STATUT GMINY REWAL - Wersja od: 5 listopada 2015 r.
Uchwalenie Statutu Gminy Rewal.
Zacho.2007.95.1673 z dnia 2007.09.07
Status: Akt obowiązujący
Wersja od: 5 listopada 2015 r.
UCHWAŁA Nr XIII/70/07
Rady Gminy Rewal
z dnia 27 lipca 2007 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Rewal.
(Zacho. z 2007 r. Nr 95, poz. 1673; zm.: Zacho. z 2009 r. Nr 10, poz. 388 i Nr 87, poz. 2345, z 2010 r. Nr 21, poz. 433 oraz z 2015 r. poz. 3169 i poz. 4014.)
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 127, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327) Rada Gminy uchwala:
Statut Gminy Rewal
I.
Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Rewal;
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy;
3) organizacje wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji rady Gminy;
4) zasady działania klubów radnych rady Gminy;
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Gminy, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich.
§ 2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Rewal;
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Rewal;
3) Przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Rewal;
4) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Rewal;
5) Komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Rewal;
6) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisje Rewizyjna Rady Gminy Rewal;
7) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Rewal;
8) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Rewal.
II.
Gmina
§ 3. Gmina jest wspólnotą samorządową tworzoną przez osoby, które stale zamieszkują w jej granicach administracyjnych.
§ 4.
1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 41 km2 w powiecie gryfickim, województwie zachodniopomorskim.
2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik do Statutu.
3. W skład Gminy wchodzi 7 sołectw, obejmujących 7 miejscowości.
4. 1 Herbem Gminy jest na białym polu tarczy herbowej ściana kościoła w Trzęsaczu (w kolorze czerwonym) trzymana przez Gryfa (w kolorze czerwono- złotym). Pod spodem znajdują się morskie fale (w kolorze niebieskim).
5. 2 Wzór herbu stanowi załącznik do statutu.
6. 3 Herb Gminy jest znakiem prawnie chronionym. Rozpowszechnianie herbu Gminy w celach komercyjnych wymaga zgody Wójta na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
§ 5. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Rewal.
§ 6. Gmina posiada osobowość prawną. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.
III.
ZADANIA GMINY
§ 7. Gmina wykonuje także zadania nałożone przez ustawy oraz wynikające z zawartych z organami administracji rządowej porozumień, zadnia zlecone z zakresu administracji oraz zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
§ 8.
1. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy.
2. Gmina może przystąpić do związku gmin i być członkiem stowarzyszenia w oparciu o przepisy Prawa o stowarzyszeniach.
3. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
IV.
ORGANY GMINY
A.
RADA GMINY
§ 9. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada z wyjątkiem samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady i Wójta przed upływem kadencji, które rozstrzyga referendum.
§ 10. 4 (skreślony).
§ 11. 5 (skreślony).
Tryb pracy Rady
§ 12.
1. 6 Rada Obraduje na sesjach otwartych zwołanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej niż na kwartał. Sesja może się składać z jednego lub kilku posiedzeń. Posiedzenie nie może trwać dłużej niż 8 godzin.
2. 7 Sesje odbywają się zgodnie z uchwalonym przez radę ramowym rocznym planem pracy.
3. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać w terminie 7 dni - sesję Rady na wniosek:
1) co najmniej 4 radnych;
2) Wójta Gminy.
4. Sesję przygotowuje i zwołuje Przewodniczący, ustalając miejsce, dzień i godzinę otwarcia Sesji.
5. Zadania Przewodniczącego, w przypadku jego nieobecności wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
6. Przed każdą z sesji Przewodniczący w uzgodnieniu z Wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.
§ 13.
1. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji powiadamia się radnych i sołtysów najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
2. Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwaleniu budżetu lub rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóźniej na 14 dni przed sesją.
3. 8 Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad, projekty uchwał, zawiadomienie o terminie posiedzeń komisji i inne niezbędne materiały w formie elektronicznej lub drukowanej.
§ 14. 9 Informacje o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości publicznej.
Dostęp i korzystanie z dokumentów rady
§ 15.
1. Sesje Rady oraz posiedzenia Komisji są jawne.
2. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 16. 10
1. Każdemu przysługuje prawo wglądu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, zwanych dalej dokumentami oraz uzyskiwania lub sporządzania ich odpisów na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. Nr 782 z późn. zm.).
2. Jednostką organizacyjną Urzędu odpowiedzialną za udostępnianie dokumentów (w tym nagrań audiowizualnych z sesji Rady Gminy i posiedzeń Komisji Rady Gminy) jest Biuro Rady. Nagrania audiowizualne udostępniane są za pośrednictwem strony internetowej www.bip.rewal.pl.
Przebieg sesji
§ 17.
1. Rada obraduje w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (quorum).
2. 11 W przypadku braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.
§ 18. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi taka potrzeba Wiceprzewodniczący Rady.
§ 19.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły "otwieram sesję Rady".
2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio do przepisów § 17 ust. 2.
§ 20. 12
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia porządek obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub jego Zastępca, bezpośrednio po jego przedstawieniu.
3. Porządek obrad winien przewidywać w szczególności:
- stwierdzenie quorum,
- sprawozdanie Wójta z pracy w okresie między sesjami,
- interpelacje radnych,
- wnioski sołtysów,
- tematykę poszczególnych spraw,
- głosy w dyskusji,
- przeprowadzenie głosowania nad uchwałami.
§ 21.
1. W porządku obrad na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji i wniosków.
2. Interpelację składa się co do istotnych spraw wspólnoty samorządowej, przy czym winna być sformułowana jasno i zwięźle.
3. Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelację, najpóźniej na następnej sesji.
4. 13 Interpelacja może być złożona na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady w każdym czasie. Interpelacja i odpowiedź na nią są publikowane na stornach internetowych w ciągu 5 dni.
5. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.
§ 22.
1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu wg kolejności zgłoszeń. Może udzielić głosu poza kolejnością, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.
3. W dyskusji dopuszcza się także głosy sołtysów oraz zaproszonych gości.
4. Poza kolejnością - przewodniczący może udzielić głosu również w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego dotyczącego w szczególności:
- stwierdzenia quorum,
- ograniczenia czasu wystąpień,
- zamknięcia liczby mówców,
- przerwania lub zamknięcia sesji,
- odesłania projektu uchwały do Komisji bądź na następne obrady,
- zmiany sposobu przeprowadzenia głosowania.
Wnioski w sprawach formalnych rozstrzyga się niezwłocznie po ich zgłoszeniu, zwykła większością głosów.
4. Publiczność biorąca udział w sesji może zabrać głos tylko w wolnych wnioskach.
§ 23.
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wypowiedzi, a także nad sposobem zachowania się mówców, stosując w uzasadnionych przypadkach przywołania mówcy "do porządku". Jeżeli wystąpienie narusza powagę sesji - może odebrać tej osobie głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad tym osobom, które swoim zachowaniem bądź wystąpieniami zakłócają porządek obrad.
§ 24. Rada może ustalić dopuszczalny czas wystąpień w danym punkcie porządku obrad.
§ 25.
1. Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszelkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach - w głosowaniu jawnym lub tajnym.
2. 14 Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki głosując "za", "przeciw", "wstrzymuje się od głosowania". Wyniki głosownia jawnego podaje Przewodniczący. Nazwisko radnego niegłosującego odnotowuje się w protokole.
3. Głosowanie tajne stosuje się, jeżeli przepisy ustawy tak stanowią.
4. Głosowanie tajne przeprowadza i wyniki głosowania ogłasza co najmniej 3 osobowa Komisja Skrutacyjna wybrana z grona radnych. Karty i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesji.
5. 15 Głosowanie jawne imienne przeprowadza się następująco: Prowadzący sesję lub komisję odczytuje alfabetyczną listę nazwisk, po odczytaniu radny udziela jednej z niżej wymienionych odpowiedzi:
a) jestem za,
b) jestem przeciw,
c) wstrzymuję się od głosu.
§ 26. W trakcie rozpatrywania uchwał - w pierwszej kolejności Przewodniczący udziela głosu referentowi projektu uchwały, Wójtowi Gminy oraz przewodniczącym poszczególnych komisji.
Uchwały Rady
§ 27. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić:
1) wójt;
2) komisje;
3) klub radnych;
4) co najmniej 4 radnych.
§ 28. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
a) tytuł (przedmiot) uchwały,
b) 16 podstawę prawną i treść uchwały potwierdzone przez Radcę Prawnego lub Adwokata,
c) regulacje sprawy będącej przedmiotem uchwały,
d) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
e) termin wejścia w życie uchwały,
f) uzasadnienie.
§ 29.
1. Uchwały podpisuje Przewodniczący lub prowadzący obrady Wiceprzewodniczący Rady.
2. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał.
3. Wójt niezwłocznie zapoznaje się z treścią uchwał i rozstrzygnięciami podjętymi na sesji - oraz zapoznaje z nimi osoby, na które nałożone zostały określone zadania.
§ 30.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesje wypowiadając formułę "zamykam sesję Rady Gminy".
2. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji Rada związana jest uchwałami podjętymi na tej sesji.
§ 31. 17 Obsługę sesji i biura rady sprawują wyznaczeni przez Wójta pracownicy urzędu.
Protokół
§ 32. 18
1. Każda sesja i komisja rady jest rejestrowana poprzez zapis audiowizualny.
2. Do zapisu audiowizualnego sporządza się czasowy spis zdarzeń, zgodnie z porządkiem obrad.
§ 33. W obradach Rady winni uczestniczyć wyznaczeni pracownicy Urzędu i kierownicy jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem zawartym w ustawach o jawności obrad.
B.
KOMISJE RADY
§ 34.
1. W celu sprawnego wykonywania zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje oraz ich skład osobowy.
2. W skład komisji wchodzi co najmniej 3 radnych.
3. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres działania komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
4. Postanowienie ust. 3 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
5. Przewodniczących komisji wybiera Rada.
6. Do zadań stałych komisji należy w szczególności:
1) kontrola realizacji uchwał Rady;
2) przygotowanie i opiniowanie projektów uchwał;
3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę i Wójta (z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej).
§ 35. 19 Ustala się maksymalną ilość Komisji Stałych 5 - łącznie z Komisją Rewizyjną.
§ 36.
1. Komisje działają na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na kwartał i zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji minimum na 4 dni przed posiedzeniem.
3. 20 Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia oraz współpracować z komisjami rad sąsiadujących gmin i różnymi organizacjami społecznymi i zawodowymi;
1) 21 Przewodniczący komisji wspólnie ustalają porządek posiedzenia i podpisują zawiadomienia o jego zwołaniu, każdy dla swojej komisji oraz dodaje się pkt 4 o brzmieniu: uprawnienia wynikające z § 23 stosuje się odpowiednio;
2) każda Komisja przeprowadza odrębne głosowanie dotyczące rozstrzygnięcia sprawy.
§ 37.
1. Komisje podejmują swoje rozstrzygnięcia w formie opinii, wniosków, i projektów uchwał.
2. Projekty, opinie, rozstrzygnięcia i wnioski uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji, w celu pomocy w rozstrzyganiu rozpatrywanych spraw.
4. Obywatele uczestniczący w posiedzeniach komisji z własnej inicjatywy biorą udział w posiedzeniu w zakresie ustalonym przez przewodniczącego komisji.
Komisja Rewizyjna
§ 38.
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w liczbie co najmniej 3 radnych.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą przedstawiciele klubów radnych. Wskazany kandydat jest wybierany na członka Komisji Rewizyjnej na podstawie uchwały Rady.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wyznaczony przez Radę Zastępca.
§ 39. 22 Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i spółek. [§ 39 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r. Wojewoda Zachodniopomorski rozstrzygnięciem nadzorczym nr NK-3.4131.228.2015.SA z dnia 6 sierpnia 2015 r. (Zacho.15.3170) stwierdził nieważność § 1 pkt 13 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) w zakresie zmiany § 39 we fragmencie "i spółek".]
§ 40. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 41. Kontrola nie powinna trwać dłużej niż 30 dni. Jej przedłużenie może nastąpić na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej za zgodą Rady.
§ 42.
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. 23 Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie, zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.
§ 43.
1. W związku z przeprowadzona kontrola członkowie Komisji Rewizyjnej maja prawo wglądu do dokumentów kontrolowanej jednostki oraz żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień.
2. Z przebiegu kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół, który zawiera określenie przedmiotu i zakresu kontroli, dokonane ustalenia, nieprawidłowości, przyczyny ich powstania i wnioski.
3. Protokół z kontroli podpisują wszyscy członkowie Komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń i uwag w terminie 7 dni od dnia otrzymania.
4. O podjęciu czynności kontrolnych, jak również o wyniku przeprowadzonej kontroli, Komisja Rewizyjna powiadamia Radę oraz kierownika jednostki kontrolowanej.
§ 44.
1. Do 31 stycznia każdego roku Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie plan kontroli z określeniem terminów ich przeprowadzenia.
2. Zatwierdzony przez Radę plan kontroli przedstawiany jest Wójtowi Gminy.
3. Przeprowadzenie kontroli nie wymienionej w planie, może odbywać się tylko na polecenie Rady.
4. Osoby wchodzące w skład zespołu kontrolującego winny legitymować się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego.
5. 24 (skreślony).
§ 45.
1. Komisja Rewizyjna może posiłkować się w trakcie przeprowadzania czynności kontrolnych opiniami ekspertów, za zgodą Rady.
2. Stosowną umowę zawiera Wójt.
§ 46.
1. Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z postępowania kontrolnego w każdym czasie, na wniosek lub z urzędu, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do jego bezstronności.
2. O wyłączeniu członka Komisji Rewizyjnej postanawia Przewodniczący Komisji, a o wyłączeniu Przewodniczącego Komisji, Rada. Postanowienie o wyłączeniu jest ostateczne.
C.
KLUBY RADNYCH - RADNI
§ 47.
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub radnych może być utworzony, przez co najmniej 4 radnych.
3. Kluby radnych działają w ramach Rady, na podstawie własnych regulaminów. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.
4. O powstaniu klubu jego członkowie niezwłocznie zawiadamiają Przewodniczącego Rady, który prowadzi rejestr klubów. W zawiadomieniu podaje się nazwę klubu, liczbę członków wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz określeniem poszczególnych funkcji.
§ 48. Stanowiska klubu radnych oraz wnioski mogą być przedstawiane na sesji Rady przez jego przedstawiciela.
Radni
§ 49.
1. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami w ustalonym przez siebie trybie.
3. Radni winni czynnie uczestniczyć w sesjach Rady, pracy organów i komisji, do których zostali wybrani.
4. Radny ma obowiązek być członkiem przynajmniej jednej komisji stałej.
5. Radny ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady - odpowiedzi udzielają:
- Przewodniczący,
- Wójt lub wyznaczona przez niego osoba.
6. Radnego obowiązuje zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej.
§ 50.
1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję lub zespół do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje Przewodniczącemu. Rada podejmuje uchwałę po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień.
§ 51.
1. Radny potwierdza swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. 25 Radny jest obowiązany poinformować o swojej nieobecności przed sesją Przewodniczącego Rady, a przed komisją Przewodniczącego Komisji.
3. Radni maja prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji lub komisji spraw, które uważają za pilne lub społecznie uzasadnione.
§ 52.
1. O wygaśnięciu mandatu radnego na skutek śmierci, prawomocnego wyroku sądu, zmiany miejsca zamieszkania i wykreślenia z rejestru wyborców - Biuro Ewidencji Ludności Urzędu Gminy - zawiadamia Radę w formie pisemnej załączając stosowny dokument.
2. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu następuje w formie uchwały Rady.
3. Zrzeczenie się mandatu przez radnego następuje w formie złożenia oświadczenia na sesji rady zgłoszonego do protokołu. Wygaśnięcie skutkuje z dniem złożenia oświadczenia.
Sesje wspólne
§ 53.
1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami w celu rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizuje przewodniczący rady zainteresowanej sprawą.
3. Zawiadomienia o sesji podpisują wspólnie przewodniczący rad.
4. Wspólna sesja prawomocna jest, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych każdej z rad.
5. Przebieg obrad uregulowany jest wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad. Jeżeli to nie nastąpi - stosuje się regulaminy (statuty) poszczególnych rad.
6. Koszty wspólnych sesji ponoszą równomiernie zainteresowane w sprawie rady, chyba, że radni uczestniczący w obradach wspólnej sesji postanowią inaczej.
D.
WÓJT GMINY
§ 54.
1) Stosunek pracy z Wójtem Gminy nawiązuje się z chwilą wręczenia przez Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej zaświadczenia o wyborze i złożenia przed Radą Gminy ślubowania;
2) czynności związane z zakresu prawa pracy wobec Wójta z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wykonuje Przewodniczący Rady - a pozostałe Sekretarz Gminy;
3) wynagrodzenie Wójta Gminy ustala Rada Gminy w drodze uchwały.
§ 54a. 27 1) Wójt nawiązuje stosunek pracy w imieniu zakładu pracy - Urzędu Gminy, z:
a) Zastępcą Wójta - na podstawie zarządzenia o powołaniu,
b) Skarbnikiem Gminy - na podstawie uchwały Rady Gminy o powołaniu na stanowisko na swój wniosek,
c) Sekretarzem Gminy i pozostałymi pracownikami - na podstawie umowy o pracę.
§ 55.
1. Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.
2. Zastępca Wójta sprawuje funkcje Wójta w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków.
§ 56. Sekretarz Gminy:
1) zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje jego pracę;
2) organizuje współpracę z sołtysami;
3) nadzoruje rzetelne i terminowe załatwianie spraw obywateli;
4) zapewnia prawidłowy sposób publikacji prawa miejscowego;
5) przyjmuje ustane oświadczenia woli spadkodawców;
6) pełni role rzecznika prasowego Urzędu Gminy;
7) współpracuje z Przewodniczącym Rady w sprawie przygotowania materiałów i projektów uchwał ustalonych przez Wójta i Radę na posiedzenia sesji.
IV.
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE ORAZ JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 57. 28 Dla realizacji zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa, zakłady i spółki z kapitałem gminnym.
§ 58. 29 (skreślony).
§ 59.
1. Gminne jednostki organizacyjne tworzone są, a ich statuty uchwalane, przez Radę.
2. Uchwała Rady określa między innymi nazwę, zakres działania i siedzibę gminnej jednostki organizacyjnej.
3. 30 Zatrudnianie kierowników tych jednostek poprzedzone naborem oraz zwalnianie należy do Wójta Gminy.
§ 60.
1. W Gminie tworzy się jednostki pomocnicze - sołectwa.
2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej rozstrzyga Rada po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy - w formie zgłoszeń, opinii, uwag, do projektu uchwały wyłożonej do wglądu na 14 dni albo na zebraniu wiejskim.
§ 61. Granice sołectwa oznaczone są na mapie Gminy - stanowiącej załącznik do Statutu.
§ 62. Rada może odrębną uchwała przekazać sołectwu część mienia należącego do Gminy.
§ 63. Wszystkie przysługujące prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa, pozostają nienaruszone.
§ 64.
1. Zadania i potrzeby jednostek pomocniczych pod względem finansowym i rzeczowym realizowane są w ramach budżetu Gminy.
2. Organy jednostek pomocniczych składają propozycje i potrzeby zgodnie z obowiązująca procedurą uchwalenia budżetu Gminy. Przysługuje im prawo składania wniosków w innych sprawach.
3. Jednostki pomocnicze opiniują podania w sprawach dotyczących swoich sołectw.
§ 65. Jednostki pomocnicze działają w oparciu o statuty i podlegają nadzorowi organów Gminy.
§ 66. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w posiedzeniach sesji Rady, a także w posiedzeniu komisji, za które otrzymuje dietę wg ustaleń zawartych w odrębnej uchwale.
V.
GOSPODARKA FINANSOWA GMINY I MIENIE KOMUNALNE
§ 67.
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.
2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Mieszkańcy Gminy maja prawo zapoznać się z założeniami projektu budżetu gminnego, kierunkami polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych.
§ 68.
1. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie komunalne.
2. Mienie komunalne podlega ochronie, a jego wykorzystanie następuje zgodnie z przeznaczeniem.
3. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
VI.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE KOŃCOWE
§ 69. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, sposobem zwyczajowo przyjętym publikowania przepisów gminnych jest ogłoszenie przez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy i poszczególnych sołectwach, w prasie lokalnej i na stronach internetowych gminy.
§ 70. Wydane dotychczas regulaminy (statuty) regulujące organizację jednostek organizacyjnych Gminy zachowują swoja moc, o ile nie są sprzeczne z ustawami i niniejszym Statutem.
§ 71. 31 W sprawach nie unormowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
§ 72. Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego ustalenia.
§ 73. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 74. Tracą moc:
1) uchwała Nr III/23/02 Rady Gminy Rewal z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie Statutu Gminy Rewal;
2) uchwała Nr VI/60/03 Rady Gminy Rewal z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały Nr III/23/02 Rady Gminy z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie Statutu Gminy Rewal.
§ 75. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ SOŁECTW GMINY REWAL
1) Pobierowo;
2) Pustkowo;
3) Trzęsacz;
4) Rewal;
5) Śliwin;
6) Niechorze;
7) Pogorzelica.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
MAPA GMINY REWAL
grafika
1 § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
2 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
3 § 4 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
4 § 10 skreślony przez § 1 pkt 1 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
5 § 11 skreślony przez § 1 pkt 2 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
6 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
7 § 12 ust. 2:- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.- zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
8 § 13 ust. 3:- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
10 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
11 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
12 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
13 § 21 ust. 4:- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.- zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
14 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
15 § 25 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.
16 § 28 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 10 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
17 § 31 zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
18 § 32 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
19 § 35 zmieniony przez § 1 pkt 12 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
20 § 36 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr XXXV/251/08 z dnia 30 grudnia 2008 r. (Zacho.09.10.388) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 kwietnia 2009 r.
21 § 36 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.
22 § 39 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r. Wojewoda Zachodniopomorski rozstrzygnięciem nadzorczym nr NK-3.4131.228.2015.SA z dnia 6 sierpnia 2015 r. (Zacho.15.3170) stwierdził nieważność § 1 pkt 13 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) w zakresie zmiany § 39 we fragmencie "i spółek".
23 § 42 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
24 § 44 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 7 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.
25 § 51 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
26 § 54 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr XLIX/349/09 z dnia 22 października 2009 r. (Zacho.09.87.2345) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2009 r.
27 § 54a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr XLIX/349/09 z dnia 22 października 2009 r. (Zacho.09.87.2345) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 grudnia 2009 r.
28 § 57 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.
29 § 58 skreślony przez § 1 pkt 6 uchwały nr XVIII/82/15 z dnia 14 września 2015 r. (Zacho.15.4014) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 listopada 2015 r.
30 § 59 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr LIV/384/10 z dnia 29 stycznia 2010 r. (Zacho.10.21.433) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 kwietnia 2010 r.
31 § 71 zmieniony przez § 1 pkt 16 uchwały nr XV/62/15 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Zacho.15.3169) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 sierpnia 2015 r.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Załącznik nr 2.pdf (PDF, 18.30Kb) | 2016-01-15 11:24:13 | 944 | |
Rozstrzygnięcie nadzorcze w zakresie wyrazów - i spółek.pdf (PDF, 302.39Kb) | 2016-01-15 11:24:13 | 1031 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Owczarek Data wytworzenia:
15 sty 2016
Osoba dodająca informacje
Mariusz Owczarek Data publikacji:
15 sty 2016, godz. 11:24
Osoba aktualizująca informacje
Tomasz Kapela Data aktualizacji:
13 gru 2018, godz. 13:04