Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XXIV


P R O T O K Ó Ł Nr XXIV/04

Zwyczajnej sesji Rady Gminy Rewal odbytej w dniu 27 sierpnia 2004 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy Rewal.

O godzinie 10.02 prowadząca obrady .02 Przewodnicząca Rady radna Anna Dejnakowska stwierdziła, iż aktualnie w posiedzeniu zgodnie z listą obecności uczestniczy 9 radnych, co przy ustawowym składzie Rady 15 osób stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Otwierając sesję powitała przybyłych na obrady radnych oraz zaproszonych gości oraz Wójta Gminy.

Ad.2. Protokół z poprzedniej XXIV sesji Rady - bez odczytywania - przyjęto 8 głosami za i 1 głosie wstrzymującym się - głosowało 9 radnych.

Ad.3. Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Interpelacje i zapytania.

  5. Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

  6. Zwolnienie z opłaty w przypadku zmian administracyjnych.

  7. Wprowadzenie z mian do uchwały Nr XXI/197/04.

  8. Nadanie nazw ulicom.

  9. Zbywanie i nabywanie mienia komunalnego.

  10. Zabezpieczenie realizacji inwestycji w zakresie budowy 24 lokalowego budynku komunalnego w Rewalu i upoważnienie Wójta Gminy do zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania tych środków w formie weksla „In blanco.”

  11. Wolne wnioski i zapytania.

  12. Zakończenie obrad.

Do przedstawionego porządku obrad radni nie zaproponowali żadnych zmian.

(W trakcie przedstawiania porządku obrad przybyły na sesję radne: J. Pytlas i J. Drzewińska - Dąbrowska - quorum 11 osób - godzina przybycia została odnotowana w liście obecności)

Ad. 4. Interpelacje i zapytania.

Informacja Wójta Gminy o bieżących działaniach:

  • sprawy budownictwa komunalnego - przygotowanie do realizacji inwestycji pn. budowa 24 rodzinnego budynku komunalnego - czas realizacji 16 miesięcy, i jest nadzieja, że zostanie zrealizowana w terminie. Budowa budynku w Pobierowie jest na ukończeniu, w fazie odbioru i w najbliższym czasie zapadną decyzje, co do jego przyszłości. Budynek w Niechorzu jest w fazie projektowania i jeszcze w miesiącu wrześniu będziemy mieć pozwolenie na budowę i o ile sprawdzi się sposób realizacji inwestycji w Rewalu to tez będzie to w ten sam sposób realizowane w Niechorzu;

(przybyli na sesję radni K. Kwiatkowski i A. Cichorek - quorum 13 osób - czas przybycia odnotowano w liście obecności)

  • od poniedziałku wchodzi firma na ul. Grunwaldzką w Pobierowie - i zgodnie z przetargiem będzie dokonywana wymiana całego oświetlenia ulicznego - firma ZEK od. Ul. Poznańskiej do ul. Jana z Kolna, a firma Energetyka PKP od ul. Poznańskiej do ul. Twardej i w tej chwili jesteśmy na etapie trzeciego przetargu na pozostałą część ulicy - do samego końca - jest nadzieja, że inwestycje energetyczne zrealizowane zostaną do końca października;

  • ruszą też w przyszłym tygodniu prace przy ul. Orzeszkowej w Pobierowie i przygotowanie pod ul. Mickiewicza - został rozstrzygnięty przetarg - ma tam iść chodnik w formie ścieżki rowerowej do drogi nr 102;

  • w przyszłym tygodniu zostanie zakończona inwestycja w Pustkowiu;

  • zgodnie z umową na dofinansowanie w przyszłym tygodniu rusza prace na ul. W. Polskiego w Pogorzelicy (w cz. drogi gminnej), idą starania w kierunku by droga ta nie była droga „do nikąd”, lecz by stała się częścią drogi ciągnącej się do Mrzeżyna. Jest, bowiem coraz głośniej o tej drodze a to z uwagi na to, że część wojska ma opuścić garnizon w Mrzeżynie i być może ta droga zostanie normalnie otwarta dla ruchu - i w tym kierunku musimy o tym myśleć;

  • wchodzi też firma na stadion w Pobierowie - kończymy budynek gospodarczy;

  • trwają też prace projektowe na modernizację ulic w Pobierowie: ul. Zachodnia i wstępne przymiarki do ul. Zachodniej, - która ma spełniać rolę ulicy rokadowej w stosunku do ulicy Grunwaldzkiej;

  • na początku września negocjowane jest wejście firmy na prace przy ruinach w Trzęsaczu na realizacje ostatniego etapu - w tym miejscu podziękował dla Urzędu Morskiego, że w tych trudnych czasach znalazł znaczące środki na umocnienie skarpy. Z realizacja ostatniego etapu może być problem, gdyż kosztorys wykonawczy jest sprzed kilku lat i nie uwzględnia zmian cen artykułów budowlanych a zwłaszcza stali - w tej sytuacji będziemy musieli rozwiązać umowę z dotychczasowym wykonawcą - firma „STABILATOR” i następny etap puścić normalnie w formie przetargu - uniknie się wówczas niepotrzebnych niedomówień, będą to koszty rzeczywiste i nikt do nikogo nie będzie miał pretensji, o tym będziemy wiedzieli we wrześniu - a musimy się spieszyć by zdążyć przed jesienno zimowymi sztormami;

  • została wyłoniona w drodze konkursu firma na realizację budowy schodów w Trzęsaczu oraz na dojście do ruin - planujemy zakończenie realizacji tego przedsięwzięcia - o ile nic nie stanie na przeszkodzie - do sezonu 2005 roku. Koszt tego przedsięwzięcia optuje pomiędzy kwotą 300.000 a 1.200.000 zł - wszystko zależne jest od ilości stali, czy będzie na schodach taras widokowy o czy było wcześniej mówione;

  • w Trzęsaczu pojawiły się słupy na zamieszczenie tabliczek z nazwami ulic - dotrą one w przyszłym tygodniu;

  • w Rewalu na początku września planuje się rozpocząć inwestycję na ul Szczecińskiej - trwają jeszcze dyskusje czy nie rozszerzyć jej o parking kosztem pola namiotowego „KLIF” - są różne przymiarki. Wybierane są opcje, co do finansowania ul. Klifowej - wykonanie do maja przyszłego roku a finansowanie rozłożyć w czasie. W przypadku Rewala to tworzy się plan budżetu w Zarządzie Dróg Wojewódzkich i planowane jest wpisanie 2 rzeczy tj. chodnik od świateł wzdłuż drogi Nr 102 do hali sportowej oraz światła w Trzęsaczu na zejściu obok pałacu oraz naprawa nawierzchni drogi pomiędzy Trzęsaczem a Pustkowem;

  • do połowy września planowane jest zakończenie budowy kaplicy cmentarnej w Niechorzu i przygotowane są projekty na poszerzenie cmentarza, bo na dzień dzisiejszy miejsc istniejący stan wystarczy na ok. 5 - 6 lat. Przygotowywana jest dokumentacja drugiej części w stronę Niechorza i wg wyliczeń winno to starczyć na ok. 30 - 40 lat;

  • trwają prace na terenie parku w Niechorzu. Prowadzone są rozmowy z Urzędem Morskim, co do prześwietlenia parku zarówno w Niechorzu jak i w Rewalu;

  • prowadzone są rozmowy o przekazanie dla gminy pirsu betonowego w Niechorzu;

  • firma wchodzi na boisko w Pobierowie a co do pozostałych to trwają jeszcze negocjacje są to, bowiem nie tylko kwestie finansowe, ale też i techniczne sądzi, że planowany pierwotnie termin realizacji tych inwestycji zostanie dochowany;

  • zbliża się rok szkolny - na obiektach szkolnych zostały wykonane pewne prace a w najbliższym czasie zostaną wykonane prace polegające na wymianie okien w Zespole Szkół w Pobierowie - do końca września i również w tej szkole pojawił się problem wymiany okien w sali sportowej, bowiem może dojść do tego, że sala może nie zostać dopuszczona do użytkowania i w związku z tym może zajść potrzeba w miesiącu wrześniu wymienić też i na tym obiekcie wymienić okna - jest to koszt znaczny lecz musimy to zrobić. W Rewalu muszą być przeprowadzone prace związane z odwodnieniem - problem ten od wielu lat spędza nam „sen z powiek”. W Niechorzu problemem jest przejście do sali gimnastycznej przez stołówkę ponadto zmodernizowana musi tez być i sama sala sportowa zachodzi bowiem obawa, że przyszłości - z uwagi na bezpieczeństwo - może nie być dopuszczona do użytkowania. Zostały oddłużone szkoły w Pobierowie i Niechorzu a w najbliższym czasie oddłużona zostanie też i szkoła w Rewalu. Uregulowana została zapłata za ogrzewanie szkół - musieliśmy to zrobić gdyż przegraliśmy sprawę w Urzędzie regulacji z firmą „Harpen” i to była znaczna kwota - złożyliśmy ofertę na wykup od nich tych kotłowni, obecnie wszystko zależy od zgody ich partnera niemieckiego. Jeśli będzie taka zgoda to wykupimy te kotłownie nawet za pomocą kredytu z BOŚ. Następny etap inwestycji w szkołach to wymiana sieci grzewczej jest to, bowiem czynnik cenotwórczy. Z naszego rozeznania wynika, iż najgorsza sytuacja jest w Zespole Szkół w Pobierowie a następnie w pozostałych szkołach. Obecnie trwają wyliczenia kosztów. W przyszłym roku planuje się ocieplenie szkół - po wykonaniu tych przedsięwzięć możemy liczyć na duże oszczędności;

  • w tym miesiącu wpłacimy kolejną ratę do NFOŚ i GW w wysokości 625.000 zł zmniejszy to nasze zadłużenie w tej instytucji do 3.600.000 zł i jest zgoda na kolejne zejścia z hipotek zgodnie z przedstawionym planem;

  • od września wzrasta obciążenie gminy na opiekę społeczną - doszedł fundusz alimentacyjny. Wchodzi zarządzenie zmieniające przeliczniki i koszt miesięczny wypłat wynosi 70.000 zł a pieniądze zagwarantowane z budżetu Wojewody nie wpływają rytmicznie - dokładne wyliczenie będziemy znali na koniec sierpnia;

  • musimy tez ocenić sprzątanie terenu gminy czy umowa jest właściwie realizowana, czy mieszkańcy są zadowoleni z jakości świadczonych usług, jeśli są jakieś uwagi to należy je szybko zgłaszać;

  • Straż Gminna w poszerzony składzie pełniła służbę wspólnie z policją, zbierała też opłaty, jaka jest wielkość zebranych opłat to będziemy wiedzieli na koniec sierpnia - jest nadziej, że będzie to wielkość porównywalna do roku ubiegłego.

P. Dejnakowska - sprawa oceny sezonu letniego winna być omówiona na następnej sesji. Swoje opinie winny przedstawić rady sołeckie, jakie są ich odczucia w stosunku do roku ubiegłego, czy nastąpiła poprawa czy tez nie. Ocena winna dotyczyć zarówno czystości jak i działalności Straży Gminnej i Policji.

P. Wójt - nie należy się obawiać uwag krytycznych. W przyszłym roku nadal będziemy inwestować w poprawę zieleni. To, co zostało zrobione w roku bieżącym spotkało się z przychylnymi opiniami. Są propozycje by rozwiązać te sprawy również na terenie Pustkowa. Wyłapujmy na bieżąco zarówno nasze dobre i słabe strony i nie bójmy się tego. Jeśli chodzi o oczyszczalnię to został rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji jej modernizacji. Będzie ona wykonana do końca roku i na jej podstawie zostanie opracowany kosztorys. W sprawie wody to opracowana jest dokumentacja na modernizację istniejących ujęć wody w tym ujęcia na „Polfie” w Pogorzelicy którego możliwości nie są w pełni wykorzystane. Będzie się to wiązało z wydatkowaniem ok. 100.000 zł.

Ma nadzieję, że swoim wystąpieniem wyprzedził kilka interpelacji a przedstawione informacje są niezbędne radnym i sołtysom w ich działalności.

Musimy zrobić wszystko by obniżyć koszty obsługi instytucji gminnych w przeciwnym razie będziemy musieli brać ze środków przeznaczonych na inwestycje a tym samym obniżyć nasz jeden z najwyższych w województwie wskaźników w tym dziale.

P. Brzeziński - nie słyszał nic o inwestycji na ul. Polnej w Rewalu.

Odp. Jest to inwestycja drobna, lecz jak inwestycje podobne opóźnia się m.in. w związku z przeniesieniem ośrodka decyzyjnego do powiatu.

P. Brzeziński - rozumie, że będzie ona zrealizowana.

P. W. Ciszek - niepokoi sprawa braku informacji o naprawie nakładki na ul. W. Polskiego w Pogorzelicy. Czy w roku przyszłym nie trzeba będzie się z tego powodu rumienić przed turystami. Kolejna sprawa to zejście przy ul. Sztormowej. Na ul Teligi usytuowanych jest 8 ośrodków płacących duże podatki, do których przyjeżdżają goście z zagranicy a ulica a jest ciągle pomijana. A jeśli chodzi o ul. Rzeczna to może zostać odłożona z uwagi na sprawy sporne.

Odp. Wójt Gminy - mamy w tej chwili 2 ulice o najgorszej nawierzchni to ul. Pomorska w Pobierowie i ul. Słoneczna w Pogorzelicy. W Pobierowie będziemy robili we własnym zakresie. Co do ul. Słonecznej i ul. W. Polskiego w Pogorzelicy to dokumentacje ma powiat i Gminy nie stać na to by wymienić nakładkę. A razem z powiatem dwukrotnie występowaliśmy o dofinansowanie ze środków pomocowych. Obecnie powiat rozpoczyna nową procedurę. Koszt ul. Słonecznej to 1,0 mln zł a W. Polskiego 1,2 mln zł. Gminę stać jedynie na drobne naprawy nawierzchni. A co do ul. Teligi to jest dokumentacja i jest anons, że zostanie ona dofinansowana ze środków pomocowych. Jednak procesy decyzyjne są bardzo długotrwałe.

P. W. Ciszek - nie jest technikiem budowlany. Lecz jako sołtys może spojrzeć ludziom w oczy. Sprawa ciągnie się od 3 lat. Sprawy techniczne go nie interesują. Było zapewnienie ze strony Wójta, że na koniec sezonu rusza prace. Obecnie trzeba odpowiedzieć czy prace ruszą, czy też nie.

Odp. Wójt - prace ruszą na ul. W. Polskiego - w części drogi gminnej. Zawsze zapewniał, iż gmina będzie współpracowała z powiatem. A to, że droga ta winna być zrobiona zdaje sobie z tego sprawę gdyż jako gospodarz często ja jeździ. O tej sprawie będziemy dyskutować przy opracowywaniu nowego budżetu.

P. S. Hoffmann - zasygnalizował 3 sprawy:

  • kiedy zostaną zakończone prace na terenie parku w Niechorzu,

  • remont deptaków na latarnię morską w Niechorzu oraz pomiędzy Trzesaczem a Rewalem - w Niechorzu można jeszcze wyegzekwować to od wykonawcy,

  • stadion w Niechorzu.

Odp. Wójt - został zrobiony przegląd deptaków i są to naprawy, które muszą być wykonane.

P. Hoffmann - jeśli chodzi o deptak pomiędzy Trzęsaczem a Rewalem to są tam studzienki i są one dosyć głębokie - koło roweru wpada po ośkę - zagraża to bezpieczeństwu.

Wójt Gminy - co do parku w Niechorzu to kończy się montaż oświetlenia. Alejki są wyznaczone i będziemy powoli kończyć i wszystko zależy od środków finansowych. Unika prowadzenia prac szerokim frontem nie mając pokrycia finansowego.

P. Szewczyk - sprawa zagrodzenia części terenów gminnych przez niektórych użytkowników a szczególnie przez użytkowników „apartamentowca” „Meduza” w Pobierowie.

Odp. Wójt - jest to sprawa z poprzedniej sesji i zostanie rozwiązana do 5.09.br.

P. Hoffmann - nie doczekał się odpowiedzi w sprawie stadionu w Niechorzu.

Odp. Wójt Gminy - trwają zabiegi wokół tego by kontynuować rozpoczęte inwestycje zarówno w Niechorzu jak i w Rewalu. Część finansowania będziemy zmuszeni wziąć na nasz budżet. W tej sprawie nasze oczekiwania były być może zbyt duże. Firma która zobowiązała się do zabezpieczenia finansowania przedsięwzięcia nie uzyskała pełnego zabezpieczenia finansowania. Zamierzamy inwestycje te kontynuować w taki sposób by w roku przyszłym zostały zakończone.

P. Hoffmann - sprawa baterii słonecznych na hali sportowej.

Odp. Baterie działają i są sprzężone z halą sportową i ciepłym ogrzewaniem na szkołę.

Ad. 5. Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

P. Dejnakowska - przyszło nam w dniu dzisiejszym rozstrzygać sprawę naszego kolegi radnego A. Grabalskiego w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego. W tej sprawie wpłynęła do Rady Gminy opinia prawna, która jednoznacznie stwierdza, że nasz kolega złamał ustawowy zakaz łączenia funkcji radnego z prowadzeniem działalności na mieniu komunalnym gminy poprzez to, że zawarł z Wójtem Gminy umowę dzierżawy na teren znajdujący się przy ul. Saperskiej. Umowa została zawarta w dniu 12.12.2003 r. od tej umowy został odprowadzony podatek za dzierżawę do kasy gminy. W świetle obowiązujących przepisów należy stwierdzić wygaśnięcie mandatu kolegi A. Grabalskiego. Poproszę o przedstawienie stanowisk Komisji Rady.

P. B. Woźniak - Komisja Strategii i Rozwoju - na posiedzeniu Komisji w dniu wczorajszym zostało przyjęte stanowisko, aby sprawę jeszcze raz szczegółowo wyjaśnić w dodatkowej opinii i przełożyć na sesję wrześniową.

P. Dejnakowska - nie wycofaliście Państwo tego punktu z porządku obrad, więc on musi być głosowany.

P. Woźniak - to myśmy ustalili i wnioskowaliśmy do Pani Przewodniczącej o wycofanie tego punktu z dzisiejszej sesji. Nie mniej jednak to wycofanie nie nastąpiło. I tak sprawa jest w dalszym ciągu do dyskusji.

P. J. Pytlas - Komisja Społeczno - Oświatowa - Komisja nie posiadając materiałów na potwierdzenie tego faktu na posiedzeniu nie wypracowała stanowiska.

P. W. Śpiwak - Komisja Rewizyjna - Komisja nie rozpatrywała tej sprawy.

P. Dejnakowska - proszę o zabranie głosu zainteresowanego.

P. A. Grabalski - w tej sprawie zabierał glos na posiedzeniu Komisji Strategii i Rozwoju - firma nasza jako spółka jawna z małżonką zatrudnia 66 osób. Obrót firmy jest trochę większy niż budżet gminy. W ostatnim okresie czasu zmuszony został do zwiększenia zatrudnienia w księgowości gdzie doszło do tego, że nadgorliwość pracowników spowodowała to, że dochodziło do nadpłaty. Na dowód tego to nadpłata w podatku od środków transportowych. W stosunku do gminy - jako do szacownej instytucji - staramy się płacić na bieżąco i dokładnie. O tym, jak firma solidna jest w regulowaniu swoich należności to jest fakt, że niektórzy planują wypłaty wynagrodzeń w oparciu o nasze przelewy. Jest to nieporozumienie, z którego gotów jest się wycofać. Na dzień dzisiejszy nasza firma ma kilkadziesiąt faktur do rozliczenia z gminą. Są tez korekty do rozliczenia. Z Urzędem Gminy często rozliczamy się na zasadzie kompensat. Przy takim natłoku często dochodzi do dwukrotnej zapłaty za tę sama fakturę. Ale nie tylko my się mylimy i Urząd się myli. Firma jest duża, której nie rozbudowuje administracyjnie. Jest moje wyjaśnienie w tej sprawie. My rozmawiamy z Urzędem Gminy od wiosny na temat zamiany działki w zamian za działkę, którą projektant p. M. Cymbik wspólnie z Radą Sołecką w Niechorzu zaplanowała odkupić pod drogę dojazdową dla p. Wlazłowskich. W tej sprawie rozmawiałem z Wójtem, który chciał zapłacić, na co nie wyraziłem zgody. I w końcu tak wyszło, że Wójt umowę przygotował, którą ani ja ani moją żona nie podpisaliśmy. Jest jeszcze obciążenie, o którym wspominała P. Przewodnicząca. Oczywiście jest to w naszych dokumentach jako kompensata w naszych rozliczeniach.

P. Dejnakowska - k woli wyjaśnienia - mam przed sobą zawiadomienie, żeby była pewna jasność w tej sprawy - do umowy dzierżawy z grudnia 2003 roku pomiędzy firma GAMA a Urzędem Gminy ważnej do dnia 15.12.2006 r. jest tu określony roczny czynsz. Dzierżawca zobowiązany jest do opłacania czynszu w terminach ustalonych bez uprzedniego wezwania na określone konto. Na dokumencie tym widnieją podpisy pracownika Urzędu Gminy p. insp. Grażyny Duch i p. A. Grabalskiego. Cała sytuacja wygląda tak, że ta umowa została zrealizowana.

Obecnie pozwoli sobie przeczytać projekt uchwały a Państwo zadecydujecie.

P. A. Grabalski - umowa nie jest podpisana.

P. A. Dejnakowska - ja mówię o podpisanym zawiadomieniu do umowy dzierżawy zawartej w dniu 15.12.2003 r., że Pan wie o tej dzierżawie. Czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie?

P. W. Hagaj - sołtys m. Pustkowo - ja też dzierżawię od U.G. teren, więc nie mogę pełnić funkcji sołtysa?

P. Dejnakowska poprosiła o rozstrzygnięcie p. A. Ciszek - Radcę Prawnego U.G. - to czy radny może dzierżawić teren, który jest własnością gminy?

P. A. Ciszek - Nie może wykonywać działalności na mieniu gminy nie dotyczy to zwykłych obywateli. Pan jako sołtys nie jest radnym, więc może. W stosunku do radnych zakaz ten wprowadzony jest ustawowo. A to czy na dzień dzisiejszy teren jest wykorzystywany czy leży odłogiem to nie ma znaczenia. Nawet gdyby było to tylko zaplecze do prowadzenia przez Spółkę działalności. Jako Radca Prawny U.G. może tylko w tej sprawie wydać ogólną opinie prawną. Należy się skupić na tym czy umowa została wykonana a sam fakt zapłaty o tym świadczy. Ponadto czy przedmiot dzierżawy został przejęty.

P. Dejnakowska odczytała zebranym w całości treść opinii prawnej opracowanej przez Kancelarię Radców w Szczecinie (kserokopia opinii w załączeniu do protokołu).

P. A. Grabalski - ani teren nie został przekazany ani umowa nie została podpisana.

P. J. Drzewińska - Dąbrowska - posiedzenie Komisji Społeczno - Oświatowej odbyło się w dniu 25.08.04 na którym nie było żadnego przedstawiciela U.G. który mógłby sprawę wyjaśnić. A obecnie w ciągu paru minut mamy podjąć decyzję, co, do której ma cały szereg wątpliwości. Zainteresowany przed chwilą mówił, że jakąś drogę wytyczono w Niechorzu nie rozumie tej rzeczy oraz dlaczego pracownicy U.G. podpisali z radnym umowę dzierżawy skoro wiedzieli, że tego nie wolno.

p. Dejnakowska - poproszę p. Wójta o wyjaśnienie tej sprawy.

P. Wójt Gminy - potwierdza fakt, że były prowadzone rozmowy pomiędzy stronami nt dzierżawy w Rewalu. Rozważane były różne warianty, co do zamiany nieruchomości.

P. Dejnakowska - dlaczego w umowie nie ma mowy brak jest informacji, że jest zamiana nieruchomości.

P. Wójt - taki zapis może być po sfinalizowaniu. Musi być akt notarialny i uchwała Rady.

P. Dejnakowska - Panie Wójcie czy najpierw podpisuje Pan umowę dzierżawy a później dokonuje się zamiany nieruchomości - bo tak wynika z Pana wypowiedzi.

Chyba nie tak wyglądają te sprawy.

P. Grabalski - nieruchomość ta jest pod zastawem hipotecznym.

P. Dejnakowska - ta uchwała, ten projekt uchwały jest w porządku obrad. Jeżeli Państwo nie zgłosili uwag do porządku obrad i wykreślili - a mogliśmy to zrobić - to w tej chwili ten projekt musimy przegłosować. Czy on przejdzie czy nie przejdzie to jest sprawa każdego z nas jak będzie głosował. Chce jeszcze przypomnieć, że ten projekt nie przyjęty on zostanie odesłany z kompletem dokumentów do P. Wojewody, który zadecyduje, co dalej będzie czynione. A mianowicie zostaniemy wezwani do podjęcia uchwały. Jeszcze raz podkreślam, że nie jest to odbieranie mandatu radnemu, bo my nie mamy takiego prawa jedynie jest stwierdzone, że został naruszony ustawowy zakaz łączenia. I w związku z tym jak w przypadku P. K. Ciszka może być nieważny. Jeśli rada uzna, że P. Wojewoda będzie rozstrzygał to P. Wojewoda będzie tę sprawę rozstrzygał. Czy są jeszcze jakieś pytania?

P. Kwiatkowski - był wniosek wypracowany na posiedzeniu Komisji Strategii i Rozwoju, który mówił o przełożeniu tego na następna sesję.

P. Dejnakowska - nie ma w tej chwili takiej możliwości. Dlatego po przedstawieniu porządku obrad pytała czy przyjmujecie porządek obrad w takiej formie jak został odczytany.

P. Cichorek - Pani wczoraj powiedziała, że się nie zgodzi.

P. Dejnakowska - ja tylko powiedziałam, że nie wycofam tego z porządku obrad, bo mi tego nie wolno.

P. Cichorek - to by się zgadzało.

p. Dejnakowska - radny miał prawo wnioskować o zmianę porządku obrad.

p. A. Cichorek - to wynikało ze stanowiska naszej Komisji, co jest równoznaczne z wnioskiem.

p. Dejnakowska - czy ja jestem członkiem waszej Komisji.

p. Cichorek - ale uczestniczyła Pani w posiedzeniu Komisji.

p. Dejnakowska - ja nie wykreślę tego punktu. Mogli to zrobić radni.

Przed odczytaniem projektu uchwały Przewodnicząca Rady przypomniała, iż w głosowaniu nie może uczestniczyć zainteresowany radny.

Przedłożony projekt uchwały został przyjęty za przyjęciem 4 radnych, przeciw 3, 5 radnych wstrzymało się od głosu.

Przewodnicząca Rady - stwierdzam, że uchwała została przyjęta i stwierdzam wygaśnięcie mandatu radnego Antoniego Grabalskiego. Oczywiście Panu Antoniemu przysługuje prawo odwołania się jako obywatelowi do Sądu Administracyjnego.

P. A. Cichorek - Pani Przewodnicząca skoro zostało przedstawione stanowisko naszej Komisji i było ono jednoznaczne, aby sprawę przełożyć na następną sesję został popełniony błąd przez Panią Przewodniczącą.

P. Dejnakowska - Panie radny stanowisko Komisji należało przedstawić w pkcie 3 porządku obrad.

P. Cichorek - nie bardzo Pani Przewodnicząca.

P. Dejnakowska - bardzo proszę napisać do mnie jakieś pismo w sprawie wyjaśnienia, jeżeli Pan nie wierzy w to, co mówię. Mieliście szansę poprawy, każdy z radnych mógł wystąpić z wnioskiem o zdjęcie z obrad tego punktu. Nikt z Państwa tego nie zrobił. Komisja Strategii i Rozwoju miała wypracowane stanowisko, dlaczego nikt z tej Komisji nie wystąpił z takim wnioskiem. Porządku obrad się nie głosuje. Głosuje się wtedy, jeśli chcemy dokonać jakiś zmian. Ja nikomu nie ograniczyłam tej możliwości. Zapytałam czy są uwagi do porządku obrad nie wnieśliście Państwo żadnej uwagi. Tak, że bardzo proszę nie obarczać mnie swoimi winami.

P. A. Cichorek - Pani Przewodnicząca stanowisko Komisji przedstawia się przy omawianiu danego punktu obrad.

P. Dejnakowska - pan Bogusław przestawił stanowisko Komisji by projekt uchwały przenieść na następną sesję, lecz w głosowaniu ta uchwała przeszła. Stanowisko rady nie jest stanowiskiem obowiązującym radnych do głosowania tak ja jest stanowisko Komisji. Każdy radny ma prawo głosować zgodnie ze swoim sumieniem - w ten sposób radni zagłosowali. Jeszcze raz powtarzam, że każdy obywatel ma prawo do zaskarżenie tejże uchwały do Sądu Administracyjnego. A teraz póki co uchwała ta z chwilą podjęcia obowiązuje.

P. A. Grabalski - dziękuję radnym. Dziękuję za głosowanie, dziękuję Pani Przewodniczącej.

P. Dejnakowska - nie jest to miła chwila. Myślę, że nie jest to żadna manipulacja.

P. Grabalski - nie jestem ostatni - porostu nie dziwię się, bo tak musiało być.

P. Dejnakowska - proszę pana jest podpisana umowa dzierżawy i jeżeli to zostało - jeśli można to tak brzydko powiedzieć - wyciągnięte na światło dzienne, jeżeli ja zostałam o tym poinformowana to nie Przewodnicząca rady innej drogi. Ja musiałam sprawę skierować tak jak było. Jest mi przykro, że takie rzeczy spadają na mnie i musimy się żegnać z kolejnym radnym. Mam tutaj pretensję - nie do pana Panie Antoni, bo pan może nie widzieć o wielu rzeczach - ale mam pretensję do pana Wójta, który nie powinien podpisywać z radnym umowy, lecz taka umowę podpisał.

P. A. Grabalski - umowa podpisana jednostronnie.

P. Dejnakowska - jednostronnie, jednak w świetle przepisów jest Pan dzierżawcą.

P. Grabalski - raz jeszcze dziękuję, lecz szanujmy swój czas i przystąpmy każdy do swojej pracy.

(o godzinie 11.38 p. A. Grabalski opuścił salę obrad)

Ad. 6. Zwolnienie z opłaty w przypadku zmian administracyjnych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedłożonego w powyższej sprawie projektu uchwały.

Uchwałę przyjęto jednogłośnie - głosowało 12 radnych.

Ad. 7. Wprowadzenie zmian do uchwały Nr XXI/197/04.

Komisje Rady Gminy nie wniosły uwag do przedłożonego w powyższej sprawie projektu uchwały.

Uchwałę podjęto jednogłośnie - głosowało 12 radnych.

Ad. 8. Nadanie nazw ulicom w m. Śliwin.

Komisje Rady Gminy nie wniosły uwag do przedłożonego w powyższej sprawie projektu uchwały.

Uchwałę podjęto jednogłośnie - głosowało 12 radnych.

Ad. 9. Zbywanie i nabywanie mienia komunalnego.

Komisje Rady Gminy nie wniosły uwag do przedłożonego w powyższej sprawie projektu uchwały.

Uchwałę podjęto jednogłośnie - głosowało 12 radnych.

Ad. 10. Zabezpieczenie realizacji inwestycji w zakresie budowy 24 lokalowego budynku komunalnego w Rewalu.

Z uwagi na fakt, iż projekt wpłynął w ostatniej chwili to Komisje Rady nie wypracowały stanowisk w tej sprawie.

Skarbnik Gminy szczegółowo wyjaśnił istotne sprawy związane z realizacja powyższej inwestycji.

P. Dejnakowska zwróciła się z zapytaniem do p. Radcy A. Ciszek o wyjaśnienie terminu weksla „in blaco”.

P. A. Ciszek - jest to najprostsza forma i często stosowana forma zabezpieczenia kredytu.

Po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Rada jednogłośnie podjęła uchwałę w powyższej sprawie - głosowało 12 radnych.

Ad. 11. Wolne wnioski i zapytania.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił plan pracy Komisji na II półrocze br. Plan został zaakceptowany. (plan stanowi załącznik do protokołu)

P. Dejnakowska - proszę o pozostanie na sali po zamknięciu sesji Przewodniczących Komisji Rady celem ustalenia ważnych spraw dotyczących Rady.

P. B. Woźniak - na najbliższe posiedzenie Komisji Strategii i Rozwoju sołtysom wysłać zaproszenie na jej posiedzenie a nie zawiadomienie, i aby byli gotowi z tymi ocenami po sezonie. Ponadto na posiedzenie to zaprosić również Kierownika Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Pobierowie w związku ze sprawą sygnalizowana przez radnego K. Kwiatkowskiego na ostatnim posiedzeniu Komisji Strategii i Rozwoju.

P. Dejnakowska - myślę, że przedstawicieli wszystkich służb odpowiedzialnych za sezon.

P. Woźniak - chodzi tu o naszą wodę płynącą tam i z powrotem.

P. Wójt - chciałby zwrócić uwagę na sprawy sprzątania naszych miejscowości, na które wydajemy duże kwoty. Jeśli są jakieś uwagi to należy o tym monitować. Ja obecnie z firmą dyskutuję, lecz nie mam żadnych konkretów. Jest to bardzo ważne, bo w umowie mamy zapisane kary.

P. Dejnakowska - wpłynął w dniu dzisiejszym wniosek od Rady Rodziców Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Pobierowie, aby pieniądze planowane pierwotnie w budżecie na zainstalowanie baterii słonecznych przeznaczyć na budowę biblioteki szkolnej (kserokopia wniosku załącznikiem do protokołu).

Wójt - temat baterii słonecznych upadł - pomimo tego, że była już podpisana promesa - gdyż na przeszkodzie stanęły stosunki własnościowe. By uniknąć niepotrzebnych kłopotów odstąpiono od realizacji tego przedsięwzięcia. Powrócił natomiast temat wymiany okien w sali sportowej.

P. Dejnakowska - sprawę tę szczegółowo omówicie na posiedzeniu Komisji. Również na posiedzeniu Komisji omawiana będzie sprawa dofinansowania organów do kościoła w Trzęsaczu. Sprawy te będą tematem posiedzeń Komisji i ewentualnie sesji.

P. W. Śpiwak - obecnie musimy uzupełnić skład Komisji Rewizyjnej.

P. Dejnakowska - sprawę tę chcę przedyskutować na spotkaniu po dzisiejszej sesji.

P. W. Ciszek - 2 lata temu opiniowaliśmy sprawę lokalizacji masztu telefonii komórkowej owocem czego miało być postawienie 8 lamp na ul . Sołdka w Pogorzelicy.

Odp. Wójt Gminy - pieniądze jakie wpłynęły od telefonii komórkowej w całości zostały przeznaczone na wykup od Lasów Państwowych działki na której jest zlokalizowane ujęcie wody. Lampy zostaną ustawione.

Ad. 12. Wobec wyczerpania tematyki sesji prowadząca sesję Przewodnicząca Rady o godzinie 12.33 zamknęła XXIV zwyczajną sesję Rady Gminy.

............................ ...................................

(protokółował)

10


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Wojciech Zwoliński

Data wytworzenia:
04 sty 2005

Osoba dodająca informacje

Wojciech Zwoliński

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Wojciech Zwoliński

Data aktualizacji:
04 sty 2005, godz. 20:49