Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół XXXIV


P R O T O K Ó Ł Nr XXXIV/05

zwyczajnej sesji Rady Gminy Rewal odbytej w dniu 28 kwietnia 2005 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy Rewal.

O godzinie 12.01 prowadząca obrady Przewodnicząca Rady radna Anna Dejnakowska stwierdziła, iż aktualnie w posiedzeniu zgodnie z listą obecności uczestniczy 10 radnych, co przy ustawowym składzie Rady 15 osób stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Otwierając sesję powitała przybyłych na obrady radnych oraz zaproszonych gości.

Ad. 2. Protokół z XXXIII sesji Rady Gminy bez odczytywania przyjęto jednogłośnie - głosowało 10 radnych.

(Na obrady przybył radny K. Ciszek - quorum 11 osób).

Ad. 3. Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad.

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z XXXIII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy.

  3. Przedstawienie porządku obrad.

  4. Interpelacje i zapytania.

  5. Podjęcie uchwały w sprawie nabywania nieruchomości;

  6. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie gospodarowania mieniem komunalnym.

  8. Podjęcie uchwały w s prawie absolutorium dla Wójta Gminy.

  9. Wolne wnioski i zapytania.

  10. Zakończenie obrad.

Wójt Gminy zwrócił się do Rady z wnioskiem - akceptowanym przez Komisje Rady Gminy - o zdjęcie z porządku obrad pktu 5 i rozpatrzenie go na odrębnej sesji w pierwszej połowie maja.

Zgłoszony wniosek został przyjęty - za przyjęciem 8 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu - w glosowaniu uczestniczyło 10 radnych (radny K. Ciszek nie uczestniczył w glosowaniu)

( Na obrady doszli radni: A. Cichorek i K. Kwiatkowski - quorum 13 osób)

Przewodnicząca Rady poinformowała zebranych - prezentując zebranym otrzymany dyplom - o tym, że „Akademia Słońca” - impreza organizowana w okresie sezonu na plażach zajęła I miejsce w kategorii „Najlepszy regionalny i lokalny produkt turystyczny” uzyskany na targach turystycznych.

Ad. 4 Interpelacje i zapytania.

Przewodnicząca Rady poinformowała spóźnionych na obrady radnych, iż pkt 5 porządku obrad został wycofany z porządku sesji.

Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych.

P. B. Woźniak - projekt był szczegółowo 2 razy rozpatrywany, dyskutowany i omawiany na posiedzeniach połączonych Komisji Rady.

W trakcie odczytywania projektu uchwały P. E. Łonyszyn zauważyła brak zapisu nrów działek w kompleksie Rewal 2 i Śliwin - wobec powyższego Przewodnicząca Rady zarządziła krótką przerwę w czasie krótkiej zobowiązała Zastępcę Wójta o uzupełnienie brakujących zapisów.

Uchwałę uzupełnioną o brakujące nry działek - w Rewal 2 i Śliwinie został przyjęty - za przyjęciem 12 radnych, przeciw - 2 radnych - glosowało 14 radnych.

Ad. 7. Gospodarowanie mieniem komunalnym.

P. B. Woźniak - Komisje Rady pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt uchwały.

Uchwałę przyjęto jednogłośnie - głosowało 14 radnych.

Ad. 8. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.

P. I. Jasiński - Skarbnik Gminy - sprawozdanie było szczegółowo dyskutowane na posiedzeniach Komisji. Chce tylko odpowiedzieć radnemu K. Ciszkowi na zadane pytanie w zakresie wzrostu z tytułu użytkowania wieczystego. Zwlekał z tym do ostatniej chwili w kwestii wyjaśnienia tej informacji. Wiele osób złożyło odwołania do SKO i kwota nie jest jeszcze ostateczna i może ona ulec zmianie in plus. Pozostałe kwestie zostały wyjaśnione na posiedzeniach Komisji Rady.

P. K. Ciszek - czyli na początek ten zapis jest aktualny.

P. Jasiński - o ile nie ulegnie zmianie.

P. Skraburski - w tej sprawie odbywają się spotkania na których są wysuwane dwa zarzuty, po pierwsze, iż jest zbyt wysoka wycena - jednak do tej pory nikt się od niej - po wytłumaczeniu - nie odwołał. Druga sprawa dotyczyła dojścia oczywiście VAT-u i w tej dziedzinie zaproponowaliśmy ugodę, że jesteśmy w stanie zaniżyć wysokość do 2 %. Trzecia sprawa to możliwość skorzystania ze spłatą w 10 rocznych ratach - i jak do tej pory wszystkie spotkania zakończyły się ugodą. I jest nadzieja, że wszystkie inne sprawy zakończa się w podobny sposób. Problem powstał w związku z tym, że przez parę lat nie dokonywano aktualizacji w wycenie tych nieruchomości. Nowa wycena jest dla wielu zbyt szokująca. Staramy się wytłumaczyć, iż jest to najnormalniejsza procedura i jako właściciele prawni mamy prawo do tego by raz w roku dokonywać zmian w wycenie.

P. K. Ciszek - rozumiem, że znajdzie się to w dziale 700 - gospodarka mieszkaniowa - o tyle będziemy mogli zdjąć sprzedaż.

Przewodnicząca Rady odczytała uchwałę Nr LXXI/196/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 19 kwietnia 2005 roku w sprawie wydania opinii dotyczącej sprawozdania Wójta Gminy Rewal z wykonania budżetu za 2004 rok - opinia pozytywna (kserokopie w załączeniu do protokołu).

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny W. Śpiwak - odczytał uchwałę Komisji Rewizyjnej w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy - opinia pozytywna (uchwała w załączeniu do protokołu).

P. B. Woźniak - na podsumowaniu dyskusji podczas posiedzenia połączonych Komisji Rady Gminy nie było głosów przeciwnych co do udzielenia absolutorium. Osobiście chce powrócić do wcześniejszych wypowiedzi P. Skarbnika i twierdzi, że wyjaśnienia na posiedzenia Komisji dotyczące przekroczenia planu wydatków w dz. 852 i w dz. 801 nie są dla niego w pełni satysfakcjonujące. Z tego wypływa jeden wniosek, iż należy doprowadzić do pełnej komputeryzacji sprawozdawczości. Szczegółowych informacji żądać tylko na specjalne życzenie. W podsumowaniu dyskusji na posiedzeniu połączonych Komisji Rady Gminy był wniosek by do końca półrocza rozwiązać sprawę zarządzania CIPR-em. Wnioski z posiedzenia połączonych Komisji rady są takie by w końcu dojść do pełnego skomputeryzowania wszystkich jednostek budżetowych które działają na terenie gminy. A sprawozdania były robione w ten sposób jak to jest robione w szkołach one są bardzo szczegółowe i czytelne. Wniosek ten dotyczy jednostek budżetowych. I jest tu prośba aby do tego dążyć. To pytanie które padło które dotyczy wydatków o których szczegółowo my możemy nie wiedzieć a kwalifikowane pod jakimś paragrafem. To mamy prawo zażądać zestawienia zarówno dochodów jak i wydatków przedstawionych w sposób szczegółowy. Nie wszyscy radni nie są Komisja Rewizyjna i nie muszą czytać tak długich obliczeń a wtedy unikniemy pomyłek jakie były szeroko dyskutowane. Przy omawianiu sprawozdania półrocznego było o tym dyskutowane by do takie sprawozdawczości doprowadzić. Chodzi o to by były to wydruki komputerowe. Komputery są kupowane i programy wg jego rozeznania są. Podsumowaniem tej dyskusji był również wniosek który w dniu wczorajszym był podjęty by sprawy kierowania jednostka budżetową CIPR i uważa, że do półrocza tą sprawę starej uchwały bodajże sprzed 3 lat powinniśmy zamknąć.

P. Dejnakowska - w tej sprawie dobrze by było w tej sprawie złożyć pisemny wniosek.

P. Woźniak - nie widzi potrzeby składania dodatkowego wniosku na piśmie jak była zgodność ustaleń a dziś znajdzie się to w protokole sesji. Nie powinniśmy tworzyć dodatkowych papierów.

P. Dejnakowska - dobrze jest ale się tylko pyta.

P. Woźniak - było potwierdzenie od p. wójtów, że tak powinno być i trzeba to w końcu zamknąć, żeby nie było niepotrzebnych nieporozumień.

P. K. Ciszek - usprawiedliwiając swoją nieobecność na posiedzeniu Komisji stanem zdrowia - stwierdził, iż wykonanie budżetu za rok ubiegły jest rewelacyjne jeżeli popatrzymy na wskaźniki. Jest tylko to, że budżet po stronie dochodów został przekroczony o 32 % - świadczy to o tym, że kolejne budżety nie są doszacowane i prosiłby by raczej przeszacować niż nie doszacować. Rewelacyjny jest jego zdaniem niski wskaźnik utrzymania administracji samorządowej - 8,5%. Jest rzeczywiści rewelacja w skali kraju. Rewelacyjne jest wykonanie budżetu po stronie inwestycji. Jedna rzecz - jego zdaniem negatywna - to, że nie prowadzimy żadnych badań w kierunku jak się przekładają kwoty wydatkowane na inwestycje a tworzenie nowych miejsc pracy dla naszych mieszkańców. Nie wiemy jaka część tych środków z inwestycji jest przez nas wydawana poza obręb gminy. Jaki % pozostaje na terenie gminy w naszych firmach. Są to rzeczy nad którymi wiśmy się skupić przy opracowywaniu budżetu na 2006 rok i przygotowaniu informacji o wykonaniu budżetu za 2005 rok.

Uchwałę w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy przyjęto 12 głosami za przy 2 głosach wstrzymujących się - głosowało 14 radnych.

Wójt Gminy podziękował Radzie Gminy za okazane zaufanie i udzielone absolutorium. Rok 2004 był jak każdy rok, rokiem bardzo ciężkim. Wszyscy pracownicy urzędu dokładają wszystkich sił aby ta gmina wyglądała jak najlepiej. Jednak w swoim działaniu nigdy nie ustrzeżemy się błędów i dobrze wiemy gdzie należy poprawić. Staramy się inwestować naprawdę bardzo dużo - tego od nas wymaga społeczeństwo. Problemów do rozwiązania mamy naprawdę bardzo dużo, m.in. nie doinwestowane szkoły. Robimy to - jak zauważył radny K. Ciszek - kosztem m.in. Urzędu Gminy. Jest niema pewien, że zadania roku 2005 zostaną wykonane. Na koniec zwrócił się z apelem, by z wszelkimi problemami przychodzić do Urzędu Gminy, by problemy były dyskutowane na posiedzeniach rad sołeckich. Nikt za nas nie zrobi tego co powinniśmy sami zrobić. Musimy we właściwy sposób wykreować wizerunek naszej gminy. Często z zewnątrz nas lepiej postrzegają niż my sami to widzimy z wewnątrz. Ma nadzieję, że każdy będzie zadowolony z dobrze spełnionego obowiązku.

Ad. 9. Wolne wnioski i zapytania.

P. A. Brzeziński - korzystając z obecności na sesji red. R. Słomskiego chciałby się odnieść do obfitych opisów na temat jego osoby na łamach „Kuriera Szczecińskiego” które jego zdaniem są nie prawdziwe - na dowód tego zaprezentował stosowne dokumenty zdając retoryczne pytanie - dlaczego się pisze o tych sprawach o których publicznie objaśnia, ze tak nie jest. Pytanie ta pozostawia bez odpowiedzi.

P. R. Słomski poprosił o bliższe przedstawienie dokumentów.

P. A. Brzeziński - myśli, że powinnością dziennikarza jest dotrzeć do tych dokumentów.

P. Dejnakowska - zapoznała z informacja otrzymaną od Społecznej Rady Kombatantów w Gryficach w której zapraszają do udziału w uroczystych obchodach 60 rocznicy zakończenia II Wojny Światowej. Uroczystości odbędą się 8 maja 2005 r. w Gryficach. Zapoznała też zebrach z programem uroczystości. Zwróciła się do zebranych by poinformowali zainteresowanych o tym, że będzie organizowany wyjazd. A swojego zastępcę P. S. Hoffmanna poprosiła o wzięcie udziału w tych uroczystościach w jej imieniu. Pismo i program do wglądu w Biurze Rady Gminy.

P. A. Łącki - radny Powiatowej Rady i członek Zarządu Powiatu - jako mieszkaniec i obywatel tej gminy. Na sesję przybył gdy z miała być po raz drugi rozpatrywana sprawa zakupu terenów po byłej jednostce wojskowej w Pobierowie. Chciał radnych dopingować do tego by te tereny zakupić. Chciałby jako obywatel tej Gminy zając stanowisko do uchwały w sprawie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Chciałby w tej sprawie otrzymać wiążącą wykładnię. Jego prowadząca przedsiębiorstwo położone w pobliżu plaży będzie chciała rozwinąć działalność poprzez ustawienie pktu handlowego na plaży.

P. Dejnakowska - nieprawda, że nie będzie można. Będzie to można robić w miejscach do tego wyznaczonych.

P. Łącki - czyli Rada scedowała to na Wójta który będzie wyznaczał te miejsca.

P. Dejnakowska - po zasięgnięciu opinii rad sołeckich.

P. Łącki - dobrze, że część decyzji zrzucacie na Wójta który akurat bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich zadań - czego dowodem jest prawidłowa realizacji budżetu za rok ubiegły. Jako Rada nie powinniście zakazywać prowadzenia działalności mieszkańcom lecz im ułatwiać. Jest upoważniony przez Radę Powiatu do tego, że Rada będzie skarżyła do nadzoru tę uchwałę. Będzie też ją skarżył Wojewoda a to z tego powodu, że Rada Gminy weszła w tereny będące własnością Skarbu Państwa. Bardzo dobrze się stało, że z pierwotnego projektu uchwały wypadły tereny obok latarni morskiej. A przecież na dzierżawę tych terenów został ogłoszony przez SUM przetarg na prowadzenie działalności gastronomiczno - spożywczej.

P. Dejnakowska - myśli, że przekazanie wyznaczania punktów sprzedaży napojów alkoholowych dla Wójta Gminy dla rady sołeckiej.

P. Łącki - nie ma rady sołeckiej od tego jest Rada Gminy.

P. Dejnakowska - nie mogła być obecna na ostatnim posiedzeniu Komisji Rady prosi więc P. Sekretarz o wyjaśnienie.

P. Łonyszyn - projekt uchwały był konsultowany z nadzorem Wojewody. W tej sprawie do Gminy zwrócił się również SUM by wyznaczyła strefy tzw „aktywnego wypoczynku” na plażach. By na plażach były również miejsca spokojne. Bliższe uszczegółowienie lokalizacji tych punktów zapadnie po końcowej konsultacji z SUM. Wójt wykonując tę uchwałę będzie się kierował ustaleniami z SUM. Wójt wyznaczy tylko miejsca na terenie których będzie można prowadzić sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.

P. J. Drzewińska - Dąbrowska - w uchwale mówi się o zakazie sprzedaży tylko w 5 miejscach w danej miejscowości. Uważa - i będzie w przyszłości to postulowała - by obok każdej budki z piwem powstawała świetlica środowiskowa. Proszę zobaczyć, ile naszej młodzieży pali, ile pije alkohol i ile można zakupić narkotyków na naszym terenie. Bardzo dobrze o tym jest zorientowana młodzież PMOW. Myśli też, że o tym jest dobrze zorientowana nasza policja. Martwy się o to jak będziemy kształcić nasze pokolenie a nie o to gdzie będziemy pić alkohol. A zwracając się do p. Łąckiego zadała pytanie czy rada Powiatu upoważniła go również - jako mieszkańca Gminy - do zmobilizowania Radę i Wójta do stworzenia takie świetlica na naszym terenie.

P. Łacki - nie mogę wchodzić w kompetencje Rady. Został źle zrozumiany stworzona została uchwała z której można wyczytać, ze na terenie Gminy leje się hektolitrami wóda. A tak nie jest. Wójt nie wydaje pozwoleń na sprzedaż w miejscach gdzie nie powinno się prowadzić tej sprzedaży. A uchwała tworzy się nowe miejsca. Zakazy skończyły się w 1989 roku. A pozostały tylko zakazy biurokratyczne. Nie wyciągamy wniosków np. z historii USA gdzie prohibicja do niczego nie doprowadziła. Argument jest jeden, że każdy na swoim terenie ma prawo robić wszystko to co się mieści w granicach prawa. A ustawa w tej sprawie jest konkretna i winniśmy ja przestrzegać. Niepotrzebnie zaostrzamy pewne rzeczy. Wg tej uchwały wszyscy tam gdzie będą chcieli uzyskać pozwolenie na alkohol to je otrzymają nawet w tych miejscach gdzie do tej pory nie sprzedawano alkoholu. Jest to uchwała niepotrzebna. Przecież Wójt nie może cofnąć już wydanego zezwolenia wydanego wcześniej w miejscu w którym obecnie wprowadzono zakaz. Są to bowiem prawa nabyte. Nigdzie nie takiej uchwały a są tylko urzędnicy stosujący przepisy prawa. Nie można prowadzić sprzedaży np. na stadionie jest to zakaz ustawowy.

P. W. Ciszek - z pewna częścią wystąpienia przedmówcy się zgadza a z częścią nie. Aby skończyć temat to wg niego to ta uchwała dotyczy tylko imprez organizowanych przez Gminę. A ustawiając budki - na przeludnionych na pewnych odcinkach plaż - doprowadzimy do tego, że stracimy klienta naszego hotelu który prowadzimy.

Na zakończenie w imieniu sołtysów Gminy oraz własnym pogratulował Wójtowi uzyskanego absolutorium.

P. Woźniak - polemizując z p. Łąckim - uchwałą antyalkoholową porządziliśmy się nie swoim terenem. A proszę uświadomić czy w dniu dzisiejszym teren ten jest jeszcze podlega pod gminę zgodnie z zapisami jakimiś tam, czy nie.

P. Łącki - nie może na to precyzyjnie odpowiedzieć. Lecz stan faktyczny tego terenu jest taki, że właścicielem jest Skarb Państwa a wykonawcą tego terenu jest Starosta. A ustalenia zawarte - nie muszą mieć one formę pisemną, mogą być ustne - pomiędzy Wójtem a Starostą są takie, że na tym terenie Starosta nic nie będzie robił bez porozumienia z Wójtem Gminy.

P. Woźniak - do kiedy będzie obowiązywało to porozumienie.

P. Łącki - do czasu jak będzie istniała taka współpraca jak obecnie.

P. Łonyszyn - ustawa mówi o terenach które znajdują się terytorialnie na obszarze Gminy. Obojętnie czy są to tereny prywatne czy też Skarbu Państwa.

P. Łacki - na dzień dzisiejszy jest wola Rady Powiatu by uchwałę tę zaskarżyć. Nie jest pewien jakie stanowisko w tej sprawie zajmie Starosta.

P. Woźniak - podobną uchwałę odrzucono nam w miesiącu wrześniu lecz użyto tu inna podstawę prawną.

P. Łacki - nadzór uchylając jakąś uchwałę nie wymienia wszystkich powodów prawnych. Wystarczy, że znajdzie tylko jeden powód i nie będzie szukał dalszych.

P. Dejnakowska - uchwała została podjęta i zostanie opublikowana czy tez nie to się okaże. Rada miała do tego prawo aby określić miejsca gdzie będzie sprzedawany alkohol - jest to nasze prawo miejscowe. Myśli, że ani Wójt ani rady sołeckie nie zrobią nikomu krzywdy tylko w sposób uczciwy i rzetelny podejdą do wyznaczania terenów „cichych i głośnych”. Proszę by nie wysuwać daleko idących wniosków a uchwała porządkuje sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na sprzedaż alkoholu na naszym terenie. I nie trzeba tu dorabiać żadnej teorii.

P. Łącki - teorie zawsze dorabiamy do zakazów. Nie tworzy żadnej teorii. A teorię stworzyła Rada.

P. Woźniak - padło tu takie określenie, że nie byliśmy świadomi tego, ze dochody naszej Gminy zostały przekroczone o 30 %. Radni posiadali taką świadomość uchwalając budżet na 2004 rok. Korektę przeprowadziliśmy po półroczu. A korekty wprowadzone na koniec roku nie były takie duże. Uważa, że nie należy mówić o tym, ze radni nie wiedzieli o dodatkowych wpływach do budżetu.

P. Sz. Jedrzejowski - chciałby się odnieść do uchwały „antyalkoholowej” - jeśli chodzi o konsultacje społeczne to odbyła się jedna ale tylko w Rewalu a pozostałych sołectwa nie. W tej sprawie nikt się nie konsultował.

P. Dejnakowska - sprawy zakazu sprzedaży i podawania alkoholu zdominowały najważniejszą jej zdaniem sprawę tj. absolutorium dla Wójta Gminy z wykonania budżetu za rok 2004. Rada tylko zauważyła, że budżet był nie doszacowany a na obecny 2005 rok jest chyba tak doszacowany, że tylko jest życzenie abyśmy go zrealizowali. Jeśli w trakcie roku robimy coś niewłaściwego to staramy się korygować. Nie jest tak, ze tutaj Przewodnicząca Rady z kimś tam napisali projekt naszej uchwały. Jest wniosek naszej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych która widzi potrzebę ograniczenia sprzedaży alkoholu w niektórych miejscach. Nic się złego nikomu nie stało, że w jednym miejscu będzie można sprzedawać a w innym nie. Żadna wolność nie zostanie ograniczona. Nie patrzmy na sesję przez pryzmat tej uchwały, lecz przez pryzmat, ze była to sesja absolutoryjna gdzie nie było większych zastrzeżeń do działań Wójta Gminy.

Ad. 10. Wobec wyczerpania tematyki sesji prowadząca sesję Przewodnicząca Rady o godzinie 13.25 zamknęła XXXIV zwyczajną sesję Rady Gminy.

............................ ...................................

(protokółował)

4


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Wojciech Zwoliński

Data wytworzenia:
10 maj 2005

Osoba dodająca informacje

Wojciech Zwoliński

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Wojciech Zwoliński

Data aktualizacji:
10 maj 2005, godz. 09:56