Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XVIII


P R O T O K Ó Ł Nr XVIII / 12

XVIII sesji Rady Gminy Rewal, która odbyła się w dniu 24 lutego 2012 roku

w Urzędzie Gminy Rewal

Sesję rozpoczęto w dniu 24 lutego 2012r. o godz. 10:10. Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy - p. Joanna Drzewińska-Dąbrowska.

Przewodnicząca Rady na podstawie listy obecności stwierdziła, iż obrady są prawomocne, bowiem uczestniczy 13 radnych. Nieobecni radni: p. Karol Ciszek, p. Magdalena Balkowska - Nowak - usprawiedliwieni. Ustawowy skład Rady 15 osób - bezwzględna liczba głosów ustawowego składu Rady - 8 osób - co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Przewodnicząca Rady stwierdziła quorum i przywitała zaproszonych gości i przedstawiła gościa honorowego p. Franciszka Gródeckiego - druha Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej w Gryficach.

P. Franciszek Gródecki przedstawił sprawozdanie z działalności Straży Pożarnej oraz zmian jakie zaszły w składzie zarządczym.

O godz. 10:30 została ogłoszona przerwa.

Sesję wznowiono o godz. 10:45.

Porządek obrad:

P O R Z Ą D E K O B R A D

XVIII SESJI RADY GMINY REWAL w dniu 24.02.2012 roku

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

  2. Przedstawienie porządku obrad

  3. Przyjęcie protokołu z XVII sesji Rady Gminy

  4. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów

  5. Projekt uchwały w sprawie: wystąpienie z Gmin Uzdrowiskowych

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: rozpatrzenia protestu wyborczego dotyczącego wyborów sołtysa Sołectwa Pobierowo

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: zmiany w „Rocznym programie współpracy Gminy Rewal z organizacjami pozarządowymi” na rok 2012r.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały opłat za świadczenia przekraczające bezpłatne zajęcia w zakresie realizacji podstawy programowej w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Rewal.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: naruszenie interesu prawnego.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Projekt uchwały w sprawie: nadania nazwy ulicy.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwał

  1. Projekt uchwały w sprawie: gospodarowania mieniem komunalnym.

  1. relacja sprawozdawcy,

  2. stanowiska Komisji Rady,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały

  1. Odpowiedzi na złożone wnioski i zapytania

  2. Wolne wnioski i zapytania

  3. Zakończenie obrad

Przedstawiony porządek obrad został poddany pod głosowanie. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 3. Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przyjęcie protokołu z XVII sesji bez odczytania.

Za przyjęciem protokołu z XVII sesji głosowało 8 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosowania,
1 radny nie brał udziału w głosowaniu. Protokół z XVII został przyjęty większością głosów.

Ad. 4. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów

P. Krzysztof Wolender - sołtys miejscowości Trzęsacz zapytał, dlaczego lodowisko jest zamknięte?

Radny p. Andrzej Brzeziński - kilka miesięcy temu podjęliśmy uchwałę, która dotyczy ograniczonego przetargu sprzedaży mieszkania komunalnego na ul. Warszawskiej. W czym jest trudność, że do dzisiaj z tego zrealizowaliśmy?

Druga sprawa - dział nieruchomości zwrócił się do Rady Sołeckiej w Rewalu o wydanie opinii dot. zabudowy przy tarasie widokowym przy ul. Klifowej do samej jezdni i chodnika.

Gdy do nas się zwracano, to de facto ta zabudowa już była. Oczywiście Rada Sołecka wydała opinię negatywną i pytanie: jakie są decyzje i co w tej sprawie zrobiono?

Radny p. Artur Łukomski - 5% instalacji wodociągowej zbudowana jest z rur azbestowych.

Czy my jesteśmy w stanie w jakiś sposób pozyskać na to środki na usunięcie albo zmianę tych rur?

Ad. 5. Projekt uchwały w sprawie: wystąpienie z Gmin Uzdrowiskowych

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednomyślnie pozytywnie.

Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały głosowanie bez odczytania.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta większością głosów.

Ad. 6. Projekt uchwały w sprawie: rozpatrzenia protestu wyborczego dotyczącego wyborów sołtysa Sołectwa Pobierowo

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Wiceprzewodniczący Rady p. Bogusław Woźniak odczytał uzasadnienie do uchwały.

O godz. 11:00 na salę konferencyjną wszedł radny p. Kazimierz Kwiatowski.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania.

Uchwała została przyjęta większością głosów.

Ad. 7. Projekt uchwały w sprawie: zmiany w „Rocznym programie współpracy Gminy Rewal z organizacjami pozarządowymi” na rok 2012r.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie, przy jednym głosie wstrzymującym.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 8. Projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały opłat za świadczenia przekraczające bezpłatne zajęcia w zakresie realizacji podstawy programowej w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Rewal.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie w wersji ze stawką 2,50zł/godz.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie jednomyślnie.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 9. Projekt uchwały w sprawie: naruszenia interesu prawnego.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie w wersji „nie uznaje się wezwania za skuteczne”.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 10. Projekt uchwały w sprawie: nadania nazwy ulicy (ul. Wydmowa w Pogorzelicy).

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 radnych.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 11. Projekt uchwały w sprawie: gospodarowania mieniem komunalnym.

Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.

Komisja Społeczno - Oświatowa zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie w wersji, gdzie w §1 pkt. 1. i 3. wyraża się zgodę na okres 3 lat, pkt. 2. nie wyraża się zgody na przedłużenie umowy dzierżawy.

Komisja Strategii i Rozwoju zaopiniowała przedłożony projekt uchwały pozytywnie zgodnie
z komisją Społeczno - Oświatową.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i podała go pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania.

Uchwała została przyjęta większością głosów.

Ad. 12. Odpowiedzi na złożone wnioski i zapytania:

P. wójt:

- mieszkanie na ul. Warszawskiej, jeśli chodzi o sprzedaż mieszkania komunalnego, które odzyskaliśmy - odpowiedź zostanie przygotowana w formie pisemnej

- ul. Klifowa - odpowiedź również będzie kompleksowa. Sprawa jest w sądzie.

- rury azbestowe - p. Prezes rozpisze nam mniej więcej w jakich lokalizacjach znajdują się te rury i jaki procent stanowią

P. Lucjan Molenda - Dyrektor Centrum Informacji Promocji Rekreacji Gminy Rewal odpowiedział,
że lodowisko jest nieczynne ze względu na zbyt wysokie temperatury powietrza. Sprężarka, która jest obecnie zastosowana nie wytrzymuje takich temperatur. Producent przewiduje pracę do +10°C,
co okazało się nie prawdą. Kilka razy była już naprawiana. Została przywieziona nowa sprężarka. Okazuje się, że przy dodatnich temperaturach zwłaszcza w nocy sprężarka nie wytrzymuje. Będziemy chcieli w przyszłym roku zwiększyć moc sprężarki aby lodowisko mogło prosperować również przy temperaturach dodatnich.

Ad. 13. Wolne wnioski i zapytania:

P. Bogusław Woźniak - Wiceprzewodniczący Rady - chciałbym powrócić do sprawy Pogorzelica - składałem w tej sprawie interpelację. W końcu ubiegłego roku otrzymałem plik dokumentów.
Uważam, że w niektórych sprawach można by było działać nieco inaczej. Uważam, że wyrok sądowy, który był o zawieszeniu postępowania ze względu na to, że spółka znajduje się w upadłości, jest mocno krzywdzący i niezgodny z prawem dla naszej społeczności. Wynikało by to z zaakcentowania być może nie tych elementów, które należało by zrobić. Bo do sądu wystąpiliśmy ze sprawą o dwie działki. Z analizy aktu wynika, że są to dwie działki, które były przekazane pierwszym aktem notarialnym i znajdują się one w tej chwili w stanie upadłości. Ale jest jeszcze następnych 47 działek przekazanych innym aktem, które nie znajdują się w tej spółce i tamta spółka nie ogłosiła stanu upadłości finansowej. Moim zdaniem w sądzie należało by wykazać, do kogo należą te nieruchomości, a to wykazanie będzie powodowało określone skutki prawne łącznie ze skutkami korzystnymi również dla nas. Jeżeli przyjmiemy minimalną cenę 155zł za m? tejże nieruchomości, jaka była proponowana, to za ten teren uzyskamy 4 mln zł. Dla nas jako dla gminy i dla Rady Gminy jest sprawą obojętną, czy dana spółka jest w paraliżu decyzyjnym czy nie jest w paraliżu decyzyjnym - takie było uzasadnienie sądu. Nas to nie obchodzi, w jakim stanie jest ta spółka. Spółka rządzi się naszą ziemią, która jest nam nie oddana. Należało by też znaleźć ogólny wpis do księgi wieczystej
o toczącym się postępowaniu na całość działek które były przekazane w 1999 roku, bo zaczyna być mowa już o 47 działkach, nie o całości gruntów. Reszta to tak jak by już ich nie było i nie istniały. Chcę przedstawić i uzyskać teraz krótką opinię od Państwa jako ludzi doświadczonych. Mam przed sobą kopię pierwszego aktu notarialnego, w którym istnieje zapis: użytkownik wieczysty zobowiązuje ujawnić w księgach wieczystych budynki wybudowane zgodnie z przeznaczeniem terenu
i z zachowaniem przepisów prawa budowlanego. Wieczysty użytkownik zobowiązuje się utrzymać wzniesione budynki w określonym stanie, a w razie ich zniszczenia bądź rozbiórki odbudować w ciągu 5 lat. Jak Państwo rozumiecie ten zapis? Kiedy te budynki powinny powstać na tym terenie?

Ten akt notarialny został zawarty w 1994 roku. W tłumaczeniu daleko idącym wynika z niego prosta rzecz: że te budynki powinny być wybudowane w ciągu pięciu lat od czasu przekazania tej nieruchomości. To się nie stało. Dalej w akcie notarialnym jest zapis, że Urząd Gminy może wszcząć postępowanie o rozwiązanie niniejszej umowy i odebranie działek w razie stwierdzenia użytkowania terenu niezgodnie z jego przeznaczeniem. Interpretacja tego zapisu jest również bardzo szeroko. Jeżeli dalej utrzymywało się, że gmina nie wykazała w pierwszym akcie notarialnym w jakim terminie te budynki mają powstać, to dla mnie ta interpretacja ze względu na ten zapis aktu notarialnego jest całkowicie błędna. Można udowodnić, że ten akt nakazywał pierwszych budynków po pięciu latach, czyli w 1999 roku powinny się tam pojawić pierwsze budynki. W związku z tym moim zdaniem nie był słuszny zapis naszej kancelarii adwokackiej z 2010 roku, w którym „zgodnie z §5 umowy przedmiotowe działki zostały oddane w użytkowanie wieczyste z przeznaczeniem na budownictwo użytkowe”. Ja się z takim zapisem nie zgadzam. Należało by wszcząć postępowanie od innej strony. Jeżeli każą nam płacić za to postępowanie sądowe, to nie trzeba było podawać tylko tych dwóch działek, które niby znalazły się w masie upadłościowej spółki, ale podać inną działkę, która nie jest
w tej masie upadłościowej. O innych kombinacjach które tam są i nieprawdzie wykazanej w akcie notarialnym na razie nie chcę się wypowiadać. Proszę o przedyskutowanie sprawy i dokładną analizę. Nie opierałem się na całości dokumentów, jakie w tej sprawie istnieją.

Radny p. Zygmunt Wołejszo zaproponował wydruk w Urzędzie Gminy wypisów z rejestru gruntów dot. przedmiotowych działek aby było wiadomo, co jest czyją własnością. Na podstawie własnej wiedzy stwierdził, że właścicielami działek są też inne podmioty.

P. Bogusław Woźniak - jeżeli szukamy pieniędzy, m. in. zwiększając podatki, a tutaj to co miało być zrobione, nie zostało zrobione, to następstwem są następne skutki prawne, że szukamy mieszkań komunalnych, kupujemy nieruchomości na których mamy wybudować domy, też to zmusiło nas do poniesienia jakichś kosztów. Każdy krok ma swoje następstwa. Być może, gdybyśmy mieli tamtą ziemię na budownictwo mieszkaniowe, nie szukali byśmy następnej ziemi.

P. Zygmunt Wołejszo zaproponował wynajęcie kancelarii prawnej, która zajęła by się tylko tym przypadkiem.

P. wójt - możemy na następną sesję zaprosić kancelarię prawną. Będziemy mogli wyartykułować nasze wątpliwości, a kancelaria zda nam relację z prac dotychczasowych.

Radny p. Piotr Lęcznar zwrócił uwagę na to, że przy oczyszczalni ścieków w Pobierowie jest bardzo dużo dobrej kostki brukowej. Czy nie można było by jej jakoś wykorzystać, np. pomiędzy Pobierowem a Pustkowem?

Przewodnicząca Rady zapytała o ul. Dworcową. „Tam jest zawsze dużo wody. Czy coś tam będzie robione w tym roku?

P. wójt - wczoraj odbyło się spotkanie w Urzędzie Morskim. Jednym z tematów było ustalenie prawdopodobnie ostatecznej wersji planu zagospodarowania dla miejscowości Pobierowo. Zgodzili się na nasze wnioski, czyli 3/4 lub 2/3 tego terenu przy jednostce wojskowej z tych 3 ha przed samym morzem będzie można przeznaczyć na budowę. 18m przeznaczymy na ciąg pieszo-rowerowy, żeby
to była strefa buforowa przed pracującym klifem. Druga sprawa, w jakiej doszliśmy do porozumienia to budowa nowego Centrum Kultury obok krzyża na klifie. Wszyscy są „za”, ale trzeba przejść wszystkie procedury, tj. plan zagospodarowania przestrzennego, zgoda Urzędu Morskiego na wyjęcie z pasa technicznego - procedura trwająca około 3 lat. Pozostałe tematy były związane z refulacją.
P. dyrektor potwierdził to co mówił p. konstanty Tomasz Oświęcimski, że do refulacji idą miejscowości Rewal, Trzęsacz i Niechorze. Zostało napisane pismo z prośbą o ratowanie klifu przez Urząd Morski, objętego „Naturą 2000”. Są szukane na to pieniądze. Wymieniliśmy korespondencję. Szukamy pieniędzy na Pustkowo, zwłaszcza przy zjeździe na ul. Nadmorskiej koło krzyża. We wniosku unijnym jest Pogorzelica i Pobierowo. Część z tych miejscowości dostanie oprócz piachu pale - tzw. ostrogi. Jeśli chodzi o spotkanie ze Starostwem, to droga Karnice - Rewal raczej nie będzie robiona. Jest małe zainteresowanie. Jest szansa, jeżeli powtórzyło by się dofinansowanie na przyszły rok na wyższym poziomie, to może przychylą się do tego tematu. Jeśli chodzi o plaże, poszły one już na wyższy poziom. To nie jest już tylko i wyłącznie rola starosty. Będzie spotkanie starostów ze starostw wzdłuż całego wybrzeża zachodniopomorskiego z wojewodą. Być może Skarb Państwa chce się upomnieć o pieniądze które idą do gmin. Jest to być może pomysł, aby pieniądze z dzierżaw nie wędrowały do budżetu gmin, tylko do budżetu państwa.

Jeśli chodzi o połączenie Pobierowa z Pustkowem, są to Lasy Państwowe. Dopóki nie będziemy mieli pozwolenia, nie możemy nic robić. Pozwolenie będzie albo w marcu albo w kwietniu. Około 200 drzew będzie do wycięcia.

Ul. Dworcowa jest ujęta w Programie Rewitalizacji Kolei Wąskotorowej.

Ad. 14. Zakończenie obrad

O godz. 11:15 zakończono obrady XVIII Sesji Rady Gminy.

Protokółował Przewodnicząca Rady

………………………………………… …………………………………………

Strona | 1


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
29 mar 2012

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
29 mar 2012, godz. 10:41