Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XIII

P R O T O K Ó Ł   Nr XIII / 11

 

XIII sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 4 listopada 2011 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

                                                                                   

Sesję rozpoczęto w dniu 4 listopada 2011r. o godz. 10:00.

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy – p. Joanna Drzewińska-Dąbrowska.

 

Przewodnicząca Rady na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 14 radnych. Nieobecni radni: p. Karol Ciszek - usprawiedliwiony. Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób – co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła quorum i przywitała zaproszonych gości.

Następnie odczytała porządek obrad:

 

 

P O R Z Ą D E K  O B R A D

XIII SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 4.11.2011 roku.

 

1.       Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

2.       Przedstawienie porządku obrad

3.       Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji Rady Gminy

4.       Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów

 

I.                    UCHWAŁY

5.       Projekt uchwały w sprawie:  stawek podatku od nieruchomości,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

6.         Projekt uchwały w sprawie:  określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

7.       Projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie opłaty miejscowej i wprowadzenia zwolnień

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

8.       Projekt uchwały w sprawie:  wprowadzenia zmian w uchwale, (opłaty za posiadanie psów w stosunku rocznym),

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

9.       Projekt uchwały w sprawie: obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę drewna,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

10.   Projekt uchwały w sprawie: zmian w uchwale, (ceny skupu żyta)

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

11.   Projekt uchwały w sprawie:  opłaty targowej,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

12.   Projekt uchwały w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

13.   Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę,

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

14.   Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

15.   Projekt uchwały w sprawie: górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Rewal

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

16.   Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek za dzierżawę powierzchni reklamowych

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

17.   Projekt uchwały w sprawie: opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

18.   Projekt uchwały w sprawie: przyjęcia zmian statutu Celowego Związku Gmin R – XXI z siedzibą w Nowogardzie

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

19.   Projekt uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Rewal

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

20.   Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie na 2011 rok

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

21.   Projekt uchwały w sprawie: gospodarowania mieniem komunalnym

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

22.   Projekt uchwały w sprawie: obciążenia nieruchomości

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

23.   Projekt uchwały w sprawie: przedłużenia umowy dzierżawy

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

24.   Projekt uchwały w sprawie: wprowadzania zmian w uchwale nr XV/88/07 (azbest)

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

25.   Projekt uchwały w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

26.   Projekt uchwały w sprawie:  zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności cywilnoprawnych, warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych.

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

27.   Projekt uchwały w sprawie:upoważnienia Wójta Gminy Rewal do podpisania umowy wykonawczej o rekompensatę z Celowym Związkiem Gmin R-XXI.

a)      relacja sprawozdawcy,

b)      stanowiska Komisji Rady,

c)       dyskusja,

d)      podjęcie uchwały

 

II.                  Materiały Informacyjne

28.   Wprowadzenie nowych cenników i stawek za korzystanie z obiektów:

- CIPR

- Nadmorska Kolej Wąskotorowa

- GOK

- Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Fala”

- Zieleń Gminy Rewal

- GOPS

29.   Informacja o realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2010 – 2011.

 

30.   Wolne wnioski i zapytania

31.   Zakończenie obrad

 

Radny p. Kazimierz Kwiatkowski złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu 14 i przełożenie go pod obrady kolejnej sesji. Wniosek uzasadnił tym, że jest jeszcze wiele niedomówień, a także ma wiele pytań do spółki Wodociągi Rewal.

Przewodnicząca Rady przedłożony wniosek poddała pod głosowanie. Za przyjęciem w/w wniosku głosowało 9 radnych, 1 radny głosował przeciwko przyjęciu wniosku, 4 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zmieniony porządek obrad.

Za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowało 14 radnych.

Zmieniony porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad. 3 Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej 30 września do 4 listopada 2011r.

 

W w/w okresie czasu opracowywane były projekty uchwał okołobudżetowych oraz przygotowania do Budżetu 2012.

Dzień Edukacji Narodowej 13 października 2011r. – nauczycielem roku została p. Jolanta Zając – Tomczuk, wyróżnieni zostali także ks. Stanisław Krzyżanowski i p. Edyta Skraburska. Po raz kolejny nasze szkoły przy teście szóstoklasisty czy w innych konkursach edukacyjnych zostały bardzo wysokie lokaty. Zajęliśmy II miejsce w województwie. Kilka lat z rzędu jesteśmy w edukacyjnej czołówce.
Co roku zwiększa się u nas ilość uczniów, co ma przełożenie na subwencję oświatową.

Rozstrzygnęliśmy ostatnie przetargi na roboty drogowe: kwartał Pobierowo - 2 700 000zł,
ul. Sportowa – 165 000zł, ul. Plażowa w Pogorzelica – 456 000zł, ul. Wspólna w Pobierowie - 209 000zł. W tej chwili przygotowujemy umowy do podpisania.

Dostaliśmy pozwolenie na budowę kanalizacji deszczowej w Pogorzelicy.

Zakończyliśmy docieplenie szkoły w Pobierowie. Dwa tygodnie temu oficjalnie dokonaliśmy odbioru elewacji.

Nasi pracownicy są w tej chwili w Nadzorze Budowlanym – jest szansa że z powrotem wrócimy na
ul. Łokietka i jest szansa, że nie utracimy dotacji.

Rozpoczęliśmy wdrażanie systemu oszczędzania energii. Do tego celu zakupiliśmy specjalne urządzenia. Część parkingów na sezon zimowy jest już wyłączona, a po godzinie 24:00 ma się rozpocząć automatyczne wyłączanie co drugiej lampy, zwłaszcza na terenach które nie są mocno zurbanizowane.

Szykujemy przetarg na dostawę energii elektrycznej. Mamy sprawdzoną firmę przez powiat.
Szykujemy też audyt energetyczny dotyczący energii cieplnej jeśli chodzi o gaz, co pozwoli nam zakończyć współpracę z firmą .

Na ul. Wojska Polskiego w Pobierowie rozpoczęliśmy wymienianie oświetlenia. Energetyka i Gmina Rewal wspólnie realizują inwestycję. Energetyka likwiduje stare słupy, natomiast my będziemy musieli w odpowiednim czasie zakupić nowe słupy oświetleniowe. Przygotowujemy przetarg oświetleniowy na kwartał Pobierowo.

Tydzień temu odbyło się ostatnie spotkanie z mieszkańcami w Śliwinie.

Al. Lipowa, Ogrodowa i Spacerowa – jest szansa że projekt będzie mógł funkcjonować. Mieszkańcy zgodzili się na oddanie części swoich nieruchomości, tak więc ten projekt może być spokojnie dalej procedowany.

Jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to najmniejsze zaangażowanie w projektowaniu jest na ścieżce łączącej Niechorze z Rewalem. Bardzo zaawansowane prace projektowe między Pobierowem
a Pustkowem. W trakcie realizacji jest Niechorze – Pogorzelica, ale mamy tutaj problem jeśli chodzi o podbudowy. Trzeba wymienić gruntów za około 100 000zł, ponieważ projektanci nie przewidzieli wszystkich gruntów jakie tam są, a tam są bardzo słabe podbudowy.

Wczoraj weszliśmy na budowę boiska wielofunkcyjnego przy szkole podstawowej w Niechorzu.
Jest to dotacja z Ministerstwa Sportu.

Czekamy ciągle na podpisanie umowy na plac zabaw w Pobierowie.

Rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej - krajobraz na kolejce codziennie się zmienia. Podpisałem wniosek o płatność na kwotę 4,5 mln zł. W międzyczasie dobyły się uroczystości wbudowania Kamienia Węgielnego. Ta inwestycja trwa. Pan Skarbnik wysyła ostatnie dokumenty do banku w celu podpisania umowy na sfinansowanie wkładu własnego tej inwestycji.

Zakończyliśmy rozliczanie rozbudowy i modernizacji Oczyszczalni ścieków. Wczoraj na konto gminy wpłynęło prawie 2mln zł. Dzięki tym pieniądzom pewne kredyty w banku Nordea będą spłacone.

W ramach programu „Paszport do e-Integracji” rozdaliśmy 10 zestawów komputerowych dla naszych mieszkańców. Z 5 komputerów stworzymy własną kafejkę internetową. Docelowo chcemy ją utworzyć przy OSP w Pobierowie na wzór OSP Niechorze.

W międzyczasie odbył się wyjazd do Grecji. Część osób mam nadzieję że skorzystało z partnerstwa unijnego. Koszty były pokrywane ze środków prywatnych uczestników i z dotacji unijnych.

 

Złożyliśmy wniosek na usuwanie azbestu, który dzisiaj będzie jeszcze uzupełniony.

Plany zagospodarowania Pobierowo Północ i Pobierowo Południe – 8 listopada spotykamy się
z Komisją Urbanizacyjną i rozpoczynamy procedowanie 210 wniosków, które wpłynęły od mieszkańców.

Ruszyła nasza lokalna liga pod nazwą „Rewal Liga”. Jest sporo reprezentantów z Urzędu Gminy, Centrum Promocji. Zapraszam do zabawy, uczestnictwa i kibicowania.

Szkoły w Niechorzu i w Rewalu poprawnie złożyły swoje wnioski do Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego „Kapitał Ludzki” i liczą na pieniądze unijne na dodatkowe zajęcia lekcyjne.

Zainaugurowano kolejny rok akademicki Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

14 października 2011r. uzyskaliśmy pozwolenie na budowę mariny. Rozpoczęliśmy poszukiwania prywatnego inwestora, który by sfinansował nasz udział, ponieważ nasz udział to jest około 10 mln zł. Wysłaliśmy wniosek o zmianę terminu realizacji, ponieważ nie jesteśmy w stanie wykonać tej inwestycji do końca 2012 roku.

Centrum Rewala – w tej chwili kończymy szklenie. Mieliśmy generalne spotkanie w sprawie fontanny, która przy większych wpływach nie pracuje. Narażona jest na warunki atmosferyczne. Mam nadzieję, że te poprawki, które zawnioskowaliśmy do projektantów zostaną uwzględnione i będzie można ją jeszcze nie uroczyście, ale symbolicznie włączyć, żeby zobaczyć jak pracuje.

Rozpoczęliśmy negocjacje z firmą FHU Grabowiecki –rozpoczęliśmy negocjacje, ponieważ trzeba się przygotować do trudnych czasów. Firma gwarantuje obniżenie kosztów, a my wykorzystanie naszych ludzi zatrudnionych w Zieleni Gminy Rewal. Chcielibyśmy zintensyfikować naszą Zieleń która ma wspierać pana Grabowieckiego. Z tego tytułu są jasne deklaracje do obniżenia naszej wartości umowy do kilkudziesięciu procent. Nastąpiło część zwolnień. Przyszły takie czasy, że wszyscy musimy oszczędzać. Z p. Sekretarz zakończyliśmy procedurę angażowania poszczególnych osób. Rozpoczęliśmy atestację stanowisk. Z niektórymi osobami będziemy musieli się pożegnać. Osoby zatrudnione na umowę-zlecenie zostały zatrudnione na stałe.

Przetarg na nieruchomości poszedł słabo, który był zawsze naszą mocną domeną i tym, co nas chroniło przed kryzysem. Nie jesteśmy już bezpieczni w tej dziedzinie. Planowaliśmy zyski około 4mln zł, a tymczasem nawet 1 mln jeszcze do budżetu Gminy nie wpłynął.

Pani Marela Wawrzyniak i p. Wanda Szukała – Błachuta zostały uzyskały najwyższe odznaczenie
w dziedzinie edukacji, czyli medal Komisji Edukacji Narodowej popularnie zwany KEN-em.

Rankingi – Wspólnota ogłosiła najnowszy ranking inwestycyjny gmin w Polsce. Gmina Rewal zajęła II miejsce pod względem wydatków inwestycyjnych – 7 500zł na 1 mieszkańca. I miejsce zajęła po raz kolejny Gmina Kleszczów – 13 000zł. Dla porównania inne gminy podobne do naszej: Mielno – 1800zł, Międzyzdroje – 1900zł, Krynica Morska – 2800zł, Dziwnów – 1000zł.

Dostaliśmy nagrodę Lidera Polskiej Ekologii. Latem mieliśmy wizytację. Komisja Ogólnopolska
z Ministerstwa Ochrony Środowiska. Byliśmy wizytowani, dostaliśmy nagrodę. Zostaliśmy Liderem polskiej ekologii. Otrzymaliśmy dyplom. To odznaczenie będzie przepustką do innego konkursu. W województwie zachodniopomorskim również ogłoszony jest konkurs na Lidera Ekologii. Skoro jesteśmy liderem na skalę krajową, przydałoby się, żebyśmy zostali również liderem województwa.

Otrzymaliśmy także nagrodę z Polskiego Związku Piłki Siatkowej - statuetkę „Przyjaciela Siatkówki”.

Niewiele osób dostaje tą nagrodę co roku. W tym roku dostaliśmy my i Polkomtel (Plus).
Największa nagroda ostatniego czasu to jeden mandat w Parlamencie RP. To także świadczy o dynamice i potędze tej gminy.

 

Ad. 4. Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów

 

Odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji:

 

1.    Odpowiedź na złożoną interpelację radnej p. Magdaleny Balkowskiej – Nowak na temat inwestycji pn. „Budowa przystani jachtowej w Niechorzu – Gmina Rewal” (Załącznik nr 1)

2.    Odpowiedzi na pytania p. Szymona Jędrzejowskiego z XII sesji Rady Gminy – Sołtysa miejscowości Niechorze .:

- podłączenie do sieci telefonicznej przez Telekomunikację Polską w budynku komunalnym   przy ul. Łąkowej w Niechorzu

- zejście plażowe przy ul. Pomorskiej

(Załącznik nr 2)

3.    Pisemna odpowiedź na interpelację radnego p. Wojciecha Pawluka vel Mikołajczuka z XII sesji Rady Gminy – dlaczego Gmina Rewal nieprzystąpienia do przetargu na dostawę energii elektrycznej (Załącznik nr 3)

4.    Pisemna odpowiedź na interpelację Przewodniczącej Rady p. Joanny Drzewińskiej - Dąbrowskiej z XII sesji Rady Gminy – Co dalej dzieje się z Lokalną Grupą Rybacką? (Załącznik nr 4)

5.    Odpowiedź na pytania radnego p. Jacka Jędrzejko z XII sesji Rady Gminy dot. zejść na plażowych na ul. Granicznej i ul. Mickiewicza (Załącznik nr 5)

6.    Pytanie radnego p. Andrzeja Brzezińskiego z XII sesji Rady Gminy dot. karty porządkowej (Załącznik nr 6)

7.    Pytania radnego p. Marcina Smoczyka z XII sesji Rady Gminy dot. płatności.:

- do Celowego Związku Gmin R-XXI

- do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nie odprowadzanych w terminach składek

(Załącznik nr 7)

8.    Odpowiedź na interpelację Wiceprzewodniczącego Rady p. Bogusława Woźniaka dot. nierównego traktowania odbiorców dostarczających ścieki do oczyszczalni ścieków w Pobierowie
(Załącznik nr 8)

9.    Odpowiedzi na pytania p. Andrzeja Brzezińskiego z XII sesji Rady Gminy

- zjeżdżalnia w Rewalu

- Program Rozwoju Przystani Rybackich

- zejście główne w Rewalu

(Załącznik nr 9)

 

P. Piotr Lęcznar – co dalej ze skansenem w Pobierowie?

P. Andrzej Brzeziński – mieszkańcy są zaniepokojeni, jaki będzie ten budżet. Proszę, żeby budżet był przemyślany. Żeby nie doszło do sytuacji, że staniemy przed murem, którego nie przejdziemy.

P. Jacek Jędrzejko – pytanie dot. plaży w Pobierowie. Nie pamiętam żeby plaża była tak wąska jak w ostatnich latach. Czy istnieje możliwość odbudowy tej plaży?

 

P. wójt – jeśli chodzi o umowę na jednostkę i pana od miniatur, nawiązaliśmy już kontakt.
W najbliższym czasie odbędą się spotkania i negocjacje. Z jednostką jest o tyle problem, że musimy zapewnić bezpieczeństwo, gdzie przenieść dzierżawców. Tam mamy ratowników.

 

Jeśli chodzi o budżet – życie wytycza i pokazuje, w jakim kierunku powinniśmy iść. Nawet największe nasze marzenia muszą zostać zweryfikowane przez rzeczywistość nie tylko na poziomie Gminy, czy na poziomie Rządu, ale też w naszych lokalnych budżetach rodzinnych.

 

Jeśli chodzi o plaże – wiemy, że refulacja będzie przewidziana w budżetach lat następnych. Może poczekajmy do ukonstytuowania się Parlamentu. Program jest przewidziany na najbliższe lata. Po ukonstytuowaniu się zaprosimy p. posła Konstantego Tomasza Oświęcimskiego i Dyrektora Urzędu morskiego na wspólne spotkanie na sesji, aby wspólnie porozmawiać na temat refulacji plaż, sposobów ratowania i zabezpieczania klifów. Nieraz te prace nie do końca spełniają nasze wyobrażenia, choćby odcinek plaży w Rewalu, gdzie długo nie mogliśmy uporać się z kamieniami, które zostały po inwestycji. Nie możemy dopuścić, żeby z Trzęsacza powstał półwysep. Może nie na dzisiaj, ale w formie interpelacji przygotujemy takie spotkanie.

 

Wodne Ochotnicze WOPR – Krzysztof Olszewski wręczył p. wójtowi Honorową Odznakę od Śląskiego WOPRU z okazji 10-letniej współpracy.

 

I.                    UCHWAŁY

 

Ad 5.    Projekt uchwały w sprawie:  stawek podatku od nieruchomości

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy
1 głosie przeciwnym.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny głosował przeciwko przyjęciu projektu uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

Uchwała została przyjęta większością głosów.

 

Ad 6.      Projekt uchwały w sprawie:  określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

 

Ad 7.    Projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie opłaty miejscowej
i wprowadzenia zwolnień

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymało się od głosowania.

 

Ad 8.    Projekt uchwały w sprawie:  wprowadzenia zmian w uchwale (w sprawie opłaty za posiadanie psów w stosunku rocznym)

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny głosował przeciwko przyjęciu projektu uchwały. Uchwała została przyjęta większością głosów.

 

Ad 9.    Projekt uchwały w sprawie: obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę drewna

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 1 głosie wstrzymującym się.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad 10.     Projekt uchwały w sprawie: zmian w uchwale (ceny skupu żyta)

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 1 głosie wstrzymującym się.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad 11.     Projekt uchwały w sprawie:  opłaty targowej

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 3 głosach wstrzymujących się (bez ul. Szczecińskiej).

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

Ad 12.     Projekt uchwały w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego,

 

                O godz. 12:34 radny p. Jacek Jędrzejko opuścił salę konferencyjną.

 

Projekt uchwały zreferowała p. Wioletta Brzezińska Sekretarz Gminy.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Budżetowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 2 głosach wstrzymujących się.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 13.     Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę,

 

Projekt uchwały zreferowała p. Ewa Korczyńska – Kierownik Referatu Nieruchomości.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 radnych, 3 radnych głosowało przeciwko przyjęciu projektu uchwały, 3 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została przyjęta większością głosów.

 

Ad 14.     Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

 

W związku z przegłosowaniem wniosku radnego p. Kazimierza Kwiatkowskiego w/w punkt został przeniesiony pod obrady kolejnej sesji.

 

Ad 15.     Projekt uchwały w sprawie: górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Rewal

 

P. wójt zreferował projekt uchwały wyjaśniając, że opłata ta dotyczy przypadków, kiedy właściciel nieruchomości nie wywozi odpadów i wówczas gmina zleci ich wywóz firmie zewnętrznej.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 2 głosach pozytywnych i 1 głosie wstrzymującym.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 2 głosach wstrzymujących się.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwała została przyjęta większością głosów.

 

Ad 16.     Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek za dzierżawę powierzchni reklamowych

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska z powodu braku quorum.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 17.     Projekt uchwały w sprawie: opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 18.     Projekt uchwały w sprawie: przyjęcia zmian statutu Celowego Związku Gmin R – XXI
z siedzibą w Nowogardzie

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 2 głosach wstrzymujących się.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 19.     Projekt uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Rewal

 

Projekt uchwały zreferowała p. Aleksandra Ciszek – radca prawny. Zwróciła uwagę, że przedmiotem projektu uchwały jest wyłącznie wyjaśnienie, czy nastąpiło naruszenie zasad Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

 

 

Ad 20.     Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie na 2011 rok

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 21.     Projekt uchwały w sprawie: gospodarowania mieniem komunalnym

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 22.     Projekt uchwały w sprawie: obciążenia nieruchomości

 

Projekt uchwały zreferowała p. Ewa Korczyńska – Kierownik Referatu Nieruchomości.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 2 głosach wstrzymujących się.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 8 radnych, 2 radnych głosowało przeciwko, 3 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została przyjęta większością głosów.

 

Ad 23.     Projekt uchwały w sprawie: przedłużenia umowy dzierżawy

 

Projekt uchwały zreferowała p. Ewa Korczyńska – Kierownik Referatu Nieruchomości.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju nie wypracowała stanowiska.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 3 radnych, 6 radnych głosowało przeciwko przyjęciu uchwały, 3 radnych wstrzymało się od głosowania, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Projekt uchwały pozostał w wersji, gdzie „nie wyraża się zgody”.

 

Ad 24.     Projekt uchwały w sprawie: wprowadzania zmian w uchwale nr XV/88/07 (azbest)

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Radny p. Kazimierz Kwiatkowski opuścił salę o godz. 14:40.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 25.     Projekt uchwały w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości w ramach pomocy
 de minimis

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie przy 3 głosach wstrzymujących się.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została przyjęta większością głosów.

Ad 26.     Projekt uchwały w sprawie:  zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności cywilnoprawnych, warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych.

 

Radny p. Kazimierz Kwiatkowski wszedł na salę o godz. 14:45.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad 27.     Projekt uchwały w sprawie:upoważnienia Wójta Gminy Rewal do podpisania umowy wykonawczej o rekompensatę z Celowym Związkiem Gmin R-XXI.

 

Projekt uchwały zreferowała p. Ewa Korczyńska – Kierownik Referatu Nieruchomości.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno – Oświatowa nie wypracowała stanowiska.

Komisja Strategii i Rozwoju nie wypracowała stanowiska.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

II.                  Materiały Informacyjne

Ad 28.     Wprowadzenie nowych cenników i stawek za korzystanie z obiektów:

- CIPR

- Nadmorska Kolej Wąskotorowa

- GOK

- Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Fala”

- Zieleń Gminy Rewal

- GOPS

 

 

 

 

 

Ad 29.     Informację o realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2010 – 2011 przedstawiła p. Małgorzata Kruszelnicka – Rogowska – Edukacja i Zdrowie

 

   Ad. 30 Wolne wnioski i zapytania

 

Przewodnicząca Rady przekazała informację od Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryficach,
że wszyscy radni złożyli oświadczenia majątkowe w wymaganym terminie i nie dopatrzono się żadnych uchybień. Przeprowadzone czynności weryfikacyjne ujawniły kilka formalnych błędów które zawierały przedmiotowe oświadczenia. W kilku przypadkach w części A pkt. 8 wskazywano przychód, a należało podać dochód. Ponadto pozycja ta nie zawsze była wypełniana. W 1 przypadku załączona była informacja PIT-11 o uzyskanych dochodach od płatnika, natomiast powinna być załączone zeznanie roczne. W kilku przypadkach nie zostało załączone zeznanie roczne.

Kolejna informacja przysłana od Naczelnika Urzędu Skarbowego z Drawska Pomorskiego skierowane do Rady Gminy, dotycząca pracownika Urzędu Gminy. Pracownik złożył oświadczenie majątkowe
w terminie i nie ma żadnych zastrzeżeń.

 

Przewodniczą Rady poinformowała, że podczas swojego dyżuru przybył do Biura Rady przedstawiciel firmy „Relax”. Jest to firma posiadająca domki kempingowe i teren przy terenie wojskowym. Jest temat toczący się już od bardzo dawna, chodzi o przekwalifikowanie tych ziem. Zgodnie z tym, jak poinformował nas p. Mirosław Hussakowski – Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego, Urbanistyki i Ochrony Środowiska, skierowaliśmy pisemną odpowiedź z informacją, że Rada Gminy będzie musiała w aktualnej kadencji pochylić się nad tym tematem. Do dnia dzisiejszego ani radni ani wójt nie wnieśli żadnych propozycji przystąpienia do przeklasyfikowania w/w ziemi.

P. Bogusław Woźniak – Wiceprzewodniczący Rady – uzupełnił wypowiedź mówiąc, że każda rada rady ma obowiązek 1 raz podczas swojej kadencji przeanalizować studium. Wtedy ustaliliśmy, że tą sprawę można tylko rozpatrywać w kontekście tego „nielegalnego osadnictwa” na terenie naszej gminy. Chodzi o to, aby przy rozpatrywania studium, rozpatrzeliśmy sprawy budynków przy jeziorze Liwia Łuża, „kartoflisko” Rewal-Niechorze, dlatego, że takich miejsc jest więcej i trzeba coś z tym zdecydowanie robić. Na życzenie prezesa jakiegoś „nielegalnego osadnictwa” nie mamy obowiązku rozpatrywać sprawy. Te działki są obarczone konkretnymi decyzjami administracyjnymi. Jeżeli mamy rozpatrywać, to tylko przy okazji rozpatrywania aktualności studium, a nie przekształcenia.

Przewodnicząca Rady zadała pytanie, czy została już powołana Komisja Mieszkaniowa?
Czy ona już działa? Czy może powołamy ją wtedy, kiedy będą do rozdysponowania mieszkania?
Czy przewidujemy mieszkania dla ludzi, którzy mogą je wynajmować od gminy, a nie płacić tylko czynsz?

                Wójt Gminy – będzie powołana nowa Komisja Mieszkaniowa. Na dzień dzisiejszy nie mamy ani jednego wolnego lokalu w budżecie. Zobaczymy, czy uda nam się zmieścić Rokitę na którą dostaliśmy dofinansowanie. Jeżeli uda nam się zmieścić, to przedstawię Państwu w budżecie. Rokita byłaby nam potrzebna, ponieważ za moment będą się do państwa zwracać mieszkańcy budynków komunalnych. W tej chwili jest dużo pism kierowanych do urzędu. Wzrosły stawki dość radykalnie. Ten przelicznik nie dla wszystkich jest do przyjęcia. W niektórych to bardziej uderzy, w niektórych mniej. Kiedy spojrzy się na przypadki indywidualnie, okazuje się, że bardzo małe rodziny nie muszą mieszkać na powierzchni 70m². Stąd się biorą te stawki. Rokita miałaby służyć choćby do tego,
że będzie można wymieniać się na mieszkania mniejsze. Nie wszystkich będzie stać, żeby utrzymać mieszkania 50-70m². Nasze stawki w porównaniu do gmin sąsiednich są niższe (w porównaniu do np. Cerkwicy i Karnicy).

                Sprawa wydawania lokali – lokal przy Alei Bursztynowej – 2 lub 3-krotnie na komisjach i na sesjach temat był poruszany. Sprawa jest ciągle w sądzie. Kolejna sprawa wyznaczona
jest na 3 grudnia 2011r. Sprawa była bardzo szeroko poruszana. Gmina chce tam odzyskać jeden lokal. Podobnie jest przy ul. Sikorskiego. Osoba, która już nie jest najemcą, ponieważ bezumownie korzysta z tego terenu, wystąpiła o ustanowienie pełnomocnika z urzędu, więc przysługuje mu w tej chwili obrońca. Chodzi o przewlekanie sprawy. Ma doradcę, który pisze w jego imieniu pisma walcząc o zatrzymanie lokalu. Podobna sytuacja jest na ul. Prusa w Pobierowie.

                Jeśli chodzi o osiedle „Przy Lesie”, sytuacja bardzo się komplikuje, ponieważ Spółka upadła. Przejął ją syndyk i sąd. Wysyłamy pisma wszędzie, gdzie jest to tylko możliwe, żeby zabezpieczyć swój interes. Sprawa trafiła do prokuratury o zaśmiecanie terenu gminnego. Jest szansa że do lata, czy do któregoś z przetargów będziemy mieli ładną nieruchomość w Niechorzu przy ul. Kolejowej. Czekamy na komornika, który wykona wyrok i odbierze nam działkę o powierzchni około 300m², którą będzie można sprzedać.

                Przewodnicząca Rady poinformowała, że na spotkaniach podczas dyżurów przychodzą osoby, które zgłaszają, że za mieszkanie dwupokojowe na jednej ulicy płacą tyle samo co osoby zajmujące mieszkanie trzypokojowe na innej ulicy i nie są winni temu, że dostali takie mieszkanie, bo czekali po 10 - 12 lat na przydział mieszkania. Nie mieli prawa wyboru.

                P. Wójt – nikt nie odmawiał, a każdy chciał jeszcze więcej. Była sytuacja, kiedy zaproponowaliśmy zamianę na kawalerkę. Propozycja była odrzucona. Osoba odrzucająca propozycję powiedziała, że do zamiany może dojść ale jeśli już, to na mieszkanie o powierzchni 100m².

Gdzieś popełniliśmy błąd socjologiczny. Wykształciła się grupa społeczeństwa roszczeniowego.
Te same osoby, które nie stać na mieszkanie komunalne, stoją w pomocy społecznej po dofinansowanie tych mieszkań, otrzymują darmowe posiłki, dopłaty do wycieczek etc. Jest grupa ludzi, która nauczyła się też tak żyć. Idą czasy trudne. Będziemy musieli każdy problem rozwiązać indywidualnie.

                P. Ewa Korczyńska – Kierownik Referatu Nieruchomości jest bardzo dużo pytań o stawki dla poszczególnych budynków. Wydaje nam się i mamy nadzieję, że zacznie się pewien sposób dokonywania zamian lokali mieszkalnych. Te osoby, które są lepiej sytuowane, będą sobie chciały poprawić warunki mieszkaniowe i będą przechodziły na większe, droższe mieszkania i odwrotnie.
W dużych miastach wygląda to tak, że zarządca zgadza się na zamianę pod warunkiem spłaty długu. Czyli ktoś, kto chce przejść z kawalerki na duże mieszkanie, otrzymuje taką zgodę, jest dwóch zainteresowanych najemców, znika dług i obie strony są zadowolone.

                Radny p. Andrzej Brzeziński – znam z własnego otoczenia osoby, które mieszkają
w budynkach komunalnych i deklarują, że chętnie by się przeprowadziły, gdyby była taka możliwość.

                Wójt Gminy – opłaty na pewno wzrosły bardzo mocno. Jest nasza wina, że przez lata podchodziliśmy do tej dziedziny jakby nie było problemu. Problem narastał. Przyjęliśmy stawkę,
że przez 30 lat trzeba spłacić to mieszkanie, nie wliczając gruntu. Jeśli chodzi o inne metody, Pani Magda chce zorganizować spotkanie z TBS z Kamienia Pomorskiego. Być może będzie to nowa propozycja budownictwa taniego.

                Przewodnicząca Rady w nawiązaniu do pytania radnego p. Kazimierza Kwiatkowskiego, powiedziała, że zdaniem radnego p. Bogusława Woźniaka pani prawnik powinna wyjaśnić, w jakim zakresie Rada Gminy może ingerować w sprawy spółki i czy może rozważać i zajmować się tymi tematami.

                Radny p. Kazimierz Kwiatkowski – na następnej sesji zadawane będą pytania o dane dot. Spółki Wodociągi Rewal. Odpowiednie dane będzie ktoś nam musiał wygenerować i przedstawić,
aby łatwiej byłoby podjąć decyzję o opłacie za wodę i ścieki. Musimy mieć pełną informację o ruchach
i kondycji Spółki.

                P. Wioletta Brzezińska – Sekretarz Gminy - zatwierdzenie taryf polega na dwóch etapach.
I etap to złożenie wniosku zgodnie z terminem. Wszystkie dokumenty tego wniosku zostały dołączone. Pan Wójt przeanalizował koszty wszystkie odnośnie taryf. Po przeprowadzonej analizie wniósł projekt uchwały, który Rada Gminy może tylko zatwierdzić lub nie zatwierdzić stawek. Rada Gminy nie ma uprawnień do wprowadzania zmian.

                Radny p. Bogusław Woźniak – ze spotkania wynikły trzy podstawowe zarzuty: że w spółce jest przerost zatrudnienia, że powstały kominy płacowe oraz Państwo jako rada pracownicza uznała, że zarząd źle funkcjonuje. Zatrudnienie nowych pracowników w Spółce i przedstawienie przez p. Prezes nowych pracowników, też jest sytuacją nad którą każdy radny musi się zastanowić.

Dlaczego tak się dzieje? Może nie ma na to żadnego uzasadnienia? Co my możemy w tej sprawie jako rada zrobić? Skargę takiego organu, jakim jest Rada Pracownicza na terenie naszej gminy uważam, że Rada Gminy powinna w jakiś sposób rozpatrzyć.

                P. Bogusław Woźniak skierował prośbę do p. Wioletty Brzezińskiej i p. Aleksandry Ciszek, aby zastanowiły się od strony prawnej, jak Rada Gminy ma rozwiązać ten problem i w ciągu dwóch tygodni przekazać odpowiednie sugestie Przewodniczącej Rady.

 

   Ad. 31. Zakończenie obrad

 

O godz. 15:37 zakończono obrady XIII Sesji Rady Gminy.

 

Protokółował                                                                                                                 Przewodnicząca Rady

Mariusz Owczarek


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
06 gru 2011

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
06 gru 2011, godz. 14:46