Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XL


P R O T O K Ó Ł Nr XL/05

XL zwyczajnej sesji Rady Gminy Rewal odbytej w dniu 12 października 2005 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy Rewal.

O godzinie 10.02 prowadząca obrady Przewodnicząca Rady radna Anna Dejnakowska stwierdziła, iż aktualnie w posiedzeniu zgodnie z listą obecności uczestniczy 12 radnych, co przy ustawowym składzie Rady 15 osób stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Otwierając uroczystą sesję powitała przybyłych na obrady radnych oraz zaproszonych gości w tym przybyłego na obrady Starostę Powiatu Gryfickiego p. K. Sacia.

Ad. 2. Protokoły z poprzednich XXXVIII zwyczajnej i XXXIX nadzwyczajnej sesji Rady - bez odczytywania przyjęto w drodze głosowania - jednogłośnie (w głosowaniu uczestniczyło 12 radnych).

(o godz. 10.07 na obrady przybył radny Z. Szewczyk - quorum obrad 13 osób).

Ad. 3. Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Interpelacje i zapytania.

  5. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku.

  6. Nawiązanie współpracy samorządowej z Gminą Eleftheres w Grecji.

  7. Przystąpienie do sporządzenia zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal.

  8. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XXX/258/05 Rady Gminy z dnia 28 lutego 2005 roku w sprawie zbywania i zamiany nieruchomości.

  9. Gospodarowanie mieniem komunalnym.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie zbywania nieruchomości.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości.

  12. Wolne wnioski i zapytania.

  13. Zakończenie obrad.

Do przedstawionego porządku obrad radni nie zgłosili uwag.

Ad. 4. Interpelacje i zapytania.

Jako pierwszy głos zabrał Starosta Powiatu Gryfickiego p. K. Sać

W swoim wystąpieniu omówił bieżące sprawy powiatu ze szczególnym uwypukleniem spraw związanych z inwestycjami drogowymi na realizacje których jak sądzi uzyska się dofinansowanie z budżetu UE - w tych sprawach jest dobrej myśli. Część złożonych wniosków o dofinansowanie uzyskało pozytywna akceptacje w tym na 2 drogi - w Pogorzelicy i Rewalu - z terenu Gminy Rewal. Realizacja tych inwestycji będzie się wiązała ze znacznym zmniejszeniem stopy bezrobocia na terenie powiatu. Na przyszłość należy patrzeć bardziej optymistycznie a to w związku z planowanym wzrostem dotacji z budżetu U.E. a wracając do spraw bezrobocia to już teraz firmy budowlane zaczynają odczuwać brak rąk do pracy.

P. Brzeziński - czy w Rewalu chodzi o ul. Dworcową.

Odp. Tak - chociaż pierwotnie nie brana była pod uwagę. Zadanie zostało rozszerzone na wniosek Wójta Gminy który zadeklarował pokrycie w 25% z środków własnych I ma nadzieję, że Wójt dotrzyma danego słowa.

P. Wójt - o tym nie zapomniałem.

(W trakcie wystąpienia Starosty na obrady przybył Dyrektor Szpitala w Gryficach p. A. Gorzka).

P. Dejnakowska - poinformowała zebranych o przybycia na obrady p. Dyrektora i zgodnie z jego życzeniem udzieliła mu głosu.

P. Dyr. A. Gorzka poinformował, iż powołany na stanowisko dyrektora w miejsce odwołanego przez organ założycielski dotychczasowego dyrektora p. K. Kozaka. Pracując dotychczas na stanowisku zastępcy ds. lecznictwa zna bardzo dobrze sytuacje szpitala która jest bardzo trudna i niezbędna i nie ukrywa tego, że przybył tu po to by prosić o pomoc gdyż szpitalowi jest potrzebna każda nawet najmniejsza pomoc z zewnątrz. Budżet szpitala zgodnie z umową z NFZ zamyka się kwota 27 mln zł., natomiast koszty działalności szpitala na dzień dzisiejszy zamykają się kwotą ok. 35 mln zł. Aktualnie wykonujemy wszystkie świadczenia medyczne ponad limit. Aktualnie trwają prace na drodze prawnej celem odzyskania pewnych środków (ok. 3 mln zł) z NFZ - jednak jest to proces przewlekły - chodzi tu o należności za leczenie pacjentów sezonowych a leczy się ich bardzo dużo, gdyż sytuacje te wymusza życie.

Realizowany jest bardzo rygorystycznie porządek naprawczy. Nie mniej na dzień dzisiejszy niezbędna jest pomoc samorządów. Placówka jako oddział wojewódzki jest zbytnio oddalona od Szczecina by mogła w każdej chwili liczyć na dodatkowe pieniądze. Aktualnie jeśli nie powiedzie się realizacja programu restrukturyzacyjnego to placówka może ulec częściowej likwidacji - jak to miało miejsce w Kamieniu Pom.

W sezonie bardzo dużo pomocy dla pacjentów z zewnątrz udziela się na oddziale ratunkowym. Wobec tego bardzo zabiega o pomoc finansową dla szpitala.

P. Woźniak - który z programów naprawczych jest przez państwo realizowany.

Odp. Program restrukturyzacji placówki był opracowywany przez ostatni rok i program opracowany przez dyr. K. Kozaka został przez organ nadzorczy odrzucony a w to miejsce został wprowadzony program wojewódzki który na dzień dzisiejszy obowiązuje. Niektóre zapisy tego programu wydają się mu co najmniej dziwne. Do tego programu zostały wniesione uwagi które zostaną przedstawione na najbliższym posiedzeniu komisji - która zbiera się na swoim posiedzeniu pojutrze.

P. Wójt - jeśli chodzi o pomoc to czy ma być ona natychmiastowa czy też w roku przyszłym oraz w jakiej wysokości.

Odp. Pomoc jest potrzebna od już - deficyt na działalności bieżącej wynosi ok. 30 % i tego nie da się tak nagle zatrzymać. Wszystko będzie zależało od zawarcia ugody z wierzycielami, a każda pomoc w najmniejszej wysokości będzie mile widziana. Osobiście oczekuje wsparcia ze strony gmin nadmorskich oraz od Gminy Gryfice.

P. Dejnakowska - musimy Pana zmartwić gdyż w bieżącego budżetu trudno będzie wygenerować jakieś dodatkowe środki a to z uwagi na podjęte zobowiązania (m.in. zakup terenów po byłej jednostce wojskowej w Pobierowie). Natomiast w roku przyszłym będzie można cos na ten temat porozmawiać. Wobec tego bardzo prosi o złożenie stosownych dokumentów z sugestiami - czego szpital od nas oczekuje.

P. K. Ciszek -czy należy wspierać tę niezbyt doskonałą restrukturyzację.

Odp. Tak, bo jeśli tego nie zrobimy to może dojść do likwidacji placówki. Osobiście będzie realizował budżet w wysokości 31 mln zł. Na dzień dzisiejszy sprawy sprzątania szpitala będą wykonywały firmy z zewnątrz.

P. Starosta - żyjemy obecnie w trudnych czasach lecz osobiście wierzy w to, że nastąpi poprawa. Starostwo rozumie potrzeby szpitala które są bardzo ważne. Uważa, że zainicjowany w miesiącu wrześniu protest odniósł pewne pozytywne rezultaty. Osobiście nie rozumie obaw ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Obecnie każdy podmiot ma pewne kłopoty jednak liczy, że w tej sytuacji politycznej jaka zaistniała obecnie w kraju będzie przychylny klimat zarówno ze strony parlamentarzystów jak i P. prof. Religi. Swego czasu powiat udzielił szpitalowi pożyczki. Apeluje też do wszystkich pospieszyli z pomocą szpitalowi w miarę swoich możliwości.

P. Dejnakowska - może samorządy wspólnie wywrą jakąś presję na NFZ zwłaszcza przy przygotowywaniu kontraktu dla tego szpitala. Program restrukturyzacji winien być modyfikowany w dobrym kierunku.

P. Gorzka - plan zakłada na pewnych etapach przeprowadzenia pewnych modyfikacji. A prowadzony ze strony samorządów lobbing musi być merytoryczny gdyż ma on pomóc a nie przeszkadzać. Pomoc finansowa - o którą dziś prosi - ze strony samorządów będzie mu pomocna w staraniu się o dodatkowe środki finansowe. Jako przykład dał tu sytuacje szpitala w Kołobrzegu któremu samorząd lokalny - dokładając 1,5 mln zł - pomógł wyjść z kłopotów finansowych.

P. Dejnakowska - na pewno pomożemy w miarę swoich możliwości.

(o godz. 11.15 przybyła na obrady radna J. Drzewińska - Dąbrowska - quorum 14 osób)

P. A. Cichorek - jak się zakończyła sprawa udziału Gminy w przetargu terenów AWRSP.

P. Skraburski - przetarg się odbył lecz sądząc z jego wyników - ponad 800.000 zł za roczną dzierżawę - nie dojdzie do podpisania umów i będzie z pewnością ogłoszony następny. Wylicytowano bowiem stawki które są nierealne do zrealizowania.

P. Brzeziński - sprawa remontu zejść plażowych. Został opracowany preliminarz i harmonogram wykonywania prac i czy będzie on realizowany.

P. Skraburski - zgadza się z tym, że nie wszystko zostało zrealizowane zgodnie z planem. Nie wszędzie jest brak dobrej woli ze strony Urzędu Gminy. W niektórych przypadkach brak jest po prostu wykonawcy.

P. W. Ciszek - pytanie jakie zadaje od 8 lat i nadeszła już pora by uzyskać odpowiedź - sprawa punktu handlowego posadowionego w pasie SUM w Pogorzelicy. Społeczeństwo Pogorzelicy jest zbulwersowane tym co się wokół tego dzieje. Właściciel tego punktu nosi się z zamiarem budowy w tym miejscu punktu handlowego - co jest niezgodne z planem zagospodarowania. Zarówno społeczność Pogorzelicy jak i on jako sołtys uważa, iż jest to sprawa wysoce nieuczciwe i niemoralne w stosunku do mieszkańców którzy na zakup swoich działek wyłożyli duże pieniądze. A ten Pan został tam posadowiony w sposób niezasadny i bezprawny w terenie pasa technicznego. Jest podłączony do energii elektrycznej która jest podciągnięta przez U.G. i w związku z tym ten Pan nie płaci za przesył tak jak my płacimy. Płaci tylko za energię pobraną zgodnie ze wskazaniem licznika. Nie działa tu za zasadzie „psa ogrodnika”. Został tylko zobligowany do wyjaśnienia tego co dalej będzie z tym Panem, SUM dzierżawi mu oficjalnie 24 m2 a proszę sprawdzić ile jest użytkowane. I to właśnie budzi niepokój społeczny. Do tej pory nikt temu Panu nie robił wstrętów. Było bowiem przyobiecane, że sprawa zostanie do końca wyjaśniona. Sprawa musi być wyjaśniona na zebraniu wiejskim bowiem społeczeństwo Pogorzelicy jest wzburzone tym stanem rzeczy. A proszę wirzeyć, że na tym się to nie skończy. Dziwne jest to, że sprawy nie można załatwić już od 8 lat. Uważa, że gdzieś został popełniony przez pracowników U.G. błąd i bardzo by prosił by nastąpiło wreszcie rozwiązanie tej sprawy zwłaszcza, że doszło do sytuacji gdy ten Pan chce w tym miejscu wybudować pawilon. Czy popiera się tu bezprawie ? Dlaczego ten Pan po sezonie - jak inni nie usunie tego punktu ?Czy ten Pan jest do tego miejsca „przymurowany”? Prosi bardzo by na następną sesję Wójt przedstawił sposób rozwiązania tej sprawy.

P. Dejnakowska - propozycja - na następna sesję P. Wójt winien przygotować dokładną informację na ten temat.

Ad. 5. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku.

Szczegółowe wyjaśnienia do przedłożonej informacji udzielił Skarbnik Gminy p. I. Jasiński. Informacja była bardzo szczegółowo omawiana na posiedzeniach poszczególnych Komisji Rady Gminy.

P. Dejnakowska - jakie były dochody CIPR z tytułu dzierżaw placu przy Muzeum na działalność handlową gdzie pobierana jest tam opłata targowa.

P. Skarburski - opłata targowa w całości wpływa do budżetu Gminy.

P. Dejnakowska - bardzo prosi o wyjaśnienie tej sprawy by nie było jakichkolwiek niejasności przy kontrolach.

P. Brzeziński - czy targi turystyczne 2005 są obsługiwane przez naszych pracowników CIPR czy są zatrudniane osoby z zewnątrz i jak wygląda rozliczenie firmy „Kolastyna” z nami - dlaczego to tak długo trwa.

Odp. P. Skraburski - sprawa „Kolastyny” rozliczono w 95 % w międzyczasie rozwiązała firmę - obecnie „Kolastyna Laboratorium” - sprawa jest aktualnie w sądzie - a firma zmieniając nazwę w ten różny sposób ucieka od swoich wierzycieli.

Jeśli chodzi o obsługę targów turystycznych to w 99 % obsługiwane są przez naszych pracowników - wyjątek targi w Berlinie gdzie zatrudniono osobę działającą na tym rynku.

P. Brzeziński - zobowiązania CIPR na dzień 30.06.05

P. Skarburski - zobowiązania finansowe zostały w większości zrealizowane.

Ad. 6. nawiązanie współpracy samorządowej z Gminą Eleftheres w Grecji.

Wyjaśnienia udzielił Wójt Gminy - jest to realizacja programu U.E.

Dodatkowych wyjaśnień udzielała p. E. Sobolak - Murzynowska - jest to gmina położona nad Morzem Egejskim o podobnym profilu działalności. Wyjazd delegacji gminy jest w całości finansowany ze środków U.E. Mile widziane sa osoby znające język niemiecki lub angielski.

P. Brzeziński - czy w skład delegacji wchodzą sołtysi. Odp. Tak p. sołtys Pobierowa.

P. Dejnakowska - kwestie wyjazdu naszej delegacji poruszymy w wolnych wnioskach - bardzo prosi chętnych o zgłaszanie się do wyjazdu.

P. Cichorek - każda Komisja Rady miała wytypować swojego przedstawiciela.

P. B. Woźniak - radny K. Ciszek.

P. K. Ciszek - podziękował za zaufanie a na posiedzeniu Komisji nie mógł być obecny z uwagi na późne dostarczenie dokumentów.

Przedłożony projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Rady.

Uchwała została przyjęta 13 głosami za przy 1 wstrzymującym się (głosowało 14 radnych).

Ad. 7. Przystąpienie do sporządzenia zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal.

Informacja Zastępcy Wójta p. R. Skraburskiego - zmiany w Studium podyktowane są nabyciem terenów po byłej jednostce wojskowej w Pobierowie, zagospodarowanie terenów wokół jez. Liwia Łuża w Niechorzu w sytuacji gdy zostało umożliwione uprawianie na jego części „turystyki cichej” oraz zagospodarowaniem terenów na wschód od m. Pogorzelica.

Komisje Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt uchwały.

Na wniosek Przewodniczącego Komisji Strategii i Rozwoju wprowadzono drobną poprawkę stylistyczną w tekście projektu uchwały.

Uchwała w przedłożonej wersji została przyjęta jednogłośnie - głosowało 14 radnych.

Ad. 8. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XXX/258/05 Rady Gminy z dnia 28 lutego 2005 roku.

Przedłożony projekt uchwały uzyskał pozytywna opinię wszystkich Komisji Rady Gminy.

Uchwała w przedłożonej wersji została przyjęta 13 głosami za przy 1 głosie wstrzymującym się (głosowało 14 radnych).

Ad. 9. Gospodarowanie mieniem komunalnym.

Ad. 9/1. Gospodarowanie mieniem Gminy Rewal.

W trakcie sesji dołączony został projekt umowy użyczenia tego trenu dla Stowarzyszenia Miłośników Rybołówstwa Morskiego pod budowę skansenu i muzeum.

P. Dejnakowska - załączony projekt umowy użyczenia gwarantuje, ze teren zostanie zagospodarowany zgodnie z przeznaczeniem pod budowę skansenu.

P. A. Ciszek - umowa użyczenia nie musi być integralna częścią uchwały a może być przedyskutowana przez Komisję Rady i można będzie nanieść stosowne uwagi.

Prezentując projekt uchwały p. R. Skraburski stwierdził, iż jeszcze nie dokonano wydzielenia geodezyjnego działki i stąd w uchwale nie ma precyzyjnego zapisu co jej wielkości i numeracji i wniósł autopoprawkę do pierwotnego projektu uchwały o wykreślenie zapisu „przedmiot umowy zajmuje około 2490 m2”.

P. E. Ł onyszyn - z uwagi na brak geodezyjnego wydzielenia bezpieczniej jest zawrzeć zapis symbolu z planu zagospodarowania przestrzennego.

Komisje Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt uchwały.

Uchwałę z wniesioną autopoprawką przyjęto jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

P. Wójt - podziękował p. Staroście za życzliwość i przekazanie nieodpłatnie nam tego terenu.

(z dalszych części obrad zwolniła się radna Joanna Drzewińska - Dąbrowska - quorum 13 osób)

Ad. 9/2. Gospodarowanie mieniem komunalnym.

Wprowadzenie p. R. Skraburski oraz p. E. Korczyńska - w chwili obecnej nastąpiły zmiany w numeracjach działek - nie zmieniła się łączna powierzchnia tych działek. Po przeprowadzeniu dyskusji ustalono przyjąć wniesioną przez wnioskodawców projektu uchwały autoporawkę by z przedłożonego projektu uchwały wykreślić - celem dokładnego przygotowania - z § 1 ust. 2 pkt 2 - sprawy nie są tak pilne do załatwienia.

Przedłożony projekt uchwały z wniesioną autoporawką przyjęto 10 głosami za i 3 głosami wstrzymującymi się (głosowało 13 radnych).

Ad. 10. Zbywanie nieruchomości.

Prezentując przedłożony projekt uchwały p. R. Skraburski przedstawił zaakceptowane projekty protokołów w których nabywcy zgodzili się zapłacić za te nieruchomości jednorazowo.

P. Dejnakowska - Protokoły są podpisane przez właścicieli sąsiednich działek i są do wglądu dla zainteresowanych radnych w Referacie Nieruchomości U.G. - z uwagi na zawarte w nich dane osobowe nie mogą być upublicznione.

Komisje rady pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt uchwały.

Przedłożony projekt uchwały został przyjęty w głosowaniu - za 8 głosów, przeciw - 2 głosy i 3 głosy wstrzymujące się (głosowało 13 radnych).

Ad. 11. Wydzierżawienie nieruchomości.

P. R. Skraburski - dotyczy to sprawy o której wspominał w interpelacjach a dotyczy przetargu na dzierżawę terenów położonych na południe od m. Trzęsacz i Pustkowo. Intencją Gminy jest by pozyskać te tereny od ARWSP gdyż są to tereny wodonośne ten obszar objęty jest planowanymi zmianami w Studium. Nie możemy bowiem dopuścić do dzikiej zabudowy tego terenu. Przyjęcie tej uchwały pomoże nam w przygotowaniach do przystąpienia do powtórnego przetargu.

Komisje Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt uchwały. Uchwała w przedłożonej wersji została przyjęta jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Ad. 12. Wolne wnioski i zapytania.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny W. Śpiwak przedstawił Radzie „Plan Kontroli Komisji Rewizyjnej na II półrocze 2005 roku” - Rada nie wniosła uwag do przedstawionego planu kontroli.

P. A. Cichorek - kiedy zostanie oddany do użytku budynek komunalny w Rewalu.

P. Dejnakowska - Komisja Mieszkaniowa na swoim posiedzeniu planowanym na dzień 19.10.05 godz. 12.00 powinna ustalić listę osób którym zostały przydzielone mieszkania.

P. Skraburski - 19.10. planowany jest wyjazd Wójta do Warszawy.

P. Dejnakowska - posiedzenie Komisji odbędzie się w tym terminie. Nie została ustalona lista osób uprawnionych do otrzymania mieszkania za wyjątkiem osób z ul. Klifowej i Mickiewicza.

P. R. Skraburski - Komisyjne ostateczne oddanie budynku do użytkowania planowane jest na dzień 28.10.2005 r. Odbędzie się to przed rozpoczęciem sezonu grzewczego.

P. A. Cichorek - kiedy zostanie oddany do użytkowania obiekt sportowy w Rewalu.

P. R. Skraburski - I etap prac jest już na ukończeniu z uwzględnieniem remontu chodnika do m. Śliwin - termin ostateczny to dzień 30.12.2005 r.

P. Brzeziński - ma nadzieję, że będzie poprawiony chodnik przy stadionie.

P. Skraburski - ta sprawa była poruszana. Obecnie z uwagi na korzystne warunki atmosferyczne wykonywane są inne prace.

P. A. Cichorek - czy będzie uporządkowany i zagospodarowany teren wokół budowanego stadionu w Rewalu - głównie chodzi o tereny od ul. Słowackiego.

P. Skraburski - jest nadzieja, że uda się to zrobić.

P. Pytlas - mieszkanie w Pobierowie przy ul. B. Prusa obecnie stoi puste a mamy nauczycieli bez mieszkań.

P. Skraburski - jest to mieszkanie komunalne zajmowane przez nauczycielkę która w tej chwili posiada swoje własne i także by wnioskował do Komisji Mieszkaniowej by to jedno przynajmniej mieszkanie można było uratować. Mamy kilku nauczycieli bez mieszkań i jest to problem którym trzeba się zająć.

P. Dejnakowska - w uchwale o przydziale mieszkań komunalnych nie mamy nakreślonych kryteriów zawodowych. Od tego odeszliśmy. Obecnie decyzja co do tego komu przydzielić mieszkanie należy do Komisji Mieszkaniowej.

P. E. Sołowiej - sprawa domu pogrzebowego w którym brak jest chłodni.

P. R. Skraburski - urządzenie chłodnicze jest już zamówione

P. E. Sołowiej - zbliża się święto zmarłych i należałoby pomyśleć o uporządkowaniu terenu przy cmentarzu.

P. K. Kwiatkowski - trzeba też dokonać utwardzenia terenu przy wejściu do kaplicy cmentarnej. Takową potrzebę widzi się zwłaszcza w czasie opadów deszczu.

P. K. Ciszek - należałoby tez pomyśleć o rozprowadzeniu wody po cmentarzu.

P. Dejnakowska - zaapelowała do radnych by zgłaszali się na wyjazd do Grecji. Z komisji Strategii i Rozwoju deleguje się radnych E. Sołowieja i K. Ciszka.

Ad. 13. Wobec wyczerpania tematyki sesji prowadząca sesję Przewodnicząca Rady o godzinie 13.07 zamknęła XL zwyczajną sesję Rady Gminy.

............................ ...................................

(protokółował)

7


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Wojciech Zwoliński

Data wytworzenia:
21 paź 2005

Osoba dodająca informacje

Wojciech Zwoliński

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Wojciech Zwoliński

Data aktualizacji:
21 paź 2005, godz. 12:36