i refulują, te 100m powinno wystarczyć na najbliższe 180 lat. Tylko jest jeden mały problem. Co zrobić z Trzęsaczem, którego my nie wybudowaliśmy? Powstał kilkaset lat temu. Nie przewidział tego Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, a jedna mała gmina, która będzie gdzieś tam przyciskała i przypominała że są inne środki polskiego budżetu i to nie tylko refulacja, ale bicie pali przed wiekami się stosowało i być może należy powtórzyć te tematy, tym bardziej nie zapominać o województwie zachodniopomorskim i o naszej plaży. Dlatego wyrażamy dzisiaj tę opinię. Wyartykułowaliśmy to w projekcie uchwały. Pozostawiliśmy na razie Pogorzelicę. Ta uchwała pojawia się raz na 4 lata. Ostatnia taka była 3-4 lata temu. Teren bliżej jednostki wojskowej, który stał się własnością Skarbu Państwa. My stwarzamy warunki nie tylko gospodarzom tego terenu ale także Agencji Mienia Wojskowego, która nagle zaczęła kupowanie bez przetargu.

Może się okazać że w tym miejscu powstaną 2000 nowych nieruchomości, nie koniecznie dużych. Tylko tu byłbym bardzo powściągliwy. My na bieżąco się spotykamy. To nie jest tak, że my spotykamy się raz na 4 lata. Obserwujemy wszelkie zmiany, monitorujemy, informujemy, realizujemy konferencje, jesteśmy systematycznie na posiedzeniach gmin nadmorskich, proszę o przyjęcie takiej uchwały, my ze swojej strony uzasadnimy to wszystkimi mapami, bo faktycznie czyta się ulicami i tego nie widać, ale mapy ewidentnie wskazują, że tam gdzie jest kawałek ulicy w tej chwili po stronie Urzędu Morskiego, druga połowa ulicy jest po stronie gminy. Ktoś po prostu kreślił to zza biurka. Na mapie to ładnie wygląda, a w rzeczywistości trochę inaczej. Naszą rolą następną teraz będzie spotkanie się, zaprosiliśmy zresztą Urząd Morski, spotkanie się z dyrektorem Urzędu Morskiego, przekonanie i ochronienie jak najwięcej z zgodnie nie tylko z opinią ale także z interesami społeczności gminy.

Komisje nie wyraziły swojego stanowiska.

Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Za projektem głosowało 15 osób.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad. 7. Gospodarowanie mieniem komunalnym

Komisje zaopiniowały przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było. Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały

i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 14 osób, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad. 8. Przedłużenie umów dzierżawy

Komisje zaopiniowały przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

W tym punkcie obradom przewodniczył Wiceprzewodniczący Rady - Karol Ciszek, któryprzedstawił projekt uchwały i poddał pod głosowanie.

Za projektem głosowało 14 osób, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad.9. Nadanie nazwy ulicy Jesionowej w Trzęsaczu

Komisje zaopiniowały przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było. Prowadzący obrady przedstawił projekt uchwały

i poddał pod głosowanie.

Za projektem głosowało 14 osób, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad.10. Zamiana gruntów

Komisje wyraziły swoje stanowisko następująco:

Komisja Społeczno-Oświatowa opiniuje projekt pozytywnie w wersji wyrażenia zgody.

Komisja Strategii i Rozwoju - zgodnie Komisją Społeczno-Oświatową.

Głosów w dyskusji nie było. Prowadzący obrady przedstawił projekt uchwały

i poddał pod głosowanie. Za projektem głosowało 13 osób, 1 osoba wstrzymała się od głosu, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu. Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad.11. Nabywanie mienia komunalnego

Komisja Społeczno-Oświatowa opiniuje projekt pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju - zgodnie Komisją Społeczno-Oświatową.

Głosów w dyskusji nie było. Prowadzący obrady przedstawił projekt uchwały

i poddał pod głosowanie. Za projektem głosowało 14 osób, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu. Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad. 12. Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów

alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010

Komisja Społeczno-Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju opiniuje projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było. Prowadzący obrady przedstawił projekt uchwały

i poddał pod głosowanie. Za projektem głosowało 12 osób, 2 osoby wstrzymały się od głosu, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad. 13. Podjęcie uchwały budżetowej na 2010r.

Waldemar Jaworowski - Wójt Gminy zapowiadał, że ten budżet będzie skromniejszy niż budżet 2009, że nie może być tak agresywny. I nagle się stało, że jest bardziej agresywny niż 2009. Zdarzyło się tylko dlatego, że zgodziliśmy się przerzucić pewne kredyty na spółkę wodną i podnieść cenę ścieków i wody. Konkretne zobowiązania gminy przerzuciliśmy na kieszeń podatnika. I robimy to w tym roku, który prawdopodobnie w 2010r. nie wyjdzie ze strefy kryzysu. Kryzys dalej będzie trwał. Kredyty które zaciągnęliśmy będziemy musieli spłacać wszyscy. Mam wątpliwości, czy to było dobre posunięcie. Byłem przygotowany na to że będzie skromniejszy budżet, tak jak pan Wójt zapowiadał, czyli że będzie mniej kredytów. Wzięliśmy tylko tyle kredytów ile mogliśmy. Gdybyśmy mogli wziąć więcej, to pewnie byśmy wzięli. To jest niefrasobliwość, która mi się nie podoba. Myślę, że jest ona podyktowana ta niefrasobliwość rokiem wyborczym. W roku wyborczym 2010 pokaże się mieszkańcom, że wszystko idzie bardzo ładnie, że robi się wiele rzeczy, ale trzeba także mieszkańcom powiedzieć, że za to wszystko zapłacą.

Seweryn Babiło - Skarbnik Gminy Rewal - Ten budżet wydaje mi się, że nie jest bardziej agresywny w stosunku do zeszłego roku, gdyż w zeszłym roku było dużo więcej inwestycji. W budżecie na 2010 rok ciągną się inwestycje które się rozpoczęły w 2009r. a będą zrealizowane w roku 2010r.

Waldemar Jaworowski - zadłużenie gminy 40% przy tak wysokim budżecie nie jest oczywiście złe. Z tego wynika, że nie został wykonany budżet z tamtego roku. Co prawda my mamy bardzo dużo wartości, którą możemy zbyć, ale to tak zawsze bywa, że jak coś będziemy musieli zbyć, to może się okazać, że będziemy musieli sprzedawać za cenę niższą, niż jest zaksięgowane. Tak naprawdę mamy do sprzedania jeszcze tylko i wyłącznie trochę działek, a to co jest zaksięgowane, to nie da rady sprzedać. Tak naprawdę jest bardzo dużo wątpliwości. Jest duże zagrożenie. Dofinansowanie deficytu w latach przyszłych będzie coraz gorsze, ponieważ coraz mniej mamy do sprzedania. A jeżeli będziemy sprzedawać to, czego nie powinniśmy sprzedać, a prawdopodobnie tak będzie, będzie świadczyć, taki był plan, ale to nie był plan Rady. Radni nie mają zielonego pojęcia, że taki plan istnieje. Obawiam się, że ktoś tu planuje poza naszym gronem. Jak dojdzie do takiej sytuacji, że będziemy sprzedawać obiekty inne niż nasze działki, to będzie bardzo niedobrze.

Bogusław Woźniak - uprzejmie poproszę o podanie informacji o środkach transportu w naszej gminie.

W zestawieniu pan Wójt przedstawia, że mamy ogółem 89 środków transportu na wartość brutto 5 608 000zł. Proszę powiedzieć, jakie są to środki transportu

i gdzie one się znajdują. Mnie zastanawia podpunkt podający nam informacje o środkach transportu w poszczególnych jednostkach.

Proszę o szczegółowe wyjaśnienie co to są za środki transportu i gdzie one są.

Seweryn Babiło wyjaśnił, iż ilość tę stanowią: 2 Citroen i Skoda dla Straży Gminnej, Citroen dla CIPR-u, bus Renault dla niepełnosprawnych,

bus Volkswagen - CIPR, 44 wagony, ciągniki, ładowarki, będące na stanie jednostki organizacyjnej Urzędu Gminy.

Andrzej Brzeziński - bardzo dobrze się wsłuchiwałem w wypowiedź pana Waldemara Jaworowskiego i zastanawiam się, skąd taka sprzeczność w podawanych jego słowach. Doszedłem do wniosku, że to obecność zaproszonych tutaj gości. Ponieważ jeżeli mówi pan, że koszty zostaną przerzucone na obywatela, to przypominam, kto głosował za podwyżką cen wody.

Realna dyskusja na temat budżetu, to naprawdę było starcie. Byli radni i byli sołtysi. Każdy mógł się wypowiedzieć. Dzisiaj uważam że jest tylko podsumowanie.

Waldemar Jaworowski - ja głosowałem właśnie specjalnie po to, żeby dzisiaj zauważyć, że za kredyty zaciągnięte przez gminę muszą wszyscy zapłacić.

Bo gdybym tego nie przegłosował, to nie przerzucony byłby kredyt i nie było by możliwości takiego agresywnego budżetu. Ale dzisiaj, ci ludzie, którzy głosowali przyszli po podwyżce i mogą zagłosować przeciwko temu, a nie zagłosują, co chciałbym też to wykazać.

Karol Ciszek - jakiś element walki z kryzysem dotknął nasz samorząd. Na naszym poziomie walka z kryzysem nie polega na niegospodarności, ponieważ zadłużenie 40 % należy odnieść do wyniku przetargów.

Pytanie do p. Wójta, czy w wyniku przetargów przez nas ogłaszanych zbycie nieruchomości następuje na poziomie, czy poniżej poziomu ogłoszonego przetargu.

Wójt Gminy - nie należy obawiać czegoś takiego, że inwestujemy ze sprzedaży.

Na inwestycje przeznaczamy 47mln własnych pieniędzy. Ze sprzedaży mienia - 10mln. A pozostałe 27mln chcemy pozyskać z różnego rodzaju instytucji czy fundacji. Po to są potrzebne dochody własne do wykazania naszej inicjatywy gospodarczej. Jeżeli nie będziemy mieli pieniędzy z dochodów własnych, nie będziemy mogli występować o wszelkiego rodzaju pieniądze unijne

i najprawdopodobniej następnym zarzutem było by to, dlaczego gmina nie pozyskuje żadnych pieniędzy unijnych. Są to pewne konsekwencje działań. Nie ma tutaj żadnej agresji, tylko konsekwencja realizacji zadań które podjęliśmy, niektóre 3 lata temu, niektóre rok temu, a niektóre podejmiemy w tym roku budżetowym.

Karol Ciszek - budżet każdoroczny należy przede wszystkim porównywać do budżetu poprzedniego. Cieszy panie Wójcie wzrost w dochodach własnych w pozycji podatków od nieruchomości. Dzięki temu obniża się deficyt budżetowy. Jeśli rozpatrzymy to wskaźnikowo, to w dalszym ciągu utrzymanie administracji jest na bardzo niskim poziomie.

Wójt Gminy przeprowadził prezentację pt. „Budżet Gminy Rewal 2010”.

Waldemar Jaworowski - rozwój gminy i przedstawiany nam budżet nie może być podążaniem za widnokręgiem, do którego nigdy się nie zbliżymy. Musimy kiedyś dojść do jakiegoś punktu. Punktem jest pewien poziom, gdzie dalszy rozwój staje się tylko niszczący. Wszystkie te nasze inwestycje, które w tej chwili się robi powodują ten dobrobyt. Ogólnie średni dobrobyt mieszkańca będzie się zmniejszał, dlatego, że najważniejsza rzecz: zmniejsza się nasza atrakcyjność poprzez zmniejszenie się miejsc na plaży, przybywa nam miejsc noclegowych, a więc dobrobyt mieszkańców zaczyna być zagrożony. W takiej perspektywie ocena takiego nieograniczonego rozwoju naszej gminy muszę uznać jako zagrożenie naszego dobrobytu. To nie jest horyzont, do którego można sobie podążać w nieskończoność.

Wójt Gminy - w budżecie nie ma mowy o budowaniu nowych hoteli, nie widziałem więcej inwestycji, które są konkurencją dla naszych mieszkańców. Czy jedna, lub druga ulica lub pomnik jest konkurencją dla naszych mieszkańców?

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Prowadzący obrady przedstawił projekt uchwały i poddał pod głosowanie.

Za projektem głosowało 14 osób, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Ad.14. Wolne wnioski i zapytania

Wójt Gminy złożył podziękowania Radzie Gminy za poparcie budżetu na 2010r.

i wszystkim osobom które się przyczyniły do jego powstania.

Waldemar Jaworowski - należy oficjalnie podziękować społeczeństwu za to, że godzi się na obniżenie swojego komfortu życia i podwyższenie podatków które będzie nieuniknione.

Ad.15. Zakończenie obrad

Wiceprzewodniczący Rady Gminy o godz.13.00 zamknął LII sesję Rady Gminy.

O godz. 14.00 odbyła się prezentacja działalności Spółki z o.o. Wodociągi Rewal przez Prezesa Spółki Bogdana Rybę.

Protokółował Przewodnicząca Rady

………………………………………… …………………………………………


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
ProtokA A LII.doc (DOC, 121.00Kb) 2010-01-12 09:30:33 558
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
12 sty 2010

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
12 sty 2010, godz. 09:30