Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

UCHWAŁA Nr III/23/02 - w sprawie Statutu Gminy Rewal.

Zacho.03.2.45

UCHWAŁA Nr III/23/02

Rady Gminy Rewal

z dnia 13 grudnia 2002 r.

w sprawie Statutu Gminy Rewal.

(Szczecin, dnia 23 stycznia 2003 r.)

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Gminy Rewal stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Tracą moc:

   1.   Uchwała Nr XXV/181/96 rady Gminy w Rewalu z dnia 22 sierpnia 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Rewal (Dz. Urz. Woj. Szczecińskiego Nr 15, poz. 106).

   2.   Uchwała Nr II/4/98 Rady Gminy w Rewalu z dnia 29 października 1998 r. w wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Rewal (Dz. Urz. Woj. Szczecińskiego Nr 25, poz. 292).

   3.   Uchwała Nr IV/14/98 Rady Gminy w Rewalu z dnia 20 listopada 1998 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy (Dz. Urz. Woj. Szczecińskiego Nr 26, poz. 340).

   4.   Uchwała Nr XIX/118/2000 Rady Gminy Rewal z dnia 24 marca 2000 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 20, poz. 228).

   5.   Uchwała Nr XXXIV/238/01 Rady Gminy Rewal z dnia 14 sierpnia 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 31, poz. 715).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

ZAŁĄCZNIK

STATUT GMINY REWAL

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Gmina Rewal jest wspólnotą samorządową tworzoną przez osoby, które stale zamieszkują w jej granicach administracyjnych.

§ 2. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 41 km2 w powiecie gryfickim, województwie zachodniopomorskim. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik do Statutu. W skład Gminy wchodzi 7 sołectw, obejmujących 7 miejscowości.

§ 3. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Rewal.

§ 4. Gmina posiada osobowość prawną. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.

§ 5. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 5 Statutu Gminy Rewal)

II. ZADANIA GMINY

§ 6. Gmina wykonuje także zadania nałożone przez ustawy oraz wynikające z zawartych z organami administracji rządowej porozumień zadnia zlecone z zakresu administracji oraz zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

§ 7. 1. W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy.

2. Gmina może przystąpić do związku gmin i być członkiem stowarzyszenia w oparciu o przepisy Prawa o stowarzyszeniach.

3. Wójt Gminy prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

II. ORGANY GMINY

§ 8. Organami Gminy są Rada Gminy i Wójt Gminy.

A. RADA GMINY

§ 9. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada Gminy z wyjątkiem samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady i Wójta przed upływem kadencji, które rozstrzyga referendum.

§ 10. Rada składa się z 15 radnych, wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów, przez mieszkańców Gminy.

§ 11. 1. Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał na sesjach wszystkie sprawy należące do jej właściwości i kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych w wykonaniu i na podstawie ustaw.

2. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 11 ust. 2 Statutu Gminy Rewal)

3. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 11 ust. 3 Statutu Gminy Rewal)

§ 12. 1. Rada obraduje na sesjach otwartych zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. Sesja może się składać z jednego lub kilku posiedzeń.

2. Sesje odbywają się zgodnie z uchwalonym przez Radę rocznym planem pracy.

3. Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać w terminie 7 dni - sesję Rady na wniosek:

  1)   1/4 składu ustawowego Rady,

  2)   Wójta Gminy.

4. Sesję przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady, ustalając miejsce, dzień i godzinę otwarcia Sesji.

5. Zadania Przewodniczącego Rady, w przypadku jego nieobecności wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.

6. Przed każdą z sesji Przewodniczący w uzgodnieniu z Wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.

§ 13. 1. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 13 ust. 1 Statutu Gminy Rewal)

2. Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwaleniu budżetu lub rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóźniej na 14 dni przed sesją.

3. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 13 ust. 3 Statutu Gminy Rewal)

§ 14. Informacje o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości publicznej przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach ogłoszeń w poszczególnych sołectwach.

§ 15. 1. Sesje Rady Gminy oraz posiedzenia Komisji Rady są jawne.

2. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Prawo obywatel do uzyskiwania informacji o działalności organów Gminy realizowane jest w szczególności przez:

  1)      wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Rady i jej organów przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i na tablicach ogłoszeń w sołectwach oraz w gazecie gminnej;

  2)   wstęp na posiedzenia Rady i jej komisji;

  3)   dostęp do dokumentów związanych z realizacją zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady Gminy.

4. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów jednostek samorządu gminnego.

5. Udostępnianie dokumentów następuje na wniosek - ustny lub pisemny - kierowany do Sekretarza Gminy.

6. Jednostką organizacyjną Urzędu Gminy odpowiedzialną za udostępnianie dokumentów (zwłaszcza protokołów z sesji i posiedzeń organów Rady) jest Biuro Rady. Wnioskodawca otrzymuje odpis dokumentu, wyciąg bądź jego kserokopię bez zbędnej zwłoki najpóźniej w trzecim dniu od daty zgłoszenia wniosku.

7. Protokoły z sesji wraz z podjętymi na niej uchwałami są każdorazowo podawane do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy i na tablicach ogłoszeń w sołectwach w ciągu 5 dni od dnia sesji.

§ 16. Rada obraduje w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (quorum), podejmując uchwały zwykłą większością głosów, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

§ 17. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem bez usprawiedliwienia odnotowuje się w protokole.

§ 18. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi taka potrzeba Wiceprzewodniczący.

§ 19. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły "otwieram sesje Rady".

2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio do przepisów § 16.

§ 20. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad i przyjęciu protokołu z ostatniej sesji przewodniczący przedstawia pod dyskusję porządek obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę proponowanego porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub jego zastępca.

3. Porządek obrad winien przewidywać w szczególności:

-     stwierdzenie quorum,

-     przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

-     sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami,

-     tematykę poszczególnych spraw,

-     głosy w dyskusji,

-         przeprowadzenie głosowania nad uchwałami,

-     treść interpelacji i wniosków,

-     zapisy o sprawach regulaminowych,

-     interpelacje radnych,

-     wnioski sołtysów.

§ 21. 1. W porządku obrad na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

2. Interpelację składa się co do istotnych spraw wspólnoty samorządowej, przy czym winna być sformułowana jasno i zwięźle.

3. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelację, najpóźniej na następnej sesji.

4. Interpelacja może być złożona na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady w czasie sesji lub przed jej rozpoczęciem.

5. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.

§ 22. 1. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 22 ust. 1 Statutu Gminy Rewal)

2. Przewodniczący udziela głosu wg kolejności zgłoszeń. Może udzielić głosu poza kolejnością, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.

3. W dyskusji dopuszcza się także głosy sołtysów oraz zaproszonych gości wg listy.

4. Poza kolejnością - przewodniczący może udzielić głosu również w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego dotyczącego w szczególności:

-     stwierdzenia quorum,

-     ograniczenia czasu wystąpień,

-         (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 22 ust. 4 tiret 3 Statutu Gminy Rewal)

-     zamknięcia liczby mówców,

-     przerwania lub zamknięcia sesji,

-     odesłania projektu lub uchwały do Komisji bądź na następne obrady,

-     zmiany sposobu przeprowadzenia głosowania.

Wnioski w sprawach formalnych rozstrzyga się niezwłocznie po ich zgłoszeniu, zwykła większością głosów.

4. Publiczność biorąca udział w sesji może zabrać głos tylko w wolnych wnioskach.

§ 23. 1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wypowiedzi, a także nad sposobem zachowania się mówców, stosując w uzasadnionych przypadkach przywołania mówcy "do porządku". Jeżeli wystąpienie narusza powagę sesji - może odebrać tej osobie głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad tym osobom, które swoim zachowaniem bądź wystąpieniami zakłócają porządek obrad.

§ 24. Rada może ustalić dopuszczalny czas wystąpień w danym punkcie porządku obrad.

§ 25. 1. Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszelkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach - w głosowaniu jawnym lub tajnym.

2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki głosując "za", "przeciw", "wstrzymuje się od głosowania":

a) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 25 ust. 2 lit. a Statutu Gminy Rewal)

b)  wyniki głosowania jawnego podaje Przewodniczący.

3. Głosowanie tajne stosuje się, jeżeli przepisy ustawy tak stanowią.

4. Głosowanie tajne przeprowadza i wyniki głosowania ogłasza Komisja Skrutacyjna wybrana z grona radnych. Karty i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z obrad sesji.

§ 26. W trakcie rozpatrywania uchwał - w pierwszej kolejności Przewodniczący udziela głosu referentowi projektu uchwały, Wójtowi Gminy oraz przewodniczącym poszczególnych komisji.

§ 27. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić:

  1)   Wójt Gminy,

  2)   Komisje,

  3)   Klub radnych,

  4)   co najmniej 4 radnych.

§ 28. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:

a)   tytuł (przedmiot) uchwały,

b)  podstawę prawną potwierdzoną przez Radcę Prawnego,

c)  regulacje sprawy będącej przedmiotem uchwały,

d) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

e)  termin wejścia w życie uchwały,

f) uzasadnienie.

§ 29. 1. Uchwały podpisuj Przewodniczący Rady lub prowadzący obrady Wiceprzewodniczący Rady.

2. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał.

3. Wójt niezwłocznie zapoznaje się z treścią uchwał i rozstrzygnięciami podjętymi na sesji - oraz zapoznaje z nimi osoby, na które nałożone zostały określone zadania.

§ 30. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesje wypowiadając formułę "zamykam sesję Rady Gminy".

2. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji Rada związana jest uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 31. Obsługę sesji sprawuje wyznaczony przez Wójta Gminy pracownik Urzędu Gminy.

§ 32. 1. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności:

a)   numer, datę, miejsce, godziny odbycia sesji, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

b) stwierdzenie prawomocności obrad,

c)  nazwiska i imiona nieobecnych radnych,

d) odnotowanie o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji,

e) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 17 stycznia 2003 r. znak: PN.2.MN.091114/2003 Wojewoda Zachodnio-pomorski stwierdził nieważność § 32 ust. 1 lit. e Statutu Gminy Rewal)

f)   przebieg podejmowania uchwał, głosowania,

g)  przebieg dyskusji,

h)  treści interpelacji i wolnych wniosków,

i) odnotowanie faktów i zdarzeń na sesji,

j)   podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się w Biurze Rady.

3. Protokół z sesji udostępniony jest do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu.

4. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

5. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 4 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

6. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 5.

§ 33. W obradach Rady winni uczestniczyć wyznaczeni pracownicy Urzędu i kierownicy jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem zawarty w ustawach o jawności obrad.

B. KOMISJE RADY

§ 34. 1. W celu sprawnego wykonywania zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje oraz ich skład osobowy. Komisje podlegają Radzie i działają na jej zlecenie.

2. W skład komisji wchodzi co najmniej 3 radnych.

3. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres działania komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

4. Postanowienie ust. 3 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

5. Przewodniczących komisji wybiera Rada.

6. Do zadań stałych komisji należy w szczególności:

  1)   kontrola realizacji uchwał Rady,

  2)      przygotowanie i opiniowanie projektów uchwał,

  3)   opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę i Wójta (z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej).

§ 35. Ustala się maksymalną ilość Komisji Stałych 3 - łącznie z Komisją Rewizyjną.

§ 36. 1. Komisje działają na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.

2. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na kwartał i zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji minimum na 4 dni przed posiedzeniem.

3. Komisje działają na podstawie zatwierdzonego przez Radę rocznego planu pracy.

4. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia oraz współpracować z komisjami rad sąsiadujących gmin i różnymi organizacjami społecznymi i zawodowymi.

5. Komisje przedstawiają Radzie sprawozdania ze swoje działalności na wniosek Rady.

§ 37. 1. Komisje podejmują swoje rozstrzygnięcia w formie opinii, wniosków, i projektów uchwał.

2. Projekty, opinie, rozstrzygnięcia i wnioski uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji, w celu pomocy w rozstrzyganiu rozpatrywanych spraw.

4. Obywatele uczestniczący w posiedzeniach komisji z własnej inicjatywy biorą udział w posiedzeniu w zakresie ustalonym przez przewodniczącego komisji.

§ 38. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady w liczbie co najmniej 3 radnych.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Zastępca.

§ 39. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w zakresie zarządzania mieniem, wykonania budżetu, na podstawie kryterium legalności, rzetelności, celowości i gospodarności.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia absolutorium.

§ 40. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

-     legalności,

-         gospodarności,

-     rzetelności,

-     celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 41. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 42. Kontrola nie powinna trwać dłużej niż 30 dni. Jej przedłużenie może nastąpić na wniosek Przewodniczącego za zgodą Rady.

§ 43. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.

§ 44. 1. W związku z przeprowadzona kontrola członkowie Komisji Rewizyjnej maja prawo wglądu do dokumentów kontrolowanej jednostki oraz żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień.

2. Z przebiegu kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół, który zawiera określenie przedmiotu i zakresu kontroli, dokonane ustalenia, nieprawidłowości, przyczyny ich powstania i wnioski.

3. Protokół z kontroli podpisują wszyscy członkowie Komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń i uwag w terminie 7 dni od dnia otrzymania.

4. O podjęciu czynności kontrolnych, jak również o wyniku przeprowadzonej kontroli, Komisja Rewizyjna powiadamia Przewodniczącego Rady oraz kierownika jednostki kontrolowanej.

§ 45. 1. Do 31 stycznia każdego roku Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie plan kontroli z określeniem terminów ich przeprowadzenia.

2. Zatwierdzony przez Radę plan kontroli przedstawiany jest Wójtowi Gminy.

3. Przeprowadzenie kontroli nie wymienionej w planie, może odbywać się tylko na polecenie Rady.

4. Osoby wchodzące w skład zespołu kontrolującego winny legitymować się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Rady.

5. Komisja Rewizyjna obligatoryjnie kontroluje wszystkie umowy.

§ 46. 1. Komisja Rewizyjna może posiłkować się w trakcie przeprowadzania czynności kontrolnych opiniami ekspertów, za zgodą Rady.

2. Stosowną umowę zawiera Wójt Gminy.

§ 47. 1. Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z postępowania kontrolnego w każdym czasie, na wniosek lub z urzędu, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do jego bezstronności.

2. O wyłączeniu członka Komisji Rewizyjnej postanawia Przewodniczący Komisji, a o wyłączeniu Przewodniczącego Komisji, Rada Gminy. Postanowienie o wyłączeniu jest ostateczne.

C. KLUBY RADNYCH - RADNI

§ 48. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub radnych może być utworzony, przez co najmniej 3 radnych.

3. Kluby radnych działają w ramach Rady, na podstawie własnych regulaminów. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.

4. O powstaniu klubu jego członkowie niezwłocznie zawiadamiają Przewodniczącego Rady, który prowadzi rejestr klubów. W zawiadomieniu podaje się nazwę klubu, liczbę członków wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz określeniem poszczególnych funkcji.

§ 49. Stanowiska klubu radnych oraz wnioski mogą być przedstawiane na sesji Rady przez jego przedstawiciela.

§ 50. 1. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami w ustalonym przez siebie trybie.

3. Radni winni czynnie uczestniczyć w sesjach Rady, pracy organów i komisji, do których zostali wybrani.

§ 51. 1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję lub zespół do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje Przewodniczącemu Rady. Po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień - Rada podejmuje uchwałę.

§ 52. 1. Radny potwierdza swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny jest obowiązany poinformować o swojej nieobecności przez sesją lub posiedzeniem komisji stałej Przewodniczącego Rady lub Komisji.

3. Radni maja prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji lub komisji spraw, które uważają za pilne lub społecznie uzasadnione.

§ 53. 1. Radny może być członkiem jednej komisji stałej.

2. Radny ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady - odpowiedzi udzielają:

-         Przewodniczący Rady,

-     Wójt Gminy lub wyznaczona przez niego osoba.

3. Przewodniczący Rady przedstawia wniosek Radzie Gminy, która podejmuje uchwałę o przeprowadzeniu kontroli.

4. Radnego obowiązuje zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej.

§ 54. 1. O wygaśnięciu mandatu radnego na skutek śmierci, prawomocnego wyroku sądu, zmiany miejsca zamieszkania i wykreślenia z rejestru wyborców - Biuro Ewidencji Ludności Urzędu Gminy - zawiadamia Radę Gminy w formie pisemnej załączając stosowny dokument.

2. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu następuje w formie uchwały Rady Gminy.

3. Zrzeczenie się mandatu przez radnego następuje w formie złożenia oświadczenia na sesji rady zgłoszonego do protokołu. Wygaśnięcie skutkuje z dniem złożenia oświadczenia.

§ 55. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami w celu rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizuje przewodniczący rady zainteresowanej sprawą.

3. Zawiadomienia o sesji podpisują wspólnie przewodniczący rad.

4. Wspólna sesja prawomocna jest, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych każdej z rad.

5. Przebieg obrad uregulowany jest wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad. Jeżeli to nie nastąpi - stosuje się regulaminy poszczególnych rad.

D. WÓJT GMINY

§ 56. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt Gminy wybierany w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

§ 57. Wójt nawiązuje stosunek pracy w imieniu zakładu z:

  1)   z Zastępcą Wójta - na podstawie zarządzenia,

  2)   z Sekretarzem i Skarbnikiem Gminy - na podstawie uchwały rady o powołaniu na stanowiska na wniosek Wójta,

  3)   z pracownikami samorządowymi - na podstawie umowy o pracę.

§ 58. 1. Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

2. Zastępca Wójta sprawuje funkcje Wójta w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków.

§ 59. Sekretarz Gminy:

  1)   zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje jego pracę,

  2)   organizuje współpracę z sołtysami,

  3)   nadzoruje rzetelne i terminowe załatwianie spraw obywateli,

  4)   zapewnia prawidłowy sposób publikacji prawa miejscowego,

  5)   przyjmuje ustane oświadczenia woli spadkobierców,

  6)   pełni role rzecznika prasowego Urzędu Gminy,

  7)      współpracuje z Przewodniczącym Rady w sprawie przygotowania materiałów i projektów uchwał ustalonych przez Wójta i Radę na posiedzenia sesji.

IV. JEDNOSTKI POMOCNICZE ORAZ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY

§ 60. Dla realizacji zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zakłady.

§ 61. Rejestr gminnych jednostek organizacyjnych - prowadzi Wójt Gminy.

§ 62. 1. Gminne jednostki organizacyjne tworzone są, a ich statuty uchwalane, przez Radę Gminy.

2. Uchwała Rady Gminy określa między innymi nazwę, zakres działania, siedzibę.

3. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy do Wójta Gminy.

§ 63. 1. W Gminie tworzy się jednostki pomocnicze - sołectwa.

2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej rozstrzyga Rada Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy - w formie zgłoszeń, opinii, uwag, do projektu uchwały wyłożonej do wglądu na 14 dni albo na zebraniu wiejskim.

§ 64. Granice sołectwa oznaczone są na mapie Gminy - stanowiącej załącznik do Statutu.

§ 65. Rada może odrębną uchwała przekazać sołectwu część mienia należącego do Gminy.

§ 66. Wszystkie przysługujące prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa, pozostają nienaruszone.

§ 67. 1. Zadania i potrzeby jednostek pomocniczych pod względem finansowym i rzeczowym realizowane są w ramach budżetu Gminy.

2. Organy jednostek pomocniczych składają propozycje i potrzeby zgodnie z obowiązująca procedurą uchwalenia budżetu Gminy. Przysługuje im prawo składania wniosków w innych sprawach.

3. Jednostki pomocnicze opiniują podania w sprawach dotyczących swoich sołectw.

§ 68. Jednostki pomocnicze działają w oparciu o statuty i podlegają nadzorowi organów Gminy.

§ 69. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w posiedzeniach sesji Rady, a także - na zaproszenie przewodniczącego komisji - w posiedzeniu komisji.

V. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY I MIENIE KOMUNALNE

§ 70. 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.

2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Mieszkańcy Gminy maja prawo zapoznać się z założeniami projektu budżetu gminnego, kierunkami polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych.

§ 71. 1. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie komunalne.

2. Mienie komunalne podlega ochronie, a jego wykorzystanie następuje zgodnie z przeznaczeniem.

3. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

VI. POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE KOŃCOWE

§ 72. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, sposobem zwyczajowo przyjętym publikowania przepisów gminnych jest ogłoszenie przez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy i poszczególnych sołectwach oraz prasie lokalnej.

§ 73. Wydane dotychczas regulaminy (statuty) regulujące organizację jednostek organizacyjnych Gminy zachowują swoja moc, o ile nie są sprzeczne z ustawami i niniejszym Statutem.

§ 74. W sprawach nie unormowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy:

  1)   ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

  2)   ustawy z dnia 11 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz zmianie niektórych ustaw,

  3)   ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,

  4)   ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,

  5)   ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym,

  6)   ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta,

  7)   ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

§ 75. Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego ustalenia.

ZAŁĄCZNIK

Mapa

(grafikę pominięto)


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Wojciech Zwoliński

Data wytworzenia:
01 lip 2003

Osoba dodająca informacje

Wojciech Zwoliński

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Wojciech Zwoliński

Data aktualizacji:
01 lip 2003, godz. 10:36