Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Załącznik

                                                                                  Załącznik do uchwały Nr IX/52/11

Rady Gminy Rewal

 z dnia 26 maja 2011r.

 

 

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011–2013   

 

 

Rewal, maj 2011


I.              PODSTAWY PRAWNE

Podstawą prawną działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy jest:

·         Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) Rozdział drugi pt. „Wolność, Prawa i Obowiązki Człowieka i Obywatela” reguluje zasady zapewniające każdemu nietykalność osobistą i cielesną oraz stawia na ich straży władze publiczne przyznając obywatelowi prawo żądania organów władzy publicznej szczególnej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją,

·         Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.),

·         Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 ze zm.).

·         Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)

Według polskich regulacji prawnych przemoc jest przestępstwem. W zależności od tego, czy przemoc ma charakter jednorazowy, czy się powtarza, jest ścigana z różnych artykułów Kodeksu karnego. Jeżeli przemoc ma charakter ciągły, zostanie zakwalifikowana jako przestępstwo znęcania się nad rodziną z art. 207 Kodeksu karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm), które jest ścigane z urzędu.

 

Artykuł 207 Kodeksu karnego stanowi:

  • „§1. Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osoba nieporadną ze względu na jej stan psychiczny i fizyczny, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
  • §2. Jeżeli czyn określony w §1 połączony jest ze stosowaniem szczególnego okrucieństwa, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do 10 lat.
  • §3. Jeżeli następstwem czynu określonego w §1 lub 2 jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 2 do 12 lat”.

 

       Zgodnie z art. 9d ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie podejmowanie interwencji
w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty” od sierpnia 2010 r. nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie. Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie. Przedstawiciele podmiotów, o których wyżej mowa realizują procedurę „Niebieskie Karty” w oparciu o zasadę współpracy i przekazują informacje o podjętych działaniach przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego. Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.

       Wszystkie instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swoją działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu są zobowiązane niezwłocznie poinformować o tym prokuraturę lub policję. Zaniechanie tego obowiązku może skutkować odpowiedzialnością karną.

            Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy
w Rodzinie na lata 2011 – 2013 zgodny jest z Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy na lata 2006 - 2016, przyjętym Uchwałą  Nr 162/2006 Rady Ministrów z dnia 25.09.2006 r.
i stanowić będzie integralną część Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Rewal na lata 2007-2013, przyjętą Uchwałą Nr XV/89/07 Rady Gminy Rewal z dnia 26.10.2007 r., w której wspieranie rodziny w wypełnianiu jej funkcji jest jednym z kluczowych celów.

 

II.            TEORETYCZNE PODSTAWY ZJAWISKA PRZEMOCY W RODZINIE

 

       Przemocą w rodzinie określane jest „każde zachowanie skierowane wobec osoby bliskiej, którego celem jest utrzymanie nad nią kontroli i władzy. Przemoc w rodzinie to zamierzone, wykorzystujące przewagę sił działanie przeciwko członkowi rodziny naruszające jego godność oraz podstawowe prawa i wolności, powodujące cierpienie i szkody” [Nowakowska, 2008, s. 21]. Ustawa
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.) definiuje przemoc w rodzinie jako jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

       Rodzina jest najważniejszym środowiskiem życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy i styl życia. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami, oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz oczekiwaniami społecznymi. Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w rodzinie. Należy ją zaklasyfikować do kategorii zachowań negatywnych o dużej szkodliwości społecznej. Prowadzi do poważnych naruszeń norm moralnych i prawnych, tragicznych skutków psychologicznych, a w skrajnych przypadkach do poważnych okaleczeń czy zabójstw [Sasal, 2005, s. 16–19].

       Wokół przemocy narosło wiele mitów. Jednym z nich jest przekonanie, że jest to zjawisko marginalne, występujące wyłącznie w patologicznych środowiskach. Tymczasem według danych statystycznych przemoc w rodzinie jest zjawiskiem powszechnym i stanowi poważny problem społeczny. Znęcanie się nad rodziną jest najczęściej popełnianym przestępstwem w Polsce, zaraz po przestępstwach przeciwko mieniu i życiu [Tomaszewska, 2007, s. 36–37].

       Przemoc ze strony najbliższej osoby jest doświadczeniem traumatycznym, okaleczającym psychikę. Przemoc w rodzinie przybiera różne formy: od przemocy fizycznej, przez przemoc psychiczną i seksualną, po przemoc ekonomiczną. Przemoc w rodzinie rzadko jest incydentem jednorazowym. Zazwyczaj ma ona charakter długotrwały i cykliczny.

 

Rodzaje przemocy:

1.     Przemoc fizyczna– jej celem jest zadanie ofierze bólu fizycznego, uszkodzenie jej ciała, pogorszenie jej zdrowia lub pozbawienie ją życia.

2.     Przemoc seksualna– to zachowanie zmuszające ofiarę do podjęcia niechcianych zachowań seksualnych lub zdeprecjonowania jej seksualności.

3.     Przemoc psychiczna– to zachowanie, którego celem jest umniejszanie poczucia własnej wartości ofiary, wzbudzanie w niej strachu.

4.     Przemoc ekonomiczna– to każde zachowanie, którego celem jest ekonomiczne uzależnienie ofiary od sprawcy.

5.     Zaniedbanie – to ciągłe niezaspakajanie podstawowych potrzeb fizycznych i emocjonalnych.

 

Cykle przemocy:

  1. Faza narastania napięcia – początkiem cyklu jest zwykle wyczuwalny wzrost napięcia, narastają sytuacje konfliktowe,
  2. Faza ostrej przemocy – następuje wybuch agresji, sprawca przemienia się w kata, może dokonać strasznych czynów nie zwracając uwagi na krzywdę innych,
  3. Faza miodowego miesiąca – to czas skruchy i okazywania miłości. Sprawca zaczyna dostrzegać to, co się wydarzyło. Próbuje załagodzić sytuację, przeprasza, obiecuje poprawę, staje się uczynny i miły. Pozwala ofiarom uwierzyć, że teraz będzie inaczej.

 

Przemoc w rodzinie ma tragiczne konsekwencje. Prowadzi nie tylko do uszkodzeń ciała ofiary, ale także do zaburzeń emocjonalnych oraz zaburzeń w sposobie, w jaki postrzega ona sama siebie, sprawcę oraz innych ludzi. Narastanie zjawiska przemocy w rodzinie wymaga niezwłocznego podjęcia działań zawartych w niniejszym Programie.

 

III.           DIAGNOZA ZJAWISKA PRZEMOCY W RODZINIE W GMINIE REWAL

           

            W celu właściwego zaplanowania podejmowanych działań niezbędne jest dokonanie analizy problemów społecznych w gminie z uwzględnieniem problemu przemocy w rodzinie.

            Z danych ewidencji ludności (stan na 31.12.2010 r.) wynika, że w Gminie Rewal zamieszkuje 3 655 mieszkańców w tym: 1906 kobiet i 1749 mężczyzn. Liczba mieszkańców w wieku do 18 lat – 708, 18 lat i powyżej – 2.947. Liczba osób w wieku produkcyjnym  tj. kobiet w wieku 18 – 60 lat – 1181, liczba mężczyzn w wieku 18 – 64 lat. Liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych
z Powiatowym Urzędzie Pracy w Gryficach wg stanu na 31.12.2010 r. wynosiła 250 osób w tym 115 kobiet, z czego jedynie 65 osób w tym 36 kobiet pobierało zasiłek dla bezrobotnych.

            W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rewalu w latach 2008 – 2011 (do 30.04.2011 r.) podjęto łącznie 5 interwencji w środowisku wobec rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie w oparciu
o procedurę „Niebieskiej Karty”. W poszczególnych latach przedstawiało się to w sposób następujący:

                       

Tabela nr 1

Rok

Liczba rodzin objętych procedurą Niebieskiej Karty

2008

1

2009

3

2010

0

2011
(do 30.04.2011 r.)

1

 

            (źródło: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rewalu)

 

            W czterech przypadkach sprawcami przemocy byli mężowie i konkubent, a w jednym przypadku, sprawcą przemocy był dorosły syn, gdzie przemoc skierowana była wobec matki.  We wszystkich przypadkach wskazani sprawcy przemocy nadużywali alkoholu. W w/w rodzinach były już kilkakrotne interwencje policji. Dokumentacja „Niebieskiej Karty” służyła nie tylko rozpoznaniu przemocy, rejestracji przebiegu zdarzenia i jego skutków oraz zaplanowaniu pomocy, ale także wykorzystywana była w postępowaniu przygotowawczym wszczynanym wobec sprawcy.

            Poniższa tabela przedstawia występujące formy przemocy w rodzinie zgodnie
z informacjami zawartymi w Niebieskich Kartach prowadzonych przez GOPS w Rewalu

 

Tabela nr 2

LP

Formy przemocy

Liczba przypadków stosowania przemocy wobec osób dorosłych

Liczba przypadków, stosowania przemocy wobec dzieci

1

bicie

2

2

2

szarpanie

4

1

3

kopanie

1

1

4

policzkowanie

3

0

5

duszenie

3

1

6

ciągnięcie za włosy

0

0

7

zaniedbanie

3

2

8

przemoc ekonomiczna

1

1

9

wyzwiska

5

1

10

groźby

5

0

11

poniżanie

5

2

12

krytykowanie

5

2

13

ograniczanie kontaktów

3

1

14

zmuszanie do określonych zachowań (w tym seksualnych)

0

0

15

inne: straszenie nożem

1

1

 

(źródło: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rewalu) 

 

W ramach procedury „Niebieskiej Karty” Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Rewalu podejmował następujące działania: 

1.      kontakt z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o objęcie przymusowym leczeniem odwykowym,

2.      zawiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie w celu podjęcia stosownych działań wg kompetencji – w każdym przypadku wystąpienia przemocy,

3.     powiadamianie Sądu Rejonowego w Gryficach, III Wydział Rodzinny  i Nieletnich,

4.     kierowanie do specjalistów przyjmujących w Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym
w Rewalu i w Punkcie Interwencji Kryzysowej przy PCPR w Gryficach

5.     udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej oraz świadczeń pieniężnych ofiarom przemocy

Wszczęte procedury interwencji z użyciem „Niebieskiej Karty” w w/w latach zakończyły się
w następujący sposób:

1.     w jednym przypadku sprawa została wycofana z prokuratury przez ofiarę przemocy,

2.     w trzech przypadkach zostało wydane postanowienie Sądu o podjęciu leczenia odwykowego.

3.     w jednym przypadku zostało wydane postanowienie  Sądu o eksmisji z lokalu mieszkalnego bez prawa do lokalu socjalnego,

            Z informacji otrzymanych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach, wynika, że
w latach 2007 – 2010 8 rodzin korzystało ze wsparcia specjalistów Punktu Interwencji Kryzysowej
w Gryficach. Ofiarami przemocy były najczęściej kobiety i dzieci. Sprawcami byli mężczyźni,
w większości przypadków uzależnieni od alkoholu.

            Liczba policyjnych interwencji w miejscu zamieszkania oraz wszczętych postępowań z art. 207 oraz art. 156,157,197 kodeksu karnego określające inne rodzaje przestępstw, które mogą składać się na przemoc domową w latach 2007 – 2010 podjętych przez funkcjonariuszy Komisariatu Policji
w Rewalu na terenie Gminy Rewal przedstawiała się następująco

Tabela nr 3

Przemoc i inne zaburzenia życia rodzinnego

2007 r.

2008 r.

2009 r.

2010 r.

Liczba interwencji domowych związanych
z przemocą w rodzinie

35

51

26

33

Liczba wszczętych postępowań w sprawie przemocy domowej

2

2

9

6

Liczba założonych „Niebieskich Kart”

5

2

-

10

Liczba wniosków skierowanych do GKRPA

4

2

-

3

(źródło: Komisariat Policji w Rewalu) 

 

Tabela nr 4

Ofiary przemocy domowej

2007 r.

2008 r.

2009 r.

2010 r.

Kobiety

 

5

 

2

-

9

Mężczyźni

 

0

0

0

3

Dzieci do lat 13

 

2

0

0

2

Młodzież 13-18 lat

 

3

1

0

0

Ogółem

10

3

0

14

(źródło: Komisariat Policji w Rewalu) 

       Dane te jednak nie oddają w pełni obrazu przemocy na terenie Gminy Rewal. Zjawisko to jest powszechne, jednak nie zawsze jest ujawniane, co utrudnia rozpoznanie
i przeciwdziałanie. Stąd też istnieje konieczność podejmowania szeroko zakrojonych działań edukacyjnych i informacyjnych wśród lokalnej społeczności pozwalających na dostrzeżenie problemu przemocy w środowisku oraz sposobów jej przeciwdziałania i zapobiegania. Obowiązek przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a w szczególności w rodzinach z problemem alkoholowym spoczywa na samorządach lokalnych. Takie działania na terenie Gminy zabezpiecza Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która również dysponuje bazą danych dotyczącą rozmiarów przemocy w rodzinie. Osobom uzależnionym i współuzależnionym wskazuje się możliwość współpracy z terapeutą ds. uzależnień i uczestnictwa w grupie wsparcia, spotkania
z psychologiem oraz prawnikiem. Zjawisko przemocy w Gminie Rewal wymaga opracowania dokładnego systemu działań opartego na komplementarnej współpracy poszczególnych instytucji. Uruchomienie wspólnychi skonkretyzowanych działań wobec ofiar i sprawców przemocy poprzez stworzenie zespołu interdyscyplinarnego może przynieść poszczególnym jednostkom i instytucjom realną pomoc skierowaną wobec w/w, dając możliwość szybkiego reagowania i objęcia rodziny pełnym zakresem pomocy.

IV.           ADRESACI I CELE PROGRAMU

Adresatami programu są:

1.   Rodziny i osoby dotknięte bezpośrednio zjawiskiem przemocy,

2.   Rodziny i osoby zagrożone zjawiskiem przemocy,

3.   Przedstawiciele instytucji i służb pracujących z osobami i rodzinami zagrożonymi bądź  dotkniętymi przemocą

Celem programu jest: 

1.   zmniejszenie skali zjawiska przemocy na terenie Gminy Rewal,

2.   stworzenie jednolitego, profesjonalnego systemu interwencji i wsparcia dla osób zagrożonych       bądź uwikłanych w przemoc w rodzinie,

3.   zwiększenie pomocy i ochrony ofiar przemocy w rodzinie

Cele ogólne będą realizowanie przez:

1.     budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy,

2.     diagnozowanie zjawiska przemocy na terenie Gminy Rewal,

3.     podnoszenie kompetencji służb i instytucji w zakresie przemocy w rodzinie,

4.     udzielanie pomocy ofiarom przemocy w rodzinie,

5.     oddziaływanie na sprawców przemocy w rodzinie

 

V.      ZASOBY GMINY REWAL W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMU

1.     Zasoby ludzkie – specjaliści z różnych dziedzin.

2.     Zasoby instytucjonalne – instytucje i organizacje zajmujące się problemem przemocy
w rodzinie oraz instytucje i organizacje pełniące funkcję wspierającą:

·       Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

·       Komisariat Policji,

·       Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Punkt Konsultacyjno – Informacyjny,

·       Placówki oświatowe,

·       Świetlice wiejskie działające w ramach Gminnego Ośrodka Kultury,

·       Placówki ochrony zdrowia,

·       Parafie

VI.           CZYNNIKI GWARANTUJĄCE WŁAŚCIWĄ REALIZACJĘ PROGRAMU

·         poparcie działań i współpraca z samorządem gminnym,

·         dobra znajomość środowiska przez pracowników socjalnych,

·         dobra współpraca służb i instytucji na terenie Gminy oraz poza nią,

·         otwartość i chęć współpracy specjalistów,

·         silne więzi rodzinne,

·         chęć zmiany i wyjścia z kryzysu

 

VII.         ZAGROŻENIA W REALIZACJI ZADAŃ:

·         stereotypy panujące w środowisku na temat przemocy w rodzinie,

·         bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych,

·         brak współpracy rodziny w zakresie przezwyciężania kryzysów,

·         problem uzależnienia od alkoholu w rodzinach,

·         bezrobocie i ubóstwo,

·         brak lub zbyt mała współpraca interdyscyplinarna,

·         brak motywacji ekonomicznej dla członków zespołu interdyscyplinarnego

 

VIII.        REALIZACJA CELÓW PROGRAMU

 

CEL 1

ZMNIEJSZENIE SKALI ZJAWISKA PRZEMOCY W RODZINIE NA TERENIE GMINY REWAL

 

Działania: 

1.   Określenie w drodze uchwały trybu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

     Podmiot realizujący działanie:

     Rada Gminy Rewal

2.     Powołanie Zespołu Interdyscyplinarnego w celu szybkiego i skutecznego podejmowania działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa oraz zatrzymania przemocy
w rodzinie, a także planowanie i realizacja działań pomocowych na podstawie diagnozy potrzeb.

Podmiot realizujący zadanie:

Wójt Gminy

3.     Współpraca w ramach zespołu interdyscyplinarnego

·         pracowników socjalnych,

·         przedstawicieli oświaty,

·         przedstawicieli policji,

·         kuratorów sądowych,

·         przedstawicieli Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·         przedstawicieli ochrony zdrowia,

Zadania Zespołu:

ü  diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,

ü  podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,

ü  inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,

ü  rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,

ü  inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,

ü  monitorowanie sytuacji rodzin dotkniętych przemocą,

ü  opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie,

ü  zbieranie materiałów dowodowych zgodnie z procedurą „Niebieskiej Karty”,

ü  występowanie z zawiadomieniami do prokuratury o podejrzeniu popełnienia czynów określonych w art. 2 § 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

ü  udział w działaniach edukacyjno – informacyjnych.

 

4.     Edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie przemocy:

·         propagowanie skutecznych sposobów powstrzymywania przemocy,

·         obalanie mitów na temat przemocy,

·         szkolenia na temat przemocy,

·         prowadzenie kampanii zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży w zakresie ograniczenia oglądania przemocy w telewizji, grach komputerowych,

·         wspieranie różnych form spędzania wolnego czasu promujące zachowania nieagresywne,

·         dystrybucja ulotek i informacji na temat przemocy i jej skutków,

·         organizowanie konkurów, np. plastycznych, wśród dzieci i młodzieży w zakresie zapobiegania przemocy.

Podmioty realizujące działanie:

·            placówki oświatowo-wychowawcze,

·            świetlice wiejskie,

·            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

·            Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·            Zespół Interdyscyplinarny,

·            inne.

 

Cel 2

 

ZWIĘKSZENIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ INTERWENCYJNYCH WOBEC OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC W RODZINIE

 

Działania:

1.     Izolowanie sprawców od ofiar.

2.     Udzielanie informacji sprawcom przemocy na temat programów korekcyjno-edukacyjnych.

3.     Przeprowadzanie rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu, stosującymi przemoc.

4.     Kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego w Gryficach o obowiązek podjęcia leczenia odwykowego w związku z nadużywaniem alkoholu.

Podmioty realizujące działania:

·         Policja,

·         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

·         Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

CEL 3

 

ZWIĘKSZENIE POMOCY I OCHRONY OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE

 

Działania:

1.     Poradnictwo i udzielanie informacji w zakresie:

·         spraw dotyczących bezpiecznego schronienia dla osób dotkniętych przemocą w ośrodkach interwencji kryzysowej i w specjalistycznych ośrodkach wsparcia,

·         pozyskania zaświadczenia lekarskiego,

·         praw osób będących ofiarami przemocy,

·         programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy, których realizatorem jest powiat,

·         działalności telefonów zaufania takich jak „Niebieska Linia”, „Pomarańczowa Linia”.

Podmiot realizujący działanie:

·         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

·         Gminna Komisja ds. Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

·         Punkt Konsultacyjno – Informacyjny.

2.     Prowadzenie działań interwencyjnych w zakresie przeciwdziałania przemocy:

·         podejmowanie działań interwencyjnych w oparciu o procedurę „Niebieskiej Karty”,

·         przekazywanie informacji o podejmowanych działaniach przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego.

Podmioty realizujące działanie:

·         Policja,

·         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

·         Zespół Interdyscyplinarny,

·         Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·         przedstawiciele oświaty,

·         przedstawiciele ochrony zdrowia.

 

Monitorowanie

Monitorowanie realizacji Programu odbywać się będzie w oparciu o sprawozdawczość podmiotów zaangażowanych w jego realizację. Sprawozdania z realizacji Programu podmioty składają do dnia 31 stycznia każdego roku do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

Sprawozdawczość

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rewalu do dnia 31 marca każdego roku przedłoży Radzie Gminy roczne sprawozdanie z realizacji Programu.

 

Finansowanie Programu

Program będzie finansowany ze środków budżetu Gminy Rewal, dotacji oraz ze środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
06 cze 2011

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
06 cze 2011, godz. 13:18