Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Rewal

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Załącznik nr 1

Załącznik do Uchwały Nr LII/369/09 z  dnia 18 grudnia 2009r. Rady Gminy w Rewalu   

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWNIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE REWAL NA ROK 2010

 

ROZDZIAŁ I

Podstawy prawne opracowania Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010 :

 

1.      Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473
z późn. zm.)

 

2.    Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362)

 

3.      Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005 r.

Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.)

 

4.      Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U.
z 2005 Nr 180, poz. 1493).

 

5.      Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Cele zadania do realizacji w latach 2006-2010. Przyjęty i zatwierdzony do realizacji przez Radę Ministrów 4 stycznia 2007 r.

 

6.      Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 (Dz. U. z 2006 Nr 43, poz. 1033).

 

7.      Wojewódzki Program Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2006-2015 (Uchwała Nr XXXII/379/06 z dnia 18 września 2006 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego).

 

8.      Strategia  Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Rewal (Uchwała rady Gminy XV/89/07 z dnia 26 października 2007).

 

 

 

ROZDZIAŁ II

Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010:

 

1.      Zgodnie z brzmieniem art. 4[1] Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzenie działań związanych
z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:

a.       zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

b.      udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie,

c.       prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych,

d.      wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

e.       podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13[1][1] i 15[2] ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,

f.       wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

2.      Zgodnie z brzmieniem art. 10. 1. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:

a.       zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;

b.      udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;

c.       prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
 i socjoterapeutycznych;

d.      wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;

e.       pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

 

ROZDZIAŁ III

Sposoby realizacji poszczególnych zadań:

 

1.      Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „a”, realizowane są w oparciu o zasoby oddziałów terapii uzależnień od alkoholu, poprzez skierowania do poradni i placówek terapii uzależnienia od alkoholu. Najbliżej zlokalizowanym oddział i poradnia znajduję się w Gryficach. Osoby dojeżdżające na terapię mają prawo do ubiegania się o zwrot kosztów przejazdu (na podstawie zaświadczenia potwierdzającego zasięgnięcie porady, oraz biletów za przejazd w danym dniu). Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „b” oraz w rozdziale II punkcie 2 lit „b”, realizowane są w oparciu o działalność Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego, usytuowanego w Rewalu przy ul. Warszawskiej 31,
w którym odbywają się konsultacje oraz dyżury specjalistyczne w trakcie których udzielane są porady. Zadaniem Punktu jest  motywowanie i informowanie o możliwości podjęcia leczenia osób uzależnionych i współuzależnionych, udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym, rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy
i powstrzymywania przemocy, inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej, informowanie o miejscach i kompetencjach służb i instytucji z terenu gminy.

Zapobieganie przemocy w rodzinie umożliwia współpraca wielu instytucji, głównie Policji, GOPS-u, Straży Gminnej, prokuratury, kuratorów sądowych, pracowników oświaty, służby zdrowia. Utrwalane są cykliczne spotkania z dzielnicowymi oraz stała współpraca z pracownikami socjalnymi. Działalność Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego w Rewalu wspomaga realizację zadań ujętych w rozdziale II punkcie 1 lit „f” oraz w punkcie 2 lit „e”. Polega ono na współpracy z UG w Rewalu (dotyczącą np. kierowania do prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych), oraz na pomocy psychologicznej i prawnej, świadczonej na rzecz potencjalnych beneficjantów  wskazanych działań.

2.      Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 2 lit. „a” realizowane są w oparciu
o porozumienie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach i realizację programu „Prowadzenie Centrum Konsultacyjno-Terapeutycznego dla osób uzależnionych od narkotyków i ich rodzin”[3], usytuowanego w Gryficach
ul. Dworcowa 22, we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Gryficach, a także poprzez realizację programów o zasięgu ponadgminnym.

3.      Zadania wskazane w  rozdziale II punkcie 1 lit „c” oraz punkcie 2 lit „c” realizowane są
w szkołach i w świetlicach na terenie gminy prowadzonych przez Gminny Ośrodek Kultury w Rewalu. Zadania te  zapisane w szkolnych programach profilaktycznych. Wykonywanie zadań odbywa się również we współpracy z organizacjami społecznymi
z terenu gminy.

4.      Zadania wskazane w rozdziale II w punkcie 1 lit „d” punkcie 2 lit „d” realizowane są
w oparciu o współpracę z podmiotami wymienionymi w punkcie 4 oraz z GOPS
w Rewalu.

6        Zadania wskazane w punkcie rozdziale II punkcie 2 lit „e” oraz częściowo z punktu   rozdziale II punkcie 1 lit „e” i punkcie  lit „e” realizowane są przez GOPS w Rewalu, jako zadania z zakresu pomocy społecznej – głównie przez  pracę socjalną oraz konstruowanie i wykonywanie kontraktu socjalnego. Kontrakt socjalny umożliwia realizację zadań
z rozdziale II punkcie 1 lit „f” i punkcie II lit. „e”.

7        Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „e” realizowane są przez dokonywanie kontroli w terenie. Kontrola obejmuje przestrzeganie zasad i warunków korzystania
z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Do zadań kontrolnych upoważnieni są członkowie GKRPA w Rewalu (na podstawie upoważnień wydanych przez Wójta Gminy w Rewalu) oraz funkcjonariusze Policji i Straży Gminnej.

8         Zadanie koordynowania wykonania  GPPiRPA  realizuje  koordynator do spraw profilaktyki uzależnień. Do zadań koordynatora należy:

·         przygotowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·         obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

·         prowadzenie Punktu Konsultacyjno - Informacyjnego

·         bieżąca koordynacja i nadzór nad formalną i merytoryczną zgodnością wykonywanych zadań z przyjętym harmonogramem działań ujętych w GPPiRPA,

·         udział w pracach  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·         przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania na terenie gminy,

·         określanie zgodności podejmowanych działań z GPPiRPA,

·         współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki
 i rozwiązywania problemów alkoholowych,

·         branie udziału w naradach i szkoleniach doskonalących, służących podnoszeniu kwalifikacji i wzrostowi kompetencji w dziedzinie organizacji i prowadzenia pracy profilaktycznej, dotyczącej metod rozwiązywania problemów alkoholowych

·         współpraca z Pełnomocnikiem Wojewody Zachodniopomorskiego i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

·         sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu

 

 

ROZDZIAŁ IV

Zasady wydatkowania środków przeznaczonych na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010:

 

1.      Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010 realizowany jest przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych zawartych w budżecie Gminy, stanowiących dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych (100% wydatków).

2.      Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako niewygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do czasu uprawomocnienia się nowego Programu.

3.      Dopuszcza się aneksowanie umów na realizację zadań wynikających z Programu
z podmiotami i organizacjami, na kolejny rok, w celu kontynuacji realizacji zadania.

4.      Finansowanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przez podmioty zewnętrzne w stosunku do GKRPA możliwe jest po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez GKRPA i uwzględnieniu realizacji danego zadania
w preliminarzu wydatków na rok 2010.

5.      Samodzielna realizacja zadania  przez podmiot lub organizację, zewnętrzne w stosunku do Gminy Rewal, wymaga zawarcia umowy i rozliczenia realizacji zadania zgodnie
z wymogami rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów oferty realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2005r, Nr 264, poz.2207).

9        Zadania wymienione w preliminarzu wydatków na rok 2009 może być realizowane przez GOPS w Rewalu, we współpracy z danym podmiotem lub organizacją.

10    Brak rozliczenia (złożenia sprawozdania) przez organizację lub podmiot do 31 stycznia 2010 realizacji zadania z 2009 roku, powoduje wstrzymanie finansowania zadań realizowanych przez lub we współpracy z danym podmiotem lub organizacją w 2010 r.

11    Koordynator dokonuje oceny zasadności danego wydatku
i zatwierdza do realizacji z odpowiedniego punktu preliminarza wydatków.

12    Kwotą zaplanowaną w preliminarzu jako „rezerwa” dysponuje GKRPA w Rewalu.

13    Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

13.1                     Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie za dokonanie następujących czynności:

13.1.1    za udział w posiedzeniu członków GKRPA w Rewalu lub zespołu problemowego Komisji 60 zł,

13.1.2    za udział w posiedzeniu przewodniczącego GKRPA lub  zespołu problemowego Komisji 80 zł.,

13.1.3    za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, wraz ze sporządzeniem protokołu 50 zł

13.1.4    za specjalistyczny dyżur w Punkcie Konsulatacyjno-Informacyjnym 50 zł/godz.

13.1.5    za przeprowadzenie kontroli w terenie 100 zł.

13.2                     Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt13.1, wypłacane jest na podstawie listy wynagrodzeń, sporządzanej przez Przewodniczącego GKRPA.

 

ROZDZIAŁ V

Preliminarz wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki
 i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

    oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok  2010

 

LP

Nazwa zadania

Łączna kwota wydatków

Profilaktyka i Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych

Przeciwdziałanie Narkomanii

1

Wynagrodzenia i pochodne (m.in. za posiedzenia GKRPA, dyżury i konsultacje specjalistyczne)

104 000,00

42 400,00

61 600,00

2

Remont i wyposażenie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego

5 000,00

0

5 000,00

3

Kampania profilaktyczna promująca trzeźwość i zdrowy styl życia

5 000,00

2 500,00

2 500,00

3

Utrzymanie Punktu (materiały biurowe, dydaktyczne, energia, prenumeraty itp.)

6 000,00

4 000,00

2 000,00

4

Doposażenie świetlic

10 000,00

0

10 000,00

5

Materiały do zajęć profilaktycznych z dziećmi                              w świetlicy w Śliwnie

5 000,00

2 500,00

2 500,00

6

Szkolenia, kursy, warsztaty

2 000,00

1 000,00

1 000,00

7

Delegacje i wyjazdy służbowe

2 000,00

1 000,00

1 000,00

8

Ekspertyzy biegłych

1 500,00

700

800

9

Opłaty sądowe

500

500

0

10

Dofinansowanie oddziałów odwykowych

2 000,00

1 000,00

1 000,00

11

Dofinansowanie grup samopomocowych

1 000,00

500

500

12

Bezpośrednia pomoc ofiarom przemocy

1 500,00

1 000,00

500

13

Profilaktyka szkolna (19 % wpływów z opłat) 89.300 zł.

89 300,00

70 000,00

19 300,00

 

w tym:

 

 

 

 

13.1 Fundusz wyjazdowy 32.900

 

 

 

 

(7% opłat tj.  : 504 uczniów = 65,28 zł./ucz.)

 

 

 

 

Rewal (249 ucz. x 65,28) 16.254

 

 

 

 

Niechorze (100 x 65,28) 6.528

 

 

 

 

Pobierowo (155 x 65,28) 10.118

 

 

 

 

13.2 Fundusze wewnątrzszkolne (2% tj. 9.400 : 504 ucz. = 18,65 zł./ucz)

 

 

 

 

1) Rewal 4.644,00 zł.

 

 

 

 

pedagogizacja rodziców 650 zł.

 

 

 

 

spektakle profilaktyczne 1174 zł.

 

 

 

 

nagrody za udział w konkursach 1200 zł.

 

 

 

 

materiały do przygotowania konkursów 550 zł.

 

 

 

 

bibliografia, materiały szkoleniowe 470,00 zł.

 

 

 

 

warsztaty specjalistyczne 600 zł.

 

 

 

 

2) Niechorze 1.865,00 zł.

 

 

 

 

pedagogizacja rodziców  400 zł.

 

 

 

 

spektakle profilaktyczne 790 zł.

 

 

 

 

nagrody za udział w konkursach 275 zł.

 

 

 

 

materiały do przygotowania konkursów 100 zł.

 

 

 

 

bibliografia, materiały szkoleniowe 150,00 zł.

 

 

 

 

warsztaty specjalistyczne 150 zł.

 

 

 

 

3) Pobierowo 2.891,00

 

 

 

 

pedagogizacja rodziców  500 zł.

 

 

 

 

spektakle profilaktyczne 1261 zł.

 

 

 

 

nagrody za udział w konkursach 380 zł.

 

 

 

 

materiały do przygotowania konkursów 150 zł.

 

 

 

 

bibliografia, materiały szkoleniowe 200,00 zł.

 

 

 

 

warsztaty specjalistyczne 400 zł.

 

 

 

 

13.3 Fundusz  dla uzdolnionych uczniów 1% - 4.700 zł.

 

 

 

 

13.4 Fundusz biblioteczny 4% 18.800 zł.

 

 

 

 

(18.800 zł. : 504 ucz. = 37,30 zł./ucz.)

 

 

 

 

Rewal (249 ucz. x 37,30) 9.288 zł.

 

 

 

 

Niechorze (100 x 37,30) 3.730 zł.

 

 

 

 

Pobierowo (155 x 37,30) 5.782 zł.

 

 

 

 

13.5 Fundusz ekologiczny 1%  - 4.700

 

 

 

 

(4700 zł. : 504 ucz.= 9,33 zł./ucz)

 

 

 

 

Rewal (249 x 9,33) 2.323 zł.

 

 

 

 

Niechorze (100 x 9,33) 933 zł.

 

 

 

 

Pobierowo ( 155x 9,33) 1.444 zł.

 

 

 

 

13.6 Fundusze Rad Rodziców 2% 9.400

 

 

 

 

(9400 zł. : 504 ucz. = 18,65 zł./ucz.)

 

 

 

 

Rewal (249 x 18,65) 4.644 zł.

 

 

 

 

Niechorze (100 x 18,65) 1.865 zł.

 

 

 

 

Pobierowo ( 155x 18,65) 2.891 zł.

 

 

 

 

13.7 Fundusz sportowy 2% 9.400

   

 

 

Rewal (249 x 18,65) 4.644 zł.

   

 

 

Niechorze (100 x 18,65) 1.865 zł.

   

 

 

Pobierowo ( 155x 18,65) 2.891 zł.

   

 

14

Program "Klasa 2022"

59 200,00

18 900,00

40 300,00

15

Szczepienia w zakresie profilaktyki raka szyjki macicy

42 000,00

42 000,00

0

16

Dopłata do badań mammograficznych

6 000,00

0

6 000,00

17

PZERiI Koło w Pobierowie+koło teatralne

5 000,00

5 000,00

0

18

PZERiI Koło w Rewalu

4 000,00

4 000,00

0

19

PZERiI Koło w Niechorzu

4 000,00

4 000,00

0

20

Koło Gospodyń Wiejskich w Pustkowiu

3 000,00

3 000,00

0

21

Koło Gospodyń Wiejskich w Śliwinie

4 000,00

4 000,00

0

22

Rada Sołecka Pogorzelica

4 750,00

4 750,00

0

23

Rada Sołecka Niechorze

8 550,00

8 550,00

0

24

Rada Sołecka Śliwin

6 200,00

6 200,00

0

25

Rada Sołecka Rewal

8 500,00

8 500,00

0

26

Rada Sołecka Trzęsacz

4 200,00

4 200,00

0

27

Rada Sołecka Pustkowo

5 000,00

5 000,00

0

28

Rada Sołecka Pobierowo

9 800,00

9 800,00

0

29

Programy edukacyjne (Uniwersytet Trzeciego Wieku)

36 000,00

36 000,00

0

30

Wigilia dla osób samotnych

5 000,00

5 000,00

0

31

Dofinansowanie imprezy mikołajkowej dla dzieci

12 000,00

12 000,00

0

32

Rezerwa

8 000,00

2 000,00

6000

 

Razem

470 000,00

310 000,00

160 000,00

 

 

 

 

 


[1] Dotyczy zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych.

[2] Dotyczy zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
ZaA A cznik.doc (DOC, 148.50Kb) 2010-11-16 19:20:48 524
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Owczarek

Data wytworzenia:
16 lis 2010

Osoba dodająca informacje

Mariusz Owczarek

Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Owczarek

Data aktualizacji:
16 lis 2010, godz. 19:26