Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Załącznik

Załącznik do Uchwały Nr XV/116/11
Rady Gminy Rewal
z dnia 19 grudnia 2011r.   


GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWCH
ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE REWAL
NA ROK 2012



Rozdział  I
Podstawy prawne opracowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal
na 2012 r.

  1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.)
  3. Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz.1362 z późn. zm.)
  4. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz.1493 z późn. zm.)
  5. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015. Przyjęty i zatwierdzony do realizacji przez Radę Ministrów 22 marca 2011 r.
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011 – 2016 (Dz. U. z 2011 r. Nr 78, poz.428)
  7. Wojewódzki Program Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2006 – 2015 (Uchwała Nr XXXII/379/06 z dnia 18 września 2006 r. Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego)
  8. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Rewal (Uchwała Rady Gminy XV/89/07 z dnia 26 października 2007)

 

 

Rozdział II
Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2012.

1.    Zgodnie z brzmieniem art. 4 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:

 

1.    Zgodnie z brzmieniem art. 4 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:
a)    zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
b)    udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
c)    prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych;
d)    wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
e)    podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;
f)    wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

2.    Zgodnie z brzmieniem art. 10. 1. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:
a)    zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
b)    udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;
c)    prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo – rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych;
d)    wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;
e)    pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

Rozdział III
Sposoby realizacji poszczególnych zadań:

 

1.    Zadania wskazane w rozdziale II:
o    Punkt  1 lit. „a” – realizowany w oparciu o zasoby oddziałów terapii uzależnienia od alkoholu. Najbliżej zlokalizowany oddział i poradnia znajdują się w Gryficach.
o    Punkt 1 lit. „b” oraz punkt 2 lit. „b”- realizowany w oparciu o działalność Punktu Konsultacyjno – Informacyjnego, usytuowanego w Rewalu przy ul. Warszawskiej 31,  
w których odbywają się konsultacje oraz dyżury specjalistyczne w trakcie których udzielne są porady. Zadaniem Punktu jest:
    - motywowanie zarówno osób uzależnionych, jak i osób współuzależnionych do podjęcia psychoterapii w zakładach lecznictwa odwykowego, kierowanie do leczenia specjalistycznego;
    - motywowanie osób pijących ryzykownie i szkodliwie, ale nieuzależnionych do zmiany szkodliwego wzoru picia;
    - udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym;
    - rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia
i informacji o możliwościach uzyskania pomocy i powstrzymywania przemocy;
    - inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej;
    - gromadzenie aktualnych informacji na temat dostępnych miejsc pomocy
i kompetencji poszczególnych służb i instytucji z terenu gminy, które powinny być włączone w systemową pomoc dla rodziny.
    Zapobieganie przemocy w rodzinie umożliwia współpraca wielu instytucji, głównie Policji, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Straży Gminnej, prokuratury, kuratorów sądowych, pracowników oświaty, służby zdrowia. Utrwalane są cykliczne spotkania z dzielnicowymi oraz stała współpraca z pracownikami socjalnymi.
    Działalność Punktu Konsultacyjno – Informacyjnego w Rewalu wspomaga realizację zadań ujętych w rozdziale II punkcie 1 lit „f” oraz w punkcie 2 lit „e”. Polega ono na współpracy z Urzędem Gminy w Rewalu  (dotyczącą np. kierowania do prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych), oraz na pomocy psychologicznej i prawnej, świadczonej na rzecz potencjalnych beneficjentów wskazanych działań.
o    Punkt 2 lit. „a” – realizowany w oparciu o porozumienie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach i realizację programu „Prowadzenie Centrum Konsultacyjno – Terapeutycznego dla osób uzależnionych od narkotyków i ich rodzin” usytuowanego w Gryficach przy ul. Dworcowej 22, we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Gryficach, a także poprzez realizację programów o zasięgu ponadgminnym.  
o    Punkt 1 lit. „c” oraz punkt 2 lit. „c” – realizowane w szkołach i w świetlicach na terenie gminy prowadzonych przez Gminny Ośrodek Kultury w Rewalu. Zadania te zapisane w szkolnych programach profilaktycznych. Wykonywanie zadań odbywa się również we współpracy z organizacjami społecznymi z terenu gminy.
o    Punkt 2 lit. „e” oraz częściowo z punktu 1 lit. „e” - realizowane są przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rewalu, jako zadania z zakresu pomocy społecznej – głównie przez pracę socjalną oraz konstruowanie i wykonywanie kontraktu socjalnego. Kontrakt socjalny umożliwia realizację zadań w rozdziale II punkcie 1 lit. „f” i punkcie II lit. „e” .
o    Punkt 1 lit. „e” – realizowany jest przez dokonywanie kontroli w terenie. Kontrola obejmuje przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Do zadań kontrolnych upoważnieni są członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rewalu (na podstawie upoważnień wydanych przez Wójta Gminy  Rewal) oraz funkcjonariusze Policji i Straży Gminnej.
2.    Zadanie koordynowania wykonania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal realizuje Pełnomocnik  ds. Profilaktyki Uzależnień. Do zadań Pełnomocnika należy:
- przygotowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii;
- obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- prowadzenie Punktu  Konsultacyjno – Informacyjnego;
- bieżąca koordynacja i nadzór nad formalną i merytoryczną zgodnością wykonywania zadań z przyjętym harmonogramem działań ujętych w GPPiRPA oraz PN;
- udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania na terenie gminy;
- określanie zgodności podejmowanych działań z GPPiRPA oraz PN;
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
- udział w naradach i szkoleniach udoskonalających, służących podnoszeniu kwalifikacji i wzrostowi kompetencji w dziedzinie organizacji i prowadzenia pracy profilaktycznej, dotyczącej metod rozwiązywania problemów alkoholowych;
- współpraca z Pełnomocnikiem Wojewody Zachodniopomorskiego i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu.

 

Rozdział IV
Zasady wydatkowania środków przeznaczonych na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na 2012r.

 

1.    Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na 2012 r. realizowany jest przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych zawartych w budżecie Gminy, stanowiących dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych (100% wydatków).
2.    Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako niewygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do czasu uprawomocnienia się nowego Programu.
3.    Dopuszcza się aneksowanie umów na realizację zadań wynikających z Programu z podmiotami i organizacjami, na kolejny rok, w celu kontynuacji realizacji zadania.
4.    Finansowanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywani problemów alkoholowych przez podmioty zewnętrzne w stosunku do GKRPA możliwe jest po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez GKRPA i uwzględnieniu realizacji danego zadania w preliminarzu wydatków na 2012 r.  
5.    Samodzielna realizacja zadania przez podmiot lub organizację, zewnętrzne w stosunku do Gminy Rewal, wymaga zawarcia umowy i rozliczenia zadania zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów oferty realizacji zadnia publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2005 r. Nr 264, poz. 2207).
6.    Zadania wymienione w preliminarzu wydatków na rok 2012 mogą być realizowane przez Urząd Gminy Rewal, we współpracy z danym podmiotem lub organizacją.
7.    Brak rozliczenia (złożenia sprawozdania) przez organizację lub podmiot do 31 stycznia 2012 r. z  realizacji zadania z 2011 roku powoduje wstrzymanie finansowania zadań realizowanych przez lub we współpracy z danym podmiotem lub organizacją w 2012 r.
8.    Pełnomocnik dokonuje oceny zasadności danego wydatku i zatwierdza do realizacji z odpowiedniego punktu preliminarza wydatków.
9.    Kwotą zaplanowaną w preliminarzu jako „rezerwa” dysponuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rewalu.
10.    Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
10.1.    Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  przysługuje wynagrodzenie za dokonanie następujących czynności:
10.1.1.    za udział w posiedzeniu członków GKRPA w Rewalu lub zespołu problemowego Komisji  60 zł.
10.1.2.    za udział w posiedzeniu przewodniczącego GKRPA w Rewalu lub zespołu problemowego Komisji  80 zł.
10.1.3.    za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, wraz ze sporządzeniem protokołu  50 zł.
10.1.4.    za specjalistyczny dyżur w Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym 50 zł./godz.
10.1.5.    za przeprowadzenie kontroli w terenie 100 zł.
10.2.    Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 10.1. , wypłacane jest na podstawie listy wynagrodzeń, sporządzanej przez Pełnomocnika.

 

Rozdział V
Preliminarz wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2012

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
30 gru 2011

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
30 gru 2011, godz. 13:12