Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół

P R O T O K Ó Ł  Nr VI / 14

VI sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 16 stycznia 2015 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

 

Sesję rozpoczęto w dniu 16 stycznia 2015 r. o godz. 14:40. Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy – p. Agnieszka Tasarz.  Na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 12 radnych. Nieobecnych 3 - usprawiedliwieni.

Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Przewodnicząca Rady przywitała zaproszonych gości.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie bez odczytania protokół z sesji IV Rady Gminy.

Za przyjęciem protokołu z IV sesji Rady Gminy głosowało 12 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.

Przewodnicząca odczytała porządek obrad..

 

P O R Z Ą D E K  O B R A D

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
  2. Przyjęcie protokołów z  IV sesji Rady Gminy
  3. Przedstawienie porządku obrad
  4. Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji
  5. Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów
  6. Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na 2015r.

a) relacja sprawozdawcy,

b) stanowiska Komisji Rady,

c) dyskusja,

d) podjęcie uchwały

7. Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rewal- uchwała wniesiona do porządku obrad.

a) relacja sprawozdawcy,

b) stanowiska Komisji Rady,

c) dyskusja,

d) podjęcie uchwały

8. Projekt uchwały w sprawie: powołania Skarbnika Gminy Rewal – uchwała uchylona.

a) relacja sprawozdawcy,

b) stanowiska Komisji Rady,

c) dyskusja,

d) podjęcie uchwały

9. Wolne wnioski i zapytania

10. Zakończenie obrad

 

Radny Jacek Domański: W imieniu czterech radnych proszę o wniesienie do porządku obrad  dodatkowej uchwały o zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rewal.

 

Za wniesieniem uchwały do porządku obrad uchwały głosowało 12 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

Wójt Gminy Rewal Robert Skraburski: Proszę o wniesienie do porządku obrad uchwały w sprawie powołania skarbnika.

 

 Za wniesieniem uchwały do porządku obrad uchwały głosowało 2 radnych, przeciw głosowało 9 radnych,

1 radny wstrzymał się od głosu.

 

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz przeczytała nowy porządek i ogłosiła glosowanie za jego przyjęciem.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych, nikt z radnych nie głosował przeciw, nikt z radnych nie wstrzymał się od głosowania.  Porządek obrad został przyjęty

 

Pani Przewodnicząca przystąpiła do procedowania projektów uchwał.

 

Ad. 4 Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji

 

Wójt Gminy Rewal Robert Skraburski: Przeprowadziliśmy rozmowy i negocjacje ze wszystkimi bankami i instytucjami finansującymi w sprawie zobowiązań wymagalnych i niewymagalnych na temat restrukturyzacji naszych zobowiązań. 23 grudnia spotkaliśmy się z Dyrektorem Banku PKO BP w sprawie restrukturyzacji i konsolidacji naszych zobowiązań w stosunku do banków i instytucji finansowych. Spotkaliśmy się z Panią Dyrektor ZUS w Szczecinie w celu podpisania ugody w sprawie naszych zobowiązań wymagalnych. Spotkaliśmy się również z Zarządem Związku Celowego Gmin R XXI w celu przygotowania harmonogramu spłaty naszych zobowiązań. Przygotowaliśmy się z wnioskami do kontraktu samorządowego. Uczestniczyłem w spotkaniu Lokalnej Grupy Rybackiej dotyczącym finansowania różnych przedsięwzięć przez gminę, przedsiębiorstwa i stowarzyszenia. Zostały ogłoszone i rozstrzygnięte przetargi na zbywanie mienia komunalnego. Wszystkie sprzedane nieruchomości można zobaczyć w załączniku. Podpisaliśmy porozumienie z Panem Laskowskim, które jednak nie wejdzie w życie. W sprawie Rokity mamy problem. Konsultowane były sprawy drogi 102. Pan Oświęcimski i Pan Łącki uczestniczyli w rozmowach dotyczących projektowania drogi 102. W projekcie na dzisiaj jest rondo w Pobierowie przy ul. Mickiewicza i lewoskręty wzdłuż całej gminy i krótkie odcinki ścieżki rowerowej wzdłuż nowej drogi. Przygotowaliśmy odpowiedzi na interpelacje, które ostaną dziś Państwu wręczone. 26 grudnia i 4 stycznia nasza kolejka świadczyła usługi, były to głównie Vouchery wykupione już wcześniej, ale też normalni klienci korzystali z tej oferty. Odbył się szereg imprez kulturalnych, sportowych, społecznych zaczynając od Konwoju Pomocników Świętego Mikołaja, Rewalandii poprze jasełka, koncerty w GOK-u i 50-lecie i 60 – lecie pożycia małżeńskiego. Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym, zwłaszcza społecznikom. Zakończyliśmy inwentaryzacje majątku trwałego gminy na dzień 31 grudnia 2014 jest do wglądu, sprawozdania są przygotowane.  Zakończyliśmy również inwentaryzację naszych zobowiązań także na dzień 31 grudnia.

 

Ad. 5 Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów

 

Radny Rafał Mielcarek Chciałbym złożyć interpelację w sprawie niesprawiedliwego i niczym nieuzasadnionego różnicowania mieszkańców w sprawie gospodarki odpadami w naszej gminie. Jednocześnie proszę o odpowiedź na pytania. Pytanie pierwsze proszę o podanie ilości podmiotów rozliczających się wobec stawki od użycia wody oraz ilości zużytej wody przez to podmioty. Proszę o ilość podmiotów liczonych według stawki od kubłów oraz ilość zużytej wody przez to podmioty. Chciałbym podać również procentowych wpływów z opłaty śmieciowej do kosztów zagospodarowania odpadami. Proszę o udzielenie jak najszybszej odpowiedzi, jednak  nie później niż do przyszłej sesji.

Radna Marzena Salamon: Składam interpelację w sprawie remontu zejścia na plażę w Pobierowie na ul. Mickiewicza. Po ostatnich szalejących wiatrach i sztormach zejście ucierpiało w sposób znaczny i zagraża bezpieczeństwu osobom korzystającym z niego. Ponieważ do sezonu letniego zostało trochę czasu proponuję zaangażować siły i jednostki Zieleni i w jak najkrótszym czasie naprawić zejście, które już dawno straciło miano wizytówki Pobierowa.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Ja chciałem złożyć kilka interpelacji. Te interpelacje są spore, więc pozwolę sobie przeczytać tylko tytuły. Pierwsza interpelacja dotyczy określenia dochodów z podatków i opłat lokalnych gminy Rewal. W związku z analizą programu naprawczego na 2015 r. proszę o złożenie pisemnego oświadczenia w formie zestawienia. Wszystkie dochody pochodzące z podatków lokalnych i opłat gminy Rewal według stanu aktualnego na dzień 31 grudzień 2014 oraz również za lata 2011 – 2013. W podziale, tu są wymienione wszystkie podatki i opłaty, z których otrzymujemy dochody. Chciałbym żeby te podatki były opisane w formie ilość płatników, odsetki od nieterminowych wpłat, częściowe zwolnienia, całkowite zwolnienia, umorzenia, rozłożenia na raty, zaległości, planowane wpływy, deficyt wpływów itp. Ale również jak wygląda proces w zakresie  windykacji podatków. Druga interpelacja dotyczy stanu faktycznego przygotowania się gminy do uzyskania pożyczki z budżetu państwa. Na pierwszą interpelację nie otrzymałem odpowiedzi. W okresie międzysesyjnym. Zadaje konkretne pytanie na temat kosztów programu naprawczego, a także realizacji wytycznych z Ministerstwa Finansów, które są podstawą ubiegania się o pożyczkę. Trzecia interpelacja dotyczy udzielenia informacji w zakresie realizacji inwestycji pomostu na jeziorze Liwia Łuża. W związku z informacjami jakie otrzymałem od Koła Polskiego Związku Wędkarskiego Liwia w Niechorzu chciałbym wiedzieć na jakim etapie jest ta inwestycja. Kolejna interpelacja dotyczy informacji o realizacji inwestycji na pirsie w Niechorzu, ponieważ w roku 2014 taką inwestycję wykonano wielokrotnie. Proszę o zestawienie kosztów wymiany lamp, barierki zabezpieczającej itp. Następna interpelacja w zakresie realizacji umowy z Polskim Związkiem Wędkarskim w Szczecinie. Chodzi o realizację punktu umowy dotyczącego we współuczestniczeniu w zarybianiu jeziora.

Sołtys Pobierowa Iwona Zacharczuk W imieniu wielu mieszkańców naszej miejscowości chciałabym zapytać na jakiej zasadzie doszło do wycinki drzew na działce przy Ośrodku Zdrowia. W obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego jest wpisana ochrona zieleni wysokiej. W tej chwili trwa wycinka 12 sosen. Teren ten był dzierżawiony, powierzchniowo był zbliżony do powierzchni użytkowania. Na podstawie przetargu dzierżawa opiewała na 10 metrów kwadratowych. Nie do końca rozumiemy, że jeśli to jest na podstawie tej dzierżawy jak kilkanaście sosen zmieściłoby się na 10 metrach kwadratowych.

Radny Andrzej Brzeziński: Jaki jest dalszy tok postępowania w sprawie rozbiórki nieruchomości w Rewalu obok przychodni.

Sołtys Niechorza Szymon Jędrzejowski: Do przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa. Ja i Rada Sołecka Chcielibyśmy się spotkać z Panem. Proszę wyznaczyć termin, my się dostosujemy. Nie możemy poradzić sobie z zarządem powiatowym.

Radny Marcin Ryczko: Proponuje jeszcze kolegę Rafała Mielcarka zaprosić.

Krzysztof Cepek: Mam pytanie do Pana Wójta, chodzi o obiekty sportowe. Zbliża się dla nas dobry okres, obiekty muszą zarabiać. Mamy dosyć dobre dochody z tego tytułu. Mamy problemy z powierzchnią dachową na hali w Rewalu, a nawet w Niechorzu. Mamy teraz mecze ekstraklasy, Szczypiornistów. Jeśli komuś się coś wydarzy, możemy na tym stracić. Czy są jakieś środki na obiekty sportowe, na naprawę dachu. 

Radny Jacek Domański: Czy hala w Pobierowie nie może pracować od rana również, tylko dopiero popołudniu? Są zapytania ludzi odnośnie tego, że jest zamknięta nie mogą skorzystać z obiektu, muszą jechać do Rewala. Myślę, że pracownicy, którzy siedzą na boisku mogą również tak jak w Niechorzu otwierać ta salę.

Radny Marcin Ryczko: Mam pytanie w kwestii porozumienia podpisanego z Panem Laskowskim i tego, że nie dojdzie ono do skutku. Dlaczego nie dojdzie ono do skutku? Drugie pytanie, rozpoczynają się ferie zimowe, czy gmina Rewal organizuje jakieś zajęcia dla dzieci i młodzieży w tym czasie? Jeżeli tak to w jakich placówkach.

Radna Barbara Szewczyk: Panie Wójcie kilkakrotnie było już zgłaszano, żeby wyłączyć już te światełka. Już mamy tyle czasu po świętach, szkoda pieniędzy. Mi się wydaję, że najściślejszy okres od Bożego Narodzenia do Trzech Króli i tego byśmy się trzymali. Mówi się że ledowe lampki są niedrogie. I jeśli to by było możliwe, bo niektórzy narzekają, że maja za jasno w nocy bo za dużo lamp się świeci. Czy nie można zrobić tak żeby co druga się świeciła. Można tu znaleźć odrobinę oszczędności. Teraz jest sprzyjająca pogody by te lampy pościągać. Bo to też niszczeje i rdzewieje.

Jacek Domański: Mam pytanie dotyczące oświetlenia właśnie. Panie Wójcie chyba Pan Gawęda wygrał znowu przetarg. Z tego co widziałem w przetargu ubiegłorocznym było tak, że był nakaz mycia lampy, klosze. Umowa się skończyła w zeszłym roku, ale od jesieni do końca roku lampy które są na deptaku przy latarni, są niektóre klosze zabrudzone zanieczyszczeniami, czyli tak naprawdę ta umowa nie jest realizowana w takim stopniu w jakim powinna być. Lampy wzdłuż ulicy Wojska Polskiego w Pogorzelicy są zarośnięte glonem, wystarczyło by te lampy również umyć, a nie za chwilę mieć problem z wymianą następnych lamp. Nawet koło Posła Oświęcimskiego na placu, który jest zrobiony część lamp również nie świeci. Myślę, że takiego wykonawcę trzeba przymusić do pracy albo obciąć mu wynagrodzenie. Bo nie może być tak, żebyśmy płacili za coś co nie jest wykonywane.

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Czu ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Czy Wójt chce odpowiedzieć na któreś z pytań?

Wójt Robert Skraburski: Chciałbym odpowiedzieć na niektóre pytania ale bardzo pobieżnie. Część interpelacji wymaga dłuższych przygotowań. Co do oświetlenia, już zaczyna się jego ściąganie. Rzeczywiście powinno być Do Trzech Króli. Już podjęliśmy decyzję więc będzie ściągane. Jeśli chodzi o lampy to co druga  lampa w niektórych miejscach jest już wyłączona, a część lamp po 23:30 całkowicie jest wyłączana. Co do czystości lat sprawdzimy to zweryfikujemy poprzez objazd po miejscowościach. Gminny Ośrodek Kultury organizuje zajęcia i plakaty zostały już wywieszone. Zajęcia sportowe są utrudnione ze względów typowo komercyjnych, czyli hale i obiekty sportowe w tym czasie mają obłożenie przez podmioty zewnętrzne. W sprawie hali w Pobierowie będziemy rozmawiać z zainteresowanymi stronami. Jeśli chodzi o dachy, rozbiórki i remonty, tu potrzebna jest kontrasygnata skarbnika, ja sam się nie mogę podpisać. W poniedziałek Pan Laskowski wystąpi do komornika. Toczy się procedura licytacji Rokity. Nie jesteśmy w stanie zrealizować ugody ponieważ w tej chwili nie mamy pieniędzy, w poniedziałek było zaplanowane podpisanie umowy z Bankiem Spółdzielczym na ten kredyt odnawialny to co uchwałą postanowiliśmy tydzień czy dwa tygodnie temu. Musi tą umowę podpisać ktoś drugi czyli skarbnik. To nie jedyny problem, sprawa się robi o wiele bardziej skomplikowana bo kilkadziesiąt instytucji wejdzie nam na konto. Wszyscy czekali na tą sytuacje która wydarzy się dzisiaj na sesji i czekają na uchwałę rady w sprawie powołania skarbnika. Dalej nie będzie pensji i takich rzeczy bo nie jesteśmy w stanie bez podpisu skarbnika działać. Nie wiem dlaczego się tak stało, może trzeba było więcej pytań zadać.

Radny Mateusz Matecki: Ja mam pytanie, dlaczego na komisji skoro rozmawialiśmy i zadawaliśmy tyle pytań i Pani przyszła skarbnik odpowiadała na te pytania  teraz nagle 9 osób jest na nie. Tak jak Pan Wójt powiedział gmina bardzo potrzebuje skarbnika.

 Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Takie pytanie będzie mógł pan zadać w wolnych wnioskach.

 

 

Ad. 6 Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na 2015 r.

 

Komisja Strategii i Rozwoju – wstrzymała się

Komisja Społeczno – Oświatowa – była za

Komisja Bezpieczeństwa – przeciw

Radny Rafał Mielcarek Mam pytanie do Pana mecenasa, czy jest możliwość zapisu w tej uchwale, żeby załącznik był w formie uchwały którą można przegłosować przez radnych i żeby było takie zabezpieczenie w tej uchwale.

Radca prawny Tomasz Podleśny My podejmujemy uchwałę do której program  jest załącznikiem nr 1 i za jakiś czas jak już budżet na to pozwoli, podejmiemy kolejną uchwałę ze zmianami i dodamy załącznik nr 2. Jest to dopuszczalne, przepisy nie precyzują, jednak praktyka w większości gmin pokazuje że jest to przyjmowane w formie uchwał i załączników. Myślę, że możemy to w późniejszym terminie zrobić zmianę do tej uchwały która dzisiaj przyjmiemy, żeby Państwo mieli prawo głosu i zaakceptowania.

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Czy istnieje taka gwarancja, że my będziemy mogli otrzymać ten załącznik? Może by Pan Wójt się wypowiedział bo tak naprawdę to rozporządzenie może sam zrobić.

Radny Rafał Mielcarek: Jeśli nie będzie tego zapisu to podejmując ta uchwałę Wójt może w formie zarządzenia zaakceptować załącznik bez wiedzy rady.

Wójt Robert Skraburski: jeszcze raz Państwu powiem, że jestem inicjatorem tego żeby każdorazowo wpisywać pełen program rozwiązywania problemów alkoholowych i byłem zwolennikiem żeby każdorazowo, żeby precyzyjnie wszystko było wpisywane. Ale teraz w sytuacji takiej, a nie innej jeżeli nie ma tego budżetu, żeby przyspieszyć działania i móc ogłosić konkursy żeby było chociaż na podstawowe funkcjonowanie Gminnej Komisji, dlatego przedstawiamy przyspieszoną wersję tego programu w którym są tylko główne założenia. Moglibyśmy już w części realizować zadania, a ja w międzyczasie przedstawię szczegóły i przedłożę pod obrady rady do uchwalenia w budżecie. Żeby ogłosić konkursy tez musi być skarbnik.

Radny Marcin Ryczko Mam pytanie do Pana mecenasa czy możemy wprowadzić paragraf z którego będzie wynikało, że Pan Wójt przedstawi nam załącznik i ten załącznik będzie poddany głosowaniu?

Radca prawny Tomasz Podleśny Wprowadzić jak najbardziej możemy. Nie ma jednak do tego podstawy prawnej. My możemy działać tylko w granicach upoważnienia ustawowego, a w tej materii nie ma takiego upoważnienia na podstawie, którego moglibyśmy zobowiązać Wójta do złożenia takiego załącznika. Prawda jest taka, że Państwo możecie taki zapis zamieścić i w praktyce liczyć na to, ze nadzór się nie dopatrzy.  Musiałby być wyraźny zapis, że rada jest upoważniona do wskazania terminu w którym Wójt musi zaprezentować załącznik. Ja tego zalecać nie mogę.

Radny Marcin Ryczko Może Pan jest w stanie zaproponować jakieś rozwiązanie.

Radca prawny Tomasz Podleśny Moje rozwiązanie może wynikać tylko z tego co daje ustawodawca. Moja propozycja jaka może paść to zapis do protokołu sesji w formie dyskusji, że Wójt złożył taką deklarację i przedłoży projekt preliminarza. Jeśli taka praktyka funkcjonowała w latach poprzednich tak może zostać. 

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz Czy jest możliwość rozpisania konkursów w późniejszym terminie, po późniejszym zatwierdzeniu programu. Wtedy mielibyśmy załącznik. Czy tylko rozpisać konkurs.

Szymon Jędrzejowski: Nie ma skarbnika więc jak ogłosić konkurs.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła Konkurs może zostać ogłoszony jeśli wiemy o czym chcemy rozmawiać, o jakich środkach, Więc najpierw musi być preliminarz.

Radca prawny Tomasz Podleśny Powiem tak nie wiem czy przyszła czy nie przyszła Pani skarbnik, ale ogłoszenie konkursu powinno być zabezpieczone środkami w budżecie. Których póki co nie ma z tego co wiem.

Wójt Robert Skraburski Trudno mówić na jakie wartości można ogłaszać konkursy, więc muszą to wartości około 50- cio procentowe. Chcieliśmy ogłosić konkursy na bezpieczne sumy, żeby można spokojnie funkcjonować przez pierwsze półrocze do casu ustalenia budżetu przez RIO

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 2 radnych, przeciw głosowało 8 radnych,

2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała nie została przyjęta.

 

Ad.7  Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rewal

 

Radny Jacek Domański: Do końca stycznia jest termin przekazania pracy Komisji Rewizyjnej w związku z tym po spotkaniu się komisji ustaliliśmy plan pracy, który odczytam. Zakłada on między innymi kontrolę zawartych umów, kontrola wykonywanych uchwał, realizacja budżetu, wniosek o udzielenie absolutorium, sprawy bieżące itp. Plan stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Szymon Jędrzejowski: Czego dotyczą wymienione przez Pana uchwały.

Radny Jacek Domański:  Jedna uchwała dotyczy czynszów za dzierżawy, a druga dotyczy opłat za podatek od nieruchomości.

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, nikt nie głosował przeciw

2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została przyjęta.

 

 

 

Ad. 8 Wolne wnioski i zapytania

Radny Mateusz Matecki: Jeżeli na komisji spotkaliśmy się z kandydatką na skarbnika i zadaliśmy tyle pytań. Potrzebujemy kogoś kto się zna i chce pracować. A teraz głosujemy w sprawie tego i większość radnych jest na nie. Nie wiem jaki jest tego cel tego działania, skoro gmina nadal nie ma skarbnika.

Radna Marzena Salamon: Może wyjaśnię dlaczego na przykład ja głosowałam przeciw. Bo to czy to Pani czy ktoś inny to nie ma znaczenia. To oczywiste że gmina potrzebuje skarbnika, my to wszystko rozumiemy, ale ja nie wiem czy najpierw była podpisana zgoda z Panem Laskowskim, a później był rozpisany konkurs. Bo Wójt teraz mówi, że bez skarbnika nie zrobimy wiele i my też o tym wiemy tylko że konkurs zakończy się 26 stycznia, a uważam że niewłaściwym jest wrzucanie kart na stół póki gra się nie skończyła. Ja myślę, że Pani będzie tym skarbnikiem, bo rzeczywiście nikt się nie rzuca na to stanowisko, tyko tyle że może nie dzisiaj.

Wójt Robert Skraburski: Masę rzeczy się przeterminuje.  

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Ale konkurs na skarbnika jest ogłoszony na 26 stycznia więc de facto zdawał sobie pan sprawę, że będzie taka sytuacja że nie będziemy mieli skarbnika w momencie gdy będziemy chcieli realizować ugody. Tak było. Ja zadaję to pytanie od początku, dlaczego nadal wszystko jest przechwycone na dług. Ugoda została podpisana w grudniu, pierwszy termin płatności był na 19 grudnia temat by zapewne nie wyszedł gdybyśmy się nie zapytali o ugodę. Bo od Wójta słyszałem, że sprawa jest załatwiona. Niejednokrotnie to słyszałem. Mieszkańcy którzy do mnie przychodzą też słyszeli że sprawa jest załatwiona. 19 grudnia okazało się że jednak nie mamy środków żeby zapłacić, ale w umowie przewidziano okres 30-dniowy. To dlaczego konkurs rozpisany jest do 26 stycznia? 

Wójt Robert Skraburski: Panie Pawle to jest drugi konkurs.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Niesprawiedliwością jest zrzucanie wszystkiego na radę, bo teraz funkcjonuje taka opinia, że generalnie wszystko by się udało gdyby nie ta rada. Tyle że ta rada zawsze jest na nie. Jeszcze raz powtarzam my nie mówimy nie, ta krytyka jest konstruktywna, bo my mówimy dlaczego nie. Ja głosowałem przeciwko powołaniu dzisiaj skarbnika. My prezentujemy pomysły, które chcemy wdrożyć, ale nikt ich nawet nie słucha, jakie my mamy plany wyjścia z kryzysu. Zadałem ponad miesiąc temu pytanie, może otrzymam odpowiedź na kluczowe tematy . Zostało nam niewiele czasu na przygotowanie odpowiedzi dla RIO, które przygotowały uchwały dyskredytujące to co się dzieje w gminie. Czytał je Pan, jaka jest opinia na ten temat?

Radny Mateusz Matecki: Ta opinie zostawię dla siebie.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Uważam że niesprawiedliwością jest mówienie, że ugoda nie zostanie zrealizowana dlatego, że rada nie powołała skarbnika. My dopiero wczoraj na email dostaliśmy informację o spotkaniu z Panią. Ja nie wypowiadam się o kwestiach merytorycznych bo trudno je ocenić po krótkiej wypowiedzi czy Pani jest osobą kompetentną czy nie. To nie chodzi o Panią. Chodzi o  pewne zasady i o wprowadzenie je przez Wójta w końcu. Od miesiąca czasu ówimy, że mamy problem w księgowości i rachunkowości w sercu naszej gminy, czy coś się dzieje w tym temacie?

Wójt Robert Skraburski: Jak ma się dziać jak nie ma ludzi?

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Chcemy jakiegoś poglądu Wójta w kwestii tego co RIO pisze od miesiąca a Ministerstwo od dwóch miesięcy. Wójt twierdzi, ze po wyborach nastąpiło świętowania, a po świętowaniu bierzemy się do pracy. Kiedy to świętowanie się skończy?

Wójt Robert Skraburski: Świętowanie się już dawno się skończyła i czas żebyśmy wzięli się do pracy. Dobrym, przełomowym momentem byłoby wybranie skarbnika. Proszę porozmawiać w Referacie Finansowym, te osoby są przygotowane do tego żeby robić program naprawczy, żeby się przygotować, ale potrzebują też lidera. Nie ma człowieka do pracy więc wokół kogo mamy się integrować. Musi być osoba która to poprowadzi. Jeśli mamy wyprowadzona całą sprawozdawczość, to czas siąść nad budżetem i programem naprawczym. To doskonały czas na interpelacje złożoną wcześniej przez Pana Pawła, korzystając z okazji składam na ręce Pani Przewodniczącej. Jeśli będzie czegoś brakowało to będziemy na bieżąco wyjaśniać i poprawiać.

Dziś był doskonała okazja do rozpoczęcia współpracy i od poniedziałku przystąpić do pracy pod okiem pracownika merytorycznego. Prawda jest taka, że Ministerstwo Finansów chce aby każde pismo było kontrasygnowane przez skarbnika. Informacje mają być kierowane od skarbnika w kierunku Ministerstwa. Potrzebna jest osoba która weźmie za to odpowiedzialność. A teraz jesteśmy w miejscu świętowania i wzajemnych uszczypliwości. Przeprowadziliśmy z Panią dwie rozmowy, w towarzystwie pracownika merytorycznego, żeby przeprowadził rozmowę. Dostaliśmy pozytywna opinie i w tym momencie od razu przekazaliśmy Państwu informacje. Tu nie ma złej woli. Są jeszcze banki i inne instytucje finansujące i na dziś nie wiem jak wybrnąć z tej sytuacji. Mogliśmy dziś popracować nad stanowiskiem i nad ta osobą. Mogliśmy siedzieć dłużej przepytywać, zadawać pytania. Źle się potoczyły koleje dzisiejszej sesji, zabrakło woli współpracy. Najwłaściwszą dzisiejszą decyzją byłoby powołanie skarbnika i wtedy ewentualne pretensje że nic się nie dzieje.

Radny Rafał Mielcarek: Skoro Pan, Panie Wójcie uważa że nadal się nic nie będzie działo, to niech Pan wytłumaczy. 29 września wpłynęło pismo z Ministerstwa, gdy jeszcze był skarbnik do 1 grudnia. Dlaczego wtedy nic się nie działo, mimo że był skarbnik.

Wójt Robert Skraburski: Wszystkie odpowiedzi były przekazywane skarbnikowi, nie wiem dlaczego dalej ich nie przekazywał.

Radny Rafał Mielcarek: Czyli nad skarbnikiem nikt nie miał kontroli?

Wójt Robert Skraburski: Pan skarbnik tak zadecydował o swoich losach i po prostu przestał się interesować przyszłością gminy. Jeśli chcą Państwo bliższych informacji to może indywidualnie z merytorycznym pracownikiem.

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Dlatego Panie Wójcie tak się stało jak się dzisiaj stało, poprosiliśmy Panią żeby została i żebyśmy mogli poznać się bliżej. Wczoraj mógł Pan przyjść na spotkanie. Siedzieliśmy od 13 do 16. Można było z nami porozmawiać. Brak współpracy.

Wójt Robert Skraburski: Można było podejść do mnie na górę i zadzwonić. Wczoraj byłem akurat w Szczecinie. Można było zadzwonić i powiedzieć, że chcą mnie Państwo widzieć.

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Panie Wójcie ja do Pana trzykrotnie chodziłam z prośbą, że chcielibyśmy za każdym razem gdy się pojawi kandydat uczestniczyć w konkursie jako obserwatorzy lub porozmawiać.

Wójt Robert Skraburski: Dzisiaj jest doskonały po temu czas. Komisja jest najlepszym miejscem do takich rozmów. Gdzie mamy się spotykać?

Barbara Krall: Ale komisja trwa godzinę. Mnie bardzo niepokoi że przesunięcie subwencji na inne płatności nie jest problemem. To proszę wybaczyć, ale ja jestem na nie.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Ja tak jak mówi Pani Basia, chciałbym dłużej porozmawiać z kandydatką.  dla mnie brakuje czasu, żeby porozmawiać w kwestii merytorycznej. I nie można powiedzieć, że spotkamy się na komisji wszyscy razem i będziemy zadawać pytania. Osobiście mam dyskomfort, że zostałem postawiony pod ścianą. Dlaczego tak jest, dlaczego nie ma zaufania? Dlaczego dziś nie możemy powiedzieć, że jesteśmy za Panią, że to Wójta kandydatka. Jeszcze do czerwca tak było, wskoczyłbym za Wójtem w ogień. Dlatego, że nie mam zaufania. Dlatego że mamy problemy ze skarbnikiem od wielu lat. My tradycyjnie jesteśmy pod ścianą, bo mamy problem i musimy szybko podjąć decyzję. Za chwilę może się okazać że ta decyzja jest nietrafna. Bo poprzedni skarbnik jak o nim teraz opowiadamy cos przetrzymywał, ale ktoś go przecież wybrał. Nie możemy być na sto procent przekonani, musimy poświęcić trochę czasu. Na komisji jest finalizacja, ogólna rozmowa. Ja generalnie chciałbym z Panią dłużej porozmawiać.

Iwona Bulanowska: Chodzi o tą oświatę? Nigdy nie można zabrać pieniędzy z jednej grupy wydatków na drugą grupę wydatków w kontekście zabrania całkowitego. Tylko w momencie kiedy one leżały na koncie fizycznie, zostały pożyczone do momentu kiedy wystąpi kolejna transza pieniędzy z innych środków. I te pieniądze muszą wrócić na swoje miejsce. Sto procent wartości które zostało uszczuplone musi wrócić na miejsce. Nie ma sankcji z tego powodu.  Nigdy subwencje nie przechodzą na inne cele. Może rzeczywiście w ferworze przekazywania informacji użyłam sformułowań które nie zostały dobrze zrozumiane.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Z mojej strony nie ma złości, znam sytuację w gminie, z którą od wielu lat współpracuję. Skończmy z robieniem wszystkiego na ostatnia chwilę. Na sesji uroczystej dowiedzieliśmy się, że jesteśmy winni 41 mln. Skończmy z tym. Praca w samorządzie to pewny powtarzalny proces, wiele rzeczy możemy przewidzieć. To że sytuacja finansowe gminy jest tragiczna to też wiadomo nie od dziś. Przyjeżdżając tutaj wczoraj miałem świadomość, że konkurs trwa do 26 stycznia, wykonałem kilka telefonów do ludzi, który mogliby aplikować na to stanowisko. A tu jest sytuacja, że musimy dziś podjąć decyzję. Ja wiem, że kwestia skarbnika jest bardzo istotna, uważam że inaczej powinniśmy się do tego przygotować, 

Wójt Robert Skraburski: Nie było złej woli w przekazywaniu informacji. Przekazaliśmy wszelkie wiadomości emailowo do Państwa. Szybciej nie można było tego zrobić. To nie jest komfortowa sytuacja, że nie mamy do wyboru pięciu czy sześciu kandydatów z których wybieramy sobie najlepszego. Sytuacja jest wyjątkowa i jest trudna i dlatego też oczekiwałem od Państwa zrozumienia. Nie chodzi tu o zasadę stawiania pod murem. Chodzi tu o danie tej Pani szansy i szansy gminie na rozwiązanie tej sytuacji. Rozpoczynamy nowy rozdział w historii gminy. Nie podpisujemy z Panią umowy do końca życia. Mamy więc czas na weryfikację. Możemy od poniedziałku zacząć spokojnie pracować. Porozumieliśmy się z bankami, wszyscy przychylili się do naszej sytuacji i czekają na jej rozwiązanie. Możemy dziś siedzieć do nocy i przepytywać Panią i zwołać sesję nadzwyczajną. Musimy sprawić, żeby Państwu tez się komfortowo pracowało. Nie tylko Państwo sa w trudnej sytuacji, ale również my, cała gmina.

Radna Barbara Szewczyk: Gdyby wprowadził nas Pan wcześniej, tak jak teraz Pan mówi, może byśmy ta sprawę przemyśleli. Moglibyśmy Pani zadać więcej pytań, ale teraz Pan też nas musi zrozumieć. Teraz wszystko zależy od Pani Przewodniczącej, jak ona poprowadzi to dalej i czy będzie sesja nadzwyczajna.

Wójt Robert Skraburski: Nie chciałem sprawiać takiego wrażenia, ani stawiać Państwa  pod presją. Nie chciałem budować takiej atmosfery dzisiejszego spotkania. Być może mogłem powiedzieć to wcześniej.

Radna Barbara Szewczyk: Nie może nam się Pan dziwić. Nie będziemy robić sobie na złość. Musimy dojść do konsensusu.

Przewodnicząca Agnieszka Tasarz: Formalnie musimy zakończyć sesje, nieformalnie możemy się spotkać i jeszcze to przedyskutować.

Radny Jacek Domański: Mam pytanie został ogłoszony nabór na stanowisko do Księgowości Budżetowej, o co tu chodzi?

Wójt Robert Skraburski: To jest stanowisko, które w tym momencie zajmuje Pani Agnieszka Wodnicka. Jest na tak zwanych umowach śmieciowych, najpierw była na zastępstwie. Chcielibyśmy wzmocnić księgowość o jedną osobę. Jest tam już Pani Agnieszka, Pani Monika i Pani Beata i myślę, że to będzie zespół.

Radny Jacek Domański: Nie możemy zrobić przesunięcia w Urzędzie?

Wójt Robert Skraburski: Ta Pani już jest w Urzędzie. Pracuje tutaj od jakiegoś czasu. Chcemy zmienić jej rodzaj umowy. To wykwalifikowany pracownik, doświadczona księgowa. Chcemy wzmocnić dział finansowy, żeby mógł spokojnie pracować. Jeszcze dwa tematy są do zakończenia zobowiązania i środki strukturalne. Taka osoba jest jak najbardziej potrzebna. Celem tego konkursu jest ucięcie umowy śmieciowej

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Prosiłbym o szczerość Panie Wójcie. Jeśli jest problem, to nie chcę słyszeć że nie ma problemu. Bo okazuje się, że jest jakiś problem. Więc musimy siąść i porozmawiać o tym, bo mamy 41 mln do spłaty. Gdybyśmy wszyscy wiedzieli jak jest może dziś inaczej byśmy zagłosowali.

Wójt Robert Skraburski: Dajmy szansę Pani skarbnik, żeby na podstawie przygotowanych sprawozdań zdobyła całą tą wiedzę i przygotowała informację jaka jest sytuacja.

Wiceprzewodniczący Paweł Żoła: Gdybyśmy uzyskali informację, że jednak jest problem.

 

Ad. 9 Zakończenie obrad 16:00

 

Protokołowała                                                                                              Przewodnicząca Rady Gminy

Daria Dewor                                                                                                       Agnieszka Tasarz

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
09 lut 2015

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
09 lut 2015, godz. 11:38