Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XIV


P R O T O K Ó Ł Nr XIV / 11

 

XIV sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 2 grudnia 2011 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

 

Sesję rozpoczęto w dniu 4 listopada 2011r. o godz. 10:00.

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy - p. Joanna Drzewińska-Dąbrowska.

 

Przewodnicząca Rady na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 14 radnych. Nieobecny radny: p. Andrzej Brzeziński - usprawiedliwiony. Ustawowy skład Rady 15 osób - bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady - 8 osób -
co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła quorum i przywitała zaproszonych gości.

Następnie poddała pod głosowanie przyjęcie protokołów z XII i z XIII sesji Rady Gminy bez odczytania.

Za przyjęciem protokołu z XII sesji głosowało 14 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.

Za przyjęciem protokołu z XIII sesji głosowało 14 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad uzupełniony o projekty uchwał dodane na wniosek Wójta Gminy, stanowiące punkty nr: 9, 10 i 11.

 

 

P O R Z Ą D E K O B R A D

XIV SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 2 grudnia 2011 roku

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

  2. Przyjęcie protokołów z XII i z XIII zwyczajnych sesji Rady Gminy

  3. Przedstawienie porządku obrad

  4. Informacja Wójta Gminy o działalności od ostatniej sesji Rady Gminy

  5. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów

  6. Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę

i zbiorowego odprowadzania ścieków.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: przyjęcia „Rocznego programu współpracy Gminy Rewal

z organizacjami pozarządowymi” na rok 2012r.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego
    w zakresie realizacji zadań dotyczących objęcia wychowaniem przedszkolnym ucznia, będącego mieszkańcem Gminy Rewal, w prowadzonym przez Gminę Miasto Kołobrzeg przedszkolu publicznym.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej innej jednostce samorządu terytorialnego.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2011r.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek za dzierżawę powierzchni reklamowych.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Odpowiedzi na złożone wnioski i zapytania

  2. Wolne wnioski i zapytania

  3. Zakończenie obrad

 

Przedstawiony porządek obrad został poddany pod głosowanie. Za przyjęciem przedstawionego porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad. 4 Informacja Wójta Gminy

 

P. Robert Skraburski - Wójt Gminy w związku z rocznicą samorządową swoją i radnych przedstawił najważniejsze wydarzenia z tego okresu.

 

Grudzień 2010, styczeń - 2011 - zakończyliśmy budowę schetynówki - ul. Trzebiatowska
i zakończyliśmy przebudowę ul. Leśnej w Niechorzu.

Przekazaliśmy klucze do budynków komunalnych ul. Łąkowa, ul. Sportowa i na Rokicie oraz dostaliśmy dotację do Białego Orlika, którego otworzyliśmy w lutym. Zakończyliśmy budowę dwóch placów zabaw: szkoła Rewal i szkoła Niechorze.

Podpisaliśmy umowę na dotację ścieżki rowerowej Niechorze - Pogorzelica.

Przeżyliśmy także tragedię morską naszych rybaków.

W lutym: wybraliśmy nowe logo gminy, oddano nową ulicę w Pustkowie - ul. Nadmorską.

Ogłosiliśmy 3 wielkie przetargi na sprzątanie gminy z Rewitalizacją Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej
i kolejne ścieżki rowerowe.

Marzec - podpisaliśmy umowę na parkometry. Wybraliśmy naszą rzeźbę do Alei dla zakochanych - „Mały Książę”.

Zabudowaliśmy szkłem przystanek w Pobierowie.

Wyremontowaliśmy, a właściwie zbudowaliśmy od początku archiwum w Urzędzie Gminy.

Rozpoczęły się przymiarki do refulacji plaży w Trzęsaczu.

Trwał kurs pływania - wręczyliśmy karty pływackie naszym najmłodszym, a starsi jeździli do Kołobrzegu i zdobywali tytuł „młodego ratownika”.

Podpisaliśmy umowę na korzystanie z plaż ze starostą powiatu gryfickiego.
Odbyła się uroczysta Gala Turystyki.

W kwietniu rozstrzygnęliśmy przetarg na sprzątanie gminy, przetarg na ul. Łokietka oraz na kolejkę wąskotorową.

Odbyły się zebrania wiejskie gdzie sołtysi poprzedniej kadencji zostali sołtysami obecnej kadencji.

W maju rozpoczęliśmy budowę ul. Łokietka, ścieżki rowerowej i kolejki wąskotorowej.

Rozstrzygnęliśmy przetarg na park Pustkowo.

Zakończyliśmy przebudowę ul. Pomorskiej w Pobierowie i zakończyliśmy przebudowę ronda Rewal 2
oraz spłaciliśmy schronisko Starostwu Powiatowemu w Gryficach. Zakończyliśmy przebudowę
ul. Sztormowej w Pogorzelicy. Podpisaliśmy umowę na wspólne zarządzenie jeziorem po zwycięskim przetargu razem z Polskim Związkiem Wędkarskim. Uroczyście oddaliśmy do użytku Centrum Ratownictwa w Pobierowie oraz uroczyście zakończyliśmy kolejny rok akademicki Uniwersytetu III Wieku. Zakończyliśmy zabezpieczanie klifu w Rewalu w kolejnym etapie.

Czerwiec - uroczyście weszliśmy na kolejkę wąskotorową. Przejęliśmy bazy rybackie w Niechorzu
i w Rewalu. Otrzymaliśmy certyfikat ISO 9001. Test szóstoklasisty - zostały ogłoszone wyniki, które okazały się bardzo dobre. Zajęliśmy drugie miejsce w województwie zachodniopomorskim.

Lipiec, Sierpień - dostaliśmy dotację na Rokitę II, na boisko przyszkolne i na wyjazd do Grecji.
Odbył się szereg imprez. Sezon był bardzo deszczowy. Wstrzymano nam inwestycję na ul. Łokietka.

We wrześniu dostaliśmy dotację do wozu strażackiego. Awansowaliśmy dyplomowanych nauczycieli.

Ogłosiliśmy przetargi na drogi w Pogorzelicy, Śliwinie i w Pobierowie.

W październiku - Dzień Edukacji Narodowej, rozstrzygnęliśmy przetargi na powyższe drogi
i przygotowaliśmy im umowy. Zakończyliśmy docieplanie budynku szkoły w Pobierowie. Zakończyliśmy budowę atrium w Pobierowie, zostało już tylko ostateczne doposażenie. Uroczyście wmurowaliśmy kamień węgielny pod kolejkę wąskotorową i zakończyliśmy rozliczanie oczyszczalni ścieków w Pobierowie. Rozdaliśmy razem ze starostą w ramach programu unijnego komputery
w ramach programu unijnego. Ciężko popracowaliśmy w Grecji. Powoli kończymy zabudowę Centrum Rewala. Głosowaliśmy wspólnie w wyborach parlamentarnych.

W listopadzie uchwaliliśmy nowe podatki i opłaty. Rozpatrzyliśmy 210 wniosków do planu zagospodarowania w Pobierowie. Przygotowaliśmy budżet na 2012 rok. Zakupiliśmy samochód strażacki. W ostatnich dniach przeprowadziłem ponad 20 konsultacji na temat budżetu na 2012 rok. Firmy wracają albo już wróciły na ul. Łokietka. Zaczynamy elewacje budynków w Centrum Rewala.
O kryzysie finansowym i próbach walki z jego skutkami systematycznie Państwa informuję, czy to na komisjach podczas odpowiedzi na poszczególne pytania, czy przedstawiając ogólną charakterystykę problemów finansowych Gminy.

Wybrałem pojedyncze zdarzenia z każdego miesiąca. Jest to efekt pracy tego roku i dynamiki rozwoju tego regionu.

 

 

Ad. 5. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów

 

P. Bogusław Woźniak - przedstawił odpowiedź na swoją interpelację z kwietnia 2010r. gdzie było postawione pytanie, czy została ustalona kwestia przekazania do sądu sprawy spółdzielni mieszkaniowej przy lesie i na jakim jest etapie. Odczytał odpowiedź kancelarii adwokackiej
p. Renaty Sobolewskiej & Iwony Korulczyk-Rinas S.C. ze Szczecina dot. sprawy sądowej związanej
z oddaniem przez Gminę Rewal w użytkowanie wieczyste działek położonych w Pogorzelicy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej „Przy Lesie”.

„Gmina Rewal jest zainteresowana wszczęciem sprawy sądowej związanej z możliwością rozwiązania umowy zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 16 września 1994 roku o oddanie
w użytkowanie wieczyste działek położonych w Pogorzelicy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej
„Przy Lesie”. Zgodnie z §5 powyższej umowy działki zostały oddane w użytkowanie wieczyste pod budownictwo mieszkaniowe. W akcie notarialnym nie wykazano terminów realizacji inwestycji. Jedynie w protokole uzgodnień z dnia 31 lipca 1994 roku znajduje się zapis, że termin realizacji inwestycji został określony na 2-3 miesiące. W akcie notarialnym Urząd Gminy zastrzegł sobie możliwość wszczęcia postępowania o rozwiązanie umowy i odebranie działek w razie stwierdzenia użytkowania terenu niezgodnie z przeznaczeniem. Spółdzielnia mieszkaniowa nie dotrzymała warunków umowy i na podstawie aktu notarialnego z 19 listopada 1998 roku przeniosła użytkowanie wieczyste gruntu aportem na spółkę o nazwie „Centrum Rekreacji, Rehabilitacji i Wypoczynku - Pogorzelica”. Czynność powyższą należy uznać za nieważną z uwagi na fakt, iż doprowadziła ona do wykluczenia prowadzenia działalności statutowej Spółdzielni. Z uwagi na zmianę użytkownika wieczystego nie można dokonać rozwiązania umowy użytkowania wieczystego bez przeprowadzenia postępowania o ustalenie treści księgi wieczystej z aktualnym stanem prawnym. A zatem wykazując, że z uwagi na nieważność czynności wniesienia aportem przez spółkę działek do spółki użytkowaniem wieczystym nadal jest spółdzielnia mieszkaniowa. Uzyskanie wyroku w tej sprawie pozwoli dopiero na rozwiązanie przez gminę zawartej umowy użytkowania wieczystego. Powództwo w tej sprawie nie zostało dotychczas złożone z uwagi na wysoką opłatę sądową, którą sąd nalicza od wartości przedmiotu sporu, a w tym przypadku wartość przedmiotu sporu stanowi wartość działek oddanych
w użytkowanie wieczyste. W związku z powyższym powstała koncepcja złożenia pozwu tylko
w zakresie np. dwóch działek, zaś po wygraniu sprawy w sądzie będzie można złożyć kolejne roszczenia dotyczące pozostałych działek”.

 

„W związku z ostatnim zdaniem mam pytanie. Czy przynajmniej sprawie jednej działki wystąpienie zostało zrobione? To, że sprawa będzie się już liczyła w dziesięcioleciach, to nie znaczy, że majątek Gminy musi być uszczuplony. Bo już tego majątku Gminy na początku lat 90-tych w wyniku komunalizacji mienia straciliśmy dosyć dużo. Tutaj trzeba zadbać, aby tą atrakcyjną ziemię odzyskać. Tym bardziej, że czekają nas bardzo duże trudności. W związku z tą sprawą, bo muszę się nią zainteresować w sposób szczegółowy, uprzejmie poproszę o udostępnienie mi ksera dokumentów związanych z tą sprawą w całości, tzn. co było zrobione i jak to wygląda, łącznie z tymi umowami.
Ja po prostu chcę te dokumenty przeczytać. Nie oczekuję odpowiedzi w tej chwili, nie mniej jednak uważam, że tą ziemię należy odzyskać !”

 

P. Jacek Jędrzejko - „Moja interpelacja dotyczy aktualizacji Strategii Rozwoju Gminy Rewal - jest tam taki zapis o pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Jest to zapis bardzo bliski mojemu sercu. Być może jestem niecierpliwy, ale pytanie brzmi, czy już jakieś działania w tym kierunku są robione?”

 

P. Joanna Drzewińska - Dąbrowska - „Panie wójcie, czy będziemy reaktywować komisję mieszkaniową? Do dzisiaj jest to zawieszone w próżni. Nie powołaliśmy nikogo z rady, to też trochę i nasza wina. Mimo tego, że na razie nie mamy mieszkań komunalnych, są jednak pewne sprawy dotyczące prac tej komisji. Sporo osób zainteresowanych mieszkaniami przychodzi albo do pana wójta albo do mnie na dyżur. P. Karol Ciszek, mimo że nie pracuje już w tej komisji, to też się w te sprawy angażuje. Ostatnio mieliśmy też przykład człowieka bezdomnego, któremu trzeba było zorganizować jakieś mieszkanie. Ta komisja mimo wszystko jest potrzebna.

 

Drugie pytanie - jaki jest koszt poboru energii światełek bożonarodzeniowych na przykładzie 2010 roku? Warszawa podobno wydała 3 mln zł na takie oświetlenie. Czy w naszej gminie są też takie duże kwoty związane z tym oświetleniem i czy możemy sobie na to pozwalać?”

 

 

Ad. 6 Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę

i zbiorowego odprowadzania ścieków

 

Projekt uchwały zreferowała p. Sylwia Brzęczkowska - prezes spółki Wodociągi Rewal.

 

Radny p. Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk dziękując p. Prezes za przedstawienie obszernego uzasadnienia do projektu uchwały dodał, że wzrost cen wody spowodowany jest m.in. wzrost kosztów działania spółki, spłata rat inwestycyjnych i spadek zużycia wody. Wiele firm (ośrodki, pensjonaty) instaluje systemy oszczędzania. Ale w grupie dysponującej niskimi dochodami jest to już absolutna konieczność. Okazuje się, że można oszczędzać, ale w rezultacie zapłacić więcej, bo spółka wodociągowa ma określone koszty stałe i przywykła do rokrocznego zwiększania kosztów sprzedaży. Spadek zużycia nadrobi ceną. Będziemy wpadać spiralą podwyżek nawet jeżeli będziemy oszczędzać.

A wkrótce dojdą do nas komunikaty o podwyżkach kolejnych mediów niezbędnych do funkcjonowania: energia elektryczna, gaz. Dla firm, które płacą rachunki za wodę w kwotach wynoszących kilkadziesiąt tysięcy złotych, podwyżka o 9% daje znaczącą różnicę. Jednak każdy kto tutaj prowadzi działalność gospodarczą potwierdzi, że nie podwyższa cen. W związku z tym z każdym rokiem biedniejemy.

 

Wójt Gminy - po tegorocznym sezonie wiemy, że zużycie wody było o 5% mniejsze. Wiemy, że nasza Zieleń Gminy Rewal nie wykorzystała wody z planu podlewania. Strażacy w latach poprzednich, gdzie było mocne nasłonecznienie terenu, nawadniali niektóre ulice, żeby je zabezpieczać przed roztopieniem. Są to dwa przykłady, przez które nie wykonaliśmy zużycia wody. Wiadomo, że taniej wody się nie oszczędza. Oszczędza się materiały, które mają większą wartość. Chciałbym, abyśmy naszą spółkę traktowali tak jak spółki gazowe czy energetyczne. Tamte spółki mogą zarabiać i mogą inwestować, a o naszej spółce mówimy, że ona nie może zarabiać i nie może inwestować.

Jedyną formą, aby nie zwiększać cen wody jest dotowanie przez gminę. Taką dotację przewiduje Świnoujście, które w tym roku podniosło stawkę za wodę o 15%.

 

Radny p. Karol Ciszek - z tymi podwyżkami firmy na naszym terenie poradzą sobie w sposób mniej formalny . Umowy o prace śmieciowe, a to się zaraz będzie składało na PIT-4 i ZUS, bo te firmy w ten sposób sobie będą radziły. To jest jakieś kolejne obciążenie, jakie spadnie na naszych mieszkańców.
Ci najmniejsi będą jednak relatywnie o te 8-9% więcej płacić dalej. Bardzo solidnie przeliczyłem sobie spadek zużycia wody. Mam pytanie do p. Zygmunta Wołejszo - ile razy na przestrzeni 16 lat zdarzył się spadek zużycia wody w stosunku do roku poprzedzającego na poziomie 5-6% ?

 

P. Zygmunt Wołejszo - w stosunku do roku poprzedzającego spadek poziomu zużycia wody miał miejsce 2 razy.

 

Radny p. Karol Ciszek - większość radnych jest na poważnym rozdrożu, bo z jednej strony chcieliby, aby spółka prężnie działała, a z drugiej wskazania finansowe z prostego zużycia wody - podstawowego dochodu spółki wskazują na to, że być może w przyszłym roku będzie nadwyżka.

 

P. Sylwia Brzęczkowska - odpowiedź p. radnemu Karolowi Ciszkowi - odpowiedź mnie dziwi. Pod uwagę wzięte były 3 ostatnie lata.

Odpowiedź na pyt. P. Bogusława Woźniaka - sprzedaż była na wyższym poziomie. Kiedy okazało się że podwyżka ma wyjść na poziomie 12%. Zdecydowaliśmy się na ograniczenie inwestycji.

Nie jestem w stanie zmniejszyć podwyżki cen z 9% do 4,5%. Moim zadaniem jest dbanie o finanse spółki. Utrzymanie płynności finansowej spółki to jedno z moich statutowych obowiązków.

Ta podwyżka pozwoli na minimalnym poziomie utrzymać płynność finansową spółki i zrealizować zadania jakie nad nami ciążą. A ciążą nie małe.

 

Radny p. Karol Ciszek - można zastosować inną metodę liczenia. Gdyby rozciągnąć to do 5 lat wstecz
i zachować progresję, i z tego wyliczyć średnią, to poziom zużycia wody wróci to stanu z 2010 roku. Wtedy liczy się już dużo lepiej. Jest to 480 000 zł zwiększonych wpływów licząc tylko i wyłącznie ze zwiększenia poziomu zużycia wody. Mam świadomość, że p. Prezes prognozuje, ale można prognozować na podstawie innych wskaźników. Nie wiem, czy moje rozumowanie jest prawidłowe, ale obawa jest poważna.

 

 

 

 

 

Radny p. Bogusław Woźniak - ceny zmieniły się w ciągu dwóch dni, ponieważ jeden dokument otrzymałem 19 października, a drugi 20 października. Na podstawie tych dwóch dokumentów jest mój wywód. W poniedziałek rozmawialiśmy z radą zakładową i z dużą częścią radnych, doszło do takiego podsumowania, że jeżeli chodzi o problematykę wzrostu płac dla pracowników to w grudniu pracownicy otrzymali 3% podwyżki, a w styczniu następne 3%. W sumie biorąc pod uwagę procent składany, to w styczniu ta podwyżka wyniesie ponad 6%. Dlaczego p. Prezes nie uwzględniła takiej podwyżki w swoim wyliczeniu? Mówię to pod kątem tego, co było wcześniej powiedziane
o rzetelności wyliczeń. Inne wyliczenia, np. wzrost kosztów za energię elektryczną się zgadza co do grosza. Nie będę się tutaj spierał o ilość odbiorców wykazaną w roku ubiegłym i wykazaną w tym roku. Według moich wyliczeń wynika, że wzrost poborów jest 2,8%, a nie nawet 6% oraz jeżeli chodzi o rok obrachunkowy i rok obowiązujących taryf.

P. Bogusław Woźniak zwrócił uwagę na nierzetelność wyliczeń i poprosił o sprawdzenie ich przed głosowaniem nad projektem uchwały.

 

P. Sylwia Brzęczkowska - taryfa powstaje na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury
i Budownictwa i w sprawie tworzenia cen wody. Podwyżki dla pracowników mogą być podwyższone tylko o inflację. Rzeczywiście mieliśmy spotkanie z radą pracowniczą, ponieważ powstał spór
o wielkość podwyżek. Nie mniej jednak tak jak tutaj jest zapisana podwyżka na poziomie 2,8% na rok 2012, to nie zapominajmy, że pracownikom należy się także podwyżka za rok 2011, która również zapisana była w taryfie. Ponieważ mamy rok taryfowy jeszcze obowiązujący 2011, to jako prezes zarządu jestem zobowiązana do wypłacenia pracownikom podwyżki, która była zagwarantowana
w poprzedniej taryfie. W tej taryfie była zagwarantowana taka podwyżka, jaka może być zagwarantowana zgodnie z przepisami prawa. Nie może być wyższa, chyba że planujemy zatrudnienie pracowników, dodatkową działalność. Nie zaplanowaliśmy niczego innego, w związku z tym fundusz pracowniczy został zaprojektowany w oparciu tylko o tą podwyżkę. Podwyżka powinna być na poziomie 5,8%, bo pracownicy zatrudnienie w roku 2011 nie dostali podwyżki, która była zagwarantowana w poprzedniej taryfie. Tak samo nie chciałabym przeciągać podwyżki znowu do grudnia przyszłego roku, bo sytuacja w jakiej żyją jest nam tutaj powszechnie znana. Jest to grupa pracowników szeregowych, robotniczych - najmniej zarabiających.

 

Radny p. Jacek Jędrzejko - jeżeli miałbym pokrywać niedobory spółki podnosząc podatek od nieruchomości czy podnosząc opłatę za wodę, to zdecydowanie wybieram wodę, dlatego
że w spłacaniu tego pomagają nam Gminy sąsiednie: gmina Dziwnów, gmina Świerzno. Pomagają nam w tym przedsiębiorcy głównie sezonowi, którzy nie mają nieruchomości, ale dzierżawią
i prowadzą działalność. Pokrycie tych niedoborów w spółce jest dla nas lżejsze poprzez podniesienie cen wody.

Mamy nową p. prezes. Wróćmy do tego tematu za rok i dajmy szansę na zrealizowanie tego projektu.

 

Przewodnicząca Rady ogłosiła 10 min. przerwę.

Po wznowieniu obrad głos zajął radny p. Kazimierz Kwiatkowski.

 

Była podjęta uchwał o scedowaniu kredytu na spółkę, a następnie była podjęta uchwała, która mówiła o dokapitalizowaniu spółki w kwocie około 2 400 000zł. Chciałbym się zapytać, czy p. wójt tą uchwałę wykonał?

 

P. wójt - szczegółów nie pamiętam, ale doszliśmy do porozumienia z zarządem spółki, który powiedział, że obsłuży ten kredyt, dlatego też w kolejnych budżetach (2011 i 2012) tej kwoty nie ma.

Dlatego zobowiązaliśmy się, że wszelkiego rodzaju opłaty takie jak podatek od nieruchomości, użytkowanie wieczyste i zyski firmy z powrotem przekazujemy do firmy. Oczywiście nie jest to
ta sama suma 2 400 000zł, która powinna wynikać jeszcze w roku 2011. Na nasze szczęście firma obsłużyła ten kredyt, ale kosztem wyrzeczeń, kosztem pracowników, kosztem rezygnacji z części inwestycji. Część tych inwestycji wiązało się z urbanizowaniem nowych terenów przestrzeni publicznej. Dzięki zmianom w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym udało się wyprostować i spłacić ratę kredytu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska za oczyszczalnię ścieków. Nie wpłaciliśmy spółce tej kwoty 2 400 000zł ale zrezygnowaliśmy z zysków i wszelkiego rodzaju podatków.

 

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w wersji „zatwierdza się taryfę” a następnie poprosiła o przedstawienie opinii komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały negatywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projekt uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 5 radnych, 6 radnych głosowało przeciwko przyjęciu projektu uchwały, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

Uchwała nie została przyjęta.

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: przyjęcia „Rocznego programu współpracy Gminy Rewal
    z organizacjami pozarządowymi” na rok 2012r.

 

Projekt uchwały zreferowała p. Małgorzata Kruszelnicka-Rogowska.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projekt uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego w zakresie realizacji zadań dotyczących objęcia wychowaniem przedszkolnym ucznia, będącego mieszkańcem Gminy Rewal, w prowadzonym przez Gminę Miasto Kołobrzeg przedszkolu publicznym.

 

Projekt uchwały zreferowała p. Małgorzata Kruszelnicka - Rogowska.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej innej jednostce samorządu terytorialnego.

 

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2011r.

 

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

  1. Projekt uchwały w sprawie: ustalenia minimalnych stawek za dzierżawę powierzchni reklamowych.

 

Projekt uchwały zreferował p. wójt.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Projektu uchwały został poddany pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

 

 

Ad. 12 Wolne wnioski i zapytania

 

Radny p. Marcin Smoczyk zaproponował zorganizowanie spotkania z nauczycielami szkół, żeby wyjaśnić, dlaczego nie otrzymują swoich pensji zgodnie z art. 39 pkt. 3. Karty nauczyciela, który mówi, że wynagrodzenie nauczycielowi jest wypłacane z góry z 1 dniem miesiąca. Jeżeli 1 dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym. Pytam o to dlatego, ponieważ ostatnie opóźnienia wynoszą około 10 dni. Nauczyciele, którzy mają zaciągnięte kredyty i nie spłacają składek są wpisywani do Krajowego Rejestru Dłużników. Osoby te pracują, chcą spłacać swoje kredyty na czas, niestety tego nie mogą robić i ponoszą surowe konsekwencje.

Druga sprawa dotyczy podwyżek. Jeżeli chcieliśmy zwiększyć stawki za wodę, aby utrzymać spółkę,
to może należy zwiększyć opłaty za przedszkola, żeby utrzymać przedszkola?

W poprzednich opłatach było 110zł, co przy ilości 40 dzieci daje 4400zł. W chwili obecnej, gdy jest opłata za świadczenia 2zł / h jest to kwota około 2000zł. Więc 2000zł nam brakuje. Może podnieśmy o kolejne 2zł, aby było 4zł / h, aby przedszkola jakoś się ratowały.

 

 

 

P. wójt - temat ustalania opłat leży po stronie Rady Gminy. Stawki te można było zmienić przy uchwałach podatkowych i około podatkowych. W tym roku ten temat także był poruszany. Zastanawialiście się Państwo, czy w tym roku podnosić, czy nie podnosić. Postanowiliście nie podnosić. Były podwyżki za bilety do kolejki wąskotorowej, czy za korty tenisowe. Jeżeli jest taka wola p. przewodniczącego, to możemy przygotować projekt uchwały na najbliższą sesję 16 grudnia 2011r.

Druga sprawa jest bardziej trudna i skomplikowana. Ostatnio udało się puścić pensje 30 listopada, czyli przed ustawowym terminem. W budżecie po stronie dochodów mamy 4 mln zł z tytułu subwencji oświatowej, a po stronie wydatków odliczając zadłużenie ZUS mamy 8 mln zł (bez ogrzewania).
Ta różnica już jest o 100%. Nie tylko brakuje już na ZUS, ale brakuje też na pensje.

Godziny pozalekcyjne zgodnie z Kartą nauczyciela z tzw. „godzin karcianych”, co pozwoli nie robić godzin pozalekcyjnych, które są płacone. Zostaną tylko zajęcia sportowe, które będą płacone
z budżetu gminy. Praca nauczyciela jest ciężką pracą, za którą należy się sumienne wynagrodzenie. Nie wypłacanie pensji na czas jest tylko i wyłącznie moją winą, że do takiej sytuacji doprowadziłem. W budżecie 2012 szukaliśmy dochodów z różnych źródeł i jeżeli tych nowych źródeł z których można pozyskiwać nie ma, to drugą metodą równoważenia budżetu jest cięcie wydatków.

Dlatego będę Państwa namawiał i będę prosił aby ustabilizować budżet na 2012 rok, żeby sytuacja
z pensjami oraz z ZUS-ami, z którymi jest również poważny problem, po prostu się nie powtarzała.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie stanu zadłużenia gminy jeszcze przed uchwaleniem budżetu.

 

Ad. 13. Zakończenie obrad

 

O godz. 12:45 zakończono obrady XIV Sesji Rady Gminy.

 

 

Protokółował

Przewodnicząca Rady

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
30 gru 2011

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
30 gru 2011, godz. 13:41