Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół Nr LV/14

P R O T O K Ó Ł    Nr LV/ 14

 

LV sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 30 czerwca 2014 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

 

Sesję rozpoczęto w dniu 30 czerwca 2014r. o godz. 10:28 Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy – p. Joanna Drzewińska - Dąbrowska.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 14 radnych. Nieobecny p. Marcin Smoczyk – usprawiedliwiony.

Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Przewodnicząca Rady przywitała zaproszonych gości.

P. Wójt Robert Skraburski wniósł o wykreślenie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie rozstrzygnięcia skargi na Wójta Gminy Rewal ze względu na skomplikowaną sprawą komisje poprosił o przygotowanie na następną sesję powyższej uchwały z wyjaśnieniem wszelkich wątpliwości, poprosiły o ponowne dokładne zbadanie powyższej sprawy. P. Wójt wniósł o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy Rewal, jako jeden z ostatnich punktów poprosił również o zmianę w porządku obrad i przesunięcia projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal  miejscowości Rewal zaraz za projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.

P. Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o wykreślenie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Rewal. Za wykreśleniem z porządku obrad powyższego punktu głosowało 14 radnych. Powyższy projekt uchwały zostaje wykreślony z porządku obrad.

P. Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o przesunięcie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal  miejscowości Rewal za projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.

Za przesunięciem powyższego projektu uchwały głosowało 14 radnych. Powyższy projekt został wpisany w porządek obrad jako pkt. 7.

P. Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy Rewal. Za wprowadzeniem powyższego projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

 

Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad z prowadzonymi zmianami i poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych.  Porządek obrad został przyjęty.

 

 

P O R Z Ą D E K  O B R A D

 LV SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 30.06.2014 roku

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
  2. Przyjecie protokołu z LIII sesji Rady Gminy
  3. Przedstawienie porządku obrad
  4. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów
  5. Projekt uchwały w sprawie:  rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Rewal
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal  miejscowości Rewal
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Rewal za 2013r.
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2014r.
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rewal

 na lata 2014 - 2033

  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2013
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Projekt uchwały w sprawie: powołania Skarbnika Gminy Rewal
  1. relacja sprawozdawcy,
  2. stanowiska Komisji Rady,
  3. dyskusja,
  4. podjęcie uchwały
  1. Wolne wnioski i zapytania
  2. Zakończenie obrad

 

 

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie bez odczytania protokół z LIII  sesji Rady Gminy. Za przyjęciem protokołu z LIII sesji Rady Gminy głosowało 8 radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosowania.

Ad. 4 Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.

p. Jan Trafny – złożył pisemną interpelację stanowiącą złącznik do niniejszego protokołu.

p. Wójt – przekazał odp. na interpelację złożone na poprzedniej sesji p. Marcinowi Smoczyk dot. czystości toalety w Pobierowie oraz p. Wojciechowi Pawlukowi vel Mikołajczuk dot. kosztów zatrudnienia Urzędu Gminy i jednostkach podległych.

Pani Przewodnicząca przystąpiła do procedowania projektów uchwał.

 

Ad. 6 Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2013r. do 31 grudnia 2013r.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady bez odczytania projekt uchwały poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem  projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 7 Projekt uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal miejscowości Rewal

Powyższy projekt uchwały został wniesiony przez 4 radnych: p. Andrzeja Brzezińskiego, p. Artura Łukomskiego, p. Joannę Drzewińską – Dąbrowską, p. Zygmunta Wołejszo.

p. Andrzej Brzeziński – Radny-  poinformowała, że radni z Rewala spotkali się, jednak z przyczyn technicznych zmienił się obrys. Porosił również Radnych o przyjęcie tego projektu uchwały, ponieważ tego oczekują mieszkańcy, aby ten plan przyjąć.

p. Mirosław Hussakowski –  „Zmiana jak najbardziej techniczna wynika z tego, że zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym nie można wykonać obszaru planowanego projektu planu po granicach administracyjnych gminy tak jak było pierwotnie zakładane i były dwa wyjścia z sytuacji albo obszar powiększyć albo pomniejszyć żeby być w zgodzie z ustawą. … przyczyna była taka, granice administracyjne zahaczają o tereny rolne i w takim przypadku trzeba się kierować granicami wynikającymi ze studium i to powodowało kolejne rozszerzanie obszaru do planu a zgodnie z wolą rady nie taka była intencja ”.

p. Piotr Lęcznar – zapytał czy te plan obejmuje rybaków

p. Mirosław Hussakowski – „Ten obszar od strony południowej obejmuje ul. Szczecińską, Saperską, Dworcową, Westerplatte, Szkolną, Słoneczną i kończy się za Alcestem i od strony północnej obejmuje całą plażę, czyli teren bazy rybackiej też”.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa nie opiniowała wcześniejszego projektu uchwały z baraku quorum.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały przed wprowadzeniem zmian pozytywnie.

Przewodnicząca Rady bez odczytania projekt uchwały poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem  projektu uchwały głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

p. Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę od godz. 10:39 do 10:56

 

 

Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Rewal za 2013r.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

p. Bogusław Woźniak wiceprzewodniczący – poinformował, że powyższe projekty uchwał dot. spraw finansowych bądź też gospodarczych powinny być przesłane do Rady z odpowiednim wyprzedzeniem, ponieważ materiały dotarły do Rady bardzo późno i nastąpiło tutaj naruszenie procedur ustanowionych przez Radę § 13 pkt. 2 Regulaminu Rady Gminy Rewal z związku z tym przy głosowaniu tego typu uchwał p. Bogusław Woźniak będzie się wstrzymywał od głosowania.

P. Liliana Ochmańska – omówiła powyższy projekt uchwały wraz z załącznikami.

Przewodnicząca Rady bez odczytania projekt uchwały poddała pod głosowanie.

p. Jacek Jędrzejko – „Pani opowiedziała nam takim językiem ekonomicznym opisowym powiedziałbym dosyć swobodnym mało konkretnym, ale mam konkretne pytanie związane z komisją. Na komisji zadawaliśmy pytania dotyczące liczb i stwierdziła Pani, że niektóre liczby na koniec, na początek roku 2013 nie jest Pani wstanie wyjaśnić ich pochodzenia tej wielkości, chciałem się spytać czy od posiedzenia komisji się zmieniło, bo np. w kwestii zobowiązań krótko terminowych i funduszy specjalnych była strasznie duża różnica kwotowa było kilka tych liczb podanych na komisji czy coś się od tego czasu zmieniło?”.

p. Liliana Ochmańska – „Nic się od tego czasu nie zmieniło, jeszcze raz jakby powtórzę to, co powiedziałam na komisji, że zamkniecie bilansu na dzień 31 grudnia 2012r., ponieważ kwoty, które zostały wpisane w bilansie nie wynikały z zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2012r.ponieważ księgi rachunkowe tutaj zostały zamknięte dopiero w lutym tego roku kwoty, które zostały ujęte w bilansie skonsolidowanym, czyli ta duża różnica, która wynika z bilansu zamknięcia tak jak mówiłam na komisji była również powodem kompleksowej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej, ponieważ kompleksowa kontrola składała się z dwóch elementów z zakresu gospodarki finansowej oraz również Regionalna Izba Obrachunkowa starała się tutaj dociec jakby takich dużych kwot, które zostały wykazane. Ja wspominając również na komisji mówiłam, że nie chciałabym jakby tutaj wnosić ani dyskutować na temat przyczyn, dlaczego pan Skarbnik Babiło takie kwoty prezentował w bilansie a nie inne, ponieważ no tutaj nie znam jego stanowiska w tej sprawie. Ja opierałam się przygotowując bilans skonsolidowany wspólnie z pracownikami działu księgowości na rzetelnych dokumentach, które jakby wynikały z dowodów księgowych. Natomiast nie chciałbym w żaden sposób odnosić się do tych wielkości, które były zawarte w bilansie, ponieważ stan na koniec roku był równoważny ze stanem na początek roku w bilansach zamknięcia na dzień 31 grudnia 2012r.związku z powyższym tak jak powiedziałam to było również przedmiotem badania Regionalnej Izby Obrachunkowej, kiedy była kontrola kompleksowa i zostało to przed Regionalną Izbą Obrachunkową ocenione negatywnie natomiast te działania, które Pan Wójt podjął od miesiąca lutego, aby doprowadzić te księgi rachunkowe do stanu zgodnego ze stanem faktycznym są efektem właśnie tego stanu w finansach ujętego na dzień 31 grudnia”.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 8 radnych, 6 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2014r.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

P. Lilianna Ochmańska – doradca ds. finansów złożyła wyjaśnienia do powyższego projektu uchwały.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 radnych, 4 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rewal na lata 2014-2033

P. Lilianna Ochmańska – doradca ds. finansów złożyła wyjaśnienia do powyższego projektu uchwały.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

P. Przewodnicząca ogłosiła przerwę od godz. 11:21 do 11:42

Ad. 11 Projekt uchwały w sprawie: absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2013

P. Robert Skraburski – Wójt Gminy  – „Proszę Państwa mija nasz czwarty rok współpracy, czwarty rok naszej kadencji bardzo trudnej kadencji jak Państwo wiecie, … spotkało się wiele czynników związanych z kryzysem ogólno europejskim, ale także kryzysem, który dosięgał po części Gminę Rewal nie zawsze problemy nasze wynikały nie tylko z kryzysu, ale po części trochę tych problemów jestem współwinny być może za słaby nadzór być może za złe zarządzanie i za zbyt dużą dozę zaufania w stosunku, co do niektórych osób aczkolwiek cała odpowiedzialność za taki stan rzeczy odpowiada i spada oczywiście na Wójta Gminy Rewal. Rok temu mogę tylko powiedzieć, że rok 2013 był dla mnie rokiem najtrudniejszym, jeśli chodzi o działania związane z wykonywaniem budżetu i czy to są działania związane tylko ze statystyką i zapisywaniem cyfr czy też działaniami inwestycyjnymi w trakcie roku budżetowego. Jak Państwo zauważyliście opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej jest negatywna i w 90% odnosi się do opisu pokontrolnego być może jest tam dużo beletrystyki, z którą my się także nie zgadamy i być może Regionalna Izba Obrachunkowa zbyt pozwala sobie na taką daleko idące stwierdzenia czy wnioski aczkolwiek no nie jest tak, że nie jesteśmy winni to nie jest też tak, że następna uchwała w sprawie powołania nowego skarbnika no nie jest tak jakby efektem tych zdarzeń gdybyśmy nie byli winni nie musielibyśmy czynić kolejnych tematów czy kolejnych rzeczy. W tym wszystkim jedno jest na pewno dobre, że budżet mamy wykonany na bardzo wysokim procencie zaksięgowane tematy mamy do 20 –tego któregoś chyba 26 czerwca, jeśli się nie mylę także myślę, że w historii Gminy jeszcze nigdy nie byliśmy tak na bieżąco i z księgowaniem i z nadzorem nad księgowością także wiele tematów się wyjaśniło wiele tematów się wyjaśnia aczkolwiek ta opinia dotyczy roku 2013 i do stanu wiedzy na 31 grudnia 2013 roku. Stan wiedzy Pana Skarbnika i mój był taki, jakie zostały zaproponowane w uchwałach zmieniającej budżet zwanej uchwały czyszczącej jak się później okazało nawet był przeciwny, w jakości naszych, bo jakbyśmy pokazali te wszystkie rzeczy udałoby się nam więcej spłacić czy do ZUS-u czy do kapitału czy do inwestycyjnych rzeczy spłacić to jeszcze ten budżet wyglądałby dużo dużo lepiej aczkolwiek poprzez brak księgowania może bałagan w księgowaniu te rzeczy zostały niezauważone i po mimo bardzo wysokiego budżetu, bo w poprzednich latach mieliśmy problem z przekroczeniem 50 % a tu przekraczamy 80% pomimo tego wszystkiego jest to opinia negatywna. Negatywna opinia też wywodzi się z kompleksowej kontroli, o której wynikach państwo czytaliście także wiecie dobrze ile było nieprawidłowości, ale cóż przed nami jest jeszcze pół roku nie całe pół roku pracy przednimi są zakończenie negocjacji z bankami a przednimi jest jeszcze uchwała dotycząca absolutorium za wykonania za ten budżet zaznaczam, że w bardzo wysokim procencie także jest to budżet optymistyczny wykonanie optymistyczne jest to dużo dużo lepsze wykonanie i po stronie dochodów i po stronie wydatków niż widzieliśmy to w roku poprzednim także myślę, że napawa to a działania podjęte wewnątrz urzędu zmiany w oparciu o działania Pani Sekretarz, Pani Lilianny i całego zespołu finansowego też napawają dużą nadzieją, że te opinie z roku na rok będą radykalnie inne i nie będziemy musieli się wstydzić za nasze moje działanie, bo tak naprawdę myślę, że każdy z nas i jako osoba, która utożsamia się z funkcjonowaniem Gminy i jako osoba prywatna doznał wielu myślę różnych ataków czy to ze strony mieszkańców czy to ze strony osób, które z zewnątrz życzyły nam lepiej czy gorzej, ale miały okazje do drwin czy do podśmiechiwania się z naszej sytuacji. Ja osobiście takich doznałem bardzo dużo na każdym szczeblu, oczywiście nie mam satysfakcji z tego, że te osoby, które wcześniej z nas się śmiały mają jeszcze większe problemy, bo nie mam z tego jakby żadnej satysfakcji. Satysfakcję będę miał w tedy, kiedy będę mógł przed Państwem stanąć i powiedzieć, że wykonanie budżetu za kolejny rok czy to będzie mój następca, ale jako wójt będzie mógł powiedzieć, że Regionalna Izba Obrachunkowa zaopiniowała pozytywnie i nie tylko w tym, co się wydarzyło na ulicach na kolejce czy gdzie kol wiek indziej, ale także przede wszystkim, że będzie mogła ocenić pracę całego zespołu finansowego pozytywnie, że nie będzie tych niedociągnięć braku zaksięgowań czy innych zaniecha, które zostały wszystkie bardzo szczegółowo wychwycone przez Regionalną Izbę Obrachunkową i mam nadzieję, że po raz ostatni za takie tematy i za to będziemy się wstydzić. Dziękuję bardzo”.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa nie opiniowała projektu uchwały z powodu braku quorum.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

P. Andrzej Brzeziński – Radny – członek Komisji Rewizyjnej-  „Proszę Państwa na Komisji Rewizyjnej dość szczegółowo omawialiśmy wykonanie tego budżetu zawłaszcza w zestawieniu z opinią RIO mój głos był na komisi Rewizyjnej wstrzymujący się proszę Państwa tym nie mniej w trakcie współpracy szczególnie z Panią Lilianną uświadomiła mi tak naprawdę, że obowiązkiem radnego głosować jest za wykonaniem budżetu za dany rok miniony rok niż za całokształt. Proszę Państwa lata poprzednie jak sobie przypominam 2, 3, 4 całkiem inne były wykonania budżetu gorsze dużo gorsze to jest, ponad 80% jeśli pamięta, 82 więc nie widzę powodu, żeby nie zagłosować. Dziękuję”.

P. Jacek Jędrzejko – Radny -  „Ja zadałem na wspólnym posiedzeniu komisji pytanie jakby skierowane do Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącej Komisji Rewizyjnej no jednak nie uzyskałem odpowiedzi i z powodu nieobecności więc powtórzę je moje pytanie brzmiało dotyczyło opinii RIO w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Gminy w sprawie absolutorium. Wiecie Państwo o tej opinii o wymienionych punktach? Chciałbym, żebyście się do tej opinii odnieśli”.

p. Kazimierz Kwiatkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej-  „Komisja Rewizyjna Rady Gminy Rewal na swoim posiedzeniu podjęła uchwałę o przeanalizowaniu sprawozdania Wójta i wyjaśnień dotyczących sprawozdania podjęła decyzję o udzieleniu absolutorium o wystąpieniu o udzieleniu absolutorium Wójtowi Gminy Rewal trzema głosami za przy jednym wstrzymującym się i teraz sprawa dotyczy uzasadnienia i zarzutu które Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie wniosła  w stosunku do Komisji Rewizyjnej my procedując nad sprawozdaniem za budżet z 2013 roku stwierdziliśmy jednoznacznie, że było bardzo dużo błędów i niedociągnięć zresztą pokontrolnym wystąpieniu Izby Obrachunkowej to się wybitnie ujawniło nie mniej jednak część tych zarzutów które tutaj zostały sformułowane pod adresem Komisji Rewizyjnej w jakiś sposób komisja będzie się bronić, że brak jest zgodności wykazywanych planowanych w dochodach sprawozdaniach to wiedzieliśmy wszyscy tak nie raz żeśmy nad tym dyskutowali, że sprawozdanie z budżetu zaprzecza podstawowym zasadą rachunkowości też żeśmy na ten temat dyskutowali naprawdę dużo i nie raz i nie tylko na samej Komisji Rewizyjnej także myślę, że świadomość tego co jest w papierach a co jest w rzeczywistości posiada każdy z radnych i nie tylko spoczywa to na barkach członków Komisji Rewizyjnej. Niemniej jednak patrząc na całokształt tutaj przed chwilą kolega Andrzej powiedział doszliśmy do wniosku, że podjęte działania które naprawiają stan rzeczy, które regulują te niedociągnięcia, które nam zarzuca tutaj Regionalna Izba Obrachunkowa. W przypadku Regionalnej Izby Obrachunkowej też należało by się uderzyć w pierś bo tam niektóre rzeczy poprzychodziły takie, które my żeśmy tam wychwycili, które później zostały wychwycone na tym. Przy dobrym układzie to też nie powinno to przejść  tak, także nikt nie jest idealny i myślę że moglibyśmy sobie tutaj spokojnie darować pewne złośliwości pod czyimiś adresami. Myślę, że stwierdzenie Komisji Rewizyjnej, że ten budżet jakkolwiek na prawdę bardzo trudny i bardzo trudnych czasach przeprowadzony w jakiś sposób tam się wybronił tak, podjęliśmy taką a nie inną decyzję i myślę, że to jest nasze stanowisko w sprawie. Dziękuję”.

P. Zygmunt Wołejszo – Radny -  „Chciałbym to jeszcze raz usłyszeć bo pierwszy jakby zarzut w opinii RIO do opinii Komisji Rewizyjnej mówi o tym, że Komisji Rewizyjna nie rozpatrzyła sprawozdania finansowego z tego co zrozumiałem Przewodniczący Komisji mówi, że pracowali nad sprawozdaniem finansowym, gdzie jest prawda! Czy RIO mówi prawdę, czy przewodniczący komisji, czy rozchodzi się o to, że skoro nie wpłyną do RIO no to uważają, że Komisja Rewizyjna nie miała tego dokumentu”. P. Kazimierz Kwiatkowski – „Tam termin nie został dotrzymany i dlatego Rio tego nie rozpatrywało”. P. Zygmunt Wołejszo – „ W opinii jest napisane, że Komisja Rewizyjna  nie rozpatrzyła sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego co nie jest zgodne z art. 18 ust. 3 ustawy  samorządzie gminnym to jest pierwszy zarzut do waszej opinii Ty sokolej mówisz, że pracowaliście nad tym właśnie, a zbadaliście ten dokument , gdzie jest prawda?”.

P. Lilianna Ochmańska – „ Chciałbym powiedzieć, że tu generalnie Komisja Rewizyjna swoją wiedzę o sprawozdaniu z wykonania budżetu opierała na sprawozdaniu z wykonania budżetu, które Państwo wszyscy jako Radni otrzymaliście „w sprawozdaniu finansowym” natomiast jeśli chodzi o sprawozdanie finansowe tu należy jakby zwrócić uwagę, że faktycznie termin wynikający przedłożenia Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdania finansowego składającego się z bilansu konsolidowanego i z bilansu wykonania budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej został przesłany w dniu 13 czerwca po terminie z uwagi na to, że Skarbnik przebywał w miesiącu kwietniu i maju przebywał na zwolnieniu lekarskim i urlopie stąd kiedy pan Wójt już powziął jakby informacje o tym, że małe jest prawdo podobieństwo żeby Skarbnik w terminie  przed procedowaniem wykonania budżetu przez Komisję Rewizyjną wrócił do pracy i rozporządził wspólnie tutaj z działem księgowości sporządziliśmy te sprawozdania. I dlatego zostały wysłane po terminie natomiast jeśli chodzi o tutaj o Komisję Rewizyjną ja Państwu na Komisji Rewizyjnej może bez jeszcze dokumentu ale omawiałam również wszystkie te elementy które wynikają ze sprawozdania finansowego czyli tutaj mówiłam o majątku gminnym, mówiłam o zobowiązaniach tych wszystkich, te najważniejsze elementy które wynikają z wykonania, z nie tyle z budżetu wynikającego z tej części sprawozdania opisowego ale również z samego bilansu równie na komisji w jakiś sposób starałam się Państw wyjaśnić. Chciałbym zwrócić Państwu uwagę, że Komisja Rewizyjna zażyczyła sobie dodatkowych wyjaśnień Pana Wójta i takie pisemne wyjaśnienia dotyczące wykonania budżetu za 2013 rok został odrębnym pismem przez Pana Wójta przedłożone z dodatkowymi wyjaśnieniami Komisji Rewizyjnej”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny - „Czyli rozumiem, że RIO nie otrzymało sprawozdania finansowego natomiast nie w terminie, nie otrzymała w terminie chodzi mi o ten czas, nie otrzymała w tym okresie sprawozdania finansowego natomiast Komisja Rewizyjna zadowoliła się ustnymi wyjaśnieniami Pani Ochmańskiej”.

P. Lilianna Ochmańska – „ Tak jak powiedziałam tutaj wyjaśnienia zostały również złożone w formie pisemnej na te wątpliwości, uwagi Komisji Rewizyjnej Pan Wójt tutaj przedłożył takie wyjaśnienia pisemne Komisji Rewizyjnej”.

p. Zygmunt Wołejszo – Radny - „ czy mam rozumieć, że Pan Przewodniczący się przejęzyczył myślał o dokumencie związanym z wykonaniem budżetu a nie z … w takim układzie byłoby to  przyjęcia tak „.

p. Andrzej Brzeziński – Radny –członek Komisji Rewizyjnej -  „Proszę Państwa słowa są ważne wypowiadane tutaj to nie jest tak, że komisja zadawalała się ustnymi wyjaśnieniami Pani Ochmańskiej to była 8 godzinna dyskusja z Komisja Rewizyjną Pani Ochmańskiej i Pan Wójt. To jest wielka różnica to nie jest, Komisja Rewizyjna nie przyszła z jakimiś pytaniami trzy cztery tylko nad całym budżetem deliberowała. Dziękuję”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny -  „Ja rozumiem z jakiegoś powodu Pan Brzeziński się wstrzymał od głosowania, ale chciałbym rozwinąć ten temat dalej RIO stwierdza, że Komisja Rewizyjna nie przeprowadziła kontroli legalności dokonywanych wydatków tak dotyczące wykonywania budżetu. Czy to jest prawda czy fałsz? Czy z tym stwierdzeniem komisji Państwo się zgadzacie? Komisja powinna była przeprowadzić odpowiednie kontrole takie jest stwierdzenie RIO czy to jest prawda co podaje tutaj RIO, że Komisji Rewizyjna tych kontroli nie przeprowadziła”.

p. Kazimierz Kwiatkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - „Zależy co miała na uwadze mówiąc o nie przeprowadzeniu kontroli, spełniając wymóg ustawowy Komisja Rewizyjna zajmowała się sprawami dotyczącymi tego budżetu. Stwierdzenie takie, że komisja nie przeprowadziła tego nie wiem czym jest podyktowane”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny-  „ Czyli były takie kontrole przeprowadzone?”.

p. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk – Radny-  „W trakcie roku budżetowego?”.

p. Kazimierz Kwiatkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej- „ Szanowny Panie Radny możemy przejść do dokumentów związanych z pracom Komisji Rewizyjnej i jeśli dobrze pamiętam to będzie to wniosek chyba z miesiąca października albo z listopada gdzie Komisja Rewizyjna wytknęła dużo różnych błędów i wystąpiła do Pani Przewodniczącej bo takowych uprawnień komisja nie posiada o wyciągnięcie wniosków wobec winnych naruszenie przepisów wynikających z ustawy o finansach publicznych, taki wniosek wpłynął do Przewodniczącej Rady”.

P. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady - „ Było coś takiego”.

P. Jacek Jędrzejko – Radny- „Czyli rozumiem, że ta opinia Komisji Rachunkowej Izby Obrachunkowej   jest nie prawdziwa. Jest zapis które wszyscy mamy w piśmie. Nie stwierdzono, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę legalności dokonywanych wydatków oraz w opinii nie wskazano jakie kontrole dotyczące wykonania budżetu przez komisję zostały zrealizowane skład orzekający podkreśla, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola działalności organu wykonawczego i tak dalej no jest ta sentencja. Dlatego pytam się czy zgadzacie się z tą opinią czy nie. Rozumiem, że nie. Że Komisja że Rachunkowa Izba Obrachunkowa wprowadza Radę w błąd”.

P. Zygmunt Wołejszo –  Radny- „ Z tego co mówi Przewodniczący Komisji Rewizyjnej to takie kontrole były wykonywane tylko pewnie w ważnej opinii co do realizacji absolutorium nie znalazł się zapis żeby na ten temat i stąd ten wniosek Izby Obrachunkowej”.

p. Adam Grzesiek – Radny – członek Komisji Rewizyjnej- „ Komisja Rewizyjna działa według jakiegoś planu pracy i chciałbym tylko zapytać czy te punkty które tu rozstrzyga Regionalna Izba Obrachunkowa czy planowo była w pracy Komisji Rewizyjnej”.

p. Kazimierz Kwiatkowski –  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej -„Nad budżetem zawsze”.

p. Joanna Drzewińska- Dąbrowska – Przewodnicząca Rady- „ Jest księga do wglądu gdzie są ilokrotnie spotykała się  Komisja Rewizyjna jakie były tematy spotkań i to wszystko jest w Biurze Rady do wglądu przez Radnych. My już na ten temat rozmawialiśmy na którejś z sesji kiedy wpłynął wniosek od Przewodniczącego Komisji o wyciagnięcie konsekwencji tutaj wtedy dyskutowaliśmy jakie to maja być konsekwencje. Jedna z tych konsekwencji jest to, że odwołaliśmy Skarbnika, ponieważ wiemy skąd te kłopoty nasze się wzięły i Regionalna Izba jest bardziej uwrażliwiona w tej chwili, bardziej przygląda się naszym działaniom i naszej pracy zwraca uwagę na wiele rzeczy na które wcześniej nie zwracała”.

P. Zygmunt Wołejszo – Radny -„ RIO zwraca uwagę na to co powinno być a czego nie ma”.

p. Wioletta Brzezińska- Sekretarz Gminy –„Proszę Państwa 31 stycznia przyjęliście Państwo uchwałę w sprawie pracy Komisji Rewizyjnej na 2014 rok i tam są w punktach co Komisja ewentualnie ma w swoich planach między innym sprawa budżetu i kontrola podejmowanych uchwał, zawartych umów i sprawozdań finansowych. Także tutaj jeżeli chodzi o plan Komisji Rewizyjnej jest uchwałą przyjęte. Natomiast jeżeli chodzi o wniosek który złożyła Komisja Rewizyjna do RIO został opinię pozytywną z zastrzeżeniem takim,  że tylko i wyłącznie nie był rozpatrywany pod względem sprawozdania finansowego przez Komisję bo takiego nie było. Nie było sprawozdania bo był po terminie przesłany do RIO i Komisja Rewizyjna też tego sprawozdania nie miała więc nie mogła nad nim pracować. To tylko to zaważyło na tym, że z uwagami a tak to jest pozytywna opinia w sprawie wniosku o absolutorium Komisji Rewizyjnej”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny-  „Nie do końca się z tym zgodzę, ponieważ tych uwag jest cała litania. Następna sprawa skład orzekający stwierdza, że Komisja Rewizyjna nie odniosła się do naruszenia przez Wójta Gminy zasad gospodarności w budżecie 2013. I jest wymienionych 5 punktów o stanie zobowiązań wymagalnych, przekroczenie planowanych wydatków, przekroczenie upoważnienia określonego w uchwale budżetowej czy wydatków środków otrzymanych z tytułu subwencji  ogólnej. Czyli nie mówmy do końca o pozytywnej opinii Rachunkowej Izby Obrachunkowej bo to jest tak troszeczkę wprowadzanie w błąd”.

p. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy – „ To nie jest wprowadzanie w błąd dlatego, że opinia jest pozytywna z uwagami i z uwagami a uwaga dotyczy tego, że nie było sprawozdania finansowego natomiast pozostałe informacje które są ujęte w tej uchwale no to mogą być a nie muszą być tutaj Rada decyduje o tym a nie tylko sama Komisja Rewizyjna ale Rada o kontroli gospodarności jeżeli chodzi o finanse Gminy a nie sama Komisja Rewizyjna. Wszyscy gremialnie odpowiadacie Państwo za to”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny-  „ Właśnie chciałbym usłyszeć odpowiedź dlaczego jak stwierdza RIO Komisja Rewizyjna nie odniosła się do naruszenia przez Wójta zasad gospodarności wymieniony w tych pięciu punktach”.

p. Kazimierz Kwiatkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - „Literalnie jest zapisane w ten sposób, że odnosi się do każdego zarzutu”.

P. Magdalena Balkowska – Nowak –Radna-Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej -„Panie Jacku w ten sposób moglibyśmy, bo tutaj tych zarzutów jest tyle, mogłoby ich być dwadzieścia bo RIO uznałoby, że jeszcze się nie odniosła Komisja Rewizyjna w piśmie do tego tego tego i jeszcze tamtego tak. Jakby to jest tak samo powiedziała Pani Sekretarz pozytywna jest pozytywna opinia my ją wydajemy my nie jesteśmy ludźmi którzy konkretnie na każde możemy się jakby do każdego zarzutu albo do każdej potrzeby RIO dostosować. Tworzymy opinię na podstawie dokumentów które mamy, gdyby Radni złożyli wniosek o to, żeby sprawdzić konkretnie tak bo przecież radni mogą złożyć wniosek do Komisji Rewizyjnej i na tej podstawie Komisja Rewizyjna wykonuje swoje obowiązki więc gdyby radni złożyli wniosek o celowość wydatków to my byśmy to sprawdzili i wtedy tego punku tutaj by nie był tak. Do działalności Wójta konkretnie zrobilibyśmy to i nie byłoby tutaj tego punktu. Więc możemy tutaj dyskutować na temat każdego punktu oczywiście jakby masz rację są takie zarzuty natomiast tłumaczyć się z każdego zarzutu, to co ja mogę powiedzieć mogę powiedzieć, że gdybyś złożył wniosek to my byśmy to sprawdzili i miał byś to ujęte w tym piśmie”.

p. Jacek Jędrzejko –Radny-  „Zwalanie na Radnych, że są winni bo nie złożyli wniosku, to jest umycie rąk”.

P. Magdalena Balkowska – Nowak – Radna- Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej „Ja nie powiedziałam, że jesteście winni tylko, jeżeli punktujesz tutaj każdy z tych zarzutów no to równie dobrze”.

p. Jacek Jędrzejko –Radny - „ Takie pismo jest z RIO i wszyscy o tym piśmie wiemy. My nie jesteśmy specjalistami  z zakresu ekonomi takie jest pismo z RIO”.

p. Andrzej Brzeziński – Radny – członek Komisji Rewizyjnej -„Pani Magdo myślę, że nie poczyta Pani jako niegrzeczność z mojej strony  bo my na komisji sami z sobą się nie zgadzaliśmy jeśli chodzi szczególnie przed sprawozdaniem tego budżetu tym niemniej proszę Państwa bardzo jasno chcę powiedzieć literalnie nie było sprawozdania ale ja to odczytuję i mam nadzieję że Komisji Rewizyjna również, ta sprawozdawczość to była przez Panią Liliannę przekazana na Komisji Rewizyjnej ja ją tak odbieram”.

P. Magdalena Balkowska – Nowak – Radna- Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej -„Wcześniej mieliśmy sprawozdania z których nic nie wynikało tak okazuje się, że wcześniejsze sprawozdania były nie zgodne z rzeczywistością i co z tego, że my je rozpatrywaliśmy i mieliśmy je przed oczami jak one nie miały nic wspólnego z rzeczywistością więc oczywiście nie było tego w terminie natomiast na piśmie wyjaśnienie przez Panią Liliannę nas przekonało chociaż mieliśmy różne opinie na ten temat. Dyskusja trwała cały dzień to nie było tylko napisanie papierka i jak powiedziałeś nie jesteśmy ekonomistami i księgowymi i pewne tematy są jakby”.

P. Jacek Jędrzejko –Radny- „ To dopytam czy Pani Lilianna wyjaśniała te pięć punktów, zarzutów RIO”.

p. Lilianna Ochmańska – „ Jeśli Pan pozwoli to tutaj zwrócę uwagę na to, że Pan Wójt przedłożył Komisji Rewizyjnej wyjaśnienia dotyczące nieprawidłowości, które miały miejsce w ubiegłym roku a wynikały z opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, również tutaj rozmawiając z Państwem na Komisji Rewizyjnej był omawiany cały aspekt gospodarki finansowej trudno jakby dzisiaj mając wiedzę w parciu o przede wszystkim protokół z kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej bardziej skupialiśmy się przede wszystkim nad znalezieniem przyczyn dlaczego takie nie korzystne zjawiska działy się w roku 2013 ale również omawialiśmy to jakie działania zostały podjęte od początku tego roku aby tą sytuację uzdrowić. Regionalna Izba Obrachunkowa odnosi się tylko i wyłącznie do tych zjawisk negatywnych, które sama stwierdziła w protokole pokontrolnym. Państwo nawet  jako Komisja Rewizyjna nie byli byście w stanie mieć takiej szczegółowej wiedzy o stanie gospodarki finansowej jak to zrobiła Regionalna Izba Obrachunkowa w swoim wystąpieniu pokontrolnym nawet gdybyście Państwo spełnili jakby ten postulat Regionalnej Izby Obrachunkowej kontroli wydatków. To Regionalna Izba Obrachunkowa służy Państwu opinią w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej. Natomiast zakres wykonywanych zadań przez Wójta i ocena tego czy faktycznie te zadania wynikające z zadań Gminy zostały zrealizowane jest to w Państwa ocenie i myślę, że te zadania które Gmina realizowała 2013 roku należy ocenić pozytywnie. Regionalna Izba Obrachunkowa wydając swoją opinię o stanie gospodarki finansowej służy Państwu jakby pomocą co do negatywnej oceny nikt nie ma tutaj wątpliwości bo to zostało stwierdzone w trakcie kontroli natomiast działania które zostały podjęte w tym roku od początku tego roku, determinacja z jaką i Pan Wójt i cały zespół finansowa księgowy starają się wyprowadzić te finanse Gminy na prostą również zasługują tutaj wzięcie pod uwagę przez Państwa”.

P. Andrzej Brzeziński – Radny – członek Komisji Rewizyjnej- „Tak naprawdę Pan Jacek proszę Państwa  mówi o charakterze pracy Komisji Rewizyjnej i w dużej części się z tym zgadzam niejedno krotnie mówiłem o tym na komisjach takich naszych z Radnymi tylko nie było głosu takiego wspierającego mnie w tej sprawie dzisiaj jest takie larum może i dobrze z jednej strony tym niemniej proszę pozwolić, że przywołam treść dzisiejszej uchwały. Komisja Rewizyjna proszę Państwa odniosła się tylko i wyłącznie do wykonania budżetu za 2013 i jest to jej obowiązkiem. Państwo jak gdyby  wprowadzacie temat matury za całokształt ja na to nie mogę moja uczciwość mi na to nie pozwala chociaż w dużej części się zgadzam w dużej części się zgadzam ale jeśli chodzi o ocenę merytoryczną tego budżetu przed lata była dużo dużo gorsza”.

p. Jacek Jędrzejko – Radny-  „W tej chwili tylko 2013 mówimy. Nie mówimy  o całokształcie, jeśli chcemy mówić o całokształcie to możemy mówić o kolejce wąskotorowej itp. mówimy tylko o 2013 w tej chwili”.

p. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady - „ Ja myślę, że musimy się spotkać i sobie porozmawiać o pracy Komisji Rewizyjnej o jej zdaniach o naszych oczekiwaniach w stosunku do pracy Komisji Rewizyjnej ale na odrębnym spotkaniu bo teraz trudno jest oceniać prace komisji jak mamy przystąpić do głosowania przy absolutorium chodzi o wykonanie budżetu 2013”.

P. Bogusław Woźniak – Wiceprzewodniczący Rady - „W kwestii tego co powiedziała Pani Ochmańska, że służby finansowe dosłanie nie zacytuję ale starały się wyprowadzić nazwijmy to Urząd Gminy na prostą, to proszę odpowiedzieć mi na pytanie dlaczego RIO nie otrzymało do 16 czerwca br. sprawozdań takich jak finanse zestawienia zmian w funduszach rachunku strat i zysków. Wiemy, że był tam termin 30 kwietnia więc dlaczego po tym terminie bo tu dalej można by było mówić na podstawie jakich dokumentów Komisja Rewizyjna pracowała jeżeli tych sprawozdań nie było bo Komisja rewizyjna miał swoje posiedzenie na początku czerwca. To dlaczego te sprawozdania do 16 czerwca nie wpłynęły? Jeżeli nie wpłynęły do 16 czerwca to już jest okres dwóch tygodni od tego to czy te sprawozdania zostały do RIO wysłane?”.

P. Lilianna Ochmańska- „Tak jak Państwu powiedziałam, praktycznie Skarbnik został odwołany w miesiącu czerwcu na sesji ze swojego stanowiska. W miesiącu kwietniu kiedy na koniec kwietnia był obowiązek przygotowania tych sprawozdań pełnił funkcję. Tu jako koordynator działań praktycznie cała wiedza do zamknięcia przygotowania tych sprawozdań była Pani Beata Żoła ten materiał miała przygotowany natomiast no trudno jakby tutaj dzisiaj oceniać tak dlaczego Skarbnik tutaj zachował się po raz kolejny w sposób niefrasobliwy i w systemie finansowym bestia bo przecież te sprawozdania one są wykonywane w systemie elektronicznym w sposób elektroniczny są przesyłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej były wprowadzone już przez pracowników działu księgowości no ale pod sprawozdaniami podpisuje się Skarbnik a nie szeregowi pracownicy stąd też tak jak powiedziałam tutaj jakby ta końcówka pracy Pana Skarbnika zresztą Państwo wiecie doskonale bo podczas nieobecności prezentowałam Państwu Skarbnika mimo, że formalnie jakby był tym Skarbnikiem bo odwołanie Skarbnika zostało dokonane całkiem niedawno prezentowałam Państwu wiedzę i prezentowałam Państwu materiały niejednokrotnie jakby tutaj przygotowujące dla Państwa materiały czy projekty uchwał. Stało się tak jak się stało Pan Wójt podjął decyzje ostateczne dał szanse Skarbnikowi od początku tego roku miesiąca lutego kiedy zaprosiliście mnie Państwo do współpracy starałam się jakby wspomóc Pana Skarbnika niestety  efekt był tego jaki był tak nie ma co tutaj do tego wracać. Natomiast mając  w materiałach tutaj termin kiedy jest materiał jako już do podpisania był do przesłania do Regionalnej Izby Obrachunkowej tam są daty jakby z przed 13 czerwca są to daty kwietniowe a niejednokrotnie są i daty z miesiąca lutego. Nie można nikogo wziąć za rączkę i powiedzieć mu uprzejmie proszę wejść do komputera i złożyć podpis elektroniczny pod sprawozdaniami. W konsekwencji kiedy już ten termin naprawdę był już naglący zostały one wydrukowane z systemu i podpisane przez Kierownika Działu Księgowości bo już jakby wszyscy mieli świadomość tego, że wszelkie terminy zostały przekroczone. Także termin kiedy zostały te sprawozdania tutaj wygenerowane w systemie w Bestii jakby są Państwu znane”.

p. Jan Trafny – Radny- „Najpierw Pani mówi, że nie może podpisać a potem bilans z wykonania budżetu jednostki terytorialnego przecież wiadomo na ile przyniósł zwolnienie na jaki czas, wiadomo było, że trzeba zrobić te sprawozdania odnoszę wrażenie że wygodne było po prostu, że jest na zwolnieniu i że będzie na kogo zwalić ja odnoszę takie wrażenie. Nie docierają do mnie tłumaczenia. Znając terminy jakie trzeba złoży, w jakich trzeba złożyć  konkretne sprawozdanie już nie będę mówił które ale wiemy o co chodzi te dokumenty finansowe do wykonania budżetu, że znając te terminy wiedząc jaki jest klimat w wokół Skarbnika jaki zaczął już być, wiemy o tym od jakiegoś czasu Pan Wójt zakomunikował, że utracił zaufanie do Skarbnika i że będzie dążył do tego, żeby zmienić. Związku z tym dziwie się, że niepodjęte zostały żadne działania, które by doprowadziły do tego, żeby te sprawozdania poszły w terminie nawet bez podpisów Skarbnika”.

P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy- „ Panie Janku proszę posłuchać dziwić się Pan może dokumenty i przepisy są nieubłagalne, jeżeli chodzi o system bestia to co tutaj powiedziała Pani Ochmańska  tylko Pan Skarbnik miał dostęp tak było. Natomiast w momencie kiedy poszedł na zwolnienie lekarskie trzeba było osoby przeszkolić, osoby nie wiedziały w jaki sposób mają to zrobić dlatego też to tak trwało”.

P. Jan Trafny – Radny-  „ czy podjęta była próba rozmowy z Panem Skarbnikiem żeby pojawił się i przekazał”.

P. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady-  „ Chciałam powiedzieć, że ci którzy tu bywają między sesjami to wiedza ile było tutaj zdenerwowania ile telefonów wyczekiwania siedzenia po godzinach pracy w oczekiwaniu, że Pan Skarbnik pojawi się i udostępni dokumenty”.

P. Jan Trafny – Radny- „ Z całym szacunkiem podnoszenie w wobec nas, że wszyscy po godzinach pracy, że takie poświęcenie ja przepraszam bardzo, ale jeśli ktoś tego bałaganu narobił, ktoś nie dopilnował i to siedzenie po godzinach w dni wolne to jest pochodną tego, że gdzieś ktoś nie przypilnował tego”.

P. Joanna Drzewińska – Dąbrowska – Przewodnicząca Rady- „ Panie Janie jesteśmy już 4 rok. Problem jest od jakiegoś czasu też  patrzyliśmy i nie zauważyliśmy tak jesteśmy wszyscy współwinni tej sytuacji”.

P. Bogusław Woźniak – Wiceprzewodniczący Rady- „ Ja jeszcze nie otrzymałem odpowiedzi na konkretnie postawione pytania. Czy sprawozdania, termin których było złożenie do 30 kwietnia  zostały już złożone i kto je podpisał, proszę mi odpowiedzieć teraz na to pytanie”.

P. Lilianna Ochmańska  - „ Sprawozdania zostały podpisane przez Kierownika Działu Księgowości przez Panią Beatę Żołę i odpisane zostały przez Pana Wójta”.

P. Bogusław Woźniak –Wiceprzewodniczący Rady– „ To dlaczego tych sprawozdań wcześniej Pani Żoła nie podpisała?”.

P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy – „Panie Bogusławie mówiłam, że do tego systemu  miał dostęp tylko Pan Skarbnik poszedł na zwolnienie lekarskie i nie mieliśmy dostępu żeby Worgule pracować na tym oprogramowaniu, więc trudno było nam się dostać”.

P. Jan Trafny – Radny -  „A kiedy skończyło mu się zwolnienie lekarskie ?”. P. Wioletta Brzezińska- Sekretarz Gminy – „Cały czas jest na zwolnieniu lekarskim”. P. Jan Trafny – Radny – „ To w jaki sposób uzyskaliście Państwo dostęp do tego skoro jest przez cały czas na zwolnieniu lekarskim”. P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy – „Czekaliśmy że wróci miał tydzień zwolnienia wrócił, znowu zwolnienie więc trzeba było  do tego się dostać”. P. Jan Trafny  - Radny - „Nie było ciągłości zwolnienia?”. P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy-  „ Teraz nie odpowiem Panu czy była ciągłość zwolnienia lekarskiego, ale nie było dostępu do jego systemu, jakoś nam się udało wprowadzić to wszystko i przeszkolić inne osoby jeszcze w między czasie”.

P. Jacek Jędrzejko – Radny - „Od kiedy wiemy o problemach z księgowością przecież ten cały 2013 nawet 2012 o tym rozmawialiśmy i mamy czerwiec 2014 rok. Oczywiście możemy wszystkim obciążyć Skarbnika nawet gradobiciem i kokluszem ale wszyscy dobrze sobie zdajemy sprawę, że nie tylko on jest tej sytuacji winny. Każdą złotóweczkę  pozyskaną z funduszy unijnych mieszkańcy tej Gminy w zębach odniosą razem z drugą złotówką dołożoną z własnej kieszeni i taka jest prawda. Możemy tym wszystkim obciążyć Skarbnika tylko czy to jest uczciwe. Jak policzy Pan Wójt ile odsetek oddajemy to wyjdzie liczba przekraczająca pozyskane środki unijne”.

P. Joanna Drzewińska- Dąbrowska – Przewodnicząca Rady –odczytała Uchwałę

Nr XLVIII.262.Z.2014 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 18 czerwca 2014r. w sprawie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rewal w sprawie absolutorium Wójta Gminy Rewal z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok.

P. Zygmunt Wołejszo- Radny –„ To co na komisji mówiłem i teraz to powtórzę żeby każdy kto podnosi rękę czy w jedną czy w druga stronę, żeby  miał świadomość co ta opinia oznacza. Przeczytam tylko jeden akapit „wniosek Komisji Rewizyjnej w części dotyczącej oceny merytorycznej wykonania zadań budżetowych nie podlega opiniowaniu przez Izbę do oceny wykonania zadań uprawniona jest wyłącznie Rada” – czyli RIO opiniuje opinię komisji pod względem poprawności z prawem nie przesadza kwestii absolutorium dla Pana Wójta i chciałbym żeby wszyscy o tym wiedzieli i mam nadzieję, że wszyscy o tym wiedzą”.

 

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 radnych, 5 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

Ad. 12 Projekt uchwały w sprawie: powołania Skarbnika Gminy Rewal

P. Wioletta Brzezińska Sekretarz Gminy – odczytała informację o wyborze skarbnika.

P. Robert Skraburski Wójt Gminy – przedstawił kandydata na stanowiska Skarbnika Gminy.

p. Zygmunt Wołejszo – poprosił o podanie składu komisji konkursowej.

P. Wioletta Brzezińska Sekretarz Gminy – przedstawiła skład komisji:

1. Wójt Gminy – Robert Skraburski

2. Sekretarz Gminy – Wioletta Brzezińska

3. P.o. Kierownik Referatu - Beata Żoła

Komisja Społeczno - Oświatowa nie opiniowała projektu uchwały.

Komisja Strategii i Rozwoju nie opiniowała projektu uchwały.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymał się od głosowania.

Uchwała przyjęta pozytywnie.

P. Przewodnicząca Rady złożyła gratulacje p. Arturowi Michałuszce z okazji objęcia stanowiska Skarbnika Gminy Rewal.

P. Artur Michałuszka – podziękował za zaufanie i powierzenie stanowiska Skarbnika.

p. Rober Skraburski – Wójt Gminy – podziękował Pani Liliannie Ochmańskiej za pracę i pomoc.

p. Lilianna Ochmańska – podziękowała za współpracę.

Ad. 13 Wolne wnioski i zapytania.

p. Piotr Lęcznar – Radny – złożył zapytanie dot. studzienek burzowych i ścieków sanitarnych.

p. Jacek Jędrzejko - Radny – „Pan Wójt na 30 czerwca miał zdać relację na temat ugód z bankami”.

p. Robert Skraburski – Wójt Gminy – udzielił odp. że właśnie dziś lub jutro zostaną wszystkie podpisane. Cały czas są zbierane informację i czynione starania aby prowizja była jak najniższa.

p. Magdalena Balkowska – Nowak – Radna – poprosiła o uregulowanie i unormowanie ruchu na ul. Grunwaldzkiej w Pobierowie – zamknięcia, otwarcia, strefy zamieszkania.

p. Robert Skraburski – Wójt Gminy – złożył podziękowanie za zaufanie w tych trudnych czasach .

Ad. 14 Zakończenie obrad

O godz.  12:48 zakończono, obrady LV Sesji Rady Gminy.

Protokółowała                                                                                        Przewodnicząca Rady

Izabela Fiedukowicz - Pabin                                                    Joanna Drzewińska – Dąbrowska

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data wytworzenia:
19 wrz 2014

Osoba dodająca informacje

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data aktualizacji:
19 wrz 2014, godz. 18:54