Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XV-2015

P R O T O K Ó Ł    Nr XV/ 15

 

XV sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 30 czerwca 2015 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

 

Sesję rozpoczęła w dniu 30 czerwca 2015r. o godz. 12:05 Przewodnicząca Rady Gminy – p. Agnieszka Tasarz

Na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, - uczestniczy  13 radnych. Nieobecny Radni: p. Marcin Ryczko – usprawiedliwiony, Andrzej Brzeziński - nieusprawiedliwiony

Ustawowy skład Rady 15 osób – bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady – 8 osób, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

p. Agnieszka Tasarz Przewodnicząca Rady przywitała zaproszonych gości.

Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad i zapytała czy ktoś wnosi uwagi do porządku obrad.

p. Robert Skraburski – Wójt – złożył wniosek o rozbicie projektu uchwały  w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy  na trzy projekty uchwał taka zmiana została zaproponowana na posiedzeniu komisji rady. Następnie złożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015r. oraz wprowadzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej Na lata 2015-2042

P. Przewodnicząca poddała wniosek p. Wójta w sprawie wykreślenia pkt. 8 i wprowadzenie trzech uchwał pod głosowanie. Za wykreśleniem pkt. 8 i wprowadzeniem do porządku obrad trzech projektów uchwał w sprawie bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy głosowało 12 radnych.

P. Przewodnicząca poddała wniosek p. Wójta w sprawie zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015r. pod głosowanie. Za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały głosowało 12 radnych.

P. Przewodnicząca poddała wniosek p. Wójta w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej Na lata 2015-2042 pod głosowanie. P. Przewodnicząca dwu krotnie zliczała głosy, gdyż nie mogła doliczyć się osób głosujących. Ostatecznie za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały głosowało 9 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania, 1 radny głosował przeciw.

 

P. Przewodnicząca odczytała porządek obrad po zmianach

P R O J E K T  P O R Z Ą D K U  O B R A D

XV SESJI RADY GMINY REWAL w dniu  30 czerwca 2015 roku

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
2.    Przyjęcie protokołu  z XIV sesji Rady Gminy
3.    Przedstawienie porządku obrad
4.    Informacja Wójta o działalności od ostatniej sesji
5.    Interpelacje radnych  i zapytania sołtysów
6.    Projekt uchwały zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Rewal 

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

7.    Projekt uchwały w sprawie: sprzedaży działek 577/3 i 49/11 w obrębie Rewal 1

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

8.    Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 393/6)

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

9.    Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 991/17)

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

10.    Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 405/1)

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

11.    Projekt uchwały w sprawie: sprzedaży działki 821/2 w obrębie Pobierowo

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

12.    Projekt  uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

13.    Projekt  uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015 rok.

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

14.    Projekt  uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015 rok.

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

15.    Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Rewal za 2014 r.

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

16.    Projekt uchwały w sprawie: absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

17.    Projekt  uchwały w sprawie: uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej Na lata 2015-2042

a)    relacja sprawozdawcy, 
b)    stanowiska Komisji Rady, 
c)    dyskusja, 
d)    podjęcie uchwały

18. Wolne wnioski i zapytania.

19. Zakończenie obrad.

 

P. Agnieszka Tasarz Przewodnicząca Rady poddała pod głosowania protokół z XIV sesji Rady Gminy za przyjęciem protokołu głosowało 9 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

Ad. 4 Informacja Wójta o działalności od ostatniej sesji

P. Wójt poinformował o:

- kolei wąskotorowej i gotowych dworach, które są doposażone,

- zebraniach walnych, które odbyły się w spółkach,

- ukonstytuowaniu się komisji mieszkaniowej i alkoholowej,

- kontrolach skarg i wniosków, działalności gospodarczej oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

- rozmowach z Parkiem Wieloryba,

- o nowej inicjatywie, która się nazywa Rewalska Kraina Atrakcji

- spotkaniach z potencjalnymi inwestorami – Pogorzelica,

- budowie Aquaparku w Trzęsaczu,

- osiedlu mieszkaniowym,

- poszukiwaniu inwestora na hotel w Rewalu,

- Lokalnej Grupie Gryflandia,

- Lokalnej Grupie Rybackiej,

- przetargach sezonowych,

- zamknięciu przedszkola w Niechorzu prowadzonego przez Siostry Służebniczki,

 

Ad. 5 Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.

P. Bogusław Woźniak – Radny – Poprosił p. Wójta, aby wspomógł pracę Biura Rady poprzez wyznaczenie urzędnika do pisania protokołów z sesji rady. Przypomniał również o potrzebie wyznaczenia przejścia dla pierwszych na drodze 102 ten temat już kilkakrotnie poruszał p. Radny na posiedzeniach sesji. P. Bogusław Woźniak skierował pytanie do p. Przewodniczącej, które dot. sesji z 25 maja 2015r. –„Jakie to oświadczenia miały być składane przez radnych i w jakich terminach i którzy z radnych działają w takich to stowarzyszeniach które wymagają tego złożenia w oświadczeniach majątkowych. Nie będę rozwodził się w szczegółach, jeżeli p. Przewodnicząca sobie życzy to ze szczegółami tą interpelacje mogę przekazać w najbliższym czasie pisemnie dziękuję bardzo”.

P. Barbara Kral – Radna – „P. Wójcie chciałbym zapytać o pewną informację, która się w Rewalu pojawia. Czy toczą się rozmowy firmy Magellan ze spółką Wodociągi i czego dotyczą, jeżeli to jest fakt chciałabym to wiedzieć?”.

P. Iwona Zacharczuk – Sołtys – „ W Pobierowie słyszałam głosy zapytania na temat budowy suszarni odpadów rzekomo przy oczyszczalni ścieków nie jesteśmy poinformowani natomiast różni ludzie różne rzeczy opowiadają chciałam wiedzieć czy ta groźba jest prawdą i jaki jest udział mieszkańców? Czy Gmina Rewal może tutaj zastosować ewentualnego trybu konsultacji społecznych, jeżeli to w ogóle prawda dziękuję?.

P. Paweł Żoła – Radny- „P. Wójcie chciałem się dowiedzieć jak wygląda sprawa zakończenia negocjacji z firmą Dedeco zainicjowana przez Radę Gminy mieliśmy spotkanie chciałbym wiedzieć, jaki jest finał tego spotkania?.

P. Leszek Kosik – Radny – „Ja chciałem tylko wczoraj już było mówione na temat porządku w miejscowościach między innymi w Pogorzelicy głównie o te gałęzie niesprzątnięte po takiej nawale śnieżnej, ale też związku z bardziej pnącym problemem to, co z tą wodą, bo tej odpowiedzi nie uzyskałem i z tym ciśnieniem, bo to już jest ważne sezon już się zaczął?.

P. Robert Skraburski – Wójt – „Przejście dla pierwszych na drodze 102 jest ujęte w nowo projektowanej inwestycji, jaką jest przebudowa kompleksowa drogi 102 od Łukęcina do Lędzina na wysokości ul. Mickiewicza będzie rondo i przy tym rondzie będzie zabezpieczone miejsce dla pieszych także bezpieczeństwo radykalnie się w tym miejscu poprawi? Walczyliśmy jeszcze o wydłużenie chodnika w stronę Łukęcina do granic gminy tam gdzie są te pierwsze hurtownie na dzień dzisiejszy Zarząd Województwa czy Zarząd Dróg Wojewódzkich nie wyraża woli w partycypowania kosztach kolejnych, jeśli chodzi o ten chodnik. Jeśli chodzi o firmę Magellan systematycznie firma Magellan nas odwiedza była również u nas w tamtym tygodniu rozmawiamy na różne tematy aczkolwiek o spółce Wodociągi nie było na tym spotkaniu rozmowy. Jeśli chodzi o suszarnię na Wodociągach jest robiony projekt aczkolwiek nie wiem jak jest zaawansowany myślę, że jeżeli jest p. Prezes i ma większą wiedzę w tej kwestii tak samo jak ciśnienia wody to bym prosił p. Prezes teraz lub w wolnych wnioskach o jakby opowiedzenie nam o tym problemie. Jeśli chodzi o firmę Dedeco wczoraj wieczorem przysłali nam odpowiedź na nasze propozycje także myślę, że w tym lub na początku następnego tygodnia umowa już zostanie ograniczająca podpisana, więc takie, jakie były propozycje rozmawialiśmy na komisji u mnie w gabinecie takie same przedstawiliśmy firmie Dedeco nie ma większych zmian, jeśli chodzi o terminy spłaty oraz zakres zobowiązań. Jeśli chodzi o osobę do protokołów to, jeżeli wróci p. Sekretarz z urlopu to myślę, że spotkamy się z prezydium rady i spróbujemy jakoś rozwiązać ten problem”.

p. Agnieszka Tasarz – Przewodnicząca Rady – „Jeżeli w sprawie interpelacji p. Bogusława w sprawie tego oświadczenia ja tylko prosiłabym p. Mecenasa żeby powiedział jak to wygląda bo to trzeba złożyć takie oświadczenie przy oświadczeniu majątkowym”.

P. Bogusław Woźniak – Radny – „Ja w tej chwili uprzejmie dziękuję za odpowiedź ja napisałem do Pani pismo i poproszę również o odp. na piśmie”.

P. Agnieszka Tasarz – Przewodnicząca Rady – „Dobrze. Dziękuję bardzo”.

 

Pani Przewodnicząca przystąpiła do procedowania projektów uchwał.

 

Ad.  6 Projekt uchwały w sprawie: zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Rewal

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Bogusław Woźniak – Przewodniczący Komisji Statutowej – omówił powyższy projekt uchwały jak również wyjaśnił, że komisja dążyła do uproszczenia zapisów starych i uzupełnienia o nowe rzeczy. Wyjaśnił również, że nie jest to dokument zamknięty i komisja jest gotowa, aby po ewentualnych sugestiach dokonać zmian. Przypomniał również, że komisja oczekuje do stycznia 2016r. na opracowanie statutów poszczególnych sołectw w szczególności problematyki związanej z wyborem sołtysa a wówczas rada będzie mogła rozpocząć procedowanie nad tymi dokumentami w lutym 2016r.

p. Tomasz Podleśny – radca prawny poprosił o dodanie zapisu w pkt. 10 §28 pkt. b)  lub Adwokata. Wyjaśnił, że zapis jest konieczny w przypadku zmiany obsługi prawnej rady.

P. Bogusław Woźniak – Przewodniczący Komisji Statutowej – poinformował, że nie ma problemu, żeby dodać słowo lub Adwokata w tym zapisie.

P. Przewodnicząca – poinformowała, że jest wprowadzona, przez p. Przewodniczącego autopoprawka.

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia pozytywna

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – opinia pozytywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały z autopoprawką pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 7 radnych, 3 radnych wstrzymała się od głosowania, 2 radnych głosowało przeciw. Uchwała została podjęta.

P. Przewodnicząca – „ Ponieważ jest 13 radnych jeszcze raz poproszę o głosowanie. Czy ktoś nie głosował?”.

Głosy z sali – „Ktoś może nie głosować ma takie prawo”.

 

Ad.  7 Projekt uchwały w sprawie: sprzedaży działek 577/3 i 49/11 w obrębie Rewal

P. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia pozytywna

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 11 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

 

Ad.  8 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 393/6)

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia negatywne

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia negatywna

 P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia negatywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 0, 8 radnych głosowało przeciw, 4 radnych wstrzymało się od głosowania.  

P. Przewodnicząca – „Czy ktoś nie głosował w ogóle?”. (Brak odpowiedzi)

Ad.  9 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 991/17)

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości omówiła powyższy projekt uchwały

Dyskusja – dotyczyła warunków bezpieczeństwa, które powinny być zapisane przy podpisaniu stosownych umów dzierżawy. Ponieważ to urządzenie jest przerdzewiałe i niebezpieczne.

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – poinformowała, że komisja nie wypracowała stanowiska

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna.

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 10 radnych, 1 radny głosował przeciw 2 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

 

Ad.  10 Projekt uchwały w sprawie: bezprzetargowego zawarcia umów dzierżawy (działka 405/1)

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia negatywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia negatywna

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia negatywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 0, 10 radnych głosowało przeciw, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

Ad.  11 Projekt uchwały w sprawie: sprzedaży działki 821/2 w obrębie Pobierowo

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Ewa Korczyńska – Kierownik Ref. Nieruchomości omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia pozytywna

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 13 radnych.

Ad.  12 Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Rewalu za okres od 01 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały

P. Luiza Juźwiak – Główna Księgowa GOK- u omówiła powyższy projekt uchwały

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia pozytywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia pozytywna

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 13 radnych. Jednogłośnie.

P. Przewodnicząca o godz. 12:57 do godz. 13:08 ogłosiła przerwę.

Ad.  13  Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015 rok

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Iwona Bulanowska – Skarbnik Gminy omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – nie wypracowała stanowiska 

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – nie wypracowała stanowiska

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

Ad.  14 Projekt uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rewal na 2015 rok.

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Iwona Bulanowska – Skarbnik Gminy omówiła powyższy projekt uchwały.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – nie wypracowała stanowiska

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – nie wypracowała stanowiska

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 3 radnych, 2 radnych głosowało przeciw, 8 radnych wstrzymało się od głosowania.

Ad.  15 Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Rewal za 2014 r.

p. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały

P. Iwona Bulanowska – „Uchwała Rady Gminy Rewal z 30 czerwca 2015r. informuje nas o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu związku z powyższym dokonano spotkania gdzie Komisja Rewizyjna wypracowała swoje stanowisko, które myślę jak najbardziej zasadne było by żeby przedstawiła sami za siebie…”.

Dyskusja – brak

P. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

P. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju – opinia negatywna

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – opinia negatywna

P. p. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia negatywna

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 0 radnych, 7 radnych głosowało przeciw, 6 radnych wstrzymało się od głosowania.

Ad.  16  Projekt uchwały w sprawie: absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały

P. Jacek Domański – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Uzasadnienie:

Komisja Rewizyjna po rozpatrzeniu:

- sprawozdania finansowego Gminy Rewal za 2014r.

- sprawozdania Wójta z wykonania budżetu Gminy za 2014r. wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu;

- informacji o stanie mienia Gminy Rewal,

Stwierdza:

  1. Przedłożone Komisji sprawozdanie finansowe składa się z:

- bilansu z wykonania budżetu Gminy Rewal za 2014r.;

- łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów jednostek budżetowych;

- łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat jednostek budżetowych;

- łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu jednostek budżetowych.

  1. Ze sprawozdania z wykonania budżetu wynika, iż:
  1. Planowane dochody budżetowe w kwocie 52.940.253,81 Zł, wykonano w kwocie 53.969.760,43 Zł, co stanowi 101, 95 %planu, w tym: dochody własne wykonano w kwocie 30.320.330,78 zł, co stanowi 56, 18 % planu.
    1. planowane wydatki budżetowe w kwocie 52.665.133,81 zł, zrealizowano w kwocie 53.804.787,11 zł, co stanowi 102,16 % planu, w tym:
    2. planowane wydatki inwestycyjne w kwocie 14.953.613,00 zł, zrealizowano w kwocie 14.394.391,85 zł, co stanowi 96,26 %planu,
  2. planowane wydatki bieżące w kwocie 37.711.520,81  zł, zrealizowano w kwocie 39.410.395,26 zł, co stanowi  104,50 % planu, z tego:
  3. planowany deficyt (-)/ nadwyżka (+) budżetu w kwocie (+) 275.120,00 zł, zrealizowano w kwocie 164.973,32 zł, co stanowi 59,96 % planu.
  4. w toku wykonywania budżetu wystąpiły zobowiązania wymagalne w wysokości 19.666.787,64 zł.
  5. W toku wykonywania budżetu wystąpiły przekroczenia planowanych wydatków w łącznej wysokości 35.744.703,04 zł w głównej mierze występujące wydatki przewyższające plan wydatków budżetu na 2014 rok dotyczyły przymusowej realizacji istniejących zobowiązań wobec wierzycieli – zobowiązania z lat ubiegłych, w tym zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych .

Komisja Rewizyjna oceniając całokształt spraw związanych z wykonaniem budżetu zapoznała się z materiałami dodatkowymi z kontroli przeprowadzonych przez: Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie oraz wysłuchała ustnych wyjaśnień Skarbnika Gminy Rewal.

W związku z powyższym, Komisja Rewizyjna Rady Gminy Rewal negatywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2014 rok i postanawia wystąpić do rady z wnioskiem o nieudzielenie Wójtowi Gminy Rewal absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014.

Dyskusja – brak

p. Przewodnicząca poprosiła o opinie komisji

p. Rafał Mielcarek Przewodniczący Komisji Strategii i Rozwoju –  jest za nie udzieleniem absolutorium

P. Barbara Kral Przewodnicząca Komisji Społeczno - Oświatowej – jest za nie udzieleniem absolutorium

P. Zbigniew Rydzyński Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - jest za nie udzieleniem absolutorium

 

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały o nie udzieleniu absolutorium pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 8 radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosowania.

Zmiany w ilości oddanych głosów za przyjęciem uchwały dokonano na podstawie protokołu z posiedzenia połączonych Komisji Rady Gminy Rewal z dnia 24 lipca 2015r.  -  załącznik do  protokołu.

 

Ad.  17 Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej Na lata 2015-2042

P. Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

P. Iwona Bulanowska – Skarbnik Gminy – „Przedstawiona została projekt uchwały dotyczący wprowadzenia dokonanych zmian wielkości budżetu w poprzednich projektach uchwały, które zostały przez Państwa zatwierdzone pozytywnie związku z tym należy dokonać zgodnie z przepisami zmian wielkości Wieloletniej Prognozie Finansowej i przedłożony Państwu projekt zawiera wprowadzone zmiany uchwałami w dniu dzisiejszym w tych zapisach uwzględniono przede wszystkim uwagi, jakie były przez Regionalną Izbę Obrachunkową wykazywane w informacji i opinii negatywnej zgodnie z uzasadnieniem, jeśli chodzi o datę 29 grudnia 2014 roku w sprawie opinii o projekcje zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rewal znacznie obniżono dochody urealniono je ze względu na konieczność dokonania zmian, które Będą realizowane w ciągu zakresu lat, jakie obowiązują nas. Wprowadzono zmiany do załącznika tzw. przedsięwzięć, jeśli chodzi o Wieloletnią Prognozę Finansową i dotyczą one zmian w zadaniach pod nazwą Rewitalizacja Zabytkowej Linii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej do wartości kwoty, która została w poprzedniej uchwale podjęta 3 mln 581 jest to limit wydatków na ten rok następnie wprowadzono informacje o tym, że skutecznie obniżono zgodnie z uwagami tej, że opinii zakres rzeczowy i finansowy, jeśli chodzi o projekty właściwie zadania inwestycyjne polegające na przygotowaniu projektów pomostów spacerowo cumowniczego w Niechorzu. Pierwotna kwota to ponad 2 mln 664 tys. na dzień dzisiejszy po polubownym załatwieniu sprawy umowa jest skorygowana do wartości łącznej 226 730 z czego 2015 roku pozostało by nam do zapłaty 798 tys. 270 zł drugi projekt to jest projekt pomostu spacerowo cumowniczego w Pobierowie wartość tej umowy to była kwota bliska 2 mln milion 952 na dzień dzisiejszy uśredniając wydatki z lat poprzednich łączne kwoty 946 z czego na dziś zostało nam sto tys. netto czyli 123 brutto i 615 brutto a więc 500 netto na 2016 rok i jakby zakres tych działań zostanie zakończony i zgodnie z sugestią Regionalnej Izby Obrachunkowej są zaniechane wszelkie inne działania które miałyby realizować inwestycje a Więc mogłyby skutkować zaciąganiem zobowiązań, do których na dzień dzisiejszy nie mamy mocy prawnej tak wprowadzono też zgodnie z projektami uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej pozycji spłata lizingu urządzenia wielo funkcyjnego do koszenia trawy łączna kwota 242 tys. 600 przepraszam 283 tys. 031 i 40 gr. zakończenie tej umowy będzie w 2016 roku bodajże do lutego i to będzie kwota łączna 40 tys. 431 40 do roku 2016 i ostatnim punk tych jakby zadań wielo letnich to jest zwrot nakładów poniesionych na budowę kanalizacji deszczowych w Trzęsaczu łączna kwota to 107 995 w tym roku zakończylibyśmy tą płatność to jest kwota 54 tys. ona już była wcześniej ujęta w budżecie jeszcze przedłożonym przez ustalonym przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Jeśli Państwo mieli by potrzebę spojrzeć na załączniki które zostały Państwu przedstawione w pierwszym załączniku jest informacja o wysokości dochodów wydatków za każdym razem przede wszystkim informacja istotna jest taka że szacowano dochody bardzo ostrożnościowo w poprzednich w poprzednim projekcie była proporcja między 3,1% a w tej chwili od 0,5 do maksymalnie 2,1 w zależności jakie dochody tak żeby one były rzeczywiście realne. Obniżono dość istotnie dochody majątkowe, czyli … (wypowiedź zagłuszają rozmowy) z ponad 268 tys. na 148 związku z powyższym wydaje się to być jak najbardziej racjonalne szczególnie, kiedy my patrzymy na wykonania z lat poprzednich, jeżeli rzeczywiście te dochody są realizowane. Natomiast zakładamy tą wersję bardziej pesymistyczną po to żeby można było realizować szybsze zwiększanie na przykład naszych spłat zobowiązań wobec banków i para banków w sposób jak najbardziej rytmiczny i obniżający tzw. koszty obsługi. Po stronie wydatków mamy informację taką zbiorczą wydatki bieżące w tym wydatki majątkowe są one zbieżne w roku 2015 z projektami uchwał, które zostały przez Państwa już przegłosowane i zatwierdzone i nadwyżka kwoty w rozchodach 468 jest przeznaczona na rozchody a związku z powyższym na spłatę zobowiązań, ale związanych z zobowiązaniami bankowymi. Prosiłabym też zwrócić uwagę, że w projekcie jest wskazana też wartość przychodów w 2016 roku w opisie i szacunkach, które wskazywałam podałam informacje, że z uwagi na rytm pracy na możliwość przesunięcia się decyzyjności, jeśli chodzi o umowy gwarancyjne zasady jest szacowanie tego odbywa się na 2016 rok. Jeżeli dojdzie do sytuacji przyspieszania tego możliwości uzyskania tej pożyczki w roku 2015 dokonanie zmiany WPF-u jest czynnością powiedziałbym techniczną związku z powyższym, jeśli taka zmiana wejdzie to daj Boże żebyśmy mogli dokonać tej korekty. Jeśli chodzi o rozchody to jest w kolejnych latach  widać zgodność spłat rat poszczególnych okresów znoszonymi na dziś podpisanymi umowami oraz szacowaną zmianą, że tak powiem wierzyciela jeśli chodzi o Magellana i Nwutrejd z uwagi na kosz to chłonność związaną z obsługa tego zadłużenia. Wysokość taka średnia to jest 8 % odsetek plus do tego mamy wartości prowizji to blisko 12% jest jak najbardziej wysoką wartością i nie należałoby dokonywać w kierunku dalej czynności które by kreowały wzrost kosztów obsługi  długu do 10 mln. bo tak nam z p. Michałem Schab wychodziło na dzień dzisiejszy żeby zatrzymać tą sytuację i żeby to było na poziomie wcale nie niskim żeby te pięć milionów należałoby dokonać zmiany wierzyciela a więc poprzez pozyskanie tej pożyczki tak jest w projekcie ewentualnie szukanie jeszcze próby skonsolidowania tego zadłużenia. Wskaźniki mamy nie stety negatywne więc najprawdopodobniej opinia do tego WPF-u jeśli zostanie przez Państwa uchwalony będzie no nie będzie pozytywna ze względu na to że po prostu na to że nie mamy  wystarczy jeden ruch  tak naprawdę a my przez długie lata będziemy jeszcze realizować albo wykazywać zobowiązania które są dalece za wysokie jeśli chodzi o ustawę o  finansach publicznych. Wykazane są też informacje o wydatkach bieżących z lat wraz z zabezpieczeniem środków na wynagrodzenie pochodne przez do 2018 roku była by to kwota, która była by tożsama do tegorocznej wartości, czyli była by to kwota, która jest powiedzmy zamrożona mówiąc tak wprost mielibyśmy tutaj zapisane kwoty dotyczące wydatków bieżących i wydatków związanych z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego też w podobnej jakby tutaj hierarchii żeby nie dokonywać jakby podwyższania nie potrzebnego kosztów związanych z utrzymaniem. No i cóż to właściwie to wszystko. 2 tys. zgodnie z prognozą tak naprawdę jeśli byśmy tutaj mieli realizować w takim tempie i przy przyjętych założeniach nasz możliwość spłacenia całkowitego zadłużenia nastąpiłby nieco wcześniej niż w 2042 roku w 2039 wygląda to może nie za fajnie ale jest realne po prostu no tak to wygląda bo co miesiąc przepraszam co rocznie płacilibyśmy wartość 6,5 mln tak a wcześniej koło 5 mln samych kapitału na dzień dzisiejszy my płacimy milion 116 Państwo sami zwracali uwagę i Regionalna Izba Obrachunkowa myślę, że słusznie wskazywała że przy takim tempie zadłużenia czy spłaty zadłużenia to byłoby nie do 2039 tylko bodajże 140 lat tak związku z powyższym daj Boże żeby to się spełniło w sensie zrealizowania źródła finansowania ... (wypowiedź zagłusza tel.) i skupienia się na jak najszybszej spłacie jedna jeszcze ważna rzecz jeśli chodzi o  wydatki inwestycyjne zostałyby wstrzymane wydatki inwestycyjne w momencie zakończenia zgodnie z załącznikiem czyli w 2016 roku mielibyśmy do 2019 zaplanowane środki … (wypowiedź zagłuszają rozmowy) natomiast od 2021 byłoby po milionie później wzrosłoby między 3 a 5 mln jeśli chodzi o przede (wypowiedź zagłusza tel.) wszystkim myślę że by to należałoby podkreślać  i to jest też w okresie podane przede wszystkim sugerując wydawanie albo zabezpieczanie naszych mieszkań komunalnych czy budynków komunalnych pod kątem tego żeby po prostu nasze … nie obniżał wartości z uwagi na degradację tak . Oczywiście jest to tylko prognoza i może się okazać, że dużo szybciej spłacimy, bo to jest kwestia tego jak będziemy naprawdę realizowali nasze dochody inwestycyjne proszę zwrócić uwagę, że przez Regionalną Izbę Obrachunkową wskazane zostały 10 mln w tym roku myśmy mieli … (wypowiedź zagłuszają rozmowy) a już w prognozie na 2016 jest podane 5 mln 300 po to żeby nie wykazywać zbyt wysokich tych dochodów i żeby wszelkie środki to, co tutaj było podawane dość często, ale byłyby wolnymi środkami były by przekazywane na rozchody, bo taki jest cel żeby jak najszybciej wyjść z takiego poziomu nie możliwości realizowania, jakich kol wiek inwestycji”.

P. Przewodnicząca – „ P. Skarbnik w ostatniej chwili, że tak powiem ten WPF, ale myśleliśmy o tym WPFie, że on będzie taki prawidłowy do przyjęcia przez Regionalną, jeżeli my mamy go przegłosować i już na wstępie wiadomo, że zostanie odrzucony”.

P. Skarbnik – „A z jakiego powodu, jeśli mogę zapytać?”.

P. Przewodnicząca – „ Przed chwilą tak Pani powiedziała, że wskaźniki są ujemne”.

P. Skarbnik – „Nie nie nie jak go przyjmiemy to to jest zgodne z literą prawa, czyli należy dokonać zmiany jakby potwierdzenia zmiany w budżecie poprzez wprowadzenie i wprowadzenie dopiero po zmianach po uprzednio dokonanych zmianach w budżecie WPF-u. WPF nie tyle, co zostanie odrzucony tylko zostanie opinia negatywna podana z uwagi na to, że nasze wskaźniki nie jesteśmy w stanie w jednym czasie, że tak powiem wyzerować albo doprowadzić do poziomu takiego żeby on był dopuszczalny przez ustawę o finansach. Natomiast mamy obowiązek zrobić ten WPF tak to wygląda. Zresztą proszę sobie przypomnieć też, co Państwo sugerowali zaraz po uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej, że brakuje nam WPF-u proszę mi wierzyć, że ta, bo opinia Regionalnej negatywna, bo wszystkie wprowadzone zmiany to, że my w tym roku tak wykazujemy, że mamy nadwyżkę, którą przeznaczmy na rozchody to w tym roku zamykamy obraz deficytu przynajmniej, jeśli chodzi o plan na tą chwilę nasz budżet natomiast w roku następnym i biorąc pod uwagę zadłużenie, jakie jest 143 mln nie sposób musimy go je wpisać i związku z tym wpisując je jakby automatycznie wskazujemy wartość nie da się inaczej … (wypowiedź zagłuszają rozmowy)”.

P. Przewodnicząca – „Pani Skarbnik ustawa o finansach publicznych mówi jasno, że jeżeli opinia negatywnej jest Regionalnej Izby Obrachunkowej nie pracuje się na takim, WPFie to jest takie prowizorium tak”.

P. Skarbnik – „ Nie zmienia to faktu, że dla Państwa jest to duża informacja o tym jak, na jakim jesteśmy etapie …”.

p. Przewodnicząca – „ Na jakim etapie to my już wiemy już długo bo Komisja Finansowa pracuje już pół roku to my wiemy jak jest … tylko oczekiwaliśmy, dlatego prosiliśmy że nawet w ostatniej chwili przyjmiemy tylko taki który mógłby być pozytywnie zaopiniowany. Bo teraz tak naprawdę nie można w ogóle…”.

p. Skarbnik – „Proszę podać mi rozwiązanie, czyli co mam nie pokazać zobowiązań, żeby był pozytywnie zaopiniowany, bo jedyną racjonalną czynnością która wykaże że wskaźniki są ok to nagle my mamy spłacone zobowiązania czego nie możemy zrobić i jest to nie  zgodne z prawem”.

p. Przewodnicząca – „Na rozmowach na Komisji Finansowej i na komisji wczorajszej było źródło wskazane finansowania”.

p. Skarbnik – „Ale jest te podane te 70 mln. Co nie zmienia faktu, że proszę zobaczyć jak wygląda konstrukcja tego WPF-u zresztą zawsze tak jest spłacamy Magellana, ale zobowiązania w postaci pożyczki nadal jest? Jest tylko zmiana wierzyciela”.

p. Bogusław Woźniak – Radny – „Jeżeli można to proszę Państwa byśmy zmierzali do pewnej konkluzji w tej dyskusji przed chwilą została podjęta decyzja no niezbyt większą ilością głosów o zmianie w budżecie jeżeli zachodzi zmiana w budżecie jednocześnie musi być  przyjęty WPF niezależnie od tego czy będzie on akceptowany przez nadzór czy tez nie będzie bo takie są wymogi przepisu, że uchwały w sprawie WPFu i jej zmiany należy wyłącznie do zarządu jednostki czyli do Wójta i przedstawia się ją wraz z projektem uchwały budżetowej czyli jednocześnie te dwa dokumenty muszą być. Jest to w tej chwili potrzebne do uporządkowania sprawy związanej ze sprawozdawczością, która będzie na półrocze. Ja widzę to tak nie mniej jednak wcale nie jestem ucieszony tym, co od Pani Skarbnik usłyszałem, bo dalej tutaj, jeżeli Pani była uprzejma powiedzieć o tym stanie, jaki istnieje w tej chwili i w tej kwestii opisowej mówiła Pani również o rozchodach i tak ładnie i składnie tutaj jest napisane, że gmina jest w trakcie uaktualniania Programu Naprawczego ja o aktualizacji Programu Naprawczego to jak siedzę tu na tej sali przez rok czasu to przez rok czasu słyszę może byśmy mogli w tych wyjaśnieniach uzupełnić jeszcze, na jakim etapie jest ten Program Naprawczy, kto go robi to by też może zbyt dużo dało. Może gdyby Pani była uprzejma tam uzupełnić te opisy, ze duża grupa radnych pracuje nad tym, że się posuwamy do przodu, że jest powołana specjalna komisja do tych spraw, że współpracujemy również z autorami poprzedniego Programu Naprawczego to by, jeżeli już tam nie zgadzają nam się te słupki tam po kolei to posuwajmy się w jakiś sposób do przodu, bo okrągłe te słowa tego rodzaju sformułowania one nie wprowadzą do rozwiązania problemu cały czas tupiemy w jednym i tym samym miejscu aż się błoto pod stopami robi. Dziękuje bardzo”.

P. Rafał Mielcarek –Radny – „Pani Skarbnik ja mam tylko pytanie czy bo wczoraj na komisji od Wójta usłyszeliśmy, że dwa przetargi, które są na wąskotorówkę to nie będą nie zostały ujęte w planie. Czy one są ujęte tera w Wieloletniej Prognozie czy nie?”.

P. Skarbnik –„ Na dzień dzisiejszy jest już kwota wydatków ponad 500 tys. … o poziom wykonania i należy przeliczyć jeszcze, jakie mamy zobowiązania i jakie środki jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy doposażyć w kontekście zobowiązania na poczet tego zadania...”.

 

P. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie?

Za przyjęciem głosowało 4 radnych, 9 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

O godz. 14:00 z Sali obrad wychodzi p. Bogusław Woźniak i P. Barbara Szewczyk – wyjście usprawiedliwione. Od tej chwili w obradach udział bierze 11 radnych.

 

Ad. 18 Wolne wnioski i zapytania

P. Marzena Salamon – Radna – zapytała p. prezes Wodociągów - czy prawdą jest zamiar budowy suszarni w Pobierowie?

P. Prezes Wodociągów – odp., że udzieli odp. na piśmie.

Ad. 19 Zakończenie obada

O godz. 14:30 zakończono, obrady XV Sesji Rady Gminy. 

Protokołowała                                                                       Przewodnicząca Rady

 

Izabela Fiedukowicz - Pabin


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Załącznik do protokołu.pdf (PDF, 1.22Mb) 2015-09-21 14:14:28 438
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Izabela Fiedukowicz - Pabin

Data wytworzenia:
21 wrz 2015

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
21 wrz 2015, godz. 14:18