Uchwała Nr LXIII/433/10 - w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
UCHWAŁA Nr LXIII/433/10
Rady Gminy Rewal
z dnia 29 września 2010.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Na podstawie art. 18 ust.1 i 2 pkt.4 oraz art.53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 - zmiana: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz.1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz.1218; z 2008 r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz.1458; z 2009 r. Nr 52, poz.420, Nr 157, poz.1241; z 2010 r. Nr 28, poz.142, Nr 28, poz.146, Nr 106, poz.675),
oraz na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2009 Nr 157, poz. 1240, Dz.U z 2010 r., Nr 28, poz. 146, Nr 123, poz.835) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się szczegółowy tryb i zakres prac nad projektem uchwały budżetowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku.
Dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz kierownicy wydziałów oraz referatów Urzędu Gminy a także pracownicy samodzielnych stanowisk opracowują plany rzeczowe oraz projekty planów finansowych i przedkładają je w formie pisemnej Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
Radni oraz sołtysi przedstawiają w formie pisemnej opracowane plany rzeczowe ze szczegółowym uzasadnieniem zakres potrzeb mieszkańców z poszczególnych sołectw Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
W przypadku zadań (programów) przewidzianych do realizacji przez okres dłuższy niż 1 rok budżetowy, materiały powinny obejmować:
nazwę programu oraz jego cel,
nazwę jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację zadania,
okres realizacji,
łączne nakłady finansowe, wielkość planowanych wydatków w danym roku oraz w kolejnych latach.
§ 2.
Projekty planów o których mowa w § 1 ust. 2 opracowywane są na podstawie:
wskazówek Rady Gminy do projektu budżetu,
aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków) z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie od dnia 1 stycznia roku budżetowego,
zakładanej prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,
istniejącego w roku poprzedzającym rok budżetowy, stanu organizacyjnego placówek finansowanych z budżetu gminy, z uwzględnieniem placówek przewidzianych do uruchomienia bądź likwidowanych. Wszelkie zmiany w organizacji jednostek skutkujące zwiększeniem wydatków muszą być zaakceptowane przez Wójta Gminy,
przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
stawek wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
przewidywanego wykonania dochodów i wydatków w roku bieżącym na podstawie wykonania budżetu za trzy kwartały bieżącego roku zgodnie klasyfikacją budżetową,
dotychczasowe uchwały Rady Gminy rodzące skutki finansowe,
coroczny plan zobowiązań Gminy z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych oraz obligacji, udzielonych poręczeń i gwarancji, zaciągniętych cesji z tytułu wykupu wierzytelności, według kwot wymagalnych na dany rok budżetowy.
§ 3.
Skarbnik Gminy na podstawie przedłożonych materiałów i wniosków, a także prognozy kwot dochodów własnych gminy w tym podatków i opłat lokalnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, dotacji celowych na realizację zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, subwencji ogólnej z budżetu państwa (części oświatowej oraz wyrównawczej) a także dochodami pochodzącymi ze źródeł zewnętrznych w tym dotacji z funduszy strukturalnych, sporządza wstępne zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do 10 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4.
Wójt Gminy opracowuje:
projekt uchwały budżetowej na podstawie materiałów przygotowanych przez Skarbnika, a zebranych na poszczególnych etapach prac projektowych, który przedkłada w terminie nie później, niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
Regionalnej Izbie Obrachunkowej Oddział Zamiejscowy w Koszalinie celem zaopiniowania,
Radzie Gminy.
§ 5.
Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
Prognozowane kwoty dochodów budżetu gminy według źródeł w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 1,2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 z 2009r. poz.1240) w szczegółowości do działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej w podziale na dochody majątkowe i bieżące.
Limity wydatków bieżących budżetu ogółem, w szczegółowości do rozdziałów klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,
dotacji udzielonych z budżetu na zadania bieżące,
świadczenia na rzecz osób fizycznych;
wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt. 2,3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 z 2009r. poz.1240) w części związanej z realizacją zadań gminy
wydatków na obsługę długu,
wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji,
Limity wydatków majątkowych w szczegółowości dział, rozdział z wyodrębnieniem :
wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym: na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2,3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 z 2009r. poz.1240) w części związanej z realizacją zadań gminy,
wkładów wniesionych do spółek prawa handlowego,
zakupu i objęcia akcji i udziałów.
Wielkość deficytu wraz z określeniem źródeł pokrycia lub nadwyżki budżetu z określeniem jej przeznaczenia,
Plan przychodów i rozchodów budżetu,
Wyszczególnienie kwot dotacji udzielonych z budżetu w szczegółowości do podmiotów otrzymujących dotację,
Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,
Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej ,
Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
§ 6.
Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy dołącza:
objaśnienia do projektu budżetu w formie opisowej, w której wszystkie pozycje klasyfikacji budżetowej określone są z nazwy a także w formie tabelarycznej spełniającej wymogi ustawy o finansach publicznych co do jej szczegółowości,
materiały informacyjne dotyczące planowanych do realizacji inwestycji.
§ 7.
Objaśnienia o których mowa w § 6 pkt. 1 obejmują:
opis prognozowanych kwot dochodów i wydatków ze wskazaniem podstawy prawnej i sposobu ich ustalania w poszczególnych rozdziałach klasyfikacji budżetowej,
omówienie źródeł pokrycia deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania nadwyżki budżetowej.
§ 8.
Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt uchwały wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje w terminie do 7 dni do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
Komisje Rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których opiniują projekt uchwały budżetowej.
Wprowadzenie zgłaszanych przez komisje propozycji zmian do projektu budżetu polegających na zwiększeniu wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych kwotach dochodów lub zwiększania planowanych dochodów może nastąpić jedynie za zgodą Wójta Gminy ze wskazaniem przez komisje dodatkowych źródeł dochodów.
Opinie poszczególnych komisji merytorycznych stanowią podstawę do sformułowania opinii o projekcie budżetu przez Komisję Budżetu i Finansów.
Przyjęcie przez Komisję Budżetu i Finansów opinii o projekcie uchwały budżetowej następuje po wysłuchaniu opinii komisji merytorycznych przedstawionych przez poszczególnych Przewodniczących w terminie 7 dni od daty ich przedstawienia.
§ 9.
Komisja Budżetu i Finansów przekazuje niezwłocznie Wójtowi Gminy pisemną opinię, a Wójt po zapoznaniu się z jej treścią w terminie 7 dni dokonuje w projekcie uchwały budżetowej ewentualnych autopoprawek.
Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji właściwej do spraw budżetu oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, przygotowuje ostateczną wersję projektu uchwały budżetowej celem przedłożenia jej na sesję Rady Gminy.
Nieuwzględnienie przez Wójta w projekcie uchwały budżetowej wniosków komisji wymaga pisemnego uzasadnienia.
§ 10.
Wójt Gminy w terminie 7 dni od dnia przedłożenia Radzie Gminy projektu uchwały budżetowej przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania ich planów finansowych.
Dyrektorzy, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych kierownicy wydziałów i referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk w terminie 30 dni od przekazania informacji, o których mowa w ust. 1 nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy opracowują plany finansowe jednostek.
§ 11.
Projekt porządku sesji, na której uchwalany jest budżet winien obejmować następujące punkty:
odczytanie projektu uchwały budżetowej ,
przedstawienie opinii komisji oraz wniosków radnych,
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie opinii o której mowa w pkt. 2 oraz wniosków radnych,
dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
jawne głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
§ 12.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13.
Traci moc uchwała Nr VII/72/03 Rady Gminy Rewal z dnia 7 kwietnia 2003 roku.
§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady
Joanna Drzewińska-Dąbrowska
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
UchwaA a.doc (DOC, 55.00Kb) | 2010-10-11 18:15:18 | 569 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Owczarek Data wytworzenia:
11 paź 2010
Osoba dodająca informacje
Mariusz Owczarek Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Owczarek Data aktualizacji:
11 paź 2010, godz. 18:15