Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XIX/2015

P R O T O K Ó Ł    Nr XIX/ 15
 
XIX sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 2 października  2015 roku
w Urzędzie Gminy Rewal
 
Sesję rozpoczęła w dniu 2 października 2015r. o godz. 16: 13 Przewodnicząca Rady Gminy                – p. Agnieszka Tasarz
Na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, - uczestniczy  15 radnych.
Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
p. Agnieszka Tasarz Przewodnicząca Rady przywitała zaproszonych gości
 

Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad i zapytała czy ktoś wnosi uwagi do porządku obrad.
p. Robert Skraburski – Wójt Gminy wniósł projekt uchwały w sprawie: udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Gminy Rewal
P. Przewodnicząca powyższy wniosek poddała pod głosowanie za przyjęciem głosowało 15 radnych.
p. Przewodnicząca odczytała porządek ze zmianą a następnie poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych.    
P O R Z Ą D K U  O B R A D
XIX SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 2.10.2015 roku
1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
2.    Przedstawienie porządku obrad
3.    Interpelacje radnych i zapytania sołtysów
4.    Projekt  uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 296/7  w Pobierowie
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
5.    Projekt  uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 700/12 w Pobierowie
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
6.    Projekt  uchwały w sprawie: przeznaczenia działki 661/5 w Pobierowie do dzierżawy bezprzetargowej
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
7.    Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 372/1  w Rewalu
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
8.    Projekt  uchwały w sprawie: zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
9.    Projekt  uchwały w sprawie: przyjęcia programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Rewal
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały
10.    Projekt  uchwały w sprawie:   udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Gminy Rewal
a)    relacja sprawozdawcy,
b)    stanowiska Komisji Rady,
c)    dyskusja,
d)    podjęcie uchwały

   10.  Wolne wnioski i zapytania.
   11. Zakończenie obrad.

Ad. 3 Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów
p. Rafał Mielcarek – złożył cztery interpelacje dot.:
1. Udzielonej odp. dla Kompleksu Wczasowo – Sanatoryjnego Sandra,
2. Wykonania zejścia na plażę ul. Kawaleryjska w Pobierowie,
3. Wykonania nawierzchni dojść do zejść na plażę ul. Kawaleryjska, ul. Ciechanowska w Pobierowie,
4. Montażu 3 lamp oświetlenia ulicznego ul. Świerkowej i ul. Sosnowej, w Pobierowie.

Ad. 4 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 296/7  w Pobierowie
p. Ewa Korczyńska – omówiła powyższy projekt uchwały .
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna
P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – komisja – opinia pozytywna
P. Marcin Ryczko Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – opinia pozytywna
P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1  radny wstrzymało się od głosowania.
Ad. 5 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 700/12 w Pobierowie
p. Ewa Korczyńska – omówiła powyższy projekt uchwały .
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna
P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – komisja – opinia pozytywna
P. Marcin Ryczko Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – opinia pozytywna
P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymało się od głosowania.


Ad. 6 Projekt uchwały w sprawie: przeznaczenia działki 661/5 w Pobierowie do dzierżawy bezprzetargowej
p. Ewa Korczyńska – omówiła powyższy projekt uchwały .
Dyskusja dotyczyła terenu, który należy do gminy i powinien pozostać w gminie, tak samo jak pozostałe tereny. P. Ewa Korczyńska – poinformowała o procesach, jakie toczyły się przed sądem w związku z tymi gruntami.
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia negatywna
P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – komisja – opinia negatywna
P. Marcin Ryczko Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – opinia negatywna.
P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 0 radnych, 15 radny głosowało przeciw.
Uchwała nie została podjęta.
Ad. 7 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umowy dzierżawy na działkę 372/3 w Rewalu
p. Ewa Korczyńska – omówiła powyższy projekt uchwały .
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna
P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – komisja – opinia pozytywna
P. Marcin Ryczko Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – opinia pozytywna.
P. Przewodnicząca odczytał projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych.
Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie: uzupełnienie składu osobowego Komisji Rewizyjnej
p. Andrzej Brzeziński – omówił powyższy projekt uchwały.
p. Bogusław Woźniak – poinformował o art. 18a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni z klubów radnych. Odczyta §38 pkt.2 Statutu Gminy Rewal „W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w liczbie, co najmniej 3 radnych. 2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą przedstawiciele klubów radnych. Wskazany kandydat jest wybierany na członka Komisji Rewizyjnej na podstawie uchwały Rady”. Poinformował, że podczas posiedzenia klubu radnych p. Andrzej Brzeziński został wytypowany do reprezentowania klubu w Komisji Rewizyjnej.
Dyskusja dotyczyła pracy Komisji Rewizyjnej we wcześniejszej kadencji.
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywne
P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – komisja –stanowisko nie zostało wypracowane
P. Marcin Ryczko Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – stanowisko nie zostało wypracowane
P. Przewodnicząca odczytał projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 6 radnych, 9 radny głosowało przeciw.
Uchwała nie została podjęta.

 

 

Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie: przyjęcia programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Rewal
p. Wójt – poinformował, że większość dokumentów zostało omówionych na komisji i do tej chwili wprowadzane są zmiany, przede wszystkim rekomendacje otrzymane od Państwa.
 p. Piotr Skoczeń – omówił zmiany:
1. zatrudnienie w Urzędzie: redukcja 4 etatów w Straży Gminnej pozostanie 2 strażników i 1 pracownik administracyjny, po zakończeniu prac rozliczenia kolejki pozostanie zredukowany 1 etat w Referencje Infrastruktury, wyjaśnił, że ma być wzmocnienie Referatu Podatków i pozostałych referatów zajmujących się pozyskiwaniem dochodów dla gminy.
2. Szkoły: wprowadzono projekt złożony przez p. Kral stworzenie klasy zawodowej.
Zespolenie szkół w Niechorzu i w Rewalu – konsolidacja kosztów funkcjonowania szkół.
3. Ograniczenie wysokości wydatków związanych z udzielaniem dotacji przedmiotowych.
Wyjaśnił również, że wprowadzono rzeczy, które już miały miejsce: obniżenie diet radnych, wynagrodzenia wójta gminy, obniżono prowizję sołtysów i prowizję opłaty miejscowej.
p. Iwona Bulanowska – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że w końcowej części umieściła tabelę Wieloletniej Prognozy Finansowej.  Omówiła: plan spłaty pożyczki z budżetu państwa, spłaty rat i odsetek, harmonogram działań – kierunku gminy. Wyjaśniła, że zostanie wstawiona jeszcze tabela tzw. czarny scenariusz i powróciła do omówienia WPF.
P. Przewodnicząca ogłosiła przerwę która trwała od godz. 16:59 do godz. 17:22
p. Andrzej Brzeziński – „Proszę Państwa tutaj na komisji wczoraj mówiłem odnośnie tego de minimis trudno mi się z tym zgodzić bo rada nie podniosła w tej sprawie dyskusji ponieważ nie można Program Naprawczy jest tylko całościowy prosiłbym aby do protokołu dopisać odrębne moje zdanie, że się nie godzę właśnie na ten de minimis w tej postaci bo skoro rozmawiamy o Programie Naprawczym  nie mogę zrozumieć taki dualizm radnych gdzie mówimy o dziesięciu dwudziestu tysiącach a czterysta tysięcy tak się łatwą ręką pozbywamy. Dziękuję”.
p. Wójt – wyjaśnił, że dziś rozmawiali z p. Piotrem o tym temacie, przy czym rozważano różne opcje i została wybrana opcja na razie najbardziej optymalna, aby nie wszystko w jednym roku.
P. Paweł Żoła – Podsumował pracę jednego dnia i jednej nocy i pogratulował twórcą wyjaśnił, że program jest lepszy od wczorajszego. Wyjaśnił, że bardzo mocną stroną tego Programu Naprawczego jest strona dochodowa . podziękował p. Piotrowi i p. Ewie za mocny materiał analityczny, który pokazuje że nasza gmina ma ogromny potencjał. Zapytał p. Piotra czy wstęp się zmienił ponieważ wcześniejszy nie był do przyjęcia . p. Piotr Skoczeń – tak wstęp został zmieniony. P. Paweł Żoła – wyjaśnił, że we wcześniejszym wstępie było, że to Państwo zrobiło nam szkodę a my podejmowaliśmy odważne decyzje i że ma nadzieję, że tego tam teraz nie ma. Przedstawił braki w postaci wyliczeń, symulacji argumentów finansowych działań naprawczych w oświacie, kiedy zostanie podjęta próba scentralizowania. Zapytał o fragment o oszczędnościach, kiedy pracownik jest nieobecny w pracy i będzie to organizowane w ramach urzędu. P. Jacek Domański, odp. że jest ten zapis str. 31 w przypadku długotrwałej absencji zastępstwo w ramach urzędników. P. Barbara Kral – wyjaśniła, że to jest oszczędność.
p. Wójt – przedstawił, że to chodzi przede wszystkim o urlopy macierzyńskie, w tej chwili jest jedno zwolnienie lekarskie.
P. Marzena Salamon – „Chciałam wyrazić przede wszystkim słowa wielkiego szacunku dla pracy, którą wykonała i Pani Skarbnik i przede wszystkim Komisja Finansowa, bo tak naprawdę Pan Paweł nie może powiedzieć za dużo w swojej sprawie, ale tak komisja pracowała przez bardzo długi okres czasu i publikowano, także dla wszystkich Państwa bardzo duże wyrazy szacunku. Myślę, że bez wasze pracy ten Program Naprawczy wyglądałby zupełnie inaczej pewnie tak jak poprzednie…”. Zapytała o zapis na stronie 39 dot. urbanizacji terenów gminy. Wyjaśniła, aby zachować gminę, jako gminę wiejską.
p. Ewa Korczyńska – wyjaśniła, że te 121 500 000 tys. m2 , to jest wynik, który mamy dzisiaj czyli plany zagospodarowania przestrzennego które dzisiaj obowiązują obejmują taką powierzchnię w m2 zaproponowała, że można to jąć w hektarach chociaż w m2 łatwiej wyobrazić sobie tą przestrzeń. P. wójt – wyjaśnił, że jeśli chodzi o przekształcenia to mogą się odbywać tylko i wyłącznie na podstawie zmian w planie a to jest cała procedura i to jest procedura od 3 do 5 lat.
p. Paweł Żoła – poinformował, że dobrze by było, aby rada znała wolumen oszczędności czy też dodatkowych dochodów za pomocą tego planu naprawczego w 2016r. zwrócił uwagę, że z wczorajszego planu tych oszczędności było w granicach 4mln 697 tyle by przyniósł wczorajszy program. Przypomniał, że trzeba zabezpieczyć środki z budżetu na spłatę rat w bankach i para bankach i dlatego warto poznać kwotę, którą uzyskamy.
p. Iwona Bulanowska – Skarbnik – wyjaśniła, że oszczędności podane są w różnym okresie czasu, niektóre oszczędności już zaistniały i to widać ponieważ spłacamy ugody a w harmonogramie  zostanie to przedstawione.
p. Agnieszka Tasarz – poinformowała, że tak czy inaczej zbraknie na spłatę bieżących zobowiązań . Zapytała również jak będzie wyglądała rata po otrzymaniu pożyczki?
p. Iwona Bulanowska – przedstawiła latami kwotę spłaty.
P. Agnieszka Tasarz – przedstawiła swoją opinię, że ten Program Naprawczy jest lepszy tylko nadal nie zapewnia możliwości spłaty pozostałych zobowiązań. I, że w tym jest kłopot jak to potraktuje RIO.
P. Iwona Bulanowska – wyjaśniła, że to chodzi o Wieloletnią Prognozę Finansową.
P. Agnieszka Tasarz – zapytała czy nie będzie zarzutu, jeśli chodzi o tabelę Nr 16 str., 27 bo są ugody wpisane i terminy spłat i niektóre wypadają na ten termin np. Celowy Związek Gmin jest od lipca do września 2015 a jest październik a one nie są spłacone. Chodzi o to czy nie będzie jakiegoś zarzutu z tego tytułu.
p. Iwona Bulanowska – poinformował, ze nie wie jak odniesie się do tego Regionalna Izba, ale na dzień dzisiejszy są takie dokumenty i są negocjowane zmiany terminów.
P. Paweł Żoła – zapytał o stare zapisy w planie i odwołał się do pisma z ministerstwa, w którym jest brak metodologii obliczania efektu finansowego.
p. Wójt – wyjaśnił, że takie zapisy był wcześniejsze i one były wymieszane i dlatego w tej chwili jest minimalny zapis. P. Agnieszka Tasarz – poprosiła, aby dopisać zdanie, ale, żeby nie powtarzać tych wcześniejszych zapisów. P. Iwona Bulanowska – potwierdziła i poinformowała, że np. na podstawie Rb . Wyjaśniła również, że wszelkie wyliczenia były weryfikowane ze sprawozdaniami które były przekazywane do Regionalnej Izby również dot. to jednostek oświatowych.
p. Marzena Salamon- chciała zwrócić uwagę na nieruchomości, które mają zostać zbyte jak również, że na inwestycjach najmniej skorzystało Pobierowo, a przede wszystkim mają zostać sprzedane tereny w Pobierowie.
p. Agnieszka Tasarz –zadała pytanie odnośnie ograniczeń dotacji przedmiotowych i jakie są to dotacje? P. Wójt – udzielił odp. (nagranie 01:10:00 przez dyskusje innych radnych z nagranie nie można odsłuchać wypowiedzi p. Wójta).
p. Iwona Bulanowska – wyjaśniła również, na czym polegają oszczędności w energii, że jest więcej punktów świetlnych, ale za mniejsze pieniądz i takie oszczędności wynikają ze skrócenia czasu oświetlenia.
p. Bogusław Woźniak – poprosił o wypowiedź, co jeszcze znajdzie się w tym programie w takich ogólnych zarysach i o to poprosił p. Piotra Skoczenia. Poprosił również, aby przy wydruku zwrócić uwagę na estetykę dokumentu.
p. Piotr Skoczeń – wyjaśnił, że bardzo dużo elementów w naszym programie jest z Gminy Recz, ponieważ program taj gminy jest najbardziej spójnie ładnie i treściwie napisany. Natomiast, jeśli chodzi o część tabelaryczną to kompetencje p. Skarbnik. Powinna może zostać wprowadzona tabela terminów płatności czy, też zobowiązań. Poinformował, że wygląd również zostanie zmieniony.
p. Bogusław Woźniak – wyjaśnił, iż pomimo tego, że ten program jest ściągnięty od kogoś, to nie jest, to plagiat, ponieważ w naszym dokumencie robione są przypisy, że korzystamy z takiego dokumentu czy też, że dane przekazane zostały z Komisji Finansowej.
p. Agnieszka Tasarz – zwróciła uwagę, że na stronie 10 jest zapis, że jeżeli radni ponoszą zagrożenie to i władza wykonawcza również. Poprosiła o wprowadzenie zapisu, że również i wójt ponosi odpowiedzialność.
p. Wójt – wniósł autopoprawkę do treści uchwały i dopisanie § 3 traci moc uchwała czyli poprzedni program traci moc.
p. Bogusław Woźniak – zapytał o uzasadnienie do uchwały, ponieważ ono musi zostać poprawiona. p. Iwona Bulanowska – zaproponował, aby wykreślić lampy i zmienić kwotę 70 500 000.
P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało  10 radnych, 5 radny wstrzymało się od głosowania.
Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie: udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Gminy Rewal
p. Tomasz Podleśny – radca prawny omówił powyższy projekt uchwały
P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji
P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych.
Ad. 11 Wolne wnioski i zapytania
p. Andrzej Brzeziński – „Proszę Państwa te kilka zdań mi się nasunęło refleksji, bo od jakiegoś czasu na tej sali, co niektórzy radni wzniośle tak deklarują chęć pracy takiej szerokiej wspólnej współpracy, co niejednokrotnie było poruszane no, więc właśnie klub radnych do tej współ pracy się przechylił i delegował właśnie osobę do tej współpracy szeroko rozumianej, którą się Państwo deklarujecie, współprace odrzucacie macie prawo jednak sesja i wolność głosu i wyboru. Tym niemniej mam nadzieję, że więcej nie będzie podnoszona chęć współpracy …. Myślę, że nie będzie na Państwach twarzach zdziwienia również odnośnie mojej pracy, jaką będę reprezentował dalej. Jeśli chodzi o klub radnych na pewno będzie funkcjonował mamy spotkania z mieszkańcami będziemy wnioskowali do Wójta mamy fajnych parę pomysłów chcielibyśmy usprawniać na korzyść mieszkańców pewne działania będziemy również tutaj z niektórymi z Państwa dzielić informacją. Dziękuję”.

Ad. 12  Zakończenie obada
O godz. 18:10 zakończono, obrady XIX Sesji Rady Gminy.
Protokółowała                                                                       Przewodnicząca Rady
 Izabela Fiedukowicz - Pabin                                                    Agnieszka Tasarz

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Protokół z XIX sesji Rady Gminy.pdf (PDF, 286.69Kb) 2015-11-12 15:24:44 409
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data wytworzenia:
12 lis 2015

Osoba dodająca informacje

Tomasz Kapela

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Tomasz Kapela

Data aktualizacji:
12 lis 2015, godz. 15:24