Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr LVI/400/10 - w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny


UCHWAŁA Nr LVI/400/10

Rady Gminy Rewal

z dnia 26 marca 2010r.

w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny.

Na podstawie art. 59 § 2.  ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240, zmiana: z 2010r. Nr 28, poz. 146) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Określa się zasady i tryb umarzania oraz odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie lub jej jednostkom podległym , od osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnym nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej "dłużnikami".

§ 2. Przez kwotę należności, o której mowa w § 1, rozumie się należność pieniężną wraz z należnymi odsetkami i kosztami ubocznymi, wg stanu na dzień złożenia wniosku.

§ 3. Do dokonywania czynności wymienionych w § 1, upoważnieni są:

1) Wójt Gminy, do należności związanych z działalnością Urzędu Gminy - jeżeli wierzytelności nie przekraczają 40-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym podjęcie decyzji ogłoszonego w Monitorze Polskim przez Prezesa GUS do celów naliczania odpisu na zakładowy Fundusz Świadczeń;

2) kierownik jednostki budżetowej, kierownik zakładu budżetowego do należności, z której działalnością wiąże się dana należność - jeżeli wierzytelności nie przekraczają 10-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym podjęcie decyzji ogłoszonego w Monitorze Polskim przez Prezesa GUS do celów naliczania odpisu na zakładowy Fundusz Świadczeń;

3) Wójt Gminy, jeżeli wartość jest wyższa niż określona w ust. 2;

4) Wójt Gminy, po uprzednim uzyskaniu opinii Komisji Strategii i Rozwoju Rady Gminy, kiedy wartość należności jest wyższa niż 40-krotność kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 i 2.

§ 4. 1. Należności mogą być umorzone w całości lub w części wyłącznie w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, gdy:

1) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawił majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów , albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego ,których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000zł

2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku ,z którego można by egzekwować należność ,a odpowiedzialność z tytułu należności nie

przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie

3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne

4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji

5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny ;

6) ściągnięcie należności zagraża istotnym interesom dłużnika, zwłaszcza egzystencji jego lub jego rodziny albo dalszemu funkcjonowaniu.

2. Umorzenie należności z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt. 1-5 może nastąpić z urzędu lub na wniosek dłużnika, a z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt. 6 wyłącznie na wniosek dłużnika.

3. Umorzenie należności musi być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże przynajmniej jedną z przesłanek wymienionych w ust. 1.

4. Przed umorzeniem należności, w każdym z w/w przypadków należy przeprowadzić wszechstronne postępowanie wyjaśniające i podjąć próby ściągnięcia należności. Wniosek składany przez dłużnika o umorzenie należności powinien być należycie umotywowany.

5. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności w przypadku ust. 1 pkt. 6, pozostała część winna być uregulowana w dniu składania wniosku o umorzenie.

6. Umorzenie należności, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie wymienione w ust. 1 zachodzą co do wszystkich dłużników.

7. Umorzenie należności głównej pociąga za sobą umorzenie należności ubocznych. Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności głównej, proporcjonalnie do tej należności podlegają również umorzeniu należności uboczne.

§ 5. 1. Należności mogą być, na wniosek dłużnika, odraczane lub rozkładane na raty, jeżeli terminowe spłacenie należności mogłoby zagrażać istotnym interesom dłużnika, zwłaszcza egzystencji jego lub jego rodziny albo dalszemu funkcjonowaniu lub gdy jest to uzasadnione szczególnie ważnymi względami społecznymi lub gospodarczymi, Wójt Gminy, Kierownik Jednostki Organizacyjnej Gminy działając na zasadach określonych w § 3 może umorzyć , odroczyć terminy zapłaty całości lub części należności lub rozłożyć ich płatność na raty.

2. Od zaległych należności , których termin zapłaty odroczono lub których płatność rozłożono na raty, odsetki za zwłokę są naliczane do dnia wniesienia podania o odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty ,włącznie z tym dniem. Od dnia następnego po dniu wniesienia podania w sprawie, w przypadku zaległych należności , bądź od dnia następnego po upływie pierwotnego terminu płatności ,w przypadku należności bieżących , do dnia zapłaty nalicza się odsetki w wysokości 50% odsetek ustawowych .

3. W przypadku decyzji negatywnej w sprawie odroczenia bądź rozłożenia na raty, odsetki naliczane są w pełnej wysokości do dnia dokonania wpłaty.

4.  Niedotrzymanie terminu zapłaty odroczonej należności lub chociażby jednej raty, na jakie płatność należności została rozłożona na raty, pozostała do zapłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami.

5. Postanowienia § 4 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 6. 1. Wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 2 i w § 5 ust. 1 winien zawierać w szczególności:

1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę siedzibę i adres dłużnika;

2) kwotę zadłużenia;

3) informację o:

a) sytuacji majątkowej, źródłach i wysokościach dochodów dłużnika oraz osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe i liczbę osób pozostających na jego utrzymaniu,

b) stanie finansowym dłużnika: posiadane zobowiązania, kredyty, pożyczki inne oraz posiadane wierzytelności;

4) przyczyny ubiegania się o przedmiotową ulgę (wskazać jaką: umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty) dołączając dokumenty uwiarygodniające wskazane fakty;

5) stan majątkowy : nieruchomości, ruchomości oraz posiadane papiery wartościowe;

6) źródła finansowania ewentualnie przyznanych rat bądź odroczonego terminu płatności.

7) inne dowody mające wpływ na sytuację uniemożliwiającą Stronie wywiązanie się z zobowiązań

2. Wniosek składany przez przedsiębiorcę powinien dodatkowo zawierać :

1) wskazanie rodzaju pomocy o jaką ubiega się Strona

2) wielkości przedsiębiorstwa , PKD, NIP, formę prawną beneficjenta,

3) dodatkowo w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis:

- oświadczenie ,że podmiot ubiegający się o pomoc nie jest podmiotem w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumienie Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw ( (Dz. Urz. UE C 244 z 1.10.2004r.)

- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis , jakie otrzymał w roku , w którym ubiega się o pomoc , oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie

- oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą , na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis .

3. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające dane, o których mowa w ust. 1, w szczególności dotyczące sytuacji majątkowej dłużnika. Osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej obowiązane dołączyć do wniosku następujące dokumenty; bilans F01 za rok poprzedzający złożenie wniosku, rozliczenie podatkowe za 3 miesiące poprzedzające złożenie wniosku.

4. Organ, o którym mowa w § 3 w przypadku braku wymaganych informacji wzywa pisemnie dłużnika do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

5. Jeżeli dłużnik nie zastosuje się do wezwania w określonym terminie, organ wydaje postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia.

§ 7. Umorzenie lub odroczenie terminu płatności oraz rozkładanie na raty należności następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego

§ 8. 1. Organ wymieniony w § 3 ust. 2 przedstawia Wójtowi w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego, sprawozdanie sporządzone na dzień 31 grudnia każdego roku, dotyczące zakresu umorzonych należności, odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty, wg wzoru, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.

2. Organ wymieniony w § 3 ust. 1 przedstawia Radzie Gminy łączne sprawozdanie z zakresu umorzenia, odroczenia bądź rozłożenia na raty, w terminie do 30 kwietnia każdego roku, wg wzoru, stanowiącego załącznik nr 2.

§ 9. Do umarzania lub udzielania ulg w spłacie należności przez przedsiębiorców, stosuje się dodatkowo przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 o postępowaniu w sprawach dotyczące pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

§ 10.  Uchwałę stosuje się również do zakładów budżetowych gminy i funduszy celowych.

§ 11 Traci moc Uchwała Nr XIII/71/07 Rady Gminy Rewal z dnia 27 lipca 2007r. w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rewal.

§ 13.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodnicząca Rady

Joanna Drzewińska - Dąbrowska


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
OkreA lenie zasad i trybu udzielania ulg.doc (DOC, 46.50Kb) 2010-05-19 22:12:51 1228
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
19 maj 2010

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
19 maj 2010, godz. 22:12