Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół LVI

P R O T O K Ó Ł   Nr LVI / 10

 

LVI zwyczajnej sesji Rady Gminy Rewal odbytej w dniu

26 marca 2010 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rewal

 

            Sesję rozpoczęto w dniu 26 marca 2010r. o godz. 10.00 i zakończono o godz. 12.40.

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy – Joanna Drzewińska-Dąbrowska, która na podstawie listy obecności stwierdziła,
iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 13 radnych. Nieobecni radni – Artur Kołodziejczyk, Waldemar Jaworowski – usprawiedliwieni. Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób – co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Po stwierdzeniu quorum Przewodnicząca Rady przywitała przybyłych na obrady radnych i zaproszonych gości.

 

Prowadząca obrady poprosiła o przyjęcie protokołu z LV sesji Rady Gminy bez odczytania. Propozycję poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem protokołu z LV sesji bez odczytania głosowało 12 radnych,
1 radny wstrzymał się od głosu.

Protokół z LV sesji został przyjęty większością głosów.

 

Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad.

 

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

2.     Przyjęcie protokołu z LV sesji Rady Gminy

3.     Przedstawienie porządku obrad

4.     Sprawozdanie Wójta ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy

5.     Interpelacja Radnych i zapytania Sołtysów

6.     Uchwalenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

7.     Ustalenie strefy płatnego parkowania na drogach publicznych kategorii gminnej na terenie Gminy Rewal, ustalenie wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenie opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników dróg i określenie wysokości opłaty dodatkowej oraz sposobu pobierania tych opłat

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

8.     Uchwalenie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

9.     Wprowadzenie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rewalu

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

10.                       Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 finansowanego z wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008 

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

11.                       Przedłużenia umów dzierżawy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

12.                        Gospodarowanie mieniem komunalnym

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

13.                        Naruszenia interesu prawnego – Elżbieta i Eugeniusz Peczyńscy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

14.                        Zbycie nieruchomości w drodze zamiany

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

15.                        Przedłużenie umów dzierżawy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

16.                        Ustalenie stawki za dzierżawę 1m² lokalu użytkowego

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

17.                        Zmiany w uchwałach

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

18.                         Określenie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności    pieniężnych mających charakter cywilno prawny

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

19.                         Sprzeciw wobec budowy rurociągu północnoeuropejskiego
(odcinek pełnomorski)

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

20.  Wolne wnioski i zapytania

21.   Zakończenia obrad

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z zapytaniem do zebranych, czy są uwagi lub wnioski do przedstawionego porządku obrad.

 

Wójt Gminy złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad:

1.     punktu nr 7, tj. uchwała dot. stref płatnego parkowania na drogach publicznych,

2.     punktu nr 19, tj. uchwały dot. sprzeciwu wobec budowy rurociągu północnoeuropejskiego na wniosek wnioskodawcy – p. Waldemara Jaworowskiego (nieobecnego podczas obrad LVI sesji Rady Gminy),

3.     z punktu 14, tj. uchwały dot. zbycia nieruchomości w drodze zamiany - §1 - na prośbę Państwa Becker.

 

Powyższe zmiany prowadząca obrady poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem wniosku nr 1 głosowało 13 radnych.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Za przyjęciem wniosku nr 2 głosowało 13 radnych.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Za przyjęciem wniosku nr 3 głosowało 13 radnych.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

 

Przewodnicząca Rady przedstawiła zmieniony porządek obrad:

 

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

2.     Przyjęcie protokołu z LV sesji Rady Gminy

3.     Przedstawienie porządku obrad

4.     Sprawozdanie Wójta ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy

5.     Interpelacja Radnych i zapytania Sołtysów

6.     Uchwalenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

7.     Uchwalenie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

8.     Wprowadzenie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rewalu

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

9.     Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 finansowanego z wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008 

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

10.                       Przedłużenia umów dzierżawy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

11.                        Gospodarowanie mieniem komunalnym

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

12.                        Naruszenia interesu prawnego – Elżbieta i Eugeniusz Peczyńscy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

13.                        Zbycie nieruchomości w drodze zamiany

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

14.                        Przedłużenie umów dzierżawy

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

15.                        Ustalenie stawki za dzierżawę 1m² lokalu użytkowego

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

16.                        Zmiany w uchwałach

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

17.                         Określenie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności    pieniężnych mających charakter cywilno prawny

a.     relacja Sprawozdawcy

b.     stanowiska Komisji

c.      dyskusja

d.     podjęcie uchwały

18.  Wolne wnioski i zapytania

19.   Zakończenia obrad

 

Zmieniony porządek obrad został poddany pod głosowanie.

Za zmienionym porządkiem obrad głosowało 13 radnych.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przystąpiono do realizacji porządku obrad.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o sprawozdanie Wójta Gminy o swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy, tj. od 25 lutego 2010r.

 

Ad. 4. Wójt Gminy złożył informację o swojej działalności od ostatniej sesji Rady Gminy.

 

Oczyszczalnia ścieków – inwestycja jest już na ukończeniu, są układane drogi, chodniki i oświetlenie. Pozostał już tylko jeden element do doprojektowania aby zamknąć zbiorniki retencyjne potocznie nazywane „lagunami”. Byłem już w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska aby wspólnie ustalić termin uroczystego otwarcia. Jako pierwsza inwestycja z programu POIiŚ. Jako druga gmina w Polsce dostaliśmy dotację, a jako pierwsza gmina w Polsce otworzymy oczyszczalnię.

 

Nadmorska Kolej Wąskotorowa przeszła ocenę formalną. Czekamy na ocenę merytoryczną. Wszystkie dokumenty, które przekazaliśmy do Urzędu Marszałkowskiego są weryfikowane. W poniedziałek ogłaszamy przetarg na projekty wykonawcze. Do lata chcemy wejść już na budowę.

 

Hala w Pobierowie – walczymy o dotrzymanie terminu. Do 30 czerwca chcielibyśmy halę otworzyć.

 

Przystań jachtowa – śniegi pozwoliły nam na wejście przyrodników i w tej chwili jest ponowna inwentaryzacja innych przyrodników pracujących na nasze zlecenie. W tej chwili liczymy na to, że przygotowany raport oddziaływania na środowisko na koniec czerwca zezwoli nam na tą inwestycję.

 

Ścieżki rowerowe – z czterech projektowanych ścieżek rowerowych dwie zostały złożone:

jedna ścieżka łącząca Pogorzelicę z Niechorzem wzdłuż torów wąskotorowych
i druga ścieżka z p. Starostą została złożona od Pogorzelicy, kontynuacja tej ścieżki czyli od dworca kontynuacja do Mrzeżyna.

 

Centrum Rewala – jestem pełen obaw jeśli chodzi termin oddania inwestycji,
a jest to inwestycja na prawie 4 mln zł.

 

Orlik – czekamy na pozwolenie na użytkowanie. W połowie kwietnia zaplanowany jest mecz Polska-Estonia, który być może połączymy z otwarciem Orlika.

 

Centrum Ratownictwa – prace są wykończeniowe wewnątrz. Czekamy na dokończenie dachu. Pierwotnie ustalony termin zakończenia prac jest mało realny.

 

Budynki komunalne – budujemy 3 budynki komunalne równolegle: Pogorzelica, Niechorze i Śliwin. Po raz pierwszy na naszym terenie pracują dźwigi. Przy tych inwestycjach pracują poważne, duże firmy. Inwestycje te nie są zagrożone.

 

Szkoły – w połowie kwietnia wyjdziemy już z remontu trzech klas w Rewalu w ramach programu KLASA 2022 – mającego na celu stworzenie klas interaktywnych. Myślę, że do końca kwietnia uda nam się dokończyć modernizację ocieplenia w Rewalu. Inwestycja ta jest powiązana z uchwałą która znajduje się w porządku obrad dzisiejszej sesji (pkt. 9), tj. zmiany finansowania jeśli chodzi o Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zleciliśmy już projekt modernizacji ocieplenia dla szkoły i hali w Pobierowie.

 

Atrium – przetarg na wykonanie tej inwestycji wygrała lokalna firma, która wydawała się solidną. W tej chwili widzimy jak postępują prace. Ta inwestycja idzie bardzo powoli, ale nie jestem wstanie powiedzieć z jakiego powodu.

 

Oświetlenie – sukcesywne rozkopywanie poszczególnych ulic:

            ul. Klifowa i ul. Różana – zlikwidowaliśmy już sieć napowietrzną

            ul. Wojska Polskiego w Pobierowie – dokończyliśmy inwestycję

            ul. Rumiankowa – zakopujemy fundamenty

            ul. Długa, ul. Wspólna, ul. Spokojna – zakopujemy fundamenty

            ul. Kamieńska (od ronda do świateł) – zakopujemy fundamenty

            ul. Spokojna – za chwilę będziemy montować lampy (są już zakupione)

            ul. Morska w Pobierowie – również będą montowane lampy

            Niechorze – likwidowana jest sieć napowietrzna

            W Pogorzelicy mamy 4 ulice do ściągnięcia sieci napowietrznej

Własności z energetyką są bardzo skomplikowane. Mam informację od pracownika, że jeżeli energetyka sama nie ściągnie to ściągniemy je sami.
Nie jesteśmy w stanie już dłużej czekać na decyzyjność, która bardzo długo trwa.

            ul. Leśna w Pustkowiu – zaczynamy montować lampy

ul. Mickiewicza – od następnego tygodnia też już będą się pojawiać nowe  lampy

Parkingi – w Trzęsaczu parking jest już praktycznie zakończony. Stamtąd brygada przechodzi na ul. Zgody. Do końca kwietnia ul. Zgody musi zostać zakończona, ponieważ tam mamy dotacje. Na przystanku PKS stawiamy parkometry. Stamtąd wracamy do Pustkowa, gdzie myślę że w maju zakończymy już inwestycję.

W Rewalu – przed Urzędem Gminy budujemy duży parking na 105 miejsc. Zakończenie inwestycji: 15 czerwiec.

Ul. Brzozowa w Rewalu – parking na 110 miejsc. Zakończenie inwestycji: do 30 czerwca.

Niechorze – ul. Rybacka – zakończenie inwestycji: 30 czerwiec lub początek lipca.

Wchodzimy na park w Pustkowie – zaczynamy od poniedziałku wytyczać pod energetykę, będziemy chować kable i szykować się do instalacji lamp.

Plac na ul. Szczecińskiej jest w trakcie realizacji. W poniedziałek przyjeżdżają energetycy, którzy będą to podświetlać i szukać rozwiązań podświetlenia LED-owego, z którym mieliśmy okazję się zapoznać m.in. na wyjeździe do Karpacza.

 

Plac Sybiraków – ciągle z opóźnieniami, ale mam nadzieję, że w maju wreszcie stanie. Przyjęliśmy koncepcję i jest w tej chwili projektowany. Mam nadzieję, że się lada dzień ukaże.

 

Inwestycje drogowe – w poniedziałek ogłaszamy przetargi na wszystkie 3 uliczki w Pogorzelicy. Jeśli chodzi o Niechorze, to w tej chwili ul. Leśna – południe już jest rozkopana, a północ będzie rozkopywana albo lada godzina, albo lada dzień, ponieważ jest już po przetargu i po przekazaniu placu budowy.

Ul. Powstańców w Pobierowie – weszliśmy już na budowę, ul. Grunwaldzka i ul. Zachodnia – jesteśmy w trakcie realizacji. W poniedziałek ogłaszamy przetarg na ul. Nadmorską. Na ul. Magdaleny nie mamy jeszcze projektu, więc ta ulica będzie wchodziła powoli. Problem mamy w Trzęsaczu z ul. Klifową - problem z wodami podeszczowymi. Decyzje środowiskowe wstrzymują nam tą inwestycję. Jeśli chodzi o wielką inwestycję wspólną z p. Starostą Powiatu Gryfickiego
– ul. Trzebiatowska – jest już bardzo bliska realizacji. P. Kazimierz Sać – Starosta Powiatu Gryfickiego przybliży nam ten temat na dzisiejszej sesji.

 

Odbyła się „Gala Turystyki” po nowym hasłem: „Bądź jak Rewal”. Mam nadzieję, że spełnia ona jakieś oczekiwania jakie sobie stawiamy przed naszymi działaniami samorządowymi i działaniami naszych mieszkańców. Mam nadzieję, że jest również odzwierciedleniem nowych czasów, jakie w tej gminie panują. Zmienia się sukcesywnie wizerunek Gminy Rewal z wiejskiej na turystyczną.

 

P. Kazimierz Sać – Starosta Powiatu Gryfickiego – Powiat w tym roku wchodzi mocno w inwestycje. W tym roku na inwestycje mamy przeznaczone 40 mln zł. Najważniejsze inwestycje prowadzone w tej chwili to m.in. modernizacja centrum Gryfic – około 10 ulic. Świerzno - jesteśmy świeżo po przetargu na budowę hali widowiskowo-sportowej. Następną ważną inwestycją na kwotę 30 mln jest inwestycja dwóch gmin: Trzebiatów i Kołobrzeg, Powiatu Kołobrzeskiego i Gryfickiego – droga łącząca Mrzeżyno z Kołobrzegiem wraz
z mostem. Modernizujemy drogę w Mechowie, mamy zatwierdzone środki na ul. Sarnią w Trzebiatowie. Rozstrzygnęliśmy przetarg i jesteśmy już o krok od podpisania umowy na ul. Trzebiatowską. W środę mamy sesję Rady Powiatu, ponieważ musimy zabezpieczyć środki finansowe w sensie formalnym. Przetarg wygrało PRD. Wejście na budowę jest to kwestią kilku dni.

Kondycja finansowa powiatu jest bardzo dobra. Za rok poprzedni mieliśmy zadłużenie 0,9%. Z punktu widzenia Gminy Rewal, można powiedzieć że inwestycji powiatowych mogło by być trochę więcej, ale to sukcesywnie się zmienia. Był taki moment kiedy szereg ulic, szczególnie w Pogorzelicy
i w Rewalu, było wykonywanych przez powiat, a w tym czasie nie wykonywaliśmy żadnych inwestycji w innych miejscowościach. Wiele jeszcze jest do zrobienia. Jest jeszcze temat ul. Bursztynowej w Niechorzu, nad którym trzeba się zastanowić. Z naszego punktu widzenia widzimy konieczność modernizowania ciągów wodnych: burzówki i kanalizacji. Sukcesywnie pojawia się temat drogi łączącej Karnice z Rewalem, ale warto się również zastanowić nad bajpasem Karnice – Dreżewo. Koncepcja ta mocno by ożywiła Karnice.

Była akcja „Zima”. W obliczu nawału śniegu wspomagamy samorządy
w kontekście wywozu śniegu. Pewne środki przeznaczone są na Pomoc Społeczną – 90 – 100 tys. zł. Dzisiaj była Powiatowa Rada Zatrudnienia – też pewna pula przeznaczona dla Gminy Rewal. Muszę powiedzieć, że Gmina Rewal bardzo mocno i prężnie korzysta ze środków i z dotacji przeznaczonych na tworzenie nowych miejsc pracy, ale także z dotacji dla bezrobotnych, którzy chcą otwierać swoje firmy. Myślę że na chwilę obecną współpraca z Gminą Rewal układa się dobrze, chociaż zawsze może być lepiej. Myślę że w zakresie zagospodarowania plaż, idzie to w dobrym kierunku.

Największą inwestycją, jaką zrobiliśmy w Powiecie Gryfickim jest to inwestycja osobowa, a tą osobą jest p. Tomasz Oświęcimski. Z perspektywy powiatu są to kolosalne pieniądze. Spójrzmy na inwestycje przeciwpowodziowe, czy obwodnicę wokół Trzebiatowa, czy cała sieć boisk Orlików i t.d., to jest to co p. Tomasz Oświęcimski lobbuje, w dobry tego słowa znaczeniu. To jest nasza ogromna inwestycja i nasz ogromny sukces. Myślę że zrobimy wszystko, aby mu pomóc w jego działaniach.

 

Ad. 5. Interpelacje złożyli:

 

P. Andrzej Brzeziński – pytanie to p. Starosty – chciałbym zapytać o ważne
i strategiczne dla nas miejsce jakim jest taras widokowy, będący walorem turystycznym. Jeśli zwróci się wójt poparty uchwałą zebrania wiejskiego czy otrzymamy wsparcie?

 

P. Kazimierz Sać – Oczywiście, że tak. Czasami mamy interesy, które się krzyżują. Wy musicie dbać o swój budżet, a powiat musi dbać o swój, ale na pewno nie ze szkodą ani jednej, ani drugiej strony. Takimi tematami gdzie mamy trochę rozbieżne zdania są chociażby strażnice - Rewal, Pobierowo. Pan wójt zwrócił się wnioskiem o przejęcie tych dwóch strażnic. Z punktu widzenia Powiatu i Skarbu Państwa to nie było najmniejszego problemu ze strażnicą w Rewalu. Jednak jeśli chodzi o strażnicę w Pobierowie, to muszę jednak patrzeć na interes powiatu. Najprawdopodobniej będziemy ogłaszali przetarg na dzierżawę tego terenu w Pobierowie. Jeśli chodzi o ten temat tarasu, to był w pewnym momencie spór. Ze strony powiatu nie ma jakichś działań nieracjonalnych, a już na pewno nie złośliwych. My jesteśmy zainteresowani, żeby wizytówka Powiatu Gryfickiego, a taką jest Gmina Rewal, rozwijała się prężnie.

 

P. Andrzej Brzeziński – pytanie do p. Wójta – w imieniu sołtysa Niechorza,
p. Szymona Jędrzejowskiego kieruję pytanie, dlaczego nie otrzymał zawiadomienia o wspólnym posiedzeniu komisji. Nie będzie uczestniczył również w posiedzeniach komisji i sesji, ponieważ zawiadomienie jest mu niezbędne do zwolnienia z pracy.

Zbliżają się święta i po okresie zimowym w „amfiteatrze” jest pozarywany dach. Nie wiem, czy ktoś to dzierżawi, czy właścicielem jest może ktoś z terenu gminy.

 

Bogusław Woźniak – kieruję wniosek do p. Wójta o rozpatrzenie kompleksowych badań lekarskich uczniów klas szóstych lub uczniów klas gimnazjalnych. Czy możemy tutaj liczyć na jakąś zewnętrzną pomoc, czy musimy to zrobić sami? Jest to sprawa niezbędna. Doświadczenie życiowe pokazuje nam, że takie działania są konieczne. Finanse na to - ze środków niewygasających. Czy do tego potrzebna będzie jakaś uchwała? Już w czerwcu należało by te badania przeprowadzić.

 

P. Leszek Kosik – Sołtys Pogorzelicy – skierował pytanie do p. Starosty dot. ośrodków w Pogorzelicy. Czy ośrodki będące formą dzierżawy od Skarbu Państwa można by było wykupić na własność? Można zaobserwować, jak życie tych ośrodków dobiega końca, ponieważ są przeciążone wysokimi kosztami opłat za dzierżawę. Ośrodki te upadają.

 

P. Kazimierz Sać – w pełni popieram zdanie p. Sołtysa. Ośrodki występują o wykup, z racji tego, że jestem również przedstawicielem Skarbu Państwa, występuję później do wojewody. Wszystkie wnioski pozytywnie opiniuję jako wyrażenie zgody na sprzedaż dla wieczystego użytkownika i wojewoda odpisuje za każdym razem że interes Skarbu Państwa nie zezwala na to, żeby te nieruchomości sprzedać. Dla mnie to jest jakaś paranoja. Średnio mi się podoba realizacja tej umowy dzierżawy. Myślę, że gdyby Gmina Rewal zamiast sprzeciwu wobec budowy gazociągu zaprotestowała, aby sprzedać nieruchomości wieczystym użytkownikom, to była by bardzo korzystna sprawa dla wszystkich.

 

P. Artur Łącki – nie tylko wnioski z powiatu gryfickiego są odrzucane. Wnioski z sąsiednich powiatów również są odrzucane.

 

P. Stanisław Hoffmann – pytanie do p. Starosty – Czy do sezonu będzie wykonana inwestycja związana z ul. Trzebiatowską w Niechorzu ?

 

P. Kazimierz Sać – Firma PRD, która wygrała przetarg, wręcz ubiega się
o podpisanie umowy. W środę mamy posiedzenie Rady Powiatu i podpisanie umowy nastąpi tuż po. Mam nadzieję, że w ciągu dwóch tygodni wejdziemy z robotami. Tą drogę będą robić maksymalnie miesiąc czasu, czyli do połowy kwietnia. Nie daję oczywiście gwarancji, ale takie są moje przypuszczenia.

 

Wójt Gminy – Mamy pozwolenie na budowę nowego amfiteatru. Jest to duża inwestycja na 1100 miejsc, z ruchomym dachem, ze sceną. Wieczorami może służyć jako kino. Na dzień dzisiejszy dzierżawca zakończył swoją współpracę
z nami. Staramy się od dzierżawcy ściągnąć zaległe należności, dlatego zostawił to w takim a nie innym stanie. Naganne jest zachowanie tego dzierżawcy w stosunku do komunalnego obiektu.

Jeśli chodzi o badania, to najprawdopodobniej już na następnej sesji będziemy wprowadzać już cały program AA. Możemy zrobić cały harmonogram środków niewygasających i wtedy możemy przeznaczyć część środków na badania profilaktyczne.

Jeśli chodzi o użytkowanie wieczyste, to też na spotkaniu z p. Prezydentem
1 czerwca 2009r. właściciel jednego z ośrodków mówił bardzo wyraźnie, że wszyscy są zgodni co do tego, że zamiast płacić rentę do Warszawy, woleliby zostawić te pieniądze w lokalnych hurtowniach. Często jest to po kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali roku.

Jeśli chodzi o ul. Klifową i ul. Różaną, zdjęliśmy linię napowietrzną i trwają prace związane z podłączeniem kanalizacji deszczowej, z którą jest największy problem. Później zostanie nam już tylko wymiana nawierzchni. Jesteśmy
o miesiąc spóźnieni z inwestycjami. Jest to częściowo wina warunków pogodowych, a częściowo nasza. Sami sobie rzucamy kłody pod nogi. Miałem mały spór z pracownikami. Tam gdzie nie trzeba, to piszemy uzgodnienia środowiskowe. Później to idzie do RDOŚ-u gdzie leży od miesiąca do pół roku,
w rezultacie projektowanie kawałka drogi potrafi trwać latami.

 

P. Leszek Kosik skierował pytanie do Wójta Gminy dot. tablic informacyjnych
i „witaczy”. Czy można będzie je do sezonu wymienić ? Proszę również pana Starostę, aby współpraca z Gminą Rewal układała się dobrze. Niekiedy mamy wielkie problemy w pasie drogowym zrobić jakiekolwiek zmiany choćby w celu poprawy wizualnej.

 

P. Kazimierz Sać – problem związany z pasem drogowym, szczególnie
w Niechorzu i w Pogorzelicy. Powiat najchętniej sprzedałby starającym się
o kupno pas drogowy, bo wiele jest takich wniosków, ale z waszej strony jest blokada na sprzedaż. Poszukując źródeł dochodu wydzierżawiamy, co idzie w kolizji ze straganami. Pan Wójt wystąpił kiedyś o przejęcie tej drogi. Z jednej strony utrzymanie tej drogi jest dla nas obciążeniem finansowym, a z drugiej strony jest to „kura znosząca złote jajka” w sensie finansowym. Trzeba się zastanowić, w jakim kierunku pójść. Jestem również przeciwnikiem tych straganów. Zarząd Dróg patrzy jednak na finanse, bo z czegoś trzeba żyć.  

 

Wójt Gminy – tego lata tablice reklamowe i witacze na pewno staną. Jednocześnie prowadzimy obecnie 168 małych i dużych inwestycji. Jeśli mamy spóźnienie na centrum Rewala czy na ul. Klifowej, to w tym momencie tablice reklamowe są na dalszym planie. Nie ma nas więcej w urzędzie i nie będzie, bo jeśli zatrudnimy więcej osób, zabraknie nam pieniędzy na inwestycje. Jak nie będziemy mieli pieniędzy na inwestycje, to będziemy musieli zwalniać ludzi bo będą już niepotrzebni. Jest przeciążenie jak każdej wiosny. Dobrze, że dostaniemy wsparcie z powiatu. Będzie wyznaczona osoba odpowiedzialna za realizację tablic reklamowych i witaczy, do której będzie można zgłaszać indywidualne pomysły i wnioski. W tej chwili są ważniejsze tematy, np. jak połatać wszystkie dziury do sezonu? Co jest ważniejszą wizytówką, proste drogi, czy witacze? Jak wysprzątać plaże z pozostałości po zimie? Remont zejść plażowych. Codziennie podejmujemy kilkadziesiąt decyzji. Najważniejsze są inwestycje które nie zagrożą funkcjonowaniu gminy w sezonie: woda, oczyszczalnia ścieków, układ drogowy, centra miejscowości, bo od tego zależy funkcjonowanie gminy w sezonie. Przed nami jest kolejne wyzwanie: co zrobić
z molem w Niechorzu? Dostaliśmy już wycenę – 500 tys. zł. Na następnej sesji będzie propozycja czy robić, czy nie. Za chwilę pojawi się pytanie, jak otworzyć pirs wojskowy w Niechorzu. 500 tys. zł dostaliśmy wyceny. Wtedy zadamy sobie pytanie, czy może zrezygnować  z witaczy, na które mamy przeznaczone 200 tys., a przeznaczyć na pirs? Dlatego te decyzje mniej ważne podejmowane są trochę później. W ciągu roku jesteśmy praktycznie rozliczani za pracę 90 dni. Inne gminy mają na inwestycje cały rok. My na te inwestycje mamy tylko 3 miesiące. Jeśli popełniliśmy jakieś błędy, a popełniliśmy kilka błędów zimą, np. nie na czas wykonaliśmy projekty. W dodatku zima nam nie pomogła.

W centrum Rewala jest spór o to, czy kopać 9m studnie odprowadzające wodę.

Jak napowietrzać, żeby wykopać? Trzeba teraz podjąć decyzję, czy z tego zrezygnować, czy odprowadzić wodę ul. Saperską do starego kolektora, ale żeby to zrobić, trzeba mieć zgodę kilkudziesięciu instytucji, co trwa około roku czasu. A tymczasem inwestycja w centrum miasta jest wstrzymana. Nie ma teraz czasu na podejmowanie decyzji o witaczach.

Chciałbym jeszcze wspomnieć o tym, że dzięki p. Tomaszowi Oświęcimskiemu nasze plaże zaczęły być refulowane.

 

Ad. 6. Uchwalenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków

zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 10 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu, 2 radnych nie głosowało.

Uchwała została podjęta większością głosów.

 

Ad. 7. Uchwalenie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 12 radnych, 1 radny nie głosował.

Uchwała została podjęta większością głosów.

 

 

Ad. 8. Wprowadzenie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rewalu

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Ad. 9. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 finansowanego
z wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Przewodnicząca Rady zapytała czy są osoby które chciałyby zabrać głos
w dyskusji.

P. Marcin Smoczyk – Na jakiej podstawie zostały wybrane klasy do realizacji
i jakie są to klasy ?

Wójt Gminy – Osobiście wybrałem te klasy po swojej wizytacji. Są to trzy klasy w Zespole Szkół Sportowych które znajdowały się w bardzo złym stanie estetycznym i funkcjonalnym.

Nie było więcej głosów w dyskusji.

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 10. Przedłużenia umów dzierżawy

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Przewodnicząca Rady zapytała czy są osoby które chciałyby zabrać głos w dyskusji.

 

p. Bogusław Woźniak – pani Maria Trela prosi nas, aby ta działka została poszerzona o 1 metr w stronę działki, której właścicielem jest p. Jarosław Gryczko.

 

Wójt Gminy – w tej kwestii był również pan Andrzej – sołtys. Właśnie wrócił

z wizytacji. Uchwała mówi o terenie „około”. Przyjęcie tej uchwały pozostawi nam to, że możemy iść w teren i około, metr w tą, metr w tą zrobić, wtedy wyznaczyć działkę geodezyjne i przygotować ją do sprzedaży. Jest wniosek p. Andrzeja i wniosek p. Bogusława. Jest on do realizacji. Do 2007r., te tereny były pod hipoteką. Jak budowaliśmy oczyszczalnię w ‘93-’94, to część nieruchomości w gminie została zastawiona hipotecznie i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska nie zezwalał nam na wydzielanie działek. Ponieważ zastawiliśmy działkę 104, nagle z tej działki zrobiła się działka 104/1, 104/2, 104/3. Oni tego nie rozumieli dlaczego dzielimy hipotekę. Musieliśmy wstrzymać wszystkie podziały nieruchomości. Jeśli chodzi o pisma o wykupienie, p. Maria ciągle nie spełnia tego jednego warunku, czyli nie zabudowała tej nieruchomości zgodnie z pozwoleniem na budowę. W tej chwili ta uchwała pozwoli nam wydzielić nieruchomość zgodnie z tym krokiem który zrobimy w terenie żeby p. Maria była zadowolona i żeby został teren pod przyszłe inwestycje komunalne. Wtedy p. Maria wystąpi o warunki zabudowy na ten teren, wybuduje altanę, parking

i hotelowiec. W tym czasie może do nas wystąpić o wykupienie tego terenu.

 

p. Andrzej Brzeziński – Czyli rozumiem p. Wójcie że ktoś z pracowników Urzędu się spotka z p. Marią Trela?

Wójt Gminy – tak, tego się nie da zrobić zza biurka.

 

Nie było więcej głosów w dyskusji.

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 11. Gospodarowanie mieniem komunalnym

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 12. Naruszenie interesu prawnego – Elżbieta i Eugeniusz Peczyńscy

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie przyjmując, że skarga jest niezasadna.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 13. Zbycie nieruchomości w drodze zamiany

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 14. Przedłużenie umów dzierżawy

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 12 radnych, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

Uchwała została podjęta większością głosów.

 

Ad. 15. Ustalenie stawki za dzierżawę 1m² lokalu użytkowego

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 12 radnych, 1 radny głosował przeciw.

Uchwała została podjęta większością głosów.

 

Ad. 16. Zmiany w uchwałach

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 17. Zmiany w uchwałach

Komisja Społeczno-Oświatowa oraz Komisja Strategii i Rozwoju przyjęły przedłożony projekt pozytywnie.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za projektem głosowało 13 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Ad.18. Wolne wnioski i zapytania

 

P. Elżbieta Łonyszyn – Sekretarz Gminy – odczytała wniosek Zarządu Głównego Krajowej Fundacji dla Ofiar Powodzi i Klęsk oraz poinformowała o zaproponowanej uchwale.

Następnie odniosła się do pytania p. Szymona Jędrzejowskiego z interpelacji radnych i zapytań sołtysów, dot. zapraszania sołtysów na posiedzenie komisji.

W imieniu Biura Rady poprosiła, aby Rada Gminy informowała Biuro Rady
o tym, czy kierować do sołtysów zaproszenia na posiedzenia komisji.

 

Bogusław Woźniak –  po raz kolejny proszę o odpowiedź na pytanie czy Spółdzielnia Mieszkaniowa Pogorzelica „Przy Lesie” – sprawa ustalona przez radę przekazania problematyki do sądu – na jakim jest etapie?

 

p. Małgorzata Becker – proszę Radę Gminy o utrzymanie mojej dzierżawy do września 2010r. tak jak była umowa.

 

Wójt Gminy – Jeśli chodzi o Spółdzielnię „Przy Lesie” – wniosek miał zostać rozbity na poszczególne nieruchomości. Mam nadzieję, że odpowiedź na tą interpelację dam już na najbliższej sesji.

 

Stanisław Hoffmann – panie Wójcie, kto jest właścicielem mebli w Ośrodku Zdrowia jak i zarówno w aptece?

 

Wójt Gminy – powiem szczerze, że do końca nie wiem. Pan Skarbnik również mówi, że są one nasze, ale dodaje „chyba”. Sprawdzimy, bo część była już wymieniana po inwestycji w Niechorzu. Część mebli jest na pewno nasza.

 

Stanisław Hoffmann – rozmawialiśmy „w cztery oczy” na temat tej inwestycji na Ośrodku Zdrowia. Jest coraz więcej głosów.

 

Wójt Gminy – w Niechorzu jest wspólnota. Gmina do tej inwestycji nie dokłada ani złotówki. Teren należy do wspólnoty. Wspólnota Gmina ma swój procent.

Jeżeli 100% podzielimy na 4 to zostaje 25%, aczkolwiek nie do końca, ponieważ ten procent wynika z powierzchni zajmowanej przez Ośrodek Zdrowia, mieszkania prywatne, apteki i t. d. Gmina odsprzeda swoje udziały do tego terenu. To nie jest tak, że dostaną te tereny za darmo, tylko będą musieli notarialnie podpisać. Na każdej sesji sprzedajemy najemcom, dzierżawcom. To jest zwyczajowo przyjęte. Jeżeli byśmy chcieli utrzymać swój procent, musielibyśmy wybudować o podobnej kubaturze kolejny obiekt. Jeśli byłaby taka wola, to można by już w przyszłym budżecie zawrzeć że budujemy tam mieszkanie funkcyjne, czy sklep.

Zasad działania wspólnot nie potrafię już jaśniej wytłumaczyć. Wytłumaczę na łamach prasy lokalnej.

 

Kazimierz Kwiatkowski – czy mamy umowę z wykonawcą na dzierżawienie naszych lokali i innych rzeczy w Ośrodku Zdrowia, tam gdzie inwestycja przebiega? Bo korzystają z naszej infrastruktury!

 

Wójt Gminy – powiem szczerze, że nie wiem. Jeśli ktoś dokonuje kradzieży, to proszę nie zgłaszać tego wójtowi, bo są od tego odpowiednie organy, do których należy zgłaszać takie sytuacje – Policja, Prokuratura. Nie chcę wiedzieć o tym, że wy państwo wiecie o tym, że ktoś okrada gminę i my o tym nie informujemy!

 

Prawnik p. Becker – Nie mówimy tu o żadnej samowoli budowlanej. Pani Becker zaciągnęła kredyt w wysokości 12mln zł na budowę pięciu budynków na tej działce. Małgorzata Becker mając decyzję ostateczną – pozwolenia na budowę – mimo tego, że wybudowała trzy budynki, nie jest wstanie użytkować żadnego z nich. Kredyt 12 mln zł to inwestycja wielkiej skali. W przypadku wstrzymania procesu inwestycyjnego, już nie mówię – fiaska, wielki kredyt oznacza wielką klapę. Praktyka liczenia powierzchni zabudowy zastosowana przez projektanta p. Becker, zatwierdzona przez Starostę jest praktyką powszechnie stosowaną. Jeśli macie państwo jakieś wątpliwości to proszę zapytać osoby w Urzędzie Gminy czy w Starostwie, które zajmują się sprawami budowlanymi. To, co ja państwu przedstawiam, to jest ukazanie problemu człowieka, który postępując zgodnie z prawem i zaufaniem do organu został postawiony przed potężnym problemem, którego sam nie jest wstanie rozwiązać. Jedyną możliwością, która pozwoliłaby uratować tą inwestycję, to jest możliwość zakupu działki sąsiedniej o numerze 593. Z takim wnioskiem i z taką prośbą p. Małgorzata Becker zwraca się do Rady Gminy, aby wyrazić zgodę na zbycie tej działki. Żeby rozwiać jakiekolwiek wątpliwości, p. Becker zobowiązuje się do bezwzględnego zachowania funkcji i przeznaczenia tego terenu, a także zachować jego publiczny charakter. Też on jest potrzebny do tego, żeby zakończyć decyzje. P. Becker zobowiązuje się poddać karom lub ewentualnym sankcjom za nie zachowanie tych warunków. Gmina uszykuje warunki korzystne, ponieważ uzyskuje działkę budowlaną.  Mieszkańcy gminy uzyskują możliwość korzystania z tej działki. Ewentualna pozytywna decyzja pozwoli uratować człowieka przed plajtą. W mojej ocenie sytuacja jest nadzwyczajna. Liczę na to, że Rada Gminy zajmie się tą sprawą na kolejnej sesji.

 

 

Ad.19. Zakończenie obrad

 

O godz. 12:40 zakończono obrady LVI Sesji Rady Gminy.

 

 

 

Protokółował                                                                    Przewodnicząca Rady

 

…………………………………………                                          …………………………………………


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
ProtokA A LVI.doc (DOC, 119.00Kb) 2010-05-19 20:51:17 559
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
19 maj 2010

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
19 maj 2010, godz. 20:52