Załącznik nr 1
Załącznik do Uchwały Nr LII/369/09 z dnia 18 grudnia 2009r. Rady Gminy w Rewalu
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWNIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE REWAL NA ROK 2010
ROZDZIAŁ I
Podstawy prawne opracowania Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010 :
1. Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473
z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362)
3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005 r.
Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.)
4. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U.
z 2005 Nr 180, poz. 1493).
5. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Cele zadania do realizacji w latach 2006-2010. Przyjęty i zatwierdzony do realizacji przez Radę Ministrów 4 stycznia 2007 r.
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 (Dz. U. z 2006 Nr 43, poz. 1033).
7. Wojewódzki Program Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2006-2015 (Uchwała Nr XXXII/379/06 z dnia 18 września 2006 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego).
8. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Rewal (Uchwała rady Gminy XV/89/07 z dnia 26 października 2007).
ROZDZIAŁ II
Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010:
1. Zgodnie z brzmieniem art. 4[1] Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzenie działań związanych
z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:
a. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
b. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie,
c. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych,
d. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
e. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13[1][1] i 15[2] ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
f. wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
2. Zgodnie z brzmieniem art. 10. 1. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:
a. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
b. udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;
c. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących
w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych;
d. wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;
e. pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
ROZDZIAŁ III
Sposoby realizacji poszczególnych zadań:
1. Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „a”, realizowane są w oparciu o zasoby oddziałów terapii uzależnień od alkoholu, poprzez skierowania do poradni i placówek terapii uzależnienia od alkoholu. Najbliżej zlokalizowanym oddział i poradnia znajduję się w Gryficach. Osoby dojeżdżające na terapię mają prawo do ubiegania się o zwrot kosztów przejazdu (na podstawie zaświadczenia potwierdzającego zasięgnięcie porady, oraz biletów za przejazd w danym dniu). Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „b” oraz w rozdziale II punkcie 2 lit „b”, realizowane są w oparciu o działalność Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego, usytuowanego w Rewalu przy ul. Warszawskiej 31,
w którym odbywają się konsultacje oraz dyżury specjalistyczne w trakcie których udzielane są porady. Zadaniem Punktu jest motywowanie i informowanie o możliwości podjęcia leczenia osób uzależnionych i współuzależnionych, udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym, rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy
i powstrzymywania przemocy, inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej, informowanie o miejscach i kompetencjach służb i instytucji z terenu gminy.
Zapobieganie przemocy w rodzinie umożliwia współpraca wielu instytucji, głównie Policji, GOPS-u, Straży Gminnej, prokuratury, kuratorów sądowych, pracowników oświaty, służby zdrowia. Utrwalane są cykliczne spotkania z dzielnicowymi oraz stała współpraca z pracownikami socjalnymi. Działalność Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego w Rewalu wspomaga realizację zadań ujętych w rozdziale II punkcie 1 lit „f” oraz w punkcie 2 lit „e”. Polega ono na współpracy z UG w Rewalu (dotyczącą np. kierowania do prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych), oraz na pomocy psychologicznej i prawnej, świadczonej na rzecz potencjalnych beneficjantów wskazanych działań.
2. Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 2 lit. „a” realizowane są w oparciu
o porozumienie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach i realizację programu „Prowadzenie Centrum Konsultacyjno-Terapeutycznego dla osób uzależnionych od narkotyków i ich rodzin”[3], usytuowanego w Gryficach
ul. Dworcowa 22, we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Gryficach, a także poprzez realizację programów o zasięgu ponadgminnym.
3. Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „c” oraz punkcie 2 lit „c” realizowane są
w szkołach i w świetlicach na terenie gminy prowadzonych przez Gminny Ośrodek Kultury w Rewalu. Zadania te zapisane w szkolnych programach profilaktycznych. Wykonywanie zadań odbywa się również we współpracy z organizacjami społecznymi
z terenu gminy.
4. Zadania wskazane w rozdziale II w punkcie 1 lit „d” punkcie 2 lit „d” realizowane są
w oparciu o współpracę z podmiotami wymienionymi w punkcie 4 oraz z GOPS
w Rewalu.
6 Zadania wskazane w punkcie rozdziale II punkcie 2 lit „e” oraz częściowo z punktu rozdziale II punkcie 1 lit „e” i punkcie lit „e” realizowane są przez GOPS w Rewalu, jako zadania z zakresu pomocy społecznej – głównie przez pracę socjalną oraz konstruowanie i wykonywanie kontraktu socjalnego. Kontrakt socjalny umożliwia realizację zadań
z rozdziale II punkcie 1 lit „f” i punkcie II lit. „e”.
7 Zadania wskazane w rozdziale II punkcie 1 lit „e” realizowane są przez dokonywanie kontroli w terenie. Kontrola obejmuje przestrzeganie zasad i warunków korzystania
z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Do zadań kontrolnych upoważnieni są członkowie GKRPA w Rewalu (na podstawie upoważnień wydanych przez Wójta Gminy w Rewalu) oraz funkcjonariusze Policji i Straży Gminnej.
8 Zadanie koordynowania wykonania GPPiRPA realizuje koordynator do spraw profilaktyki uzależnień. Do zadań koordynatora należy:
· przygotowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
· obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
· prowadzenie Punktu Konsultacyjno - Informacyjnego
· bieżąca koordynacja i nadzór nad formalną i merytoryczną zgodnością wykonywanych zadań z przyjętym harmonogramem działań ujętych w GPPiRPA,
· udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
· przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania na terenie gminy,
· określanie zgodności podejmowanych działań z GPPiRPA,
· współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych,
· branie udziału w naradach i szkoleniach doskonalących, służących podnoszeniu kwalifikacji i wzrostowi kompetencji w dziedzinie organizacji i prowadzenia pracy profilaktycznej, dotyczącej metod rozwiązywania problemów alkoholowych
· współpraca z Pełnomocnikiem Wojewody Zachodniopomorskiego i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
· sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu
ROZDZIAŁ IV
Zasady wydatkowania środków przeznaczonych na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010:
1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010 realizowany jest przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych zawartych w budżecie Gminy, stanowiących dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych (100% wydatków).
2. Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako niewygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do czasu uprawomocnienia się nowego Programu.
3. Dopuszcza się aneksowanie umów na realizację zadań wynikających z Programu
z podmiotami i organizacjami, na kolejny rok, w celu kontynuacji realizacji zadania.
4. Finansowanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przez podmioty zewnętrzne w stosunku do GKRPA możliwe jest po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez GKRPA i uwzględnieniu realizacji danego zadania
w preliminarzu wydatków na rok 2010.
5. Samodzielna realizacja zadania przez podmiot lub organizację, zewnętrzne w stosunku do Gminy Rewal, wymaga zawarcia umowy i rozliczenia realizacji zadania zgodnie
z wymogami rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów oferty realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2005r, Nr 264, poz.2207).
9 Zadania wymienione w preliminarzu wydatków na rok 2009 może być realizowane przez GOPS w Rewalu, we współpracy z danym podmiotem lub organizacją.
10 Brak rozliczenia (złożenia sprawozdania) przez organizację lub podmiot do 31 stycznia 2010 realizacji zadania z 2009 roku, powoduje wstrzymanie finansowania zadań realizowanych przez lub we współpracy z danym podmiotem lub organizacją w 2010 r.
11 Koordynator dokonuje oceny zasadności danego wydatku
i zatwierdza do realizacji z odpowiedniego punktu preliminarza wydatków.
12 Kwotą zaplanowaną w preliminarzu jako „rezerwa” dysponuje GKRPA w Rewalu.
13 Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
13.1 Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie za dokonanie następujących czynności:
13.1.1 za udział w posiedzeniu członków GKRPA w Rewalu lub zespołu problemowego Komisji 60 zł,
13.1.2 za udział w posiedzeniu przewodniczącego GKRPA lub zespołu problemowego Komisji 80 zł.,
13.1.3 za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, wraz ze sporządzeniem protokołu 50 zł
13.1.4 za specjalistyczny dyżur w Punkcie Konsulatacyjno-Informacyjnym 50 zł/godz.
13.1.5 za przeprowadzenie kontroli w terenie 100 zł.
13.2 Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt13.1, wypłacane jest na podstawie listy wynagrodzeń, sporządzanej przez Przewodniczącego GKRPA.
ROZDZIAŁ V
Preliminarz wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rewal na rok 2010
LP |
Nazwa zadania |
Łączna kwota wydatków |
Profilaktyka i Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych |
Przeciwdziałanie Narkomanii |
1 |
Wynagrodzenia i pochodne (m.in. za posiedzenia GKRPA, dyżury i konsultacje specjalistyczne) |
104 000,00 |
42 400,00 |
61 600,00 |
2 |
Remont i wyposażenie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego |
5 000,00 |
0 |
5 000,00 |
3 |
Kampania profilaktyczna promująca trzeźwość i zdrowy styl życia |
5 000,00 |
2 500,00 |
2 500,00 |
3 |
Utrzymanie Punktu (materiały biurowe, dydaktyczne, energia, prenumeraty itp.) |
6 000,00 |
4 000,00 |
2 000,00 |
4 |
Doposażenie świetlic |
10 000,00 |
0 |
10 000,00 |
5 |
Materiały do zajęć profilaktycznych z dziećmi w świetlicy w Śliwnie |
5 000,00 |
2 500,00 |
2 500,00 |
6 |
Szkolenia, kursy, warsztaty |
2 000,00 |
1 000,00 |
1 000,00 |
7 |
Delegacje i wyjazdy służbowe |
2 000,00 |
1 000,00 |
1 000,00 |
8 |
Ekspertyzy biegłych |
1 500,00 |
700 |
800 |
9 |
Opłaty sądowe |
500 |
500 |
0 |
10 |
Dofinansowanie oddziałów odwykowych |
2 000,00 |
1 000,00 |
1 000,00 |
11 |
Dofinansowanie grup samopomocowych |
1 000,00 |
500 |
500 |
12 |
Bezpośrednia pomoc ofiarom przemocy |
1 500,00 |
1 000,00 |
500 |
13 |
Profilaktyka szkolna (19 % wpływów z opłat) 89.300 zł. |
89 300,00 |
70 000,00 |
19 300,00 |
|
w tym: |
|
|
|
|
13.1 Fundusz wyjazdowy 32.900 |
|
|
|
|
(7% opłat tj. : 504 uczniów = 65,28 zł./ucz.) |
|
|
|
|
Rewal (249 ucz. x 65,28) 16.254 |
|
|
|
|
Niechorze (100 x 65,28) 6.528 |
|
|
|
|
Pobierowo (155 x 65,28) 10.118 |
|
|
|
|
13.2 Fundusze wewnątrzszkolne (2% tj. 9.400 : 504 ucz. = 18,65 zł./ucz) |
|
|
|
|
1) Rewal 4.644,00 zł. |
|
|
|
|
pedagogizacja rodziców 650 zł. |
|
|
|
|
spektakle profilaktyczne 1174 zł. |
|
|
|
|
nagrody za udział w konkursach 1200 zł. |
|
|
|
|
materiały do przygotowania konkursów 550 zł. |
|
|
|
|
bibliografia, materiały szkoleniowe 470,00 zł. |
|
|
|
|
warsztaty specjalistyczne 600 zł. |
|
|
|
|
2) Niechorze 1.865,00 zł. |
|
|
|
|
pedagogizacja rodziców 400 zł. |
|
|
|
|
spektakle profilaktyczne 790 zł. |
|
|
|
|
nagrody za udział w konkursach 275 zł. |
|
|
|
|
materiały do przygotowania konkursów 100 zł. |
|
|
|
|
bibliografia, materiały szkoleniowe 150,00 zł. |
|
|
|
|
warsztaty specjalistyczne 150 zł. |
|
|
|
|
3) Pobierowo 2.891,00 |
|
|
|
|
pedagogizacja rodziców 500 zł. |
|
|
|
|
spektakle profilaktyczne 1261 zł. |
|
|
|
|
nagrody za udział w konkursach 380 zł. |
|
|
|
|
materiały do przygotowania konkursów 150 zł. |
|
|
|
|
bibliografia, materiały szkoleniowe 200,00 zł. |
|
|
|
|
warsztaty specjalistyczne 400 zł. |
|
|
|
|
13.3 Fundusz dla uzdolnionych uczniów 1% - 4.700 zł. |
|
|
|
|
13.4 Fundusz biblioteczny 4% 18.800 zł. |
|
|
|
|
(18.800 zł. : 504 ucz. = 37,30 zł./ucz.) |
|
|
|
|
Rewal (249 ucz. x 37,30) 9.288 zł. |
|
|
|
|
Niechorze (100 x 37,30) 3.730 zł. |
|
|
|
|
Pobierowo (155 x 37,30) 5.782 zł. |
|
|
|
|
13.5 Fundusz ekologiczny 1% - 4.700 |
|
|
|
|
(4700 zł. : 504 ucz.= 9,33 zł./ucz) |
|
|
|
|
Rewal (249 x 9,33) 2.323 zł. |
|
|
|
|
Niechorze (100 x 9,33) 933 zł. |
|
|
|
|
Pobierowo ( 155x 9,33) 1.444 zł. |
|
|
|
|
13.6 Fundusze Rad Rodziców 2% 9.400 |
|
|
|
|
(9400 zł. : 504 ucz. = 18,65 zł./ucz.) |
|
|
|
|
Rewal (249 x 18,65) 4.644 zł. |
|
|
|
|
Niechorze (100 x 18,65) 1.865 zł. |
|
|
|
|
Pobierowo ( 155x 18,65) 2.891 zł. |
|
|
|
|
13.7 Fundusz sportowy 2% 9.400 |
|
||
|
Rewal (249 x 18,65) 4.644 zł. |
|
||
|
Niechorze (100 x 18,65) 1.865 zł. |
|
||
|
Pobierowo ( 155x 18,65) 2.891 zł. |
|
||
14 |
Program "Klasa 2022" |
59 200,00 |
18 900,00 |
40 300,00 |
15 |
Szczepienia w zakresie profilaktyki raka szyjki macicy |
42 000,00 |
42 000,00 |
0 |
16 |
Dopłata do badań mammograficznych |
6 000,00 |
0 |
6 000,00 |
17 |
PZERiI Koło w Pobierowie+koło teatralne |
5 000,00 |
5 000,00 |
0 |
18 |
PZERiI Koło w Rewalu |
4 000,00 |
4 000,00 |
0 |
19 |
PZERiI Koło w Niechorzu |
4 000,00 |
4 000,00 |
0 |
20 |
Koło Gospodyń Wiejskich w Pustkowiu |
3 000,00 |
3 000,00 |
0 |
21 |
Koło Gospodyń Wiejskich w Śliwinie |
4 000,00 |
4 000,00 |
0 |
22 |
Rada Sołecka Pogorzelica |
4 750,00 |
4 750,00 |
0 |
23 |
Rada Sołecka Niechorze |
8 550,00 |
8 550,00 |
0 |
24 |
Rada Sołecka Śliwin |
6 200,00 |
6 200,00 |
0 |
25 |
Rada Sołecka Rewal |
8 500,00 |
8 500,00 |
0 |
26 |
Rada Sołecka Trzęsacz |
4 200,00 |
4 200,00 |
0 |
27 |
Rada Sołecka Pustkowo |
5 000,00 |
5 000,00 |
0 |
28 |
Rada Sołecka Pobierowo |
9 800,00 |
9 800,00 |
0 |
29 |
Programy edukacyjne (Uniwersytet Trzeciego Wieku) |
36 000,00 |
36 000,00 |
0 |
30 |
Wigilia dla osób samotnych |
5 000,00 |
5 000,00 |
0 |
31 |
Dofinansowanie imprezy mikołajkowej dla dzieci |
12 000,00 |
12 000,00 |
0 |
32 |
Rezerwa |
8 000,00 |
2 000,00 |
6000 |
|
Razem |
470 000,00 |
310 000,00 |
160 000,00 |
[1] Dotyczy zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych.
[2] Dotyczy zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
ZaA A cznik.doc (DOC, 148.50Kb) | 2010-11-16 19:20:48 | 524 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Owczarek Data wytworzenia:
16 lis 2010
Osoba dodająca informacje
Mariusz Owczarek Data publikacji:
18 mar 2022, godz. 08:12
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Owczarek Data aktualizacji:
16 lis 2010, godz. 19:26